
האם מותר להכין מנה חמה בשבת? והאם מותר להכין אבקת פירה בשבת?
תשובת הגאון הרב חיים איידלס:
עוד באתר:
"מנה חמה בעצם כבר עברה בישול. מאידך, הייבוש של האטריות אחרי הבישול, יש מקום לבוא ולומר שהוא הפקיע את הבישול. מכיוון שכעת אי אפשר לאכול את האטריות האלה, הן קשות כאבן. אלא מה, אפשר גם להכשיר את המנה חמה לאכילה עם מים קרים, שהם ירככו את האטריות, זה יהיה פחות טעים, אבל ראוי לאכילה.
דעת מרן הבית יוסף, הדרישה ועוד, שבמקרה שכזה – שניתן להכשיר דבר מאכל לאכילה על ידי מים קרים – מותר גם לשרות בחמין בשבת. לדעת הט"ז ומרן המשנה ברורה הדבר אסור. כאן, לגבי מנה חמה, מכיוון שהיא כבר הייתה ממש מוכנה לאכילה. בשונה ממה שהפוסקים שהזכרנו חלקו בנוגע לדג מלוח, לכאורה במקרה כזה כולם יתירו אפילו בעירוי ישר מהדוד.
זאת אומרת, בעצם, יש שוני גדול בין מנה חמה, למחלוקת הפוסקים גבי דברים שאפשר להכשיר אותם לאכילה אפילו על ידי מים קרים. כאן זה מוכן לגמרי, ואם זה מוכן לגמרי, אם אנחנו נשים על זה מים קרים, זה גם יהיה מוכן, אז לכאורה, יהיה מותר גם לערות על זה, כי זה כבר מבושל ואין בישול אחר בישול. למעט האבקה שמצטרפת למנה חמה, שצריך להיזהר בה מכיוון שהיא לא מבושלת.
גם מצד מכה בפטיש באוכלין, אנחנו לא פוסקים כדעת הלבוש שסובר שיש מכה בפטיש באוכלין, לכן מנה חמה בשבת, מעיקר הדין מותרת אפילו בעירוי מכלי ראשון.
פירה לעומת זאת אסור. מדוע? כי יש בזה איסור לש מן התורה. זה שאנחנו לוקחים את האבקה, וכעת אנחנו מרכזים אותה ולשים אותה והופכים אותה למוצק, זו ההגדרה של לש כפי שכותב הרמב״ם, לקחת יחידנים ולהפוך אותם לגוש מוצק אחד. אז לכן, אבקת פירה באמת אסורה בשבת".
מתוך התוכנית 'דרך חיים', התוכנית משודרת מדי יום חמישי בשעה 21:00
האזינו לתשובה המלאה: