עיצוב ללא שם (23)

מי לא מכיר את הפרסומת הנוסטלגית של פפסי עם הילד במכונה? בפרסומת הישנה שהפיקה חברת המשקאות 'פפסי', נראה ילד ניגש למכונת משקאות ורוכש שתי פחיות 'קוקה קולה', למרבה ההפתעה, הילד מניח את שתי הפחיות על הרצפה, מטפס עליהן בכדי להגיע ללחצן ה'פפסי', שאליו לא הגיע קודם לכן. קריאייטיב.

ומה עם זכויות יוצרים? האם מותר להכניס בפרסומת, סמל או מוצר של חברה מתחרה? האם מבחינה מוסרית, זו נחשבת פגיעה בסמל המסחרי של המותג? מיכל לוצאטו, שותפה-מנהלת ב'לוצאטו משרד עורכי דין', המתמחה בתחום הקניין הרוחני וזכויות יוצרים, עונה על כל השאלות.

עו"ד לוצאטו פתחה עם נושא המוזיקה: "כשמותג מסוים רוצה להשתמש בשיר כלשהו לצורך קמפיין שיווקי, זה קצת מורכב. בדרך כלל, כל שיר מורכב מכמה בעלי זכויות יוצרים, יש את המלחין, כותב הטקסט וכו'. אם המותג רוצה להשתמש בשיר, יצטרך לקבל אישור שימוש מכל בעלי זכויות היוצרים".

ומה קורה אם המותג רוצה לבצע שינוי בשיר? לדוגמה להחליף מילים או להפיק את השיר מחדש עם נגנים אחרים? "גם בזה חייבים לקבל אישור שינוי מילים מהכותב המקורי של השיר. שינוי מילים עלול לפגוע בזכות המוסרית שיש בין יוצר ליצירה. מלבד הזכות ל'קרדיט' המגיעה לכל יוצר על יצירתו, הינו זכאי שלא ייעשה שינוי ביצירה שלו".

בישראל ישנם מספר ארגוני זכויות יוצרים, כשמם כן הם שומרים על זכויות היוצרים הישראליים. ודואגים ללוות עסקים ומותגים שונים בכל הנושא המורכב.

כמה זמן עומדת בתוקף זכות היוצרים של הבעלים על היצירה, כל החיים? "כן. ושבעים שנה אחרי שנפטר. לאחר מכן, יצירתו הופכת ל'נחלת הכלל' ומותרת בשימוש חופשי", אומרת המומחית.

אז מה קורה במצב בו מותג רוצה לשרבב את שמו של המותג המתחרה בתוך הפרסומת שלו, למשל לצורך השוואה? "אז כמובן שכל מקרה צריך להיבדק לגופו, אך על כל פנים נרצה להימנע משני דברים. האחד, לשון הרע. לומר בפירוש על חברת החיתולים המתחרה שהיא גרועה – זו ממש בעיה. אך אם אספר שהחיתולים שלי סופגים יותר מהחברה האחרת, בהיצמדות לעובדות כמובן, אין בכך שום בעיה".

זוכרים את הילד מ'פפסי'? "לפי זה", טוענת לוצאטו, "בפרסומת בה הילד נראה בבירור דורך בהשפלה על פחיות 'קוקה קולה', אין שום איסור חוקי, שכן לא נאמר כל דבר בגנותו של המותג, אפילו שהלוגו והשם הובאו בלא אישור מבעלי החברה".

עורכת הדין מסבירה כי על רעיון לבדו, אי אפשר להגן בזכויות יוצרים: "גם אם עשית מהלך שיווקי פורץ דרך, שלחלוטין הומצא על ידך, אין דרך חוקית לאסור על מותג אחר להשתמש ברעיון שלך.

אך במקרה שמותג משתמש באופן קבוע בקריאייטיב ספציפי המזוהה רק איתו – אם חברה אחרת תשתמש בו, עלולה להיות עילה לתביעה בגין עוולות מסחריות כגון: עשיית עושר שלא במשפט, פגיעה במוניטין, הטעייה וכדו'.

"אבל", היא מסייגת, "אם הרעיון קובע בפרסומת, בכתיבה או בכל דבר ממשי אחר, אז כבר הופך ליצירה שאותה, כמובן, אין באפשרותו של אחר להעתיק. כגון: פונטים מסוימים, מוזיקה ייחודית או כל אלמנט אחר, עליהם אפשר להגן, על רעיון לבד – לא".

האזינו לדבריה המלאים מתוך התוכנית שטח שיווקי:











עוד כתבות שיעניינו אותך

"ענוים הגיע זמן גאולתכם"

רבבות נהרו לכותל המערבי בצום ט' באב. צפו ברגעי הנעילה

אלי יעקובוביץ
צפו בסיפור

הילדה הטיחה: "אתה כבר הולך? אתה חסר לי"

גיל ישראלוב
עדות מטלטלת

הזדקפתי מול הקצין הנאצי: "אני לא מביא תועלת?" | צפו

פנחס בן זיו
צפו בתיעוד

הזוי: 15 פלסטינים שוחררו לשטחי הרצועה ללא כל תמורה

שמעון כץ
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
תיעוד שובר לב

החטוף מהשבי: "3 גרעיני פלאפל ביום, אני על סף מוות"

יוני שניידר
לצפייה ישירה

צפו כעת בפרק הראשון: שמוליק סוכות מגיע ל'אוטוטוקר'

מנחם טוקר
צפו

בילוי בוקר: נער ערבי לקח את הנשק ויצא לירות

אבי יעקב
צפו בדברים

'רואים דברים שלא צריך לראות': הפוסק בדברי הדרכה להורים

נתי קאליש
במה היה חולה?

אמו של אוריאל מתחננת: "אל תעשו שיימינג לנמר"

אבי יעקב
הדרשה שאסור לפספס

'אתם משתמטים מלימוד ולא מתביישים להאשים אותנו?'

פנחס בן זיו
צפו

צעקתו של הרב רוזנבלום: מה איבדנו כשאין לנו בית מקדש?

הרב ברוך רוזנבלום
צפו

האב השכול סירב להשתתף: ריקוד שיקם לב שבור

גיל ישראלוב
התיעוד שריגש המונים

מרגיש את החורבן: ילד קטן מתייפח בבכי

אבי יעקב
רוכב על גלי השנאה

בט' באב, יאיר לפיד מכליל: "לחרדים מותר הכול"

אלי יעקובוביץ
'התנערי מעפר קומי'

על גמלים, גירושין, והקול הפנימי שצף מחדש

הרב אריה אטינגר
מרגש

"ביום שה' לקח לי את הילד, עזבתי הכל"

גיל ישראלוב
סרטוני הזוועה

רה"מ מגיב לתיעודים: "חמאס רוצה לשבור אותנו"

שלמה ריזל
כעת בשידור חי

קובי ומנדי בעימות סוער: אז מי בעצם הדרייבר?

קובי ברומר ומנדי וייס
צפו בתיעוד

זה לא דם: מי הכינרת הפכו לאדומים

פנחס בן זיו