בפרשת לך לך אנו שומעים על ברית בין הבתרים, מחזה נשגב ברית שכרת הקב"ה עם אברהם אבינו

ברית בין הבתרים, ברית והבטחה של הקב"ה לאאע"ה ברית בין הבתרים היא ברית שנעשית כאשר אאע"ה היה בן 70 זה היה ביום טו בניסן.

ואברהם שאל  'במה אדע כי אירשנה' איזה סימן נעשה כדי שאדע שאכן אני אירש את הארץ, רש"י מסביר ששאלת אברהם הייתה באיזו זכות ייזכו בני לרשת את הארץ, שהארץ תהיה שלהם.

וַיֹּאמֶר אֵלָיו קְחָה לִי עֶגְלָה מְשֻׁלֶּשֶׁת וְעֵז מְשֻׁלֶּשֶׁת וְאַיִל מְשֻׁלָּשׁ וְתֹר וְגוֹזָל.

ויאמר השם לאברם קחה לי עגלה משולשת, כלומר שלושה עגלים ועז משולשלת כלומר שלושה עיזים ואיל משולש  כלומר שלושה אילים ותור וגוזל בן יונה.

לקח אברהם את  בעלי החיים, הוא לקח אותם לעשיית הברית והוא שחט אותם 'ויבתר אותם' הוא חתך אותם באמצע לשני  חלקים

והניח כל חלק מול החלק השני חוץ מאת התור והגוזל שאותם אברהם לא חתך אלא הניח אותם שחוטים אחד מול השני

אחרי שסידר אברהם את בע"ח הגיעו כמה עופות ממין עיט זה מין דורס הם הגיעו על הפגרים כדי לאכול מהם.

הגיעו העופות האלה ואברהם הפריח אותם עם מטפחת שהיתה לו

העופות האלה שרצו לאכול את הבע"ח ששחט אברהם הם סמל לאויבי ישראל שתמיד מבקשים להפר את הברית והקשר בין הקב"ה ועם ישראל

וי"א שגם אם הזכויות של עם ישראל ייגמרו עדיין הזכות של אאע"ה תהיה כדי לשמור ולהגן על עם ישראל

רש"י מביא כיוון אחר, הוא אומר שהבתרים, הבע"ח השחוטים הם כנגד אומות העולם והעיט היורד עליהם זה רמז ונסיונות של דוד המלך לנסות לנצח את האומות והוא לא יצליח רק משיח בן דוד הוא יכלה את הרוע  שבאומות העולם.

רש"י אומר, אמר הקב"ה לאברהם את סדר הנהגת העולם העתידי, אמר הקב"ה לאאע"ה תיקח עגלה משולשת היא מלכות בבל שהיא משולשת בשלושה מלכים: נבוכדנצאר אויל מרודך ובלשצר

עז משולשת מלכות פרס ומדי שגם היא משולשת בכורש דריוש ואחשורוש.

איל משולש מלכות יון שהיו לה גם שלושה מלכים כך אומר המדרש

תור היא המלכות הרביעית

וגוזל זו כנס"י = יונתי בחגוי הסלע.

ארבע מלכויות שאליהן גלינו, חתך אותם אבל את הציפור הוא לא בתר, לא חתך שזו כנס"י.

הוא כן שחט את הציפור אבל לא 'בתר' לא חתך.

האברבאנל אומר שאת הציפור אפילו לא שחט רמז לנצחיות של עם ישראל.

אברהם אבינו חתך את הבע"ח שמסמלים את אומות העולם, הוא בתר אותם כמו 'החליש' אותם.

העיט זה דוד המלך ואברהם דחה את מלכות בן דוד, לזמן מועט שיעברו קודם את התהליכים בגלות.

העיט סמל לדוד המלך ואותו סילק אאע"ה וכמו העביר מסר, שמלכות שלימה של גאולה לא תהיה עדיין אלא רק שיגיע הזמן ולא בזמן דוד המלך.

כאן התחיל היסוד של מסי"נ אצל עם ישראל, 'אם תמצאו את דודי מה תגידו לו, שחולת אהבה אני', למרות הצרות והייסורים עדיין דבקים בהקב"ה.

