
"יש משחק קופסא פופולארי בשם אליאס", אמר מאזין שעלה בתוכניתו של הרב אופיר מלכא 'הלכה למעשה' ב'קול חי', "ומצורף אליו שעון חול, וחלק מהמהלך של המשחק זה שמודדים את הזמן של התשובות של המשתתפים בשעון הזה. השאלה היא אם אפשר להשתמש בזה בשבת".
הרב השיב: "דיברנו בשבוע שעבר על השאלה הזאת, ואמרנו ששעון חול יש לו דין של כלי שמלאכתו לאיסור, כי זה מדידה, ומדידה בשבת אסורה אם זה לא צורך מצווה, וכיוון שזה לא צורך מצווה, זה משחק, לכן הדבר הזה אסור".
עוד באתר:
המשיך הרב: "אמנם יש ספק במהרי"ל על הדבר הזה, אבל כיוון שהוא אומר שגדול הדור דאז לא הכריע להקל בדבר הזה, לכן הוא אומר מי יבוא אחר המלך להורות, ויש לזה דין של כלי שמלאכתו לאיסור, כי זה מודד את הזמן כביכול, ומשום כך אסור בשבת להתעסק עם זה, כי זה לא צורך מצווה. לכן זה אסור".
הרב מדגיש: "סתם לטלטל אותו לצורך גופו ומקומו מותר, כמו פטיש, אבל להשתמש בו למדידת הזמן של משחקי הילדים, כיוון שזה לא צורך מצווה, הרי שדבר הזה אסור, ואומנם השולחן ערוך בסימן ש"ח סעיף נ"א השאיר את זה בתורת ספק, והרמ"א כתב שפשט המנהג לאסור, אבל למעשה, כיוון שאנחנו לא יכולים להקל נגד הספק של השולחן ערוך, אז ככה צריך להורות לאסור, הגם שחזון עובדיה בשבת ג' כן מקל בדבר הזה".
"לדבר מצווה זה יהיה מותר או אסור?", שאל המאזין.
"לדבר מצווה יהיה מותר", השיב הרב, "אם אתה רוצה למדוד זמן בשביל תפילה וכדומה, זה מותר, אבל אם זה לא דבר מצווה זה אסור. משחק של ילדים לא מוגדר כדבר מצווה".
האזינו לתשובה המלאה, מתוך התוכנית 'הלכה למעשה' בהגשת הרב אופיר מלכא: