>>> התחילו להאזין תוך כדי שאתם גוללים וקוראים את הטקסט.
פרשת קרח תשפ"ה: דקות ספורות אחרי צאת שבת פרשת שלח בניו יורק קיבלנו את הבשורה המשמחת על השמדת מתקני הגרעין של איראן. חשבתי שמתאים לפתוח את הפלייליסט השבוע עם שני שירים, אלה ברקטות ואלה בטילים… אה סליחה "אלה ברכב ואלה בסוסים" והמילים הכי חשובות בפסוק הן "ואנחנו בשם השם נזכיר!" אבל היות שהיום ראש חודש חשבתי שמתאים יותר לשמוע כמה שירים לכבוד ראש חודש. קבלו מחרוזת ייחודית שערכתי במיוחד.
לומדי הדף היומי התחילו ללמוד מסכת עבודה זרה. נזכרתי בשיר ישן " שלא עשני גוי" שאברהם פריד מבצע בלחנו של רבי יום טוב עהרליך ז"ל. למרות שאני כ"כ רציתי לשים את הגרסה באידיש של השיר שמתי את הגרסה בעברית רק למענכם. אבל יש לי בשורה משמחת לאלה שכן רצו שיר באידיש. כי אחרי השיר הזה יהיה שיר באידיש של מיכאל שניצלער ע"ה שמספר על ה'מאור ושמש' שהיומא דהילולא שלו חל בערב שבת א' בתמוז.
עוד באתר:
פרשת השבוע:
הרבה מכם כבר יודעים שיש לי אג'נדה בעניין של אחדות. הפרשה שלנו מזכירה לנו שוב את העניין של אחדות בלי מחלוקות. אז הראשון שישיר לנו יהיה מרדכי בן דוד עם "שיר השלום". (השיר הזה יותר ישן מכמעט כל האנשים שמאזינים לפלייליסט מידי שבוע) מיכאל שטרייכר גם ישיר לנו ש "שלום איז די בעסטע זאך" (שלום זה הדבר הכי טוב).
כולנו יודעים שתלמידי חכמים מרבים שלום בעולם. ומי שלא ידע, בני פרידמן יספר לכם עכשיו בביצוע לייב ביחד עם שלום למר.. אתה לא מאמין? ואם פרחי מיאמי ישיר את זה, אתה כן תאמין? גם לא? ואם אני בעצמי אשיר לך אז אתה כן תאמין? טוב אז אין לי ברירה אני אשים את השיר שאני צורח שם במקהלה (אני מתכוון להשיר "בוניך" מתוך האלבום של שלאגר שאני משתתף שם במקהלה)
"ויקח קרח", אומר רש"י: "לקח את עצמו לצד אחד" ובהמשך בפסוק ז' אומר רש"י: "קורח שפיקח היה מה ראה לשטות זו", כך אומר רש"י על "רב לכם בני לוי" בפסוק ז' ורש"י ממשיך ואומר "עֵינוֹ הִטְעַתּוּ ראה שלשלת גדולה יוצאה ממנו שמואל ששקול כנגד משה ואהרן – אמר בשבילו אני נמלט וְכ"ד מִשְׁמָרוֹת עוֹמְדוֹת לִבְנֵי בָנָיו, כֻּלָּם מִתְנַבְּאִים בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ, שנאמר כל אלה בנים להימן. אמר אפשר כל הגדולה הזאת עתידה לעמוד ממני ואני אדום, כלומר אני אשתוק לכך נשתתף לבוא לאותה חזקה ששמע מפי משה שכולם אובדים ואחד נמלט אשר יבחר השם הוא הקדוש טעה ותלה בעצמו ולא ראה יפה לפי שבניו עשו תשובה" ומשה היה רואה כך במדרש תנחומא.
ולמה רש"י כותב "עינו" בלשון יחיד ולא עיניו? את זה אפשר לבאר על פי מה שהספרים הקדושים אומרים, מדוע יש לאדם שתי עיניים, עין אחת בכדי לראות את גדולת הבורא ועין אחת בכדי לראות את שפלות עצמו, לכך נבראו שתי עיניים, לכל בן אנוש לזכור זאת עד כמה הקדוש ברוך הוא גדול ועד כמה אנחנו קטנים שבשפלנו אז כשאנחנו רואים את עצמנו שפלים אז זכר לנו. כפי ששר לנו שרולי ויליגר. גם עדי רן ישיר "ואני הקטן השפל שבכולם עומד כאן נרגש ונפעם כי אתה קדוש ושמך קדוש!".
פסוק ג: "כל העדה כולם קדושים ובתוכם השם". שואל ה'ספורנו', למה כתוב פעמיים "כל" העדה "כולם" קדושים? מסביר ה'ספורנו' ע"פ הגמרא בחולין דף ז: "ישראל קדושים הן". כלל ישראל קדושים מעצם שהם יהודים ובנים מהשם יתברך, אבל הכפילות בגלל שיש להבחין בין קדושה כללית לקדושה הפרטית של הרמ"ח איברים. כפי ששרים ה'יונגערליך' "זכנו לקדש רמ"ח איברנו – צי זיין א הייליגע איד" (תזכנו להיות יהודי קדוש).
