אוטובוסים. אילוסטרציה

מהפכת התחבורה הציבורית נמשכת. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב מקדמת תכנית לאומית מהפכנית להקמת מערכות הסעת המונים על גלגלים (BRT) במטרופולין המרכז, הצפון והדרום, בהיקף חסר תקדים של 15-20 מיליארד שקלים. זאת, בהתאם לסיכום שנחתם בין משרד התחבורה למשרד האוצר, במסגרת תקציב 2025.

מערכות הסעת המונים על גלגלים (BRT – Bus Rapid Transit), המבוססות על אוטובוסים מהירים ורבי קיבולת כדוגמת המטרונית, הן מרכיב מרכזי במערך התחבורה הציבורית במדינות רבות – בקרוב גם בישראל.

בנוסף לפיתוח רשת מסילות הרכבת, הרכבות הקלות והמטרו, מקדם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות חברת נתיבי איילון, תוכנית רב שנתית בהיקף חסר תקדים לפיתוח רשתות BRT במטרופולינים בארץ. התכנית תביא להגדלת הנגישות של האזרחים למערכת הסעת ההמונים וצפויה לשרת כמיליון תושבים וחצי מיליון מקומות תעסוקה, כחלק חיוני מהעתיד התחבורתי של מדינת ישראל.

יתרונותיה של מערכת ה-BRT הם שימוש בנתיב בלעדי ופנוי במרבית הצירים, ניהול קווי שירות בזמן אמת, העדפה ברמזורים וחוויית נוסע משודרגת, לצד תהליך הקמה קצר משמעותית, עלויות נמוכות וצמצום ניכר של ההפרעה לתנועה השוטפת במהלך העבודות.

לפיכך יזם משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי איילון את התוכנית הלאומית "קישוריות 2030", אשר נכללה בימים אלה במסגרת הסיכום התקציבי לשנת 2025. במסגרת ההסכמות נקבע, כי התכנית הלאומית תכלול את הפרויקטים הבאים:

מטרונית קריות: הרחבת מערכת הסעת ההמונים בקריות באמצעות הקמת קו מטרונית חדש אשר יחצה את הקריות ממזרח למערב.

קו נתניה – הרצליה: מערכת BRT אשר תשרת מוקדים עירונים מרכזיים בנתניה, תחבר בין נתניה והרצליה, ותתחבר לקו הירוק של רשת המטרו בגוש דן.

אריאל – ראש העין – אלעד – פתח תקווה: המערכת תחבר את האזור המזרחי לפתח תקווה, ולמערכת הסעת ההמונים בגוש דן, ותשתלב ברשת הקיימת והמתפתחת.

הקו הצהוב: עמוד השדרה המזרחי של הרשת המתהווה, שיאפשר חיבור מהיר ותנועה יעילה בציר צפון – דרום בערים בני ברק, גבעתיים, רמת גן ותל אביב, תוך יצירת חיבוריות וקישוריות למערכות הסעת ההמונים המתהוות במרחב.

מטרונית השרון: מערכת BRT, שתחבר את ערי השרון, תוך ממשק למערכת המטרופוליטנית המתהווה, ותאפשר את פיתוח והרחבת הרשויות המקומיות, תוך מתן דגש לשכונות החדשות.

יבנה – רחובות: הגדלת רשת הסעת המונים בדרום השפלה, תוך חיבור לרשת בסביבת רחובות, וחיבור יבנה והסביבה למטרו ולתחנות הרכבת. הקו יאפשר פיתוח שכונות חדשות והרחבת אזורי התעסוקה בסביבה.

אופקים – באר שבע: חיבור של מערב הנגב לבאר שבע, שיתמוך בפיתוח המטרופולין ואזורי התעסוקה הדרומיים של באר שבע כולל בית החולים החדש, ישרת את אופקים וחבל תקומה, ויחבר את תושבי מערב הנגב לרשת התחבורה הארצית.

אשדוד – אשקלון: קו BRT המקודם על ידי חברת נתיבי ישראל, אשר יחבר ויחזק את שתי הרשויות, וישתלב בהסכם המאי"ץ, שנחתם עם עיריית אשקלון ליצירת מערכת תחבורה בת קיימא.

