מלחמת חרבות ברזל | צילום: דובר צה"ל

הדריכות הגדולה בה מצויים אנשי מערכת הביטחון בפרט והעורף הישראלי בכלל, מביאה איתה גם בשורה.

ישראל ניצבת בפני צומת מכריע. האם ללכת למהלך שיערוך כנראה מספר שבועות ובסופו הסכם לשחרור החטופים? או להישאר למלחמת התשה שמי יודע בעת הזו מה יהיה סופה.
הדילמה? האם לדעת ראשי מערכת הביטחון ישראל יכולה לחזור ולהלחם גם אחרי הפסקת אש?
שיחות עם ראשי מערכת הביטחון לכל גווניהם מלמדות על כך שישראל לדבריהם יכולה להיות בשני התנאים. גם לשחרר חלק מבני הערובה- בוודאי אלו שבין החיים לבין המשך הלחימה אחרי הפסקת האש שכרגע מדברת על 42 ימים.

כשהבוקר נכנסת ישראל לחודש העשירי למלחמה נתוני השטח מדברים בעד עצמם:

מיכולותיו של חמאס לשגר רקטות נותרו כ 10% (בעקבות חיסול מנהיג חמאס, מוחמד דף שוגרו "רק" שתי רקטות – דבר שבעבר היה מביא למלחמה גדולה).
לפי נתוני חמאס בעצמו- 75% מכוחו של חמאס הושמד" כך גם מצבו הצבאי והשלטוני. בחודש יולי האחרון החמאס ספג מכה קשה עובדתית. מוחמד דף- הסמל של החמאס בעשרים שנותיה חוסל, לצידו גם מח"ט חאן יונס רפעי סלמה וככל הנראה גם יד ימינו של סינואר רווחי מושתהא. למעט האחים סינואר, מפקד החטיבה הצפונית ומפקד רפיח כולם חוסלו. כולל 23 מפקדי גדודים.

פעילות החיסולים משפיעה מאוד על אנשי חמאס בכל הדרגים. הלחץ גובר, והם מוכנים היום לשלם מחירים גבוהים בתמורה לעסקה זמנית בלחימה, כשישראל מאמינה כי בהסכם הומניטרי היא תוכל לחלץ בין 25 ל-35 חטופים.

לפי נתונים שפורסמו בעבר, מספר האסירים שישוחררו בעסקה עבור 35 החטופים יהיו נמוכים משמעותית ממחיר האסירים ששוחררו בהסכם שליט.( אז- 1027 כולל סינואר עצמו למול גלעד שליט).

לדברי גורמים מצריים ואמריקניים ישראל יכולה לרכז מאמץ לחשיפת והחרבת המנהרות הנותרות. בערבות האמריקניות, ניתן לצאת מהציר עד שישה שבועות( פרק הזמן המוצע של הפסקת האש 42 יום) והיקף ההברחות לא ישנה אם בכלל את מצב החימושים של חמאס.

כל זאת אמור להשפיע גם על הסכם עם לבנון שכוחות החיזבללה יסוגו משמעותית לקו הליטני, תהיינה ערבויות אמריקניות ובין לאומיות לפחות לפרק זמן עד שמערכת הביטחון תתארגן מחדש. זה לא יחזיר את כל כל התושבים אבל את חלקם בהחלט כן. גם בלבנון צה"ל השיג הישגם משמעותיים עם חיסולם של כ-500 מחבלי רדואן וחיזבללה ובהם מפקדי חטיבות בכירים.

על הצורך להשמיד את חיזבללה כולם מסכימים. השאלה מתי. היו צריכים אולי אז לשמוע לשר הביטחון ב 11 באוקטובר ולפעול בעצימות מול החיזבללה . אז היו הנתונים הטובים. היום הרבה הרבה פחות. לגבי הדרום – ההבנה היא שזהו המועד לקבל החלטה. הגענו לצומת. עכשיו הבחירה היא אם לפנות לעסקת חטופים עכשיו או להמשך המלחמה.











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו

איראן שיגרה טילים עם כיתוב משפיל: "תבוסה וארונות מתים"

פנחס בן זיו
"הצגה מיותרת"

רבני הערים ילבשו גלימות? הרב השיב בחריפות

פנחס בינדר
נס בכביש 6

"פתאום שמעתי בום מטורף": היועץ משתף ברגעי האימה

אבי יעקב
במקום החמישי

לא תאמינו: היהודייה שמתמודדת ברשימת בל"ד

שמעון כץ
מהחטיפה ועד ההכרזה

20 שנה אחרי: המסמכים מיום חטיפת גלעד שליט נחשפים

קובי פינקלר
פרשנות

שבוע אחרי בגידת טראמפ בישראל: הקרב האמיתי רק מתחיל

שלמה ריזל
צפו בדברים

רה"מ נתניהו: "הישג שמחליש את איראן וחיזבאללה יחד"

שלמה ריזל
נוכל נותר נוכל

בנט לא הצליח להתאפק מלשקר והפך עצמו לבדיחה

פנחס בן זיו
אחרי חיפושים

סוף טוב: הנעדר מבני ברק אותר סמוך למודיעין עילית

אבי יעקב
אלפים נתקעו

בשיא העומס: עשרות חילונים חסמו את הכניסה לבני ברק

שמעון כץ
תפנית בבית המשפט

סרטון חשף את גרסת השוטר והוביל לפיצוי משמעותי

גדי פוקס
צפו בתיעוד

"חשבתי שלא אראה יותר": מוטי ויזל חושף את הנס

אליעזר חסיד
לא תישארו אדישים

תיעוד מטלטל: תינוק חולץ חי מבין ההריסות בוונצואלה

פנחס בן זיו
אסון בנהר הירדן

סוף עצוב: גם הנערה השנייה אותרה ללא רוח חיים

אבי יעקב
בנהר הירדן

טרגדיה: נערה טבעה למוות, חברתה עדיין נעדרת

אבי יעקב
לקראת הסלמה?

מתקפה אמריקנית נוספת באיראן: המסר החריף לטהרן נחשף

שמעון כץ
פרסום ראשון

דרמה בעולם התורה: ישיבת מיר יוצאת לרחובה של עיר

נתי קאליש
קריאה דחופה לציבור

החיפושים נמשכו בשבת: הזמן אוזל והחשש גובר

אבי יעקב
סיום עונה

רגע לפני שלושת השבועות: ספיישל יואלי אצל מנחם טוקר

מוצ"ש חי - מנחם טוקר
ב-90 יום

בכלא הגסטפו: הארכת מעצר לשתי צעירות חרדיות

שמעון כץ