מטוס אל על | ארכיון Yossi Aloni/FLASH90

חברת התעופה אל על הודיעה על תחילתו של משא ומתן עם יצרנית המטוסים האמריקנית 'בואינג' לרכישה של כ30 מטוסים חדשים מדגמי ה-737 MAX, בעסקה ששווייה מוערך בכ2.5 מיליארד דולרים. המטוסים הראשונים צפויים להגיע החל משנת 2027 ובמשך מספר שנים, במטרה להחליף באופן הדרגתי את מטוסי ה-737 הישנים שבשירות אל על כיום.

המהלך נועד לחדש ולהצעיר את צי המטוסים צרי הגוף של החברה ולהגביר את יעילות התפעול על ידי רכישת דגמים חדשניים ו"ירוקים" יותר, שיאפשרו חיסכון משמעותי בהוצאות תפעול ודלק. מטוסי ה-MAX 737, אותם מתכוונת אל על לרכוש, מותאמים לטווחי טיסה קצרים ובינוניים של עד כ-6,500 ק"מ.

עם זאת, הבחירה בדגם זה של בואינג מעוררת שאלות בתעשיית התעופה בשל היסטוריה ארוכה של תקלות ובעיות בטיחות חמורות. בשנים 2018-2019 חוו כמה מטוסים בסדרה זו תאונות קשות כתוצאה מליקויים במערכת מחשב הטיסה, שגרמו למותם של מאות נוסעים. כתוצאה מכך, הושבת הדגם לתקופה של שנתיים לצורך בדיקות ותיקונים.

למרות שהדגם אושר לשוב ולהימצא בשירות, תקלות נוספות המשיכו להתגלות. רק לפני כחצי שנה, במהלך טיסה של חברת אלסקה איירליינס, דלת מטוס של הסדרה נתלשה באוויר, וכתוצאה מכך נדרשו בדיקות נרחבות של כל חלקי דגם זה על ידי רשויות התעופה.

מצד שני, מומחי תעופה טוענים שמטוסים אלו נמצאים נכון להיום תחת פיקוח מוגבר ובדיקות קפדניות מצד רשויות התעופה בעולם. חברות ענק כגון אמריקן איירליינס, אייר קנדה ויונייטד ממשיכות להפעיל את הדגם הזה בטיסות רבות.

הסיבה המרכזית שבגינה בחרה אל על דווקא בדגם 737 MAX ולא בדגמים של המתחרה האירופית 'איירבוס', היא שצי המטוסים הנוכחי של אל על מורכב כולו ממטוסים מתוצרת בואינג, כך שהכנסה של מטוסים מתוצרת איירבוס לשירות תצריך את החברה להכשיר את הטייסים להפעלה של מטוסים כאלו, שמערכת ההפעלה שלהם שונה משמעותית מזו של בואינג. גם כאשר חידשה החברה את צי המטוסים רחבי הגוף שלה, בחרה לעשות זאת עם מטוסים מתוצרת בואינג – דגם 787 – ולא בדגם מקביל מתוצרת איירבוס.

יודגש כי המטוסים החדשים יפעלו בקווים קצרים יחסית, כמו הקווים לאירופה ולאיחוד האמירויות, ולא בקווים ארוכים יותר כמו הקווים לארצות הברית ולמזרח הרחוק, בהם יפעלו מטוסים רחבי גוף.

באל על מסבירים שעד שהמטוסים החדשים יגיעו בשנים 2027-2030, יבוצעו עליהם כל השינויים והבדיקות הדרושים, שיבטיחו שלא תהיינה עוד בעיות ותקלות. עם זאת, ברור שהחברה תידרש למאמצי שיווק להרגעת ציבור הנוסעים החוששים, בטרם יוכנסו המטוסים החדשים לשירות.











עוד כתבות שיעניינו אותך

בצפון הארץ

צפו במרדף: נהג המשאית השתולל וברח מהשוטרים

שמעון כץ
אין גבול

הסתה בשידור חי: "בן גביר יוצא להורג ראשון"

קובי אליה
הרוכב פונה

אסון על הכביש: בת 20 נהרגה מפגיעת אופנוע

אבי יעקב
תיעוד מרגש

צפו: הרב ששתי רגליו נקטעו שימש סנדק בברית

אבי יעקב
אירוע מתגלגל

פרטים חדשים על הדרמה: כך נמצאה והטלפון עדיין איננו

גדי פוקס
צפו

בני הנוער נחנקים מבפנים: זו הסיבה למעשה הנורא

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון
נמנע אסון

"רד לרצפה": כך נעצר החשוד שאיים להרוג יהודים

גדי פוקס
המונים זועמים

כאוס בהילולת רחל אמנו: המשטרה חסמה את הכניסה לקבר

אבי יעקב
פרשת שחיתות חמורה

פשיטה משטרתית: יו"ר ההסתדרות עוכב, גל מעצרים נרחב

שמעון כץ
רעידת אדמה בצה"ל

"מי שמנהל הוא לא הפצ"רית והיועצת, אלא מי שבשמיים"

אבי מימרן
צפו בראיון הנדיר

'שר הצללים' הדגיש: "הפכנו קטסטרופה לניצחון אסטרטגי"

שמעון כץ
"באופן אקראי"

אימה בבריטניה: 9 במצב אנוש לאחר שנדקרו

שמעון כץ
צפו בדבריו

נתניהו על עלילת שדה תימן: "הפיגוע ההסברתי הקשה ביותר"

שלמה ריזל
מתקפה נטולת כפפות

"לרב יצחק יוסף אתה קורא קבוצה קטנה שמשקיעה כסף?"

אבי יעקב
בזכות הרבי

משרדו נחרב בתקיפה, עורך הדין ניצל והתפילין שרדו

שלמה ריזל
הופכים כל אבן

100,000 שקל למוצא: מצוד ימי אחר טלפון הפצ"רית

אבי מימרן
קרעו שערי שמיים

התפללו: החמרה במצבו של האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק

פנחס בן זיו
צפו בדברים

בן גביר: "היועמ"שית רועדת מפחד שימצאו את הטלפון"

אלי יעקובוביץ
מחפשים גופות?

תיעוד מסוכן: מחבלי חמאס חמושים בשטחי צה"ל

פנחס בן זיו