
מחירי המזון ממשיכים לעלות. בעוד כשלושה שבועות יעלו מחירי מוצרי יינות כרמל בעד 8%, כשנה וחצי לאחר העלאה קודמת של 5%. ההתייקרות נומקה בעליית מחירי חומרי הגלם, האריזה והתשומות, וכן בעליית ערך הדולר והיורו לעומת השקל.
במקביל, יתייקרו גם גלידות נסטלה, שבבעלות פרונרי ישראל, בעד 9%. גם כאן מדובר בהעלאת מחירים המתרחשת כחצי שנה לאחר שהחברה העלתה את מחירי מוצריה במאי 2024 ב־6.3% בממוצע.
עוד באתר:
עוד התייקרות צפויה במשקאות של חברת יפאורה, המפיצה מותגים כגון ספרינג, תפוזינה, עין גדי, שוופס ו־RC קולה. החברה הודיעה על עלייה של כ־6% במחיריה, בעקבות עליית מחירי התשומות וחומרי הגלם. כך דווח ב'כלכליסט'.
השבוע עלה ב־9.7% מחירו של ממרח 'השחר העולה', והחברה נימקה את ההתייקרות בזינוק במחירי הקקאו, שמהווה כ־9% מרכיבי המוצר, ובשינויים בהוצאות הייצור בשנתיים האחרונות. מחירי המים המינרליים של מי עדן עלו השבוע ב־6%, עקב עליית עלויות הייצור, הובלה ולוגיסטיקה.
נראה כי העלאות המחירים מתוזמנות בזהירות, בניסיון להימנע מטענות על תיאום מחירים בין המתחרים, שכן העלאות מחירי יפאורה, מי עדן, גלידות נסטלה והשחר העולה, משקפות עליות מחירים קודמות של מתחרים. כך, ההתייקרות של יפאורה ומי עדן משלימה את העלאת המחירים שביצעו ביוני-יולי החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה ישראל) וטמפו. התייקרות השחר העולה מגיעה אחרי שחברת פררו העלתה את מחיר נוטלה ב־6% במאי, והעלאת מחירי גלידות נסטלה מתקיימת חודשים לאחר שיוניליוור העלתה את מחירי גלידות שטראוס ב־15%.
יש הערכות כי גל ההתייקרויות עוד לא הסתיים. תהליכים בשוק המזון, כמו מהלך האחים יוסי ושלומי אמיר להסב סניפי שופרסל דיל למותג יוניברס – צעד שכרוך בדרישה מהספקים להגדלת הנחות, ודרישות קרפור מהספקים להנחות נוספות – עלולים להוביל לעליות מחירים נוספות.
התייקרות נוספת צפויה ב־1 בינואר 2025, אז יעלה שיעור המע"מ ל־18% במקום 17% כיום. משמעות ההעלאה היא תוספת של יותר מחצי מיליארד שקל בשנה לציבור הקונים. יש חשש כי השפעת המע"מ תהיה גדולה יותר, שכן קמעונאים עשויים לנצל זאת כדי לשפר את רווחיותם. למשל, אם מוצר נמכר כיום ב־4.9 שקלים ואמור לעלות ל־4.95 שקלים בעקבות העלאת המע"מ, יוכל הקמעונאי לעגל את המחיר ל־5 שקלים.
מניסיון העבר עולה כי הקמעונאים מנסים לשמור על המחירים בטווח הקצר בעקבות בדיקות תקשורתיות, אך לאחר תקופת המבצעים, נוהגים להעלות את המחיר, לעיתים אף מעבר לעליית המע"מ.