כל אומות העולם נמצאות תחת שליטת הכוכבים ומזלות  ועם ישראל למעלה מהמזלות.

'ויאמר אברם הן לי לא נתתה זרע והנה בן ביתי יורש אותי והנה דבר ה' אליו לאמר לא יירשך זה כי אם אשר יצא ממעיך הוא יירשך ויוצא אותו החוצה ויאמר הבט נא השמימה וספור הכוכבים אם תוכל לספור אותם ויאמר לו כה יהיה זרעך" .

פירש רש"י ויוצא אותו החוצה לפי פשוטו הוציאו מאהלו לחוץ לראות הכוכבים ולפי מדרש אמר לו הקב"ה לאברהם צא מאצטגנינות שלך שראית במזלות שאינך עתיד להעמיד בן.

אברם אין לו בן אבל אברהם יש לו בן וגם בעניין שרי, שרי לא תלד אבל שרה תלד.

שינוי השם ושינוי המזל  אומר רש"י שהקב"ה הוציאו מחללו של עולם והגביהו למעלה מהכוכבים להראות לו  שהוא  למעלה מהכוכבים והמזלות

על פי הנהגת המזלות והטבע לא היה אברהם אבינו מסוגל להוליד ובדרך שמעל הטבע מעל המזלות לאברהם ושרה נולד יצחק שזו הנהגה שהיא למעלה מדרך הטבע, כך נוצר עם ישראל ועוד הגר"א מווילנא זי"ע בפירושו על מגילת אסתר על הפסוק 'הפיל פור הוא הגורל' הוא אומר  המזלות מתנגדים לישראל וכל הצלחתם של עם ישראל זה רק כשעולים למעלה מהמזלות

וכמו שאמרו חז"ל בגמרא שבת (קנו) אין מזל לישראל, אין מזל במובן השלילי שהמזל הוא נגד עם ישראל אלא שהקב"ה בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו זו חלק ממשמעות הבחירה שבחר בנו שלא נתן  שיישלוט בנו המזל אלא הגביה אותנו למעלה מהמזל ולכן קבלנו את התורה (יערות דבש ח"א דרוש ח )

וכך אפשר להבין את מאמר הגמרא (מגילה טז) אומה זו משולה לעפר ומשולה לכוכבים כשהם יורדים יורדים עד עפר וכשהם עולים עולים עד לכוכבים"

כי הקיום וההצלחה של כלל ישראל הם רק כשהם למעלה מהמזלות נמצא שאם הם עולים הם עולים עד לכוכבים היינו שעולים למעלה מהכוכבים ואם לא אז הם יורדים עד לעפר.

מאחר שהמזלות מתנגדים לעם ישראל המזל שונא לישראל וביערות דבש (חלק ב דרוש יד ) מתבטא בחריפות וכותב המזל שונא לישראל  עם ישראל הם בנויים בצורה כזו, ביסוד שלהם שהם לא נגד המזל

וכפי שאומר רבי יהונתן אייבשיץ המזל שונא לישראל!

אז לעם ישראל אין ברירה אלא להיות 'למעלה מהטבע'. ואיך?

אומר הזוהר פרשת פנחס, אברם, שמו משתנה לאברהם-  עם הא  כנגד חמישה חומשי תורה.

אלה תולדות השמים והארץ בהבראם- אותיות אברהם לא בזכות אברם אלא אברהם  עם הא כי יש בו חמישה חומשי תורה.

 

 

 

 

 

 

בפרשת לך לך  אומר המלאך להגר  ויאמר לה מלאך השם  הינך הרה ויולדת בן  וקראת שמו ישמעאל כי שמע השם אל עניך והוא יהיה פרא דם ידו בכל ויד כל בו

הוא יהיה פרא אדם הרמב"ן אומר  שהוא יהיה פרא אדם וידו בכל  הוא יילחם נגד כולם  אבל בסוף ויד כל בו  בסוף אומות העולם ינצחו אותו!

כלומר  ישמעאל הוא מפחיד  מפחיד מאד  ידו בכל!!! אבל גם לזכור יד כל בו  בסוף ננצח אותו!!!