"זאת עשו קחו לכם מחתות", אומר רש"י פה בעניין הזה של המחתה שיש להם בית יד. ולכאורה למה רש"י כותב זאת דווקא כאן, הרי התורה מזכירה לנו את המילה מחתות כמה פעמים בתורה, למה דווקא בפסוק הזה חשוב לרש"י לומר לנו שיש להמחתה בית יד? ביאר המכתב זצ”ל הרי קרח שאל מדוע תתנשאו, למה אחד צריך להיות מעל כולם, כולנו צריכים להיות שווים, זאת הייתה הטענה של קרח אבל באמת ביסוד קרח טעה כי בוודאי שלא כולם שווים, אנחנו יכולים לראות את זה מגוף האדם. על רמ"ח איברים ושס"ה גידים, אנחנו צריכים את כל האיברים, אבל עדיין מהו האיבר שמעל כולם? הראש.
כלומר אנחנו רואים מכך שגם כלל האומה כלל ישראל צריכים מנהיג, הם לא יכולים בלי מנהיג שיחבר בינם לבין הקדוש ברוך הוא. וזה המסר שרצה כאן להעביר להם משה רבינו מהמחבת שהיא החשובה כי מה שעשו שם את המלאכות את הקטורת וכו' אבל עם כל זאת אי אפשר להחזיק את המחתה כיוון שהיא חמה ורותחת, אחרת אדם שיגע בה יכווה. לכן נצרך בית היד כי בלי בית היד אין למחתה מקום ולכן רש"י מדגיש ואומר זאת כאן במקום זה מה שאומר להם משה רבינו, אנחנו צריכים מנהיג כל יהודי צריך מנהיג שיחבר בינם לבין הקדוש ברוך הוא כפי שמפרש בהמשך בספר מלא הרועים בפסוק ז' על רב לכם בני לוי להבדיל מהמשמעות של קרח התכוון באמירה הזאתי הוא מבאר כך את הפסוק רב לכם, כלומר כשיש לכם רב אתם עם ישראל שיש לכם צדיק בדור.
אז כ"י זה ראשי תיבות כנסת ישראל, כלל ישראל כשהם מתאספים כולם סביב הרבי אזי כולם קדושים אותו רבי אותו מנהיג אותו גדול בתורה הוא מדריך אותם בדרכים הנכונות כיצד לעלות ולהתעלות במעלות הקדושה והתורה. כל אחד ואחד צריך שיהיה לו רבי משלו וכמה שמתחברים ומתקרבים לצדיק האמת, כך זוכים להגיע אל היעוד הרוחני. שמתי שיר מיוחד של מקהלת אידיש נחת שמארח את שמילי אונגר מתוך המופע לחיים און נחת. הילד הסולן זושא מנדלוביץ – היום כבר בחור משכונה שלי במונסי. בחור חשוב שיושב ולומד
פסוק כב: "ויפלו על פניהם ויאמרו קל אלוקי הרוחות האיש אחד יחטא ועל כל העדה תקצוף". ה'רבינו בחיי' לומד מכאן את המנהג של נפילת אפים בכל יום בשחרית. זה ההזדמנות לשים שיר מתוך התחנון “ואנחנו לא נדע” שר ע"י מיכאל שניצלער ז"ל לחן של יוסי גרין.
כל ילד יודע שאחרי שהאדמה בלעה את קרח ועדתו הם הודו בטעותם ואמרו "משה אמת ותורתו אמת". יש ליינאפ של זמרים אבל אחרי הגרלה רק אברהם פריד, פרחי מיאמי בביצוע לייב עם סולו של ארי גאלדוואג בתור ילד, וישיבה גדולה מונטריאול (לחן הרב י. א. ראדאם) יזכו לשיר "משה אמת ותורתו אמת".
"נתתם ממנו את תרומת השם לאהרן". הגמרא בסנהדרין שואלת וכי אהרן קיים לעולם. איך אפשר לתת את התרומה תמיד לאהרן והוא גם לא נכנס לארץ ישראל, אומרת הגמרא שמכאן תחיית המתים מן התורה. שוב פעם שמתי הגרסה בעברית רק למענכם השיר "אני מאמין" של אברהם פריד בלחנו של רבי יום טוב עהרליך ז"ל.
השבוע נלמד פרקי אבות פרק ד: שמתי רק שיר אחד שאפשר לקשר אותו לפרשת השבוע. והשיר הוא "מורא רבך" ששרים יחדיו האחים אברומי ושייע ברקו – וההקשר: קרח חלק על משה רבינו שהיה רבם ומנהיגם של ישראל בעת ההיא.
שיר לכבוד שבת:
רש"י אומר "פרשה זו יפה נדרשת". רבי אלימלך בידרמן אומר: נדרשת כדי להרחיק אותנו ממחלוקת. ה'ילקוט הראובני' וגם החיד"א מביא בשם האריז"ל שגם לקרח יהיה תיקון למרות המחלוקת שהוא עשה, ומביא בסימוכין לכך את הפסוק צדיק כתמר יפרח, הסופי תיבות של צדיק כתמר יפרח = קרח. כולנו מכירים את הפסוק הזה עם הרבה נוסחאות (תלוי מי צורח לפני העמוד…) אנחנו נשמע…רגע מישהו צועק לי ששיר אחד לא מספיק…שני שירים כן מספיק? גם לא… אז שלושה כן? טוב אנחנו גם נשמע שלושה שירים על הפסוק "צדיק כתמר יפרח".
שבת שלום וחודש טוב ומבורך.