מטוס אל על | ארכיון Yossi Aloni/FLASH90

חברת התעופה אל על הודיעה על תחילתו של משא ומתן עם יצרנית המטוסים האמריקנית 'בואינג' לרכישה של כ30 מטוסים חדשים מדגמי ה-737 MAX, בעסקה ששווייה מוערך בכ2.5 מיליארד דולרים. המטוסים הראשונים צפויים להגיע החל משנת 2027 ובמשך מספר שנים, במטרה להחליף באופן הדרגתי את מטוסי ה-737 הישנים שבשירות אל על כיום.

המהלך נועד לחדש ולהצעיר את צי המטוסים צרי הגוף של החברה ולהגביר את יעילות התפעול על ידי רכישת דגמים חדשניים ו"ירוקים" יותר, שיאפשרו חיסכון משמעותי בהוצאות תפעול ודלק. מטוסי ה-MAX 737, אותם מתכוונת אל על לרכוש, מותאמים לטווחי טיסה קצרים ובינוניים של עד כ-6,500 ק"מ.

עם זאת, הבחירה בדגם זה של בואינג מעוררת שאלות בתעשיית התעופה בשל היסטוריה ארוכה של תקלות ובעיות בטיחות חמורות. בשנים 2018-2019 חוו כמה מטוסים בסדרה זו תאונות קשות כתוצאה מליקויים במערכת מחשב הטיסה, שגרמו למותם של מאות נוסעים. כתוצאה מכך, הושבת הדגם לתקופה של שנתיים לצורך בדיקות ותיקונים.

למרות שהדגם אושר לשוב ולהימצא בשירות, תקלות נוספות המשיכו להתגלות. רק לפני כחצי שנה, במהלך טיסה של חברת אלסקה איירליינס, דלת מטוס של הסדרה נתלשה באוויר, וכתוצאה מכך נדרשו בדיקות נרחבות של כל חלקי דגם זה על ידי רשויות התעופה.

מצד שני, מומחי תעופה טוענים שמטוסים אלו נמצאים נכון להיום תחת פיקוח מוגבר ובדיקות קפדניות מצד רשויות התעופה בעולם. חברות ענק כגון אמריקן איירליינס, אייר קנדה ויונייטד ממשיכות להפעיל את הדגם הזה בטיסות רבות.

הסיבה המרכזית שבגינה בחרה אל על דווקא בדגם 737 MAX ולא בדגמים של המתחרה האירופית 'איירבוס', היא שצי המטוסים הנוכחי של אל על מורכב כולו ממטוסים מתוצרת בואינג, כך שהכנסה של מטוסים מתוצרת איירבוס לשירות תצריך את החברה להכשיר את הטייסים להפעלה של מטוסים כאלו, שמערכת ההפעלה שלהם שונה משמעותית מזו של בואינג. גם כאשר חידשה החברה את צי המטוסים רחבי הגוף שלה, בחרה לעשות זאת עם מטוסים מתוצרת בואינג – דגם 787 – ולא בדגם מקביל מתוצרת איירבוס.

יודגש כי המטוסים החדשים יפעלו בקווים קצרים יחסית, כמו הקווים לאירופה ולאיחוד האמירויות, ולא בקווים ארוכים יותר כמו הקווים לארצות הברית ולמזרח הרחוק, בהם יפעלו מטוסים רחבי גוף.

באל על מסבירים שעד שהמטוסים החדשים יגיעו בשנים 2027-2030, יבוצעו עליהם כל השינויים והבדיקות הדרושים, שיבטיחו שלא תהיינה עוד בעיות ותקלות. עם זאת, ברור שהחברה תידרש למאמצי שיווק להרגעת ציבור הנוסעים החוששים, בטרם יוכנסו המטוסים החדשים לשירות.











עוד כתבות שיעניינו אותך

תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
אבי אילסון מארח

איך זה התחיל? צמד 'ממתק לשבת' בשיחה מרתקת

קול חי מיוזיק
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
"טרוף טורף"

טרגדיה: נקבע מותו של העובד שנטרף על ידי נמר ב'תנכ"י'

פנחס בן זיו
צפו

נשיאי ארה"ב הבינו; בישראל עדיין רודפים את עולם התורה

הרה"ג מרדכי מלכא
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
מזעזע

האסון בתנכ"י: הותר לפרסום שמו של העובד שנהרג

פנחס בן זיו
שינוי כיוון

סמוטריץ': "לא יהיה יותר משא ומתן עם חמאס על חטופים"

אבי יעקב
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