אפשר להכניע את הכח האדיר של ישמעאל

אומר האריז"ל בליקוטי תורה לרבינו האריז"ל שהגלות האחרונה היא משותפת לאדום וישמעאל

כך אנו אומרים בסליחות 'כלה שעיר וחותנו'  שעיר הוא עשו  שקבע מקומו בארץ שעיר

וחותנו הוא ישמעאל שהרי כתוב שעשו לקח לאשה את מחלת בת ישמעאל

וגם בחלום של נבוכדנצאר  כאשר פתר את החלום דניאל  הוא אמר  שהמלכויות האחרונות   = הגלות האחרונה

היא אדום וישמעאל

אומר הקדושת לוי  על בסיס הזוהר (פרשת וארא)  השר של ישמעאל בא בטענה להקב"ה

ואמר היות ישמעאל עשה ברית מילה..הוא נימול שהוא בן 13 לכן מגיעה לו חלק בארץ הקודש

כמו  יצחק

אמר הקב"ה  יצחק עשה ברית מילה כראוי וישמעאל  לא עשה ברית מילה כראוי

יצחק גם עשה ברית בגיל 8 ימים ולא בגיל 13 שנים

ועוד אברהם עשה ליצחק ברית באופן מושלם גם הסרת הערלה וגם   מצוות פריעה  משיכת העור הדק שתחת הערלה כדי לגלות את העטרה

אבל בני ישמעאל  הברית שלהם  זו ברית בלי פריעה

והרי אמרו חז"ל במשנה  מל ולא פרע  כאילו לא מל

המלאך של ישמעאל אמר  'בסדר  אז אם לא שכר גדול  משהו קטן'…

כתוב בזוהר  שנתן להם לשלוט בארץ ישראל לתקופה מסויימת

והם יעכבו את ישראל  לחזור לארץ ישראל  עד שתושלם הזכות של ישמעאל

לפי זה אומר הקדושת לוי  ידו בכל  יד ישמעאל תהיה בארץ ישראל

ידו בכל…אבל אח"כ ישראל יקבלו את הארץ מישמעאל  למה  כי 'יד כל בו '

בו בגימטריא = 8 = בגלל הברית מילה המושלמת של ישראל  אז יתקיים

יד כל  בו  עם ישראל יקבלו את הארץ והישמעאלים עוד יעזבו את הארץ.

ועוד יותר לפי מה שכתבו החתם סופר והשפת אמת

אנו אומרים בברכת המזון 'בכל מכל כל'

בכל  זה אברהם שעליו נאמר  שהקב"ה בירך את אברהם בכל

ויצחק  שאמר  'מכל'  יצחק אמר:  'ואוכל מכל'

ועל יעקב נאמר  כל  הוא אמר  יש לי כל כלומר יש לי הכל ואין לי שום חסרון של 'שום טובה'

יש לי כל מה שאני צריך.

השלימות היא אצל יעקב

כי מאברהם יצא ישמעאל

מיצחק יצא עשו

ויעקב מיטתו שלימה

לכן אומר החת"ס ומופיע גם בשפת אמת – נפלא מאד

ידו בכל – על מי נאמר – בכל ? על אברהם אברהם  כתוב שהקב"ה בירך את אברהם 'בכל'

אם כן – כעת בואו ונחזור לפסוק יד בכל ויד כל בו

ידו – של ישמעאל – 'בכל' – בגלל שישמעאל מגיע מאברהם – אז הוא יוכל לעשות נזקים צרות וקשיים גדולים לצאצאי אברהם – ידו 'בכל'!!!  – צאצאי אברהם!!!

אבל אח"כ יד כל בו – על מי נאמר – 'כל' – על יעקב אבינו – יד 'כל' בו – הצאצאים של יעקב –אבינו – הם ייזכו לארץ מבני ישמעאל – שהוא מגיע מאאע"ה!!

ואומר החת"ס  והשפת אמת– אצל אברהם יצא ממנו ישמעאל

היה חסרון בשלימות…אבל אצל – יעקב – מטתו שלימה – ולכן – השלימות הזו של יעקב אבינו

היא זו – שתכניע את קליפת ישמעאל.

ונראה בפסוקים  – כתוב על אברהם אבינו  והשם ברך את אברהם בכל

ועל ישמעאל כתוב – ידו בכל

והרי אם אברהם זכה לברכה – והשם ברך את אברהם בכל – ועל ישמעאל כתוב ידו בכל

משמע שישמעאל יש לו מהברכה של 'בכל' שנאמר  לאאע"ה.

ויד 'כל בו' – הכוונה היא יד 'כל' – של יעקב אבינו – שאמר יעקב – יש לי כל!

והעבודה של יעקב אבינו היא –

תורה

אברהם זה קו החסד

ויצחק קו הגבורה – זו תפילה

ויעקב זה קו האמת – התורה!

אם כן – איך נכניע את קליפת ישמעאל ? על ידי התורה !!!

ולכן על ישמעאל כתוב – וידו בכל – הוא יפריע לעם ישראל

אבל יד כל בו – כדי שבני יעקב ישלטו עליו  הם צריכים להתחזק בלימוד התורה!!

וכאשר ה'קול קול יעקב' – אין הידיים ידי עשיו שולטות

ועשיו  הוא לא רק עשו…למה? כי

אברהם הוא החסד – וממנו יצא ישמעאל

יצחק הוא הגבורה וממנו יצא עשו

אבל יעקב אבינו  – הוא השלימות – מידת התפארת – ההתכללות בין גבורה וחסד!

זה יעקב אבינו!!

והוא קיבל את הברכות מיצחק

מה עשה עשו מיד אחרי שיעקב לקח את הברכות ? כתוב שהוא הלך אל ישמעאל – הדוד שלו

והתחתן עם הבת דודה – מחלת – מחלת בת ישמעאל – למה? כי הוא רצה גם הוא להיות כלול

מהחסד של ישמעאל – ואברהם

והוא הגבורה שמגיע מיצחק

שגם הוא יהיה 'מושלם' בכל המידות…

זה מה שתכנן – עשו – אז עשו התחבר לישמעאל – ויש לעשו את הכח של שניהם

עשו וישמעאל

ונאמר על יעקב – כאשר 'הקול קול יעקב' אז הידיים ידי עשו לא שולטות

ועשו – הוא == לא רק עשו…אלא גם עשו וגם ישמעאל…

ואומר האור החיים הק' הגלות האחרונה – הזכות שבזכותה נגאל לגאולה זה בזכות התורה

וכתוב בספר שבילי פנחס – יפה מאד

נבוכדנצאר – חלם חלום על פסל גדול

שראש הפסל מסמל את מלכות בבל

ידי הפסל את מדי ופרס

ורגלי הפסל את אדום וישמעאל

הרגליים זה 'אדום וישמעאל'  – ואיך ננצח את הגלות של 'אדום וישמעאל' –  על ידי

התורה – ועל התורה נאמר – אם בחוקתי תלכו – לשון הליכה

שתהיו עמלים בתורה

ההליכה נאמרה על התורה

וגם כתוב בתהלים – אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת השם!!!

ולכן גם לעת"ל יש שני משיחים – משיח בן יוסף שגואל אותנו ממלכות אדום

כי יוסף הוא 'שטנו של עשו'

שהרי מתי יעקב עזב את בית חמיו? כאשר נולד יוסף כמו שכתוב – ויהי כאשר ילדה רחל את יוסף – אז 'ויאמר יעקב אל לבן שלחני ואלכה אל מקומי ולארצי – ורש"י אומר

כאשר נולד יוסף – שטנו של עשו –

כמו שכתוב בנביא עובדיה – בית יעקב הוא אש בית יוסף הוא להבה וזה מה שיכלה את הקש – זה עשו

ומשיח בן דוד הוא יכניע את מלכות ישמעאל

כך כתוב בפרקי דרבי אליעזר סוף פרק כח…

 

 

 

אז בברית בין הבתרים היה החזיון של שיעבוד 4  מלכויות בישראל בברית בין הבתרים

ברש"י מובאים דברי המדרש שהקב"ה אמר לאאע"ה את סדר הנהגת העולם, עגלה משולשת היא מלכות בבל שהיא משולשת בג' מלכים, נבוכדנצר, אויל מרודך, ובלשצר.

עז משולשת היא מלכות מדי ופרס שגם היא משולשת בכורש, דריוש, ואחשורש.