קו רמון – אילת: שאטל רב קיבולת אשר יאפשר מימוש הפוטנציאל של העיר אילת ושדה התעופה רמון באמצעות חיבור ישיר ומהיר.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "תחבורה ציבורית יעילה ומהירה היא הפתרון היחיד שיכול להוציא את מדינת ישראל מהפקקים, לצד תרומה ענקית לאיכות הסביבה, להורדת יוקר המחיה ולבטיחות בדרכים. זהו החזון שאותו אני מקדמת במלוא המרץ כשרת התחבורה, והוא כולל מספר רב של מרכיבים המשתלבים ביניהם באופן אופטימלי ליצירת קישוריות וחיבוריות מיטביות. לצד מערכות הסעת המונים כמוה רכבת והרכבת הקלה, אשר פועלות ביעילות רבה אך הקמתן כרוכה בזמן רב, עלויות גבוהות והפרעה ממושכת לתנועה, מערכות BRT, או "רכבת על גלגלים", ניתנות להקמה בזמן בעלות נמוכים משמעותית, ולספק פתרון מעולה במקומות שבהם היקף הנוסעים אינו מתאים לרכבת."

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משה בן-זקן: "במקביל למערכות הסעת ההמונים הגדולות שאנו מקדמים, ובהן רכבת קלות, המטרו וחיבור מסילתי מקרית שמונה ועד אילת, באזורים רבים הפתרון המתאים הוא מערכת BRT אשר ניתנת להקמה בלוחות זמנים קצרים ובתקציב נמוך, ומספקת פתרון מצוין לצרכי התושבים במטרופולין. התוכנית שאנו מקדמים בימים אלה יחד עם נתיבי איילון כוללת מערכות BRT המכסות את כל חלקי הארץ, ומספקות מענה תחבורתי יעיל ומהיר לתושבים לצרכי תעסוקה, לימודים, בריאות, מסחר ופנאי".

0
תמונה באדיבות: יח"צ

 

0
תמונה באדיבות: יח"צ

 

0
תמונה באדיבות: יח"צ











עוד כתבות שיעניינו אותך

הופעת live באולפן

תיעוד נדיר: הרבי התלהב מהשיר החדש של קובי

יענקי הס
צפו בתיעוד

אברכים הפיקו שמן לחנוכה; האדמו"ר עישר ותרם

פנחס בן זיו
חסרי רחמים

העלמת מס, זיופים ועוקץ: כך התגלתה התרמית

גדי פוקס
צפו

עימות סוער בוועדה: "אל תדבר אליו ככה, בריון"

אבי יעקב
אימה באופקים

תיעוד דרמטי: המוכר הפעיל גז ועשן, השודדים נמלטו

אלי יעקובוביץ
מעשה מסוכן

צפו ברגעי האימה: נער נתקע על המנוף הגבוה בירושלים

שמעון כץ
עבר בהצלחה

אש באולפן: קובי ברומר עמד באתגר של נמואל

יענקי הס
קידוש השם

יש גבול: הזמר מספר לטוקר מדוע עצר את האירוע

מנחם טוקר
הגרפים והתוצאות

סקר 'קול חי' קובע: מדד הנשים החרדיות לבתיה"ח

פנחס בן זיו
השיעור המרתק

ליעקב היו 12 בנים; איך אף אחד לא נשר?

פנחס בן זיו
9 שעות באוויר

טיפס, החליק ונאחז בכבל: כך הגיע הנער למרומי העגורן

שמעון כץ
נערכים לחורף

תיעוד: שישה דובים הסתערו על החצר של שמעלצר

יוני שניידר
ליל גשמים סוער

הצפות ענק בארץ; לוחמי האש נאבקו במים וחילצו אנשים

פנחס בן זיו
צפו

בסוריה יצאו לרחובות, והניפו את תמונות נתניהו

שניאור כהן
צפו בתיעוד

ניצוצות ופיצוץ בכבלים: הרכבת הקלה הושבתה

שמעון כץ
צפו

בן גביר בעימות בכפר הבדואי: "אנחנו בעלי הבית"

שמעון כץ
תקרית העגורן

"רצה לראות את הנוף מלמעלה": זה מצב הנער המטפס

אבי יעקב
נשמע לגדולי ישראל

נפתלי קמפה מתנצל פומבית ומודיע: "מחזיר את הכרטיסים"

אליעזר חסיד
תיעוד משעשע

ילדות נתקעו בשלולית; כונן הגיע לחלץ על קייק

פנחס בן זיו
טובים השניים

ישראל גנבה עננים מאיראן? • צפו במערכון המשעשע

יוסי חיים