נער בר מצווה בכותל. אילוסטרציה | צילום: אביר סולטן, פלאש 90

בתוכניתו השבועית 'שמור וזכור' ב'קול חי', השיב הגאון הרב אברהם יוסף לשאלת מאזין בנוגע לנערי בר מצווה – והבהיר בתקיפות את דעת ההלכה על תופעת עלייה לתורה בשעות אחר הצהריים.

השאלה שעלתה בתוכנית הייתה פשוטה, אך נגעה בתופעה נפוצה: "האם מותר לקיים הנחת תפילין ועלייה לתורה לנער בר מצווה בשעות אחר הצהריים?"

הרב יוסף לא הותיר מקום לספק והשיב בנחרצות: "לא ולא."

לדבריו, מדובר בתופעה חדשה שהשתרשה מתוך אינטרסים כלכליים, ולא על בסיס הלכתי: "זה מנהג חדש שהביאו לנו כל מיני מאכרים שרוצים להרוויח כסף על גב הבר מצוות, ונותנים להם עצות לא הגונות."

הרב יוסף הסביר כי זמני תפילת שחרית והקריאה בתורה קבועים על פי ההלכה, ואין מקום להמציא זמני תפילה נוחים לאורחים. "הזמן של תפילת שחרית, כמו היום, זה עד השעה עשר, עשר ורבע, לא יותר. ברוך השם, יש מניינים בשמונה וחצי. יבואו המתכבדים בחגיגת הבר מצווה, ישבו שם ויעשו את הקריאה בתורה כמו שצריך – ולא ימציאו לנו כל מיני המצאות."

לדבריו, העובדה שבכותל המערבי מתקיימות לעיתים עליות לתורה בשעות מאוחרות יותר – אינה הופכת את הדבר למותר: "זה שבכותל המערבי עושים את כל הדברים – זה לא שזו הלכה. בכותל אין מי שינהיג, אין מי שיאמר להם מה תעשה ומה תפעל. אי אפשר ללמוד מהם הלכה."

מקרה בצבא: קריאה בתורה בצהריים – רק באופנים חריגים

בהמשך דבריו, הביא הרב יוסף דוגמה מימיו כרב צבאי, כאשר נתקלו לא אחת בצורך לדחות את הקריאה בתורה משעות הבוקר: "היו לנו חיילים מכונאים מוטסים שיצאו לאימונים בארבע לפנות בוקר, חזרו בשמונה-שמונה וחצי, ואז כבר לא יכלו להתפלל שחרית בציבור. הם היו מתרחצים, מתפללים ביחיד, ובמנחה ביקשו להוציא ספר תורה."

לדבריו, קיימת מחלוקת הלכתית בסוגיה זו: "על פי המשנה ברורה, מה שלא הספקנו בבוקר זמנו כל היום, ואפשר גם בצהריים. אבל לדעת מרן השולחן ערוך – זו לא התקנה. התקנה הייתה לקרוא בבוקר, ואי אפשר לעשות את התקנה אחר הצהריים."

גם מול המציאות המאתגרת, הרב יוסף מספר שההכרעה הייתה ברורה: "לימדנו את החיילים הספרדים לא לצאת מהמקום, שיישאר מניין, אבל שהספרדים לא יעלו לתורה. שהאשכנזים יוציאו ספר תורה ויקראו לעצמם. הזמינו בחור ספרדי שהוא כהן או לוי לעלות – שיתחמק ויצא החוצה, שלא יעלה."

עם זאת, ציין אפשרות להקל כאשר מדובר במצב זמני וחד-פעמי: "אם זה נעשה בצורה של עראי – פעם בשבועיים, פעם בשלושה שבועות – אפשר להקל גם לספרדים. חייל שרוצה לעלות כהן או לוי פעם בשבועיים-שלושה – אפשר לתת לו."

אבל הרב מדגיש: "לעשות מזה קביעות, אפילו בצבא, גם כשקשה – זה לא. לספרדים מותר רק באופן עראי. לאשכנזים אפשר גם באופן קבוע."

האזינו לשאלה ולתשובה – מתוך 'שמור וזכור' בקול חי':











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו בדברים

רה"מ נתניהו הכריז: "הורדת מיסים בדרך"

שלמה ריזל
אין פחד

תיעוד המרדף המסוכן: חצוף בן 15 נמלט על אופנוע

גדי פוקס
טרור בלתי פוסק

בכיכר השוטר שבחברון: מחבלים ניסו לדרוס לוחמי צה"ל

קובי פינקלר
פרצה חמורה

הרבנים נגד המקצוע החדש לנשים חרדיות: "עבודה שפלה"

נתי קאליש
'קבעו שיר ורננים'

מהרו לרכוש: קמפה יופיע בנר ראשון של חנוכה

מערכת אמס
רק בן 6

טרגדיה ברחובות: ילד חרדי נפטר מסיבוכי השפעת

אבי יעקב
טרגדיה

שבועיים לפני חתונת בתו: מייסד העלון נהרג בתאונה

אבי יעקב
צפו בתיעוד

כך חוסלו מחבלים שניסו להימלט מהמנהרה ברפיח

קובי פינקלר
הקלו בעונשו

תאונה קטלנית: חרדי בן 23 נידון לשש שנות מאסר

יוני שניידר
צפו בדברים

נתניהו הרגיע את השרים: "בשעה טובה נסיים לפני השבת"

שלמה ריזל וצבי טסלר
כך זה נראה

צפו בתיעודי הלחימה: מבצע 'חמש אבנים' הושלם

קובי פינקלר
הפרשה המזעזעת

אחרי 14 שנה: רוצחו של לייבי קלצקי נפטר בכלא

אבי יעקב
אלימות קשה

בצורה אכזרית: צעירים תקפו עובד תברואה ברמות

אבי יעקב
רגע לפני שבת

התקציב אושר בממשלה: שר אחד התנגד לרפורמת החלב

צבי טסלר
במהלך השבת

טרגדיות בירושלים: בת 46 ובחור בן 20 נפטרו

אבי יעקב
צפו

התחממות בצפון: צה"ל תקף מחסני אמל"ח בלבנון

קובי פינקלר
ירי ורימונים

ג'דיידה מכר: קבלן ערבי זכה במכרז ונסחט באיומים

אבי יעקב
בנאום בקטאר

אל-ג'ולאני במתקפה חריפה: "ישראל נלחמת ברוחות רפאים"

שמעון כץ
נס בתוככי הקסבה

קבוצת חסידים נקלעה לשכם וחולצה בשלום

נתי קאליש