
מה הדין בחולה סיעודי ספרדי שמטופל על ידי גוי, ואין ילדים שגרים בקרבתו, האם יש אפשרות להקל כדעת האשכנזים שהגוי יניח את הסיר?
תשובת הגאון הרב חיים איידלס:
עוד באתר:
"התשובה היא – כן, אנחנו יכולים להקל במקרה של חולה, בגלל שאנחנו בזה סוברים, בחולה, שרבנן לא העמידו את דבריהם במקרה שכזה.
המחלוקת הזאת שאנחנו מדברים על ידי גוי, זה רק לכתחילה, אבל אם אי אפשר, הרי מרן השולחן ערוך פסק, שחולה שאין בו סכנה, בכלל לא גזרו משום בישולי עכו"ם. ככה פוסק מרן השולחן ערוך, בסימן שכ"ח. ממילא, אם כך, אם חז"ל לא גזרו, ומרן סתם בהלכות שבת להקל, אז ודאי שאפשר להקל לצורך חולה שאין בו סכנה.
כאן בשידור, היה מי שרצה לבוא ולומר, בעבר, לצרף את דעת הראב"ד, שגוי שמבשל בבית של יהודי, אז מקילים כמו דעת הרמב״ן, שהרמב״ן כותב שלא גזרו בשפחות, אלא גזרו רק בגויים. והרי לעובד זר יש דין שפחה לעניין זה, הלכה למעשה אנחנו מקילים בדבר, ובמקרה שכזה, גם בחולה שאין בו סכנה, אנחנו מקילים, כדעת רבינו הרמ"א, שדי בהדלקת האש בבוקר או בערב".
מתוך התוכנית 'דרך חיים' בקול חי, התוכנית משודרת מדי יום חמישי בשעה 21:00.
האזינו לתשובה המלאה: