
בתכנית "שטח משפטי" בהגשת עו"ד יוסי ויצמן, התארח עו"ד אשר רוטבאום והתייחס לסאגת העיכובים והביטולים בטיסות לאומן. רוטבאום הסביר את הזכויות המשפטיות של נוסעים מול חברות התעופה – ומהם הגבולות שהחוק מציב.
לדבריו, הנוסעים מצפים לשני דברים: "קודם כל להגיע ליעד, אם זה לאומן או בחזור לתל אביב. ובנוסף – לקבל פיצוי כספי במידה והטיסה בוטלה או התעכבה". הוא הזכיר כי לפי חוק שירותי תעופה, עיכוב של מעל 8 שעות מזכה את הנוסע בפיצוי כספי הנע בין 1,400 ל–3,580 ש"ח, תלוי במרחק היעד.
עם זאת, רוטבאום הדגיש כי לחברות התעופה יש טענות הגנה: "אם הן מוכיחות שהטיסה בוטלה שלא בשליטתן, וגם עשו את כל מה שביכולתן – הן פטורות מלשלם פיצוי, גם אם העיכוב נמשך 20 או 30 שעות".
עוד באתר:
לדבריו, תקלות טכניות או שיקולים מסחריים כן מחייבים פיצוי, אך עיכובים שנגרמו בשל מחסומים בדרכים או המצב הביטחוני – אינם בהכרח באחריות חברת התעופה.
בנוסף, רוטבאום חשף נקודה קריטית: "תקופת ההתיישנות בתחום התעופה היא ארבע שנים. אם טיסה בוטלה או התעכבה בארבע השנים האחרונות – ייתכן שמגיע לכם כסף ואתם אפילו לא יודעים על זה".
הוא גם הבהיר כי קיימת מחלוקת משפטית מתי מתחיל העיכוב להימדד – מסגירת דלתות המטוס או מהרגע שהגלגלים מתנתקים מהקרקע. "הפסיקה קבעה – מה שקובע זה רגע ההמראה בפועל, לא סגירת הדלתות".
ולבסוף, טיפ לנוסעים: "קחו מקדם ביטחון גדול יותר, במיוחד בתקופה כזו. אם אתם שונאי סיכון – עדיף לשלם יותר ולטוס עם חברת תעופה ישראלית. החברות הזרות נוטות לבטל טיסות ברגע שיש אירוע ביטחוני".
האזינו לשיחה המלאה מתוך 'שטח משפטי' ב'קול חי':