Ungar-460-230-3|640-ungar|460-ungar-2

השפעת הקשרים הבין האישיים על עיצוב האישיות שלנו

לקשרים הבין אישיים שלנו יש חשיבות מכרעת על עיצוב האישיות שלנו, להערכה שלנו את עצמנו, לדימוי העצמי שלנו ולתחושות שלנו.

הקשרים הבין אישיים שלנו לא פעם מתגמלים אותנו בתחושות חיוביות וברגעי הנאה מספקים עד מאד. אך לא פעם אלו קשרים מסובכים שמאמללים אותנו, אלו מערכות יחסים ששואבות מאתנו כמות רבה של אנרגיה. אנרגיה שמנווטת לכיוונים של הבנת הזולת, ניסיון להעברת מסרים, עשייה משותפת ועוד כל מיני דרכים על מנת לשמר את מערכות היחסים וליצור קשרים טובים יותר במעגל המשפחה והידידים הקרובים.

יש אנשים עם הפרעות אישיות שכמה שלא ינסו ליצור קשרים ולשמר אותם וכן ליצוק בקשרים האלו עשייה שמשרה תחושות חיוביות, לא יצליחו בכך.

הם לא יצליחו להתמסר לקשרים בין אישיים.

הם לא יצליחו להיות רגועים בקשרים בין אישיים.

הם יתווכחו וימצאו סיבה למריבה עם הרבה מידי בני אדם.

הם יעבירו מסר ישיר ומסר עקיף הסותרים אחד את השני – מסר ישיר בצורה וורבאלית

ומסר עקיף בתנועות הגוף והבעות הפנים.

הם יחזרו על עצמם שוב ושוב.

הם לא ייתנו לעצמם או לאחרים ליהנות.

הם יצליחו לתת מתנה לזולת וגם ליצור תחושת אשמה, ולא שמחה אצל מי שקיבל את המתנה.

הם תמיד ייראו כרגישים ייתר על המידה.

סולם הערכים שלהם כל כך שונה מהחברה בה הם חיים עד שהם לרוב יעדיפו דברים שלא חשובים לרוב האנשים. והאנשים האלו בכלל לא מזהים את כל הנ"ל ואף יותר בתוכם. אמנם בפני עצמם הם לא יודו על החסרונות האלו אך כאשר הם יזהו את אותה תכונה שלילית אצל הזולת הם יכולים אף להכריז עליה קבל עם ועדה. זה מעין מנגנון הגנה של הנפש. כשהנפש של האדם לא יודעת איך להתמודד עם התכונה השלילית, במקום להתמקד בתכונה שבאדם עצמו, הוא רואה את התכונה השלילית אצל הזולת, במקום להפנות אצבע מאשימה כלפיי עצמו הוא מפנה אצבע מאשימה כלפיי הזולת. בכך הוא כמו קובל על אותה התכונה השלילית ובכך גם הוא מטהר את מצפונו בהכריזו על אודות גנות התכונה השלילית אצל הזולת. זה יבוא לידי ביטוי בכך שהוא יבקר את הזולת מתוך מעורבות רגשית עמוקה הרבה מעבר לרגיל.

הדברים הם בבחינת מה שאומרים בעלי המוסר והחסידות שהאדם לרוב אינו נותן את תשומת הלב הראויה לחסרונות שלו אלא יותר לשל זולתו, והתכונות השליליות שהוא רואה אצל זולתו אלו תכונות נפש שליליות שלו שהוא "משליך"  על הזולת – שהוא רואה אותם אצל האחר.

לא רק שהאנשים האלו אינם יודעים איך לנטרל את התכונות השליליות שלהם אלא שהם אף רואים את היתרון שבתכונה. לדוגמא עקרת הבית שמקפידה שהבית יהיה נקי והיא מנקה אותו שוב ושוב (אישיות אובססיבית קומפולסיבית) היא תרגיש עם עצמה נפלא מכיוון שהיא מקפידה שהבית יהיה נקי. על אף שזה בא על חשבונם של בני הבית שמבחינתם הניקיון אמנם הוא ערך חשוב אך לא תמיד החשוב ביותר, זה לא נמצא בראש סולם הערכים שלהם. מה שגם גורם לבני הבית להרגיש תחושת מועקה אי נעימות וקושי בתפקוד היומיומי.

אבל מבחינת האם היא מרגישה שהיא עושה את הדבר הנכון ביותר לעשות, היא תפרש את עצמה כאשה מסורה לסדר וניקיון (מבחינתה זה משהו חיובי) ובני הבית יפרשו את העשייה כקפדנות יתירה (מבחינתם זו חוויה שלילית).

עוד דוגמא: אדם בעל הפרעת אישיות "אנטי חברתית" יראה את חוסר האנושיות שלו כסימן לכך שהוא הרבה יותר אינטליגנטי מהמון העם הפשוט (הוא ירמה בעבודה או במשפחה מה שיהווה בשבילו סימן לחכמתו וכל זה ללא שמץ של רגשות אשמה). כלומר ההפרעה הנפשית לא רק שאינה נתפסת כשלילית אלא מתפרשת בעיניו כחיובי.

המודעות לבעיות, קשיים והתמודדויות אצלנו ואצל מכרנו, והיכולת להתמודד אתם יכולה לייעל את החיים שלנו ללא הכר.

מחקרים מראים שבארה"ב אחד מכל שבעה אנשים סובל ברמה זו או אחרת מקשיים בתפקוד בעקבות בעיות נפשיות וההשפעה היא גדולה מאד.

לדוגמא: אנשים שסובלים מחרדות מפסידים קרוב ל30 ימי עבודה בשנה, וזה בנוסף למצב רוח ירוד בשעת העבודה. כ15% מהאוכלוסייה סובלים או שסבלו מדיכאון בעבר (ורק בין 15% ל 25% מקבלים טיפול מתאים כנגד הדיכאון, כלומר שרוב הסובלים מדיכאון אינם מקבלים טיפול מועיל. זה יכול להיות כי המטפל הנוכחי אינו מתאים למטופל, למרות הכשרתו המקצועית, יכול להיות שהמערך הטיפולי אינו מתאים למטופל הנוכחי וכו). הנזק לארגונים בארה"ב מדיכאון מסתכם בכ40 מיליארד דולר ובישראל כ-4 מיליארד שקל בשנה. אמנם הדברים נשמעים מתסכלים, אך העובדה שבאמצעות מודעות לבעיות, כלים ומאמץ מודע האדם יכול לרומם ולשבח את איכות חייו שלו ושל הסובבים אותו, יש בה כדי לתת לנו עידוד לעשייה נכונה.

יש לנו את היכולת להחליט לעשות שינוי בחיים שלנו ולהגיע לתוצאות איכותיות ונעימות יותר בחיים שלנו. אם ננקוט בקו של "שב ואל תעשה" אז בחרנו לא להחליט – בחרנו להישאר באותו מצב ועם אותם תנאי חיים.

מאת: הרב דר' אייל אונגר

אני מזמין אתכם מידי שבוע בימי רביעי בין 22:00 ל 23:00 בערב בתוכניתנו "הנפש בראי היהדות"  לדרך הראשונה להיות מודעים לעצמנו וליכולות שלנו, ללמוד כלים חדשים ולהחליט לעשות שינוי בחיים – שינוי שייצר בנו תחושת סיפוק וגאווה בריאה.











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו

בני הנוער נחנקים מבפנים: זו הסיבה למעשה הנורא

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון
"באופן אקראי"

אימה בבריטניה: 9 במצב אנוש לאחר שנדקרו

שמעון כץ
רעידת אדמה בצה"ל

"מי שמנהל הוא לא הפצ"רית והיועצת, אלא מי שבשמיים"

אבי מימרן
הרוכב פונה

אסון על הכביש: בת 20 נהרגה מפגיעת אופנוע

אבי יעקב
תיעוד מרגש

צפו: הרב ששתי רגליו נקטעו שימש סנדק בברית

אבי יעקב
צפו בדברים

בן גביר: "היועמ"שית רועדת מפחד שימצאו את הטלפון"

אלי יעקובוביץ
נמנע אסון

"רד לרצפה": כך נעצר החשוד שאיים להרוג יהודים

גדי פוקס
אירוע מתגלגל

פרטים חדשים על הדרמה: כך נמצאה והטלפון עדיין איננו

גדי פוקס
בזכות הרבי

משרדו נחרב בתקיפה, עורך הדין ניצל והתפילין שרדו

שלמה ריזל
אין גבול

הסתה בשידור חי: "בן גביר יוצא להורג ראשון"

קובי אליה
צפו בדבריו

נתניהו על עלילת שדה תימן: "הפיגוע ההסברתי הקשה ביותר"

שלמה ריזל
מחפשים גופות?

תיעוד מסוכן: מחבלי חמאס חמושים בשטחי צה"ל

פנחס בן זיו
צפו בראיון הנדיר

'שר הצללים' הדגיש: "הפכנו קטסטרופה לניצחון אסטרטגי"

שמעון כץ
מתקפה נטולת כפפות

"לרב יצחק יוסף אתה קורא קבוצה קטנה שמשקיעה כסף?"

אבי יעקב
המשפחה התכנסה

ניצול השבי חזר וקיים ההבטחה: פירוק הסוכה

אלי יעקובוביץ
הופכים כל אבן

100,000 שקל למוצא: מצוד ימי אחר טלפון הפצ"רית

אבי מימרן
בצפון הארץ

צפו במרדף: נהג המשאית השתולל וברח מהשוטרים

שמעון כץ
פרשת שחיתות חמורה

פשיטה משטרתית: יו"ר ההסתדרות עוכב, גל מעצרים נרחב

שמעון כץ
קרעו שערי שמיים

התפללו: החמרה במצבו של האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק

פנחס בן זיו