עיצוב ללא שם (23)

מי לא מכיר את הפרסומת הנוסטלגית של פפסי עם הילד במכונה? בפרסומת הישנה שהפיקה חברת המשקאות 'פפסי', נראה ילד ניגש למכונת משקאות ורוכש שתי פחיות 'קוקה קולה', למרבה ההפתעה, הילד מניח את שתי הפחיות על הרצפה, מטפס עליהן בכדי להגיע ללחצן ה'פפסי', שאליו לא הגיע קודם לכן. קריאייטיב.

ומה עם זכויות יוצרים? האם מותר להכניס בפרסומת, סמל או מוצר של חברה מתחרה? האם מבחינה מוסרית, זו נחשבת פגיעה בסמל המסחרי של המותג? מיכל לוצאטו, שותפה-מנהלת ב'לוצאטו משרד עורכי דין', המתמחה בתחום הקניין הרוחני וזכויות יוצרים, עונה על כל השאלות.

עו"ד לוצאטו פתחה עם נושא המוזיקה: "כשמותג מסוים רוצה להשתמש בשיר כלשהו לצורך קמפיין שיווקי, זה קצת מורכב. בדרך כלל, כל שיר מורכב מכמה בעלי זכויות יוצרים, יש את המלחין, כותב הטקסט וכו'. אם המותג רוצה להשתמש בשיר, יצטרך לקבל אישור שימוש מכל בעלי זכויות היוצרים".

ומה קורה אם המותג רוצה לבצע שינוי בשיר? לדוגמה להחליף מילים או להפיק את השיר מחדש עם נגנים אחרים? "גם בזה חייבים לקבל אישור שינוי מילים מהכותב המקורי של השיר. שינוי מילים עלול לפגוע בזכות המוסרית שיש בין יוצר ליצירה. מלבד הזכות ל'קרדיט' המגיעה לכל יוצר על יצירתו, הינו זכאי שלא ייעשה שינוי ביצירה שלו".

בישראל ישנם מספר ארגוני זכויות יוצרים, כשמם כן הם שומרים על זכויות היוצרים הישראליים. ודואגים ללוות עסקים ומותגים שונים בכל הנושא המורכב.

כמה זמן עומדת בתוקף זכות היוצרים של הבעלים על היצירה, כל החיים? "כן. ושבעים שנה אחרי שנפטר. לאחר מכן, יצירתו הופכת ל'נחלת הכלל' ומותרת בשימוש חופשי", אומרת המומחית.

אז מה קורה במצב בו מותג רוצה לשרבב את שמו של המותג המתחרה בתוך הפרסומת שלו, למשל לצורך השוואה? "אז כמובן שכל מקרה צריך להיבדק לגופו, אך על כל פנים נרצה להימנע משני דברים. האחד, לשון הרע. לומר בפירוש על חברת החיתולים המתחרה שהיא גרועה – זו ממש בעיה. אך אם אספר שהחיתולים שלי סופגים יותר מהחברה האחרת, בהיצמדות לעובדות כמובן, אין בכך שום בעיה".

זוכרים את הילד מ'פפסי'? "לפי זה", טוענת לוצאטו, "בפרסומת בה הילד נראה בבירור דורך בהשפלה על פחיות 'קוקה קולה', אין שום איסור חוקי, שכן לא נאמר כל דבר בגנותו של המותג, אפילו שהלוגו והשם הובאו בלא אישור מבעלי החברה".

עורכת הדין מסבירה כי על רעיון לבדו, אי אפשר להגן בזכויות יוצרים: "גם אם עשית מהלך שיווקי פורץ דרך, שלחלוטין הומצא על ידך, אין דרך חוקית לאסור על מותג אחר להשתמש ברעיון שלך.

אך במקרה שמותג משתמש באופן קבוע בקריאייטיב ספציפי המזוהה רק איתו – אם חברה אחרת תשתמש בו, עלולה להיות עילה לתביעה בגין עוולות מסחריות כגון: עשיית עושר שלא במשפט, פגיעה במוניטין, הטעייה וכדו'.

"אבל", היא מסייגת, "אם הרעיון קובע בפרסומת, בכתיבה או בכל דבר ממשי אחר, אז כבר הופך ליצירה שאותה, כמובן, אין באפשרותו של אחר להעתיק. כגון: פונטים מסוימים, מוזיקה ייחודית או כל אלמנט אחר, עליהם אפשר להגן, על רעיון לבד – לא".

האזינו לדבריה המלאים מתוך התוכנית שטח שיווקי:











עוד כתבות שיעניינו אותך

פרשת שחיתות חמורה

פשיטה משטרתית: יו"ר ההסתדרות עוכב, גל מעצרים נרחב

שמעון כץ
נמנע אסון

"רד לרצפה": כך נעצר החשוד שאיים להרוג יהודים

גדי פוקס
הרוכב פונה

אסון על הכביש: בת 20 נהרגה מפגיעת אופנוע

אבי יעקב
"באופן אקראי"

אימה בבריטניה: 9 במצב אנוש לאחר שנדקרו

שמעון כץ
רעידת אדמה בצה"ל

"מי שמנהל הוא לא הפצ"רית והיועצת, אלא מי שבשמיים"

אבי מימרן
אין גבול

הסתה בשידור חי: "בן גביר יוצא להורג ראשון"

קובי אליה
צפו בדברים

בן גביר: "היועמ"שית רועדת מפחד שימצאו את הטלפון"

אלי יעקובוביץ
צפו בראיון הנדיר

'שר הצללים' הדגיש: "הפכנו קטסטרופה לניצחון אסטרטגי"

שמעון כץ
קרעו שערי שמיים

התפללו: החמרה במצבו של האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק

פנחס בן זיו
צפו בדבריו

נתניהו על עלילת שדה תימן: "הפיגוע ההסברתי הקשה ביותר"

שלמה ריזל
המונים זועמים

כאוס בהילולת רחל אמנו: המשטרה חסמה את הכניסה לקבר

אבי יעקב
בצפון הארץ

צפו במרדף: נהג המשאית השתולל וברח מהשוטרים

שמעון כץ
אירוע מתגלגל

פרטים חדשים על הדרמה: כך נמצאה והטלפון עדיין איננו

גדי פוקס
דיווח

פסיכיאטר בדק את הפצ"רית וקבע: "איננה כשירה להיחקר"

שמעון כץ
בזכות הרבי

משרדו נחרב בתקיפה, עורך הדין ניצל והתפילין שרדו

שלמה ריזל
תיעוד מרגש

צפו: הרב ששתי רגליו נקטעו שימש סנדק בברית

אבי יעקב
מתקפה נטולת כפפות

"לרב יצחק יוסף אתה קורא קבוצה קטנה שמשקיעה כסף?"

אבי יעקב
בלחנו של משה ולדר

אקטואלי שכואב: שי וינר בסינגל חדש - "אל תדאג"

אליעזר חסיד
מחפשים גופות?

תיעוד מסוכן: מחבלי חמאס חמושים בשטחי צה"ל

פנחס בן זיו