מוזיאון, אילוסטרציה | צילום: בינה מלאכותית

1. 

פרשת לך לך נקראת כך מפני שפותחת במילים: "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך". הפסוק בהחלט מרשים מאוד גם מנקודת המבט שלנו, אבל קצת קשה להבנה. קודם כל צריך להבין לשם מה הכפילות "לך לך"? וכן מה הצורך בפירוט המשולש – "מארצך", "ממולדתך", "מבית אביך"? 

ולבסוף, מדוע הקב"ה מסתיר מאברם פרטים על נקודת סיום המסע? למה רק "אל הארץ אשר אראך", ולא אל ארץ כנען?        

 

2.

מספרים על צייר מפורסם שביקש ללמד את תלמידיו את סוד האומנות. הוא לקח אותם למוזיאון, עבר על פני כל היצירות הגדולות, ואז הוביל אותם לחדר ריק.

"כאן," אמר הצייר לתלמידיו, "נמצאת היצירה הכי חשובה."

"אבל החדר ריק," תמהו בפניו.

"בדיוק," חייך המורה, "לפעמים צריך להתרחק מכל מה שמוכר לנו, מכל מה שלמדנו, כדי שנוכל ליצור משהו אמיתי משלנו."

 

3.

זהו הפירוש העמוק של "לך לך". במסגרת הניסיונות שהקב"ה ניסה את אברהם, הוא לא שלח אותו לסתם מסע גיאוגרפי – המסע של אברהם, אותו התחיל כ"אברם", היה לגילוי העצמי. "לך לך" בעברית העמוקה פירושו: לך אל עצמך, אל מי שאתה באמת.

 

בדרך זו נמשיך לבאר את המסע,

"מארצך וממולדתך ומבית אביך" – הן שלוש שכבות של זהות שאברהם נדרש להשתחרר מהן:

"מארצך" – מארץ נמרוד שחרתה על דגלה תרבות של עבודת גילולים.

"ממולדתך" – מהציפיות של הסביבה הקרובה, שינהג כמותם.

ו"מבית אביך" שהיא השכבה העמוקה ביותר: הדפוסים שהיו מושרשים מילדות על ידי האבא תרח ושאר בני המשפחה.

 

בורא עולם מייעד לאברהם דבר גדול בהרבה מכל השכבות הללו, התפקיד שלו בבריאה הוא עצום: אב המון גויים. והשחרור מהזהות הקודמת היא תנאי הכרחי לעמידה במשימה. רק לאחר שאברם ישתחרר מכל הזהויות המוכרות, הוא יקבל זהות חדשה לגמרי, כפי שאכן נאמר לו לקראת סוף הפרשה: "ולא יקרא עוד שמך אברם והיה שמך אברהם כי אב המון גויים נתתיך".

 

ואולי זהו הפירוש של "אשר אראך" – הייעוד האמיתי לא נאמר מראש. הוא מתגלה רק במהלך הדרך, דווקא כשמעזים לעזוב את הכל. רק אז ניתן לגלות מי אנחנו באמת. 

הניסיונות שאברהם עובר: הרעב בארץ, הירידה למצרים, המלחמה עם המלכים, ברית בין הבתרים – כל ניסיון חושף עוד רובד בזהות, כל קושי מגלה עוד חלק בייעוד. "והיה ברכה" מתגלה רק אחרי "לך לך".

 

לאור זאת יש להוסיף ולחדד שהקב"ה אמנם לא חשף פרטים על נקודת הסיום בפני אברהם אבינו, אבל מאידך הוא לא הסתיר ממנו את הצורך בכל השליחות הזאת, מפני שבמקרה הזה עצם היציאה למסע שכולו על פי השם, היא היא המטרה.

ובמילים פשוטות יותר: אברהם לא ידע 'לאן' אבל הוא בהחלט ידע 'למה'.

 

4.

אולי גם אנחנו צריכים "לך לך" משלנו. להשתחרר מציפיות חברתיות, מדפוסי מחשבה ישנים, מהרגלים שכבר לא משרתים אותנו. כי בסופו של דבר, לפעמים צריך לאבד ולו לרגע אחד את מי שחשבנו שאנחנו כדי למצוא את מי שבאמת נועדנו להיות.

כל אחד מאיתנו צריך את ה"לך לך" שלו כדי לגלות את ה"אשר אראך" שבורא עולם תכנן בעבורו.



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

אלו המשתתפים

מוצ"ש חי בפאנל סוער ומרתק בעד ונגד הטרנדים • הצטרפו

מערכת אמס
צפו

תועד במצלמות: התושב הערבי מצית שדה פתוח

אבי יעקב
תורה מה תהא עליה

הרב אברהם יוסף נגד התופעה: "מנהג של מאכרים, לא הלכה"

פנחס בינדר
תיעוד

מוקד חדש: שריפה התקרבה במהירות לקו הבתים

אבי יעקב
עליית מדרגה

בהלה בשכונת היוקרה: טיל לאו נורה לעבר דירה

גדי פוקס
באישון ליל

תיעוד: איימו להצית שריפות ולבצע פיגועים ונעצרו

קובי פינקלר
בניגוד לצוואתו

זעם במשפחתו של הגר"מ מאזוז זצ"ל: "זו גניבה מהציבור"

נתי קאליש
הרחבת התמרון הקרקעי

שלב חדש בלחימה: צה"ל מזמן עשרות אלפי מילואימניקים

קובי פינקלר
החקירה נמשכת

בכבאות מעריכים: זו הסיבה לפריצת השריפה בהרי ירושלים

שמעון כץ
מתקפה חריפה

"יש להם כיפה שחורה אבל הם לא חרדים, מכרו את נשמתם"

נתי שולמן
ברוך דיין האמת

הבחור נפטר מהמחלה שהתגלתה 3 ימים לאחר החתונה

נתי קאליש
הפגנת זעם

הדרוזים משביתים את כבישי הצפון: "נהפוך את כל המדינה"

שמעון כץ
מרתק

הרב מרדכי מלכא: מדוע אדם לא נולד מהול?

הרה"ג מרדכי מלכא
האלימות מחריפה

הדרוזים מאוכזבים: "ישראל לא עמדה בהבטחות"

שמעון כץ
צפו בדברים

הגר"י יוסף: "תעודת בגרות? לא צריך את השטויות האלה"

פנחס בינדר
תוך חודש

290 מבוקשים נעצרו, 60 נשקים ומאות אלפי שקלים

קובי פינקלר
כפיות טובה?

החטוף ששוחרר בעסקה: "ממשלת הרשע בגדה בנו"

גדי פוקס
הכוחות ישוחררו בהדרגה

אחרי יותר מיממה של מאבק בלהבות: השריפה תחת שליטה

שמעון כץ
ממתק לשבת

הויכוח שהתעורר בין נהג האוטובוס ל'מלוה' ההסעה

הרב נהוראי משה אלביליה
צפו

עדכון רפואי מקרעסטיר: כמה מתפללים קיבלו סיוע

אבי יעקב