
לאחר שבחסידות ברסלב החליטו להתעקש השנה על אישור הטיסות דרך מולדובה, מדינת ישראל התערבה במשבר ואישרה 10 מיליון שקלים לטובת פתרון המשבר. במסמך מיוחד שהגיע לידנו, מפורטים כל הדרישות של המולדוביים, בכדי שיוכלו לאשר את הטיסות של החסידים.
מדובר בתנאים מחמירים שישראל נדרשת לעמוד בהם כדי לאפשר את הטיסות. נקבעו מגבלות תפעוליות קפדניות: על הטיסות לעמוד בזמני המראה ונחיתה מדויקים, שכן כל סטייה עלולה לשבש את השירות. נמל התעופה בקישינב יוכל לקלוט עד שלוש טיסות בשעה, עם קיבולת של עד 500 נוסעים בשעה (שווה ערך לשני מטוסים).
כמו כן, נדרש תיאום מוקדם עם אוקראינה לגבי כניסת החסידים לאומן. האחריות הישראלית כוללת מעורבות פעילה בהפעלה, כולל מימון כוח אדם ואבטחה. נציגים ישראליים יפעלו בכל נקודות הממשק – בשדה התעופה, במעברי הגבול ובטרמינל הזמני שיוקם.
עוד באתר:
להלן עיקרי הרשימה:
דרישות תפעוליות: עמידה מוחלטת בזמני המראה והנחיתה – כל סטייה משעות שנקבעו תגרום לאי-יכולת לתת שירות. מגבלת קיבולת בנמל קישינב: לכל היותר 3 טיסות בשעה (3 נחיתות או 3 המראות). קיבולת נוסעים: עד 500 נוסעים בשעה (שווה ערך ל-2 מטוסים). תיאום מוקדם עם אוקראינה לגבי כניסת החסידים לאומן.
אחריות ישראלית: ישראל חייבת לקחת חלק אקטיבי בהפעלה, כולל מימון, כוח אדם ואבטחה. נציגים ישראליים יעמדו בכל נקודות הממשק: בשדה, במעברי הגבול, ובטרמינל הזמני. העברת רשימות נוסעים מדויקות מראש (charter lists) למולדובה ולאוקראינה. הצבת 50 מתורגמנים לכל תקופת הפעילות.
אבטחה ובטחון: הצבת 110 קציני ביטחון ישראליים בשטח מולדובה. אפשרות לנשיאת נשק – מותנה בקבלת היתרים זמניים ממשרד החוץ המולדובני. חובה להגיש מראש: פרטי אנשי אבטחה, פרטי כלי נשק, קליבר, מספר סידורי, תחמושת.
ליווי מלא של נוסעים ע"י כוחות אבטחה ישראליים. הקפדה על סינון נוסעים:בעלי איסור כניסה למולדובה – לא יעלו על הטיסה לישראל. בעלי איסור כניסה לאוקראינה – לא יורשו לצאת מישראל.
הקמת טרמינל זמני: נדרש טרמינל זמני חדש שיוכל להתמודד עם העומס. תשתיות חובה:בקרת אקלים (יום חם/לילה קר) + אוהלים גדולים מקורים. גדרות 1.5–2 מטר. שירותים, מים, חשמל, אינטרנט, תאורה. ציוד כיבוי אש, ניקיון, פינוי אשפה. עמדות בידוק נוסעים וכבודה (צ'ק אין, מכונות שיקוף, גלאי מתכות, מצלמות). ציוד אבטחה:X-ray, WTMD (גלאי מתכות), ETD (בדיקת חומרי נפץ), מצלמות, ןשירותים רפואיים זמינים בשטח.
כוח אדם ושירותים:העסקת סבלים (Hamali) לשינוע מזוודות. שירותי Handling (טיפול קרקע מלא). שמירה על פרטיות בטרמינל ע"י חברות אבטחה. אספקת מזון ומשקאות – שלוש ארוחות, מים, תה/קפה, חטיפים. ניקיון ותברואה שוטפת, כולל הדברה.
תחבורה יבשתית: שימוש באוטובוסים מוסדרים בלבד, עם מסמכים מלאים. מינוי אחראי תחבורה בשדה ובמעברי הגבול. אוטובוסים יגיעו לטרמינל לא מוקדם מ-3 שעות לפני הטיסה. בכניסה לגבול – לפחות 6 שעות לפני הטיסה. הקמת אזורי מיון (Băcioii Noi, Sîngera) עם חניה, חשמל, מים ושירותים.
דרישות מהנוסעים: איסור על הכנסת חומרים אסורים ומסוכנים. איסור הכנסת מזון אסור לפי חוקי מולדובה. איסור על נשיאת נשק, תחמושת, סכינים, חפצים חדים או דמויי נשק – הכל יוחרם. חובה להישמע לסידורי אבטחה (צמידי זיהוי, מדבקות בטחון).
עלות משוערת: כ-2.65 מיליון דולר (≈10 מיליון שקל). חלוקה: תשתיות ואוהלים. ציוד אבטחה ובידוק (החלק היקר ביותר – מעל מיליון דולר). שירותי קרקע ותפעול. כוח אדם (סבלים, אבטחה, מתורגמנים, צוותים רפואיים).