
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, דנה היום (ראשון) בקידום התחרות בשוק הרכב. הישיבה התקיימה לבקשת חברי הכנסת אוהד טל, אלון שוסטר, ששון גואטה, משה פסל, אליהו ברוכי, דן אילוז, רון כץ ועודד פורר. בפתח הישיבה ציין היו"ר ביטן כי מגישי הבקשה לא הגיעו לישיבה, ומתח על כך ביקורת. הוא הוסיף, כי יקיים את הדיון בכל זאת מאחר ונושא התחרות בענף הרכב חשוב.
מנכ"ל NETA, טל ברין, הזכיר כי לפני כשנה התכנסה ועדת הכלכלה לדיון בנושא ודווח לה על כך שרשות התחרות בוחנת את הנושא ואמורה להגיש דוח בעניין, אך עד היום הדוח האמור לא הוגש. הוא הוסיף: "יש ריכוזיות גבוהה בענף של מספר יבואנים מצומצם, אנחנו ממתינים למסקנות הוועדה ובינתיים השוק הופך ליותר ויותר ריכוזי כשעוד ועוד מותגים הולכים לאותם יבואנים והרגולטור לא עוצר את זה. צריך להגביל מתן רישיונות של מותגים חדשים ליבואנים קיימים".
נציגת רשות התחרות, מעיין גרינשפון, אמרה כי כשמגיעה בקשה לאישור רישיון יבוא הרשות נותנת המלצה למשרד התחבורה. היא הוסיפה כי כמה פעמים המליצה הרשות שלא לתת רישיונות, ובחלק מהמקרים משרד התחבורה קיבל את העמדה של הרשות ובחלק מהמקרים לא קיבל.
עוד באתר:
ראש מנהל תנועה במשרד התחבורה, אדי בן ליש, התייחס לצוות הבין משרדי להגברת התחרות בענף הרכב, ואמר כי נקבעה ישיבה של הצוות ב-21 ביולי, ויש לצוות המלצות שצריך לבחון ברמה המקצועית. "הולכים להיות שינויים דרסטיים, אנשי המקצוע צריכים להיכנס לזה. נכתוב דוח מפורט, נוציא לשימוע ציבורי ונתקדם", אמר. יועץ פורום יבואני הרכב הזכירים, עו"ד רועי ארפי, אמר כי כרגע מי שגדול נהייה גדול עוד יותר, ולא נשאר כלום לשחקנים החדשים. הוא הציע להגביל יבואן ישיר לייבוא של 4 תוצרים בלבד, ולפרק את הקרטלים.
נציגת רשות התחרות, נועם לוי, ציינה כי כיום הרשות בודקת 8 בקשות חדשות, והיו"ר ביטן ביקש לעצור את הבדיקה עד למסקנות הצוות. בן ליש התייחס לכך ואמר כי אי אפשר לעצור, והיו"ר ביטן קרא לפחות להגביל את תקופת האישור לשנתיים, ככל שאישור כזה יינתן, ועד אז לסיים את עבודת הצוות.
נציגת איגוד יבואני הרכב, עו"ד סיגלית בן ששון, אמרה כי אם יעצרו בקשות לא יכנסו לפה רכבים, ויצרנים לא יכניסו לפה מותגים. "גם ככה מחכים היום קרוב לחצי שנה עד לקבלת אישור", אמרה. נציג היבואנים המקבילים, אלעד ברשן, אמר: "היבוא המקביל היום הוא רק 3% מהשוק, ואם הוא היה 50% היה יוצא העוקץ מהישיבה הזו". יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, טען כי מדובר ב"ועדה סודית", וציין כי אחרי למעלה משנה של עבודה הציבור לא יודע בכלל על מה הם דנים.