מטוס אל על | ארכיון Yossi Aloni/FLASH90

חברת התעופה אל על הודיעה על תחילתו של משא ומתן עם יצרנית המטוסים האמריקנית 'בואינג' לרכישה של כ30 מטוסים חדשים מדגמי ה-737 MAX, בעסקה ששווייה מוערך בכ2.5 מיליארד דולרים. המטוסים הראשונים צפויים להגיע החל משנת 2027 ובמשך מספר שנים, במטרה להחליף באופן הדרגתי את מטוסי ה-737 הישנים שבשירות אל על כיום.

המהלך נועד לחדש ולהצעיר את צי המטוסים צרי הגוף של החברה ולהגביר את יעילות התפעול על ידי רכישת דגמים חדשניים ו"ירוקים" יותר, שיאפשרו חיסכון משמעותי בהוצאות תפעול ודלק. מטוסי ה-MAX 737, אותם מתכוונת אל על לרכוש, מותאמים לטווחי טיסה קצרים ובינוניים של עד כ-6,500 ק"מ.

עם זאת, הבחירה בדגם זה של בואינג מעוררת שאלות בתעשיית התעופה בשל היסטוריה ארוכה של תקלות ובעיות בטיחות חמורות. בשנים 2018-2019 חוו כמה מטוסים בסדרה זו תאונות קשות כתוצאה מליקויים במערכת מחשב הטיסה, שגרמו למותם של מאות נוסעים. כתוצאה מכך, הושבת הדגם לתקופה של שנתיים לצורך בדיקות ותיקונים.

למרות שהדגם אושר לשוב ולהימצא בשירות, תקלות נוספות המשיכו להתגלות. רק לפני כחצי שנה, במהלך טיסה של חברת אלסקה איירליינס, דלת מטוס של הסדרה נתלשה באוויר, וכתוצאה מכך נדרשו בדיקות נרחבות של כל חלקי דגם זה על ידי רשויות התעופה.

מצד שני, מומחי תעופה טוענים שמטוסים אלו נמצאים נכון להיום תחת פיקוח מוגבר ובדיקות קפדניות מצד רשויות התעופה בעולם. חברות ענק כגון אמריקן איירליינס, אייר קנדה ויונייטד ממשיכות להפעיל את הדגם הזה בטיסות רבות.

הסיבה המרכזית שבגינה בחרה אל על דווקא בדגם 737 MAX ולא בדגמים של המתחרה האירופית 'איירבוס', היא שצי המטוסים הנוכחי של אל על מורכב כולו ממטוסים מתוצרת בואינג, כך שהכנסה של מטוסים מתוצרת איירבוס לשירות תצריך את החברה להכשיר את הטייסים להפעלה של מטוסים כאלו, שמערכת ההפעלה שלהם שונה משמעותית מזו של בואינג. גם כאשר חידשה החברה את צי המטוסים רחבי הגוף שלה, בחרה לעשות זאת עם מטוסים מתוצרת בואינג – דגם 787 – ולא בדגם מקביל מתוצרת איירבוס.

יודגש כי המטוסים החדשים יפעלו בקווים קצרים יחסית, כמו הקווים לאירופה ולאיחוד האמירויות, ולא בקווים ארוכים יותר כמו הקווים לארצות הברית ולמזרח הרחוק, בהם יפעלו מטוסים רחבי גוף.

באל על מסבירים שעד שהמטוסים החדשים יגיעו בשנים 2027-2030, יבוצעו עליהם כל השינויים והבדיקות הדרושים, שיבטיחו שלא תהיינה עוד בעיות ותקלות. עם זאת, ברור שהחברה תידרש למאמצי שיווק להרגעת ציבור הנוסעים החוששים, בטרם יוכנסו המטוסים החדשים לשירות.



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

"יש פה מישהו?"

תיעוד דרמטי: מוודאים שאיש לא נשכח ברכבים

אלי יעקובוביץ
צפו

המלון עלה באש: 15 בני אדם נהרגו

שמעון כץ
הדרמה בעיצומה

תיעוד אווירי מכביש 1: השריפות שנקלטו במצלמות התנועה

גדי פוקס
12 לוחמי אש נפגעו

9 מוקדי שריפה, 163 צוותי כיבוי פועלים בשטח • כל העדכונים

מערכת אמס
איבוד שליטה

מדינות שולחות סיוע • מצב חסימות הכבישים עקב השריפות

שמעון כץ
הרוגים ופצועים

הקלטה העליבה את מוחמד: עימותים אלימים בסוריה

אבי יעקב
פנייה חדה

דרמה בלב ים: מטוס הקרב החליק מהסיפון

שמעון כץ
על מה ולמה

המשטרה עצרה "זמר מוכר ולהקתו" והרכב נגרר

גדי פוקס
"סלע על הלב"

"אדם נורמלי לא מעכל את זה; התועבה בטקס עברה כל גבול"

הרב משה בן לולו
השריפה בעיר החרדית

האש מתפשטת במהירות: פונו בניינים בבית שמש

שמעון כץ
אחרי הפינוי

תיעוד מצמרר: פורעים ערבים שרפו תפילין וספרי קודש

אלי יעקובוביץ
קסם לחיים

תרגיל מיוחד ומטלטל; המתנה שיכולה לשנות לכם את החיים

הרב אריה אטינגר
לצמצם סיכונים

תיעוד חריג: הטרקטור הורס את גדר ההפרדה בכביש 1

אבי יעקב
החקירה נמשכת

הטרגדיה: הותר לפרסום שם הפעוט שנחנק למוות

אלי יעקובוביץ
באופן שיטתי

הסיר שלטי חטופים - ונאלץ להתפטר מתפקידו

שמעון כץ
מחאות סוערות

הדרוזים יצאו למחות: "הגנו על האחים שלנו"

אבי יעקב
הסכנה בדרכים

תיעוד קשה: רוכב האופנוע התהפך אל הכביש

אבי יעקב
החרפת המאבק

מחאות סוערות ומחזות חריגים מחוץ ללשכת הגיוס

אלי יעקובוביץ
חשש כבד

שריפה פרצה בהרי ירושלים: הוכרזה מכת אש, תושבים פונו

שמעון כץ
"מכשול חמור"

הרב שלום ארוש מתנגד בתוקף למופע של תלמידו

קובי סגל