
מיד לאחר קבלת לוחות השניים ואמירת 'סלחתי כדברך' ציווה משה רבינו על בניית המשכן, עם ישראל אספו זהב וכסף עד י"ד בתשרי ולמחרת בט"ו בתשרי-יום טוב ראשון של סוכות החלו משה ובצלאל בבניית המשכן וכליו.
מהות המשכן הוא מקום של השראת השכינה שאין בה שום מגע יד אדם, מעין הבטחה אלוקית כי השכינה תמיד תשרה בישראל, וגם בגלות תהיה השראת השכינה בהסתרה שבתוך ההסתרה.
לכן המשכן בשונה מבית המקדש לעולם לא נחרב, משכן ה' כ'עדות לכל באי עולם' על השראת השכינה בישראל לעולם לא יכול להחרב.
עוד באתר:
יתירה מכך: קדש הקדשים נגנז עוד בטרם נחרב בית המקדש בשביל שלא יפגעו בו כלל, כי קדש הקדשים שרוי השראת השכינה לעולם ולכן אי אפשר לנתק לקלקל ולהחריב.
קדושת הסוכה כמוה כקדושת משכן: 'צילא דמהימנותא' אמונה בהשראת השכינה שתמיד תשרה בישראל, במדבר, בשילה, בנוב ובגבעון, תמיד השכינה שרתה בישראל.
כשאנחנו יושבים בסוכה הנשמה שלנו חווה את קדושת המשכן, זאת שתמיד תשרה בישראל גם לאחר חטא העגל.
בט"ו בתשרי החלה בניית המשכן שמקום להשראת השכינה תמידית בישראל ומשם צמח לו חג הסוכות אבל לא רק:
אגב, בעלי תורת הפנימיות מלמדים כי כוחם של חגי דרבנן מחגי התורה ומשם שרשם יניקתם וחיותם. חג החנוכה יונק מחג הסוכות, כי חנוכה הוא במקום חנוכת הנשיאים שארעה בסוף חנוכת המשכן, וסוכות הוא היום הראשון של תחילת בניית המשכן. (שפת אמת פרשת נשא)
המנורה כסמל לחנוכה, והמשכן כסמל לחג הסוכות, שניהם מראים את השראת השכינה על ידי נס: המנורה דלקה מעת לעת והנר המערבי לעולם לא כבה וכן עמוד הענן מעל המשכן ומקום הארון איננו מן המידות.
גם הפסוק 'ויעקב נסע סוכתה… ולמקנהו עשה סכת" מלמד על ריבוי הנכסים בבעלות יעקב אבינו על ידי נס שהרי לבן רימה אותו ברהטים ובמקלות.
הניסים הללו נעשו בשביל ללמדנו על השראת השכינה הנצחית לאומה היהודית, רק בדרך נס אפשר להראות את העדות כי השכינה שורה בישראל.
נחזור לסוכות: בחג הסוכות אנחנו חוגגים את נצחיות עמנו אבל יתירה מכך את הבטחת השראת השכינה באומה בכל עת ובכל מצב, בגלות ובגאולה.
ולסיום: סוכת הארעי מלמדת את היהודי בכל תחנות הזמן כי גם כאשר הוא לא מרגיש באופן ברור, השכינה תמיד נמצאת עמו.