שערי צדק, אילוסטרציה | צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90

בשבועות האחרונים עולה תמונה מטרידה בנוגע להליכי גבייה ממטופלים שביקרו בבתי החולים – ולטענתם הוציאו התחייבות כנדרש מקפות החולים, ואף על פי כן קיבלו מכתבי התראה לפני הוצאה לפועל ללא שום הודעה מוקדמת, לחלקם אף עוקל חשבון הבנק.

בכלל המקרים מעורבים שניים מתוך שלושה גורמים: המרכז הרפואי 'שערי צדק', המרכז הרפואי 'הדסה' ומשרד עו"ד עמית שווימר המייצג את בתי החולים הדסה ושערי צדק. גירסתם ועמדתם בנוגע לפרשה מובאת במלואה בהמשך הכתבה.

בכמה מהמקרים טענו במשרד עורכי הדין שווימר כי נשלח 'מכתב יידוע' על החוב למטופל קודם נקיטת הליך הוצאה לפועל, דבר אותו מכחישים המטופלים בתוקף. בחלק אחר מהמקרים טענו כי השאירו את המכתב אצל שכן בשם מסוים, אשר לטענת המתלונן לא קיים כלל.

באחד המקרים, אדם שעבר אירוע מוחי ולטענתו הוציא התחייבות מקופת החולים ונשלחה לבית החולים, גילה כי חשבונו עוקל לאחר איום בהוצאה לפועל זאת עם כלל הקצבאות המגיעות לו. בלית ברירה שילם את שכר הטרחה למשרד עו"ד שווימר.

לאחר פנייתנו למשרד הבריאות בה דרשנו כי יבדקו את העניין, במשרד הבטיחו לטפל בנושא והודיעו כי הקימו צוות עבודה מיוחד לבחינת הטענות.

"למשרד הבריאות הגיעו פניות בנושא, בעקבותיהן הוקם צוות עבודה לבחינת הצורך בריענון כללי הגבייה של בתי החולים, הן באופן ישיר והן באמצעות באי כוח מטעם", נכתב בתגובת המשרד. עוד הוסיפו במשרד הבריאות כי "נבחנת הקפדתם של בתי החולים בעמידה בכללים הקיימים והאמצעים לבקרה על כך".

התערבות משרד הבריאות לקביעת נהלים בנושא חשובה וקריטית, כי מעיון בפרטים עולה, כי ישנה אפשרות שיש פה שיטה של גלגול אחריות: בעוד בתי החולים אומרים אנחנו עשינו את שלנו והוצאנו את הגבייה אחר כל ניסיונות הפניים, לעורך דין חיצוני, עורך הדין טוען עוד, כי באם מכתבים לא הגיעו ליעדם, מדובר בחלק מזערי בלבד מהתיקים, וגם אז, מדובר באחריותו של הקבלן המבצע.

אם גם אתם נתקלתם בעוולה צרכנית מסוג זה או בנושאים אחרים, אתם מוזמנים לפנות ל"מוקד הציבורי" בטלפון 039-039-039 שלוחה 7 או לוואטסאפ עם המילה "מוקד", השאירו הודעה ברורה עם פרטי המקרה, שמכם ומספר הטלפון שלכם, ובעז"ה נשתדל לעזור.


'המוקד הציבורי' מטפל: האזינו לראיון המלא בנושא, שהתקיים בתוכנית ב'קול חי'

