עיצוב ללא שם (23)

מי לא מכיר את הפרסומת הנוסטלגית של פפסי עם הילד במכונה? בפרסומת הישנה שהפיקה חברת המשקאות 'פפסי', נראה ילד ניגש למכונת משקאות ורוכש שתי פחיות 'קוקה קולה', למרבה ההפתעה, הילד מניח את שתי הפחיות על הרצפה, מטפס עליהן בכדי להגיע ללחצן ה'פפסי', שאליו לא הגיע קודם לכן. קריאייטיב.

ומה עם זכויות יוצרים? האם מותר להכניס בפרסומת, סמל או מוצר של חברה מתחרה? האם מבחינה מוסרית, זו נחשבת פגיעה בסמל המסחרי של המותג? מיכל לוצאטו, שותפה-מנהלת ב'לוצאטו משרד עורכי דין', המתמחה בתחום הקניין הרוחני וזכויות יוצרים, עונה על כל השאלות.

עו"ד לוצאטו פתחה עם נושא המוזיקה: "כשמותג מסוים רוצה להשתמש בשיר כלשהו לצורך קמפיין שיווקי, זה קצת מורכב. בדרך כלל, כל שיר מורכב מכמה בעלי זכויות יוצרים, יש את המלחין, כותב הטקסט וכו'. אם המותג רוצה להשתמש בשיר, יצטרך לקבל אישור שימוש מכל בעלי זכויות היוצרים".

ומה קורה אם המותג רוצה לבצע שינוי בשיר? לדוגמה להחליף מילים או להפיק את השיר מחדש עם נגנים אחרים? "גם בזה חייבים לקבל אישור שינוי מילים מהכותב המקורי של השיר. שינוי מילים עלול לפגוע בזכות המוסרית שיש בין יוצר ליצירה. מלבד הזכות ל'קרדיט' המגיעה לכל יוצר על יצירתו, הינו זכאי שלא ייעשה שינוי ביצירה שלו".

בישראל ישנם מספר ארגוני זכויות יוצרים, כשמם כן הם שומרים על זכויות היוצרים הישראליים. ודואגים ללוות עסקים ומותגים שונים בכל הנושא המורכב.

כמה זמן עומדת בתוקף זכות היוצרים של הבעלים על היצירה, כל החיים? "כן. ושבעים שנה אחרי שנפטר. לאחר מכן, יצירתו הופכת ל'נחלת הכלל' ומותרת בשימוש חופשי", אומרת המומחית.

אז מה קורה במצב בו מותג רוצה לשרבב את שמו של המותג המתחרה בתוך הפרסומת שלו, למשל לצורך השוואה? "אז כמובן שכל מקרה צריך להיבדק לגופו, אך על כל פנים נרצה להימנע משני דברים. האחד, לשון הרע. לומר בפירוש על חברת החיתולים המתחרה שהיא גרועה – זו ממש בעיה. אך אם אספר שהחיתולים שלי סופגים יותר מהחברה האחרת, בהיצמדות לעובדות כמובן, אין בכך שום בעיה".

זוכרים את הילד מ'פפסי'? "לפי זה", טוענת לוצאטו, "בפרסומת בה הילד נראה בבירור דורך בהשפלה על פחיות 'קוקה קולה', אין שום איסור חוקי, שכן לא נאמר כל דבר בגנותו של המותג, אפילו שהלוגו והשם הובאו בלא אישור מבעלי החברה".

עורכת הדין מסבירה כי על רעיון לבדו, אי אפשר להגן בזכויות יוצרים: "גם אם עשית מהלך שיווקי פורץ דרך, שלחלוטין הומצא על ידך, אין דרך חוקית לאסור על מותג אחר להשתמש ברעיון שלך.

אך במקרה שמותג משתמש באופן קבוע בקריאייטיב ספציפי המזוהה רק איתו – אם חברה אחרת תשתמש בו, עלולה להיות עילה לתביעה בגין עוולות מסחריות כגון: עשיית עושר שלא במשפט, פגיעה במוניטין, הטעייה וכדו'.

"אבל", היא מסייגת, "אם הרעיון קובע בפרסומת, בכתיבה או בכל דבר ממשי אחר, אז כבר הופך ליצירה שאותה, כמובן, אין באפשרותו של אחר להעתיק. כגון: פונטים מסוימים, מוזיקה ייחודית או כל אלמנט אחר, עליהם אפשר להגן, על רעיון לבד – לא".

האזינו לדבריה המלאים מתוך התוכנית שטח שיווקי:



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

התושבים הוחזרו

בכב"ה מעריכים: 20,000 דונם נשרפו, 21 לוחמי אש נפצעו

קובי אליה
מחאות סוערות

הדרוזים יצאו למחות: "הגנו על האחים שלנו"

אבי יעקב
לצמצם סיכונים

תיעוד חריג: הטרקטור הורס את גדר ההפרדה בכביש 1

אבי יעקב
הדרמה בעיצומה

תיעוד אווירי מכביש 1: השריפות שנקלטו במצלמות התנועה

גדי פוקס
צפו

המלון עלה באש: 15 בני אדם נהרגו

שמעון כץ
איבוד שליטה

מדינות שולחות סיוע • מצב חסימות הכבישים עקב השריפות

שמעון כץ
"יש פה מישהו?"

תיעוד דרמטי: מוודאים שאיש לא נשכח ברכבים

אלי יעקובוביץ
על מה ולמה

המשטרה עצרה "זמר מוכר ולהקתו" והרכב נגרר

גדי פוקס
"מכשול חמור"

הרב שלום ארוש מתנגד בתוקף למופע של תלמידו

קובי סגל
באופן שיטתי

הסיר שלטי חטופים - ונאלץ להתפטר מתפקידו

שמעון כץ
קסם לחיים

תרגיל מיוחד ומטלטל; המתנה שיכולה לשנות לכם את החיים

הרב אריה אטינגר
הרוגים ופצועים

הקלטה העליבה את מוחמד: עימותים אלימים בסוריה

אבי יעקב
החקירה נמשכת

הטרגדיה: הותר לפרסום שם הפעוט שנחנק למוות

אלי יעקובוביץ
חשש כבד

שריפה פרצה בהרי ירושלים: הוכרזה מכת אש, תושבים פונו

שמעון כץ
300 אלף ליטר מים

לא רק מהאוויר, כך צה"ל מסייע למלחמה בשריפות

קובי פינקלר
השריפה בעיר החרדית

האש מתפשטת במהירות: פונו בניינים בבית שמש

שמעון כץ
בן 19

תושב ירושלים הסית ונעצר: "ריבון העולמים, קח אותם"

גדי פוקס
"סלע על הלב"

"אדם נורמלי לא מעכל את זה; התועבה בטקס עברה כל גבול"

הרב משה בן לולו
12 לוחמי אש נפגעו

9 מוקדי שריפה, 163 צוותי כיבוי פועלים בשטח • כל העדכונים

מערכת אמס
פנייה חדה

דרמה בלב ים: מטוס הקרב החליק מהסיפון

שמעון כץ