
רשות המסים פרסמה תוספת חדשה לחוזר מס הכנסה, המפרטת את התנאים הנדרשים מעמותות המבקשות לקבל או להחזיק באישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה – אישור המקנה לתורמים זיכוי במס בגין תרומותיהם.
לפי התוספת שפורסמה, החל מיום 1.1.2026 תחויב כל עמותה המחזיקה באישור לפי סעיף 46 לדווח על התרומות וביטולי התרומות באופן מקוון באמצעות מערכת התרומות הדיגיטלית של רשות המסים.
הדיווח יתבצע באופן אוטומטי על ידי העמותות, דרך התוכנה בה מופקות הקבלות על תרומות, ובלבד שהתוכנה תהיה מחוברת למערכת הדיגיטלית של רשות המסים. עמותות המשתמשות בתוכנה שאינה מחוברת למערכת או שמפיקות קבלות נייר, יוכלו לדווח על התרומות באמצעות יישום ייעודי באתר רשות המסים.
עוד באתר:
מטרת חובת הדיווח היא לאפשר לרשות המסים לקיים פיקוח הדוק ויעיל, כדי לוודא שכספי התרומות שמתקבלים בעמותות המחזיקות באישור מס אכן משמשים למטרות שלשמן הוקמה העמותה, ולמנוע מקרים של התחזות לעמותה, הפקת קבלות כפולות או קבלות פיקטיביות לצורכי העלמות מס או הלבנת הון.
יחד עם זאת, ברשות המסים מציינים כי החובה החדשה תסייע גם לציבור הרחב במימוש זכויותיו לזיכוי במס בגין תרומות. המערכת הדיגיטלית תחסוך לתורמים את הצורך לשמור קבלות נייר, שכן כל הקבלות יירשמו ויוצגו באזור האישי באתר רשות המסים. המידע יהיה זמין גם במערכות המשמשות לתיאום מס, הגשת דוחות שנתיים ובקשות להחזר מס – ללא צורך להעלות את הקבלות או להציגן בפני נציג.
כחלק מהשדרוג, כבר מתחילת מרץ 2025 נפתחה האפשרות לכלל עובדי המדינה לקבל את הזיכוי במס בגין תרומות ישירות בתלוש השכר. זאת, בתנאי שהעובד מאשר למעסיק לבצע את הזיכוי. המהלך בוצע בשיתוף פעולה עם החשב הכללי במשרד האוצר, ובקרוב הוא יורחב גם לכלל המעסיקים במשק.