
מצוקת התחבורה הציבורית באלעד ממשיכה להטריד את התושבים, והנושא עלה שוב ושוב לסדר היום בתוכנית המאזינים 'מדברים' בהגשת יענקל'ה פרידמן ב'קול חי'. תלונות חוזרות ונשנות של מאזינים חושפות תמונה עגומה של אוטובוסים שמאחרים או לא יוצאים בכלל לנסיעה, תחנות מרוחקות, מסלולים ארוכים ומתישים, וחוסר מענה מצד הגורמים האחראים.
בפתח התוכנית אמש התקיימה שיחה עם רחל, תושבת אלעד, שהביעה תסכול עמוק ממצב התחבורה בעיר. "זה לא הגיוני מה שקורה פה", אמרה רחל, והסבירה כי מאז כניסתו של ראש העיר יהודה בוטבול, הועברו תחנות האוטובוס למיקומים מרוחקים מעבר לכביש, מה שמקשה על התושבים להגיע אליהן. "העבירו את כל האוטובוסים רחוקים, מעבר לכביש, אנשים לא מגיעים", תיארה.
רחל התייחסה לקווי האוטובוס המרכזיים, כמו קו 279, שמגיע לפתח תקווה בתדירות נמוכה של פעם בחצי שעה. לדבריה, המסלול של הקו ארוך ומסורבל: "מההתחלה הוא נוסע מבן זכאי, מסתובב, מגיע להתחלת העיר, נוסע דרך כביש מרן/פרוש, וחוזר עוד פעם, אנחנו שעה בכביש". גם קו 277, שהיה אמור לקצר את זמן הנסיעה, הפך את המסע ל-40 דקות במקום 20. "והוא אומר, אני עשיתי לכאן קיצור, זה לא אפשרי, למה הוא עשה לנו ככה?", תהתה רחל.
עוד באתר:
המאזינה הדגישה כי הבעיה אינה נקודתית, אלא משפיעה על כל העיר: "בכל העיר, וגם בתחנות הראשונות, הוא בכלל לא עוצר". היא סיפרה כי שוחחה עם נהגים ועם ראש העיר, אך נתקלה בהטלת אחריות הדדית. "דיברתי איתו אישית, אמר, 'זה לא אני'. שאלתי את הנהגים, אמרו, 'זה רק הוא עשה, וזה לא משרד התחבורה", אמרה. לעומת זאת, ראש העיר טען: "זה לא אני, זה משרד התחבורה". רחל הוסיפה כי גם משרד התחבורה מפנה את האחריות חזרה לעירייה, וכי ראש העיר, שמחזיק כעת בתיק התחבורה, "יושב על שתיהם יחד".
התסכול של רחל משקף מציאות יומיומית קשה עבור תושבים רבים. היא סיפרה על חברה שנאלצת לצאת לעבודה בבלינסון בשעה שש בבוקר ולהגיע ברגל כדי לחסוך זמן, ועל בתה שהובילה עצומה להחזרת קווים ישנים כמו 180. "אני עולה לאוטובוס, כל יום מתעצבן", הודתה.
יענקל'ה פרידמן, מגיש התוכנית, לא נשאר אדיש לתלונות. במונולוג קצר בפתח התוכנית הערב, הוא התייחס למשבר התחבורה באלעד כ"בעיה מאוד מאוד קשה". לדבריו, התלונות אינן מקריות: "בהתחלה זה הגיע מתלונה אחת, אני אומר פה בתוכנית שבשביל אוטובוס שאיחר פעם-פעמיים, לא מתקשרים לרדיו. ואז מסתבר שהבעיה באלעד, יש באמת בעיה בתחבורה".
פרידמן הדגיש את חומרת המצב: "לא ייתכן שביציאה מהעיר אלעד, רק אחד לארבעה אוטובוסים יעצור. אנשים יחכו בתחנות מעל שעה, יום-יום". הוא הביע תמיהה על התנהלות העירייה: "ראש העיר החדש, לא אכפת לו ממצב התנועה בעיר, גם לא יכול להיות כל כך, באמת לא". הוא הוסיף כי "במבחן התוצאה יש כישלון גדול בנושא התחבורה בעיריית אלעד".
המגיש קרא לקברניטי העיר לפעול: "קריאה לקברניטי העיר אלעד, ראש העיר אלעד, עוזריו, כל הצוות, מה קורה? מחזיק תיק התחבורה? אתם לא שמים לב שכל ערב עולה פה מישהו, יותר מאחד, ומתקשר להתלונן על התחבורה בעיר?". הוא הבטיח לשלוח את ההקלטה של השיחה עם רחל לראש העיר ולצוותו כדי לקבל תגובה.
בתגובה לתלונות, פנה לעיריית אלעד, ששלחה תגובה רשמית למערכת התוכנית. פרידמן הקריא את התגובה מילה במילה: "נושא השירות של התחבורה הציבורית בעיר, בראש מעייניו של ראש העיר, הרב בוטבול, שקיים סדרת ישיבות בנושא עם מנכ״ל מטרופולין, היוצא והנכנס. וכן בישיבת עבודה שהתקיימה עם השרה רגב בעיר לפני כחודש, בו היא נתנה הוראה לראש הרשות לתחבורה הציבורית במשרד לטפל אישית בנושא ולעקוב מקרוב".
הדובר הוסיף כי "מחרתיים הוא מגיע לעיר לישיבת עבודה נוספת אצל ראש העיר. הבעיה ידועה ומוכרת, החברה בעייתית בכל האשכולות בהן היא נותנת שירות, נכנסה בעשרות מיליונים, ואף איימה בביטול המכרז, מקווים שתהיה בשורה טובה בנושא בהקדם". פרידמן שיבח את העירייה על התגובה, אך הבהיר כי "במבחן התוצאה, כמו שאני אומר, יש פה כישלון". הוא הוסיף כי התגובה מגיעה רק לאחר שהנושא עלה ברדיו, מה ש"אומר דרשני", וקרא לתושבים להגיע לישיבת העבודה בעירייה כדי להביע את דעתם.
האזינו לדברים המלאים בתוכנית 'מדברים' עם יענקלה פרידמן ב'קול חי':