מטוס טורקיש איירליינס, ארכיון | צילום: pexels

חברות התעופה הטורקיות לא ישובו לטוס לישראל בעתיד הקרוב – כך עולה מההחלטה הדרמטית להעביר את זכויות ההמראה והנחיתה (סלוטים) שנשמרו עבורן בנמל התעופה בן גוריון לחברות אחרות. מדובר בצעד משמעותי שמעיד על כוונות הטורקים שלא לחדש את הטיסות לישראל בזמן הקרוב.

לפי מידע שפורסם בחדשות 13, חברות התעופה הטורקיות המובילות – טורקיש איירליינס ופגסוס – ביקשו במהלך המלחמה שיישמרו להן ה"סלוטים" (חלונות הזמן להמראות ונחיתות) שהיו ברשותן לפני ה-7 באוקטובר. דרישה זו הועברה במסגרת הוועידה השנתית העולמית שהתקיימה בסוף 2024, שבה נקבעים מועדי ההמראות של חברות התעופה בעולם.

אולם החברות הטורקיות החליטו לאחרונה שלא לממש את זכויותיהן. כתוצאה מכך, הנהלת נתב"ג החליטה שלא להמשיך לשמור על הסלוטים עבור החברות הטורקיות, ולהעביר את השעות המבוקשות לחברות ישראליות וזרות אחרות.

פרק הזמן שקדם למלחמה היה תקופת שיא ביחסי התעופה בין ישראל לטורקיה. טורקיה הייתה אחד היעדים המועדפים והעמוסים ביותר עבור תיירים ישראלים, עם עשרות טיסות שבועיות. חברת טורקיש איירליינס, שנחשבת לאחת מחברות התעופה הגדולות והמוצלחות בעולם, הפעילה טיסות יומיות רבות מישראל לאיסטנבול, ומשם לעשרות יעדים ברחבי העולם. חברת פגסוס, שמפעילה טיסות במחירים נמוכים, הייתה אף היא שחקנית משמעותית בשוק הטיסות הישראלי.

עם תחילת המלחמה, והתייצבות טורקיה בצורה מוחלטת לצד ארגוני הטרור ואויבי ישראל הרצחניים והאנטישמיים, הפסיקו גם חברות התעופה הטורקיות את טיסותיהן לישראל.

החלטתן של החברות הטורקיות לוותר על זכויות הטיסה שלהן עשויה להשפיע בצורה משמעותית על ענף התעופה והתיירות בישראל:

  1. מחירי טיסות צפויים להמשיך ולעלות – היעדרן של החברות הטורקיות, שהציעו מחירים תחרותיים, עלול להביא להמשך עליית מחירים בקווים לאירופה ולמזרח הרחוק.
  2. פחות אפשרויות קישור – איסטנבול שימשה כמרכז קישור ('האב') חשוב לטיסות עבור ישראלים, כאשר הנוסעים המשיכו משם למגוון יעדים באירופה, ארצות הברית, המזרח הרחוק ודרום אמריקה. כעת, נוסעים ישראלים נאלצים לחפש חלופות.
  3. הזדמנות לחברות אחרות – חברות תעופה אחרות, ישראליות וזרות, יוכלו כעת לקבל שעות המראה ונחיתה אטרקטיביות שהיו בידי החברות הטורקיות.

נותר לראות אם בעתיד, עם שיפור ביחסים הדיפלומטיים בין המדינות, יחזרו החברות הטורקיות לשמי ישראל. בינתיים, נראה שפרק משמעותי ביחסי התעופה בין המדינות הגיע לסיומו.











עוד כתבות שיעניינו אותך

עדות מחרידה

"המחבלים אמרו לנו: תבחרו מי ימות ומי יקבל כדור בברך"

פנחס בן זיו
ירה תשובות

נחשף בשידור חי: מי ניסה לשחד את משה קליין

קובי ברומר
לא רואים כל יום

בסוד שיח: מדוע התקשר רבי דב לרבי דן? • תיעוד נדיר

נתי קאליש
צפו בדברים

"אפגש עם טראמפ ובכירים נוספים, יש דברים לסגור"

שלמה ריזל
מרגש

"רווח והצלה" • השיר שליווה את הטייס לאיראן

קובי סגל
צפו בתיעודים

הלחימה בעזה מתרחבת: כוחות חדשים נכנסו לעזה

קובי פינקלר
אחרי הניצחון

הרמטכ"ל בסוריה: "לשמור על דריכות גבוהה"

קובי פינקלר
מרתק

החסיד שהוציא חיוך נדיר מהאדמו"ר נחשף

קובי סגל
האזינו

העזתי הודה: החלאות בחמאס עושים זאת, לא אף אחד אחר

קובי פינקלר
בנמל התעופה

צפו: המכתש שנוצר כתוצאה מהתקיפה הישראלית

שמעון כץ
צפו

הזמר הודה: "הבנתי כמה אני מכור לטלפון"

אבי יעקב
תיעוד דרמטי

השוטרים זינקו תוך כדי מרדף וניפצו את הרכב

אבי יעקב
חדשות התעשייה

שירים חדשים, אלבומים והפקות מוזיקליות מרגשות

פסח בא גד
הערב זה קורה

המחאות הסוערות: נאומו הנוקב של הח"כ המיתולוגי

מערכת אמס
"כל טיל מדויק"

הפגיעה בבני ברק: "מבנה שבנו אותו בשבת"

נתי קאליש
דיון סוער

השופטים בעימות: "מותר לנתניהו לחלוק על היועמ"שית"

שמעון כץ
תיעוד מהמפגש

נתניהו לאלופים: "הפעולה באיראן תירשם בדפי ההיסטוריה"

קובי אליה
כך הושגה ההפתעה

מערכת הביטחון חשפה את איראן: לוויינים, AI ומל"טים

קובי פינקלר
צפו

התבססות נוספת ביו"ש: תחנת כוח של ממש

פנחס בן זיו
אל תחמיצו

שולמלייכם בשעה חדשה: זה מי שמגיע להתארח

קובי ברומר ומנדי וייס