איל משולש היא מלכות יון שגם היו לה שלושה מלכים כמבואר במדרש, ותור היא מלכות הרביעית, וגוזל היא כנגד כנסת ישראל כמו שכתוב 'יונתי בחגוי הסלע'

ארבע מלכויות שהן האומות שגלינו ביניהם, אברהם אבינו חתך אותם, אבל את הצפור לא בתר, שהיא כנגד כנסת ישראל.  לפי האברבאנל את 'יונתי בחגוי הסלע' את כנס"י בכלל לא שחט, את הציפור לא שחט

כי האומות יכלו ובני ישראל נצחיים העיט שירד הוא סמל לדוד המלך

דוד המלך (העיט) ירד וראה את כל  המלכויות וביקש לכלותם שלא ישאר מהם שריד ופליט אבל אברהם אבינו הפריח את העיט, הפריח את מלכות דוד שלא יכלה כעת את האומות, מדוע ולמה?

הכתוב בא ללמד אותנו שביקש דוד המלך לסלק ולהכרית לגמרי את האומות שמצערות את עם ישראל.

דוד המלך ביקש לגאול אותנו שלא יהיה גלות בין המלכויות הללו… אבל אברהם אבינו עשה פעולה לסתור את מחשבותיו של דוד המלך

דוד המלך אמר 'ארדוף אויבי ואשיגם', ביקש לכרות את שונאי ישראל עד הסוף! אבל אברהם אבינו הבריח את העיט

דוד המלך ביקש לקצר הגלויות וכך  שלמה המלך, חזקיה המלך, ועוד, שבקשו לגאול את ישראל לפני אלפי שנה, והיתה הו"א שחזקיה כבר יהיה משיח צדקנו  אבל אאע"ה לקח עגלה משולשת, עז משולש, איל משולש ותור, שיעברו בני ישראל בכל הגלויות הללו… ילכו מגולה אל גולה… וע"י שחתך את הבע"ח אאע"ה הוא החליש את האומות האלה שגלו ישראל ביניהם…

אומר הפסוק: 'ויהי השמש לבא ותרדמה נפלה על אברם. והנה אימה חשיכה גדולה נופלת עליו' אמרו במדרש שהקב"ה נתן לאברהם בחירה או לבחור לבניו גלות ושיעבוד מלכיות או שירשו גיהנם  והקב"ה יעץ לבחור גלות ולמרות שיעברו את כל התלאות בכל אופן יתקיים בהם, 'אם תמצאו את דודי, מה תגידו לו, שחולת אהבה אני'

אם כל אומות העולם המצערות את הקב"ה, אם תראו דודי, תאמרו להקב"ה שאנו לא חולים בגלל הייסורים שאתם מצערים אותנו, אלא בגלל  שאנחנו רחוקים מהקב"ה.

למרות כל התלאות שיעברו על עם ישראל מ"מ לא יעזבו ה'. זו החלטה קשה של אאע"ה, לבחור בגלויות… לא היה לו קל להחליט.

וכתוב 'ותרדמה נפלה על אברם', ופירשו חז"ל במדרש שהראו לו לאאע"ה את הדורות האחרונים שאין נבואה ולא רוח הקודש, אנשים נרדמים בתפילה בעקבתא דמשיחא, אין שום הרגשה לקדושה ולשבת, לתפילה ולדביקות

ולכן ה'עיט' זה דוד המלך,  בא דוד המלך, וירד העיט על הפגרים, גם דוד המלך צופה ומביט למרחוק, וראה את השמדות ואת השואה הנוראה, את נוראות שמח"ת תשפ"ד וביקש לזרז את תהליך הגאולה.

ובכל אופן שילח אברהם את 'העיט', שלח את דוד המלך.

וכתוב בספרים שאבר"ם ראשי תיבות ר'בות מ'חשבות ב'לב א'יש  לרמוז   שהחלטתו של אאע"ה לבחור בשעבוד מלכויות, גורם מציאות שאי אפשר לקיים הרבה ממצות עשה בפועל…בגלל הגלות וחורבן הבית, אין אפשרות לקיים הרבה מצוות, אלא רק ישארו ב'מחשבות בלב איש'…

מרוב התלאות והצרות וטרדות הזמן. אז מהי המשמעות של דוד המלך מה שהוא מגיע לפגרים, מה הרעיון מהי המשמעות?  דוד  המלך פעל להראות שהמלכויות הם רק פגרים כי כשהעיט יורד על הפגרים, הוא מראה שהם פגרים.

לנו כיום בגלות לא נראה  שעשו וישמעאל הם פגרים מתים… אדרבה הרשעים נראים חזקים עוצמתיים מושא לפחד ולפעמים להערצה, הם מאד מצליחים בענייני עוה"ז, אבל העיט (סמל לדוד המלך) מגיע לסמן שהם פגרים, שכן דרכם של עופות שאינם באים לאכול מזונם טרפם מבעל חי כשהוא חי… הסימן שכל אלו המלכויות כפגרים מתים, הוא בעצם זה שהעיט ירד עליוהם, מדוד המלך  הרווחנו רווח גדול לדעת שהם פגרים מתים ואין לבני ישראל להתיירא כלל מהפגרים המתים, כי החי היחיד שנשאר הוא כנסת ישראל, כמו שכתוב 'ואת הצפור לא בתר'

וזו אחת הסיבות כתוב בספרים שהתפלל אאע"ה על ישמעאל, לו ישמעאל יחיה לפניך, ביראתך (רש"י).

למה ביראתך? הקב"ה ברא פחדים בעולם, אבל המטרה היא 'לרומם את הפחד' שלא יהיה פחד מישמעאל אלא מהקב"ה. להעלות את המידות להעלות ולרומם את הפחדים.



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

"יש פה מישהו?"

תיעוד דרמטי: מוודאים שאיש לא נשכח ברכבים

אלי יעקובוביץ
הדרמה בעיצומה

תיעוד אווירי מכביש 1: השריפות שנקלטו במצלמות התנועה

גדי פוקס
צפו

תועד במצלמות: התושב הערבי מצית שדה פתוח

אבי יעקב
על מה ולמה

המשטרה עצרה "זמר מוכר ולהקתו" והרכב נגרר

גדי פוקס
300 אלף ליטר מים

לא רק מהאוויר, כך צה"ל מסייע למלחמה בשריפות

קובי פינקלר
בן 19

תושב ירושלים הסית ונעצר: "ריבון העולמים, קח אותם"

גדי פוקס
השריפה בעיר החרדית

האש מתפשטת במהירות: פונו בניינים בבית שמש

שמעון כץ
התושבים הוחזרו

בכב"ה מעריכים: 20,000 דונם נשרפו, 21 לוחמי אש נפצעו

קובי אליה
קסם לחיים

תרגיל מיוחד ומטלטל; המתנה שיכולה לשנות לכם את החיים

הרב אריה אטינגר
צפו

עדכון רפואי מקרעסטיר: כמה מתפללים קיבלו סיוע

אבי יעקב
תיעוד

מוקד חדש: שריפה התקרבה במהירות לקו הבתים

אבי יעקב
החקירה נמשכת

בכבאות מעריכים: זו הסיבה לפריצת השריפה בהרי ירושלים

שמעון כץ
האלימות מחריפה

הדרוזים מאוכזבים: "ישראל לא עמדה בהבטחות"

שמעון כץ
מחאות סוערות

הדרוזים יצאו למחות: "הגנו על האחים שלנו"

אבי יעקב
12 לוחמי אש נפגעו

9 מוקדי שריפה, 163 צוותי כיבוי פועלים בשטח • כל העדכונים

מערכת אמס
באופן שיטתי

הסיר שלטי חטופים - ונאלץ להתפטר מתפקידו

שמעון כץ
הפגנת זעם

הדרוזים משביתים את כבישי הצפון: "נהפוך את כל המדינה"

שמעון כץ
חשש כבד

שריפה פרצה בהרי ירושלים: הוכרזה מכת אש, תושבים פונו

שמעון כץ
צפו

המלון עלה באש: 15 בני אדם נהרגו

שמעון כץ
לצמצם סיכונים

תיעוד חריג: הטרקטור הורס את גדר ההפרדה בכביש 1

אבי יעקב