תגובת עו"ד שווימר: "ככל הנראה בסיס הפניות הינן שמועות מופרכות המופצות בימים האחרונים  בתקשורת החרדית. משרדנו העוסק בתחום עשרות שנים במקצועיות וביושר, שכר את שירותיו של עורך הדין אילן בומבך כדי לתבוע ולמצות את הדין עם כל מי שמפרסם השמצות אלו. כמו בכל תחום קורה ומתגלים  מקרים שבהם מתגלה בעיה כלשהי, מקרים אלו מטופלים על ידינו ברגישות ובמלוא תשומת הלב. לצערנו, בתקופה זו, היד קלה על המקלדת ואנו נמצה את הדין עם האחראים לשמועות אלו".
תגובת המרכז הרפואי שערי צדק: ככל בתי החולים בארץ, אנו פועלים על פי החוק ועל פי נוהל גביה ואכיפה של משרד הבריאות. חשוב להדגיש, רובם המכריע של חובות מטופלים מוסדר ומטופל בשערי צדק ללא כל הליכי אכיפה מול המטופלים. הפעלת הליכי אכיפה באמצעות משרד עו"ד חיצוני מתבצעת רק לאחר שמוצו כל האפשרויות האחרות להסדרת הכיסוי עבור הטיפול הרפואי. אנו קשובים לפניות המטופלים ובוחנים כל מקרה בו עולות טענות אודות חובות או כל נושא אחר.
תגובת המרכז הרפואי הדסה: "המרכז הרפואי הדסה הינו בית חולים ציבורי המעניק שירותים רפואיים לכל הבאים בשעריו, בכלל זה גם הפונים לקבלת שירות דחוף בחדר המיון. חלק מן הפונים לחדר המיון, אינם מסדירים את הכיסוי הכספי הנדרש למימון הטיפול . הכיסוי הכספי מוסדר כאשר המטופל ממציא טופס התחייבות מהקופה בה הוא מבוטח או בתשלום במימון עצמי. יודגש: אחריותו של כל מטופל אשר קיבל טיפול בבית החולים להסדיר המימון בעצמו.
מטופלים אשר אינם מסדירים את המימון לטיפול הרפואי מקבלים מספר פניות מאגף הגבייה של בית החולים בכתב , במסרון ובפנייה טלפונית. תהליך גבייה זה נמשך זמן רב ומאפשר לבעלי החוב להסדיר את התשלום בזמן פעולה נרחב ונוח.
רוב החייבים  מסדירים את חובם לבית החולים בעת בה קבלו מהדסה את הודעת החוב. לרשותם כאמור עומד פרק זמן ארוך ומספר הודעות תזכורת. רק כאשר חלפו לפחות 120 ימים (ואף למעלה מכך) והמטופל עדיין לא הסדיר התשלום לבית החולים, מועבר הטיפול למשרד עורכי הדין לצורך ביצוע הליכי הגביה והכל בהתאם למוגדר בחוק . משרד עורכי הדין שולח לחייב מכתב רשום בהתאם לכתובת המופיעה במרשם האוכלוסין וכן הודעת חוב באמצעות שליח.
שוב, גם הפעם, בפני המטופל שלא הסדיר את חובו עומד זמן ממושך נוסף לעשות זאת מבלי שיחולו עליו סנקציות והוא מקבל תזכורות חוזרות ונשנות באשר לחוב. משחלפו לפחות 30 יום נוספים ממועד קבלת הודעת החוב (כלומר אישור קבלת המכתב הרשום או השארת הודעה על דלת מגורי החייב ) והחייב לא הסדיר חובו , יעבור המשך הטיפול להוצאה לפועל. כאמור, הכל בהתאם לנדרש בחוק.
מן האמור ניתן להסיק כי בניגוד למתואר בפנייתך הדסה ומשרד עורכי הדין הפועל מטעמה עושים כל מאמץ מול החייב, על מנת שזה יסדיר חובו, בטרם יופעלו נגדו הליכי גבייה בהוצאה לפועל ומאפשרים לו לבצע זאת בנוחות ובגמישות מצד המערכת. ככל שיש בידך מידע ספציפי לגבי חייב זה או אחר, הטוען שלא קיבל התראות לפני פתיחת תיק הוצאה לפועל, הוא מוזמן להעביר לבדיקתנו ונשמח להתייחס לעומק. מערך הגבייה ופניות הציבור בהדסה כאן עבור כולם".











עוד כתבות שיעניינו אותך

ראיון מרגש

החטוף שמוכר בכל בית חרדי: "הפך למותג; עוד לא מעכלים"

רחל פסטג
אחרי המתיחות

אסד יוסגר? פגישה חריגה בין אל-ג'ולאני לפוטין

שמעון כץ
כוחה של אמונה

תיעוד מרגש: החטוף הספיק לברך על הלולב

נתי קאליש
שבר עצום

זוהו החטופים החללים אוריאל ברוך ותמיר נמרודי, הי"ד

קובי פינקלר
רגע האיחוד

מרגש: האב צעק "שמע ישראל" ובירך "שהחיינו"

אלי יעקובוביץ
תיעוד מרגש

ההבטחה הפלאית: "הוא עוד ישוב הביתה בריא ושלם"

נתי קאליש
בעיצומם של הריקודים

ראש הישיבה פתח את הגמרא, הבחורים עברו לנשק

נתי קאליש
צפו בתיעוד

החטוף לשר כ"ץ: "תמיד בידיים של בורא עולם"

קובי פינקלר
חמירא סכנתא

המשטרה מוטרדת מתיעוד המתפללים על הכביש הסואן

קובי אליה
טראמפ נחרץ

"אם חמאס לא יתפרק מנשקו; נעשה את זה באלימות" | צפו

שלמה ריזל
טרגדיה מחרידה

בדירת מגורים בחדרה; בן 70 נספה בשריפה

פנחס בן זיו
מודה גם לכם

ניצול השבי בסרטון ראשון: "ייקח לי קצת זמן להתרגל". צפו

אלי יעקובוביץ
לצד המחבלים

צפו: אב החטוף משוחח עם בנו משבי חמאס

שמעון כץ
תיעוד אדיר

אלפי הבחורים סביב ראש הישיבה הנערץ: "ודגלו עלי אהבה"

נתי קאליש
צפו בקטע המלא

נתניהו בראיון באנגלית: "הסכמנו לשלום; גהנום יפרוץ"

פנחס בן זיו
לצפייה מלאה

ברחבת הכותל: הקפות שניות עם 100 ספרי תורה

פנחס בן זיו
החמאס משתולל

צפו: אנרכיה ברחובות עזה; חילופי אש בין חמולות וחמאס

פנחס בן זיו
תיעוד מרגש

עם ספרי התורה: "תמו ימי השבי" | צפו בקריעת השלט

פנחס בן זיו
תיעוד דרמטי

אימה בכביש 443: רוכב אופנוע פתח באש; 2 הרוגים במקום

אבי יעקב
הקטע המלא

מפתיע: בצלאל קאהן מתנצל בפני יאיר לפיד

פנחס בן זיו