
לקראת יום הכיפורים, שבו רבים נוהגים להריח מיני בשמים שונים בכדי להשלים למאה ברכות, פרסם הרב אלכסנדר צבי ליברמנש, רב ומו"צ בעדה החרדית ורבן של קהילות ברסלב בהר יונה וברמה ג'2 בבית שמש, פסק הלכה בקשר למיני הבשמים ולסדר הברכות, למען לא ייכשל הציבור בברכה לבטלה.
בדבריו כתב הרב ליברמנש: "נשאלתי כמה פעמים מה מברכים על שמנים שיש להם ריח טוב? ונפק"מ בדבר ליוה"כ אשר הרבה לוקחים ומריחים בזה להשיב נפשם בזמן הצום. וכן כדי להשלים מאה ברכות.
ולאחר שעיינתי בדבר, הנני להעלות את בירור ההלכה:
א. אם סיננו והוציאו ממנו הבשמים, נכון להיזהר מלהריח בו [שו"ע רט"ז סעיף ו'], כדי שלא יכניס עצמו בספק ברכה [מ"ב שם ל"א] ומי שאין רוצה להחמיר על עצמו, יברך בורא מיני בשמים [שם].
עוד באתר:
ב. אם מעורב בשמן מי ריח הנסחט מהעץ או העלים או העשב, אזי נחשב כריח שיש לו עיקר ומברכים כברכת המין שממנו נסחט.
ג. כל זה כאשר הריח נעשה ללא התערבות כימית או חיצונית.
ד. בס"ד פגשתי ביום ז' תשרי את הגאון ר' שמואל יוסף שטיצברג שליט"א מחבר ספר 'שערי ברכה', ושאלתיו לגבי השמנים הנמכרים ועליהם כתוב הברכה הראויה, ואמר לי שרובם אינם נעשים על ידי מיצוי או סחיטת הבשמים אלא על ידי שהייה או בישול וברבים מהם הריח נעשה על ידי התערבות חיצונית.
ה. על כן צריך להימנע מלהריח בהם, וכל שכן שלא לברך עליהם ולהכניס עצמו בספק ברכה לבטלה. [אין ענין לעשות מאה ברכות לבטלה…] או שיכין לעצמו לפני החג עצי בשמים עשבי בשמים ומיני בשמים.
ו. המניח לפניו מיני בשמים ומברך עליהם, צריך ליזהר לא להריח בהם שוב כל זמן שלא הסיח דעתו לגמרי מלהריח בהם [ט"ז סעיף א'].
ז. אפילו יצא מבית הכנסת ודעתו לחזור מיד, אין צריך לחזור ולברך [שם].
ח. יצא וחזר ולקח בידו בשמים אחרים, צריך לחזור ולברך [שם שעה"צ י"ב] [בתנאי שצריך לעשות מעשה לקחתם בידו ואין הריח עולה מאליו].
ט. אם לא יצא מבית הכנסת ובירך על הבשמים ולא הסיח דעתו, אינו יכול לברך על של חבירו [סי' ר"ו סעי' ה', ואף שיש לחלק עדיין הוא בגד סב"ל].
מסקנת הדברים:
אין להריח השמנים וכל שכן לברך עליהם אלא אם כן יודעים היטב איך נעשו ומה לברך עליהם, או שיש כשרות להברכה על ידי אדם מוסמך הבקי בייצור ובברכות.
לאחר שיודע מה לברך ובירך פעם אחת, אי אפשר לחזור ולברך אפי' על בשמים אחרים אלא אם כן הסיח דעתו לגמרי וכדלעיל.
ויהי"ר שיעלו תפילותינו 'כריח ניחוח' לפניו ית' ונתברך כולנו בשנת גאולה וישועה".