מטוס אל על | ארכיון Yossi Aloni/FLASH90

חברת התעופה אל על הודיעה על תחילתו של משא ומתן עם יצרנית המטוסים האמריקנית 'בואינג' לרכישה של כ30 מטוסים חדשים מדגמי ה-737 MAX, בעסקה ששווייה מוערך בכ2.5 מיליארד דולרים. המטוסים הראשונים צפויים להגיע החל משנת 2027 ובמשך מספר שנים, במטרה להחליף באופן הדרגתי את מטוסי ה-737 הישנים שבשירות אל על כיום.

המהלך נועד לחדש ולהצעיר את צי המטוסים צרי הגוף של החברה ולהגביר את יעילות התפעול על ידי רכישת דגמים חדשניים ו"ירוקים" יותר, שיאפשרו חיסכון משמעותי בהוצאות תפעול ודלק. מטוסי ה-MAX 737, אותם מתכוונת אל על לרכוש, מותאמים לטווחי טיסה קצרים ובינוניים של עד כ-6,500 ק"מ.

עם זאת, הבחירה בדגם זה של בואינג מעוררת שאלות בתעשיית התעופה בשל היסטוריה ארוכה של תקלות ובעיות בטיחות חמורות. בשנים 2018-2019 חוו כמה מטוסים בסדרה זו תאונות קשות כתוצאה מליקויים במערכת מחשב הטיסה, שגרמו למותם של מאות נוסעים. כתוצאה מכך, הושבת הדגם לתקופה של שנתיים לצורך בדיקות ותיקונים.

למרות שהדגם אושר לשוב ולהימצא בשירות, תקלות נוספות המשיכו להתגלות. רק לפני כחצי שנה, במהלך טיסה של חברת אלסקה איירליינס, דלת מטוס של הסדרה נתלשה באוויר, וכתוצאה מכך נדרשו בדיקות נרחבות של כל חלקי דגם זה על ידי רשויות התעופה.

מצד שני, מומחי תעופה טוענים שמטוסים אלו נמצאים נכון להיום תחת פיקוח מוגבר ובדיקות קפדניות מצד רשויות התעופה בעולם. חברות ענק כגון אמריקן איירליינס, אייר קנדה ויונייטד ממשיכות להפעיל את הדגם הזה בטיסות רבות.

הסיבה המרכזית שבגינה בחרה אל על דווקא בדגם 737 MAX ולא בדגמים של המתחרה האירופית 'איירבוס', היא שצי המטוסים הנוכחי של אל על מורכב כולו ממטוסים מתוצרת בואינג, כך שהכנסה של מטוסים מתוצרת איירבוס לשירות תצריך את החברה להכשיר את הטייסים להפעלה של מטוסים כאלו, שמערכת ההפעלה שלהם שונה משמעותית מזו של בואינג. גם כאשר חידשה החברה את צי המטוסים רחבי הגוף שלה, בחרה לעשות זאת עם מטוסים מתוצרת בואינג – דגם 787 – ולא בדגם מקביל מתוצרת איירבוס.

יודגש כי המטוסים החדשים יפעלו בקווים קצרים יחסית, כמו הקווים לאירופה ולאיחוד האמירויות, ולא בקווים ארוכים יותר כמו הקווים לארצות הברית ולמזרח הרחוק, בהם יפעלו מטוסים רחבי גוף.

באל על מסבירים שעד שהמטוסים החדשים יגיעו בשנים 2027-2030, יבוצעו עליהם כל השינויים והבדיקות הדרושים, שיבטיחו שלא תהיינה עוד בעיות ותקלות. עם זאת, ברור שהחברה תידרש למאמצי שיווק להרגעת ציבור הנוסעים החוששים, בטרם יוכנסו המטוסים החדשים לשירות.











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו בדברים

נתניהו בזירת האסון: "תחשבו אם לאיראן היה נשק אטומי"

שלמה ריזל
צפו בתיעוד

הזירה ברחובות: ניצול שואה חולץ מבין ההריסות

קובי פינקלר
כך זה נשמע

כשבצלאל קאהן פרץ לגל השקט בליל שבת

נתי שולמן
כל הלמידה מרחוק

הוחלט: ביטול מוחלט של הלימודים בשבוע הקרוב

גדי פוקס
צפו בתיעוד

כ"ץ למטכ"ל: "תקלפו את הטילים, תקלפו את כל המטרות"

קובי פינקלר
ההצהרה המלאה

נתניהו: "מטוסי ישראל ייראו בקרוב מעל טהרן"

קובי אליה
התקיפות נמשכות

לא הסוף: אתר הגרעין המרכזי בנטנז הותקף

קובי פינקלר
התחיל לשרוק

רופאו של נתניהו חושף מה עשה שעות לפני המתקפה

יואב צור
צפו

למרות המחיר: "ישראל הייתה חייבת לעשות זאת"

אבי יעקב
צה"ל חושף

המדענים שחוסלו פיתחו את התקן הפיצוץ של פצצת הגרעין

קובי פינקלר
שידור חוזר

בסמוך למרחב המוגן: רגע של הפוגה ושמחה עם הקול החדש

מערכת הקול החדש
אל תנסו את זה

דרמטי: אזרחים תיעדו את נפילת הטיל הקטלנית

גדי פוקס
מגן ולא ייראה

צפו: המוסד חושף תיעודים נדירים מהמבצע בתוך איראן

קובי אליה
אל תחמיצו

שולמלייכם בשעה חדשה: זה מי שמגיע להתארח

קובי ברומר ומנדי וייס
הוא ולא אחר

צפו: יידל ורדיגר בראיון על האלבום החדש

מנחם טוקר
מקומם

"באר שבע של הבדואים": התיעוד והמעצר המהיר

אבי יעקב
'עם כלביא'

התיעודים להם ציפינו: פיצוצים ולהבות באיראן

פנחס בן זיו
צפו בתיעודים

היסטוריה: מאות מטרות רגישות הותקפו והושמדו בלב איראן

קובי פינקלר
הדברים המלאים

הוראות ראש הישיבה: אילו מוסדות חינוך ימשיכו לפעול?

נתי קאליש
צפו

צה"ל פונה ישירות לאזרחי איראן: "התרחקו מהמפעלים"

קובי פינקלר