קריאת התורה | צילום: unsplash
  1. כמה כותבי טורים אתם מכירים, או אפילו מנטורים או מורים רוחניים, שיכולים לשווק לכם רעיון, ולהבטיח לכם שאם תבצעו אותו – רק כמה דקות בכל יום! – החיים שלכם יהיו שלווים יותר, מאוזנים יותר, אופטימיים יותר? את כל הדברים האלה (ועוד) אני הולך להבטיח לכם עכשיו.

כן, אני מתיימר לומר שיש לי את הפורמולה שתשדרג לכם את התודעה. קוראים לה שניים מקרא ואחד תרגום.

אה, זה כל הסיפור? לעבור על הקרוא היומי בפרשת השבוע? מהדבר הזה אתה כל כך מתלהב? כן. האמת שאני מתלהב אפילו יותר ממה שנראה. מה שקראתם פה הרגע הוא הגרסה המרוככת.

 

  1. מי שעוקב אחרי הטור הזה יודע כמה אני אובססיבי על מיזמים של לימוד יומי, בדגש על יומי. כמי שבמשך שנים לא הצליח להתמיד לאורך זמן כמעט בשום קבלה רוחנית שהוא קיבל על עצמו (גם לא את זאת של יום כיפור בשעת נעילה), ובכלל כאחד שהתחיל הרבה מסכתות וספרים עם המון מוטיבציה אבל לא זכה לסיימם – אני יודע שהדרך היעילה ביותר לקחת את עצמך בידיים היא הצטרפות למסלול לימוד קבוע. אני לא מכיר שיטה אחרת לאנשים בלי משמעת עצמית.

ולא משנה מה תלמדו. כי הרי זה בסופו של דבר עניין של חיבור אישי. חז"ל כבר קבעו שאין אדם לומד אלא במקום שליבו חפץ. ומקום זה לא רק מקום פיזי. כל אחד והחלק שלו בתורה: דף יומי (הדבר שבאופן אישי שינה את חיי והתחיל את כל ההתמכרות שלי ללימוד היומי), משנה יומית, הלכה יומית, תהלים יומי, רמב"ם יומי, תניא יומי. שוב, כמעט לא משנה מה המילה הראשונה בצמד המילים שמתארות את המחזור שאתם מצטרפים אליו, העיקר הוא המילה השנייה: יומי.

 

  1. קראתי לא מזמן רעיון נפלא של הרב שטיינמן בספר הביאורים שלו לסידור 'ימלא פי תהִלתך' (אני פותח פה סוגריים: מישהו חייב להוציא את הספר הזה במהדורה חדשה ונגישה להמון העם. יש שם פירושים כל כך מתוקים לכל אחת מהתפילות, אבל הספר כתוב בשפה תורנית כבדה עם ראשי תיבות. כמה אני מחכה לגרסה המעובדת שלו!). הרב שטיינמן כותב שהעולם נברא כך שבעניינים פיזיים, הגוף מאותת לנו מתי אנחנו צריכים לאכול או לשתות. וטוב שכך, אחרת היינו מתים מרעב או מצמא. מתים פשוטו כמשמעו.

זה לא קורה, כי הרבה לפני זה אנחנו אוכלים. הגוף לא ייתן לנו להגיע למצב כזה. כמה שעות אחרי ארוחת הבוקר, אדם מרגיש רעב ואוכל ארוחת צהריים. עוד כמה שעות עוברות והוא חייב לנשנש משהו לארוחת ערב.

אבל מה לגבי דבר אחר שאנחנו עושים שלוש פעמים ביום? האם כמה שעות אחרי שהתפללנו שחרית אנחנו מרגישים שאנחנו חייבים להתפלל מנחה? זה ממש גורם לנו לחולשה רוחנית, קשה לנו להתרכז, עד שלא נתפלל? והאם כמה שעות אחרי מנחה יש בנו רעב עז לערבית? לא. ויש לכך סיבה: כדי לתת לאדם בחירה חופשית. כך ברא ה' את עולמו.

ובכל זאת, כדי שאדם לא יגיע לתת-תזונה רוחנית, ניתנו לנו כל מיני מצוות שנועדו להזכיר לנו את תפקידנו בחיים. הבולטת שבהן, הוא כותב, היא הציצית שתפקידה "לעורר את האדם להתבונן ולזכור את כל המצוות, למען תזכרו ועשיתם… חוטי הציצית מזכירים לאדם בכל צד שהוא פונה, שהוא עבד ה'".

 

  1. אני לוקח את הרעיון הזה אל הלימוד יומי. בעצם אתה יכול לחיות חיים שלמים כאדם שבגדול שומר מצוות, אבל חסרים לך חלק מאבות המזון. אתה עושה את הדברים מתוך הרגל, וגם כי ככה ההורים שלך עושים, ובסך הכול זה נחמד – הנה למשל, סוכות, איזה חג קסום! – אבל אם לא תהיה מחובר ללימוד תורה, חסר משהו באיזון שלך, בבריאות הרוחנית שלך.

והגוף שלך, מה לעשות, לא מאותת. נכון, אולי יש קצת תופעות לוואי של דכדוך, התפזרות, מידי פעם הרהורים על משמעות החיים, אבל לא משהו דרמטי שיגרום לך לטפל בעצמך.

 

  1. וכאן נכנס הלימוד היומי. הוא סוגר לך את הפינה הזאת. אתה תקבל בכל יום את המנה שלך, גם אם לא תהיה רעב. אתה אף פעם לא תיפול לתת-תזונה.

ואולי לכן בדורנו, דווקא בגלל התגברות הטרדות והסחות הדעת, יש כל כך הרבה מיזמים ומסלולים של לימוד יומי. בעידן שלנו אנחנו חייבים עוגנים קבועים כאלה שיגרמו לנו לעצור את החיים ששוטפים אותנו וללמוד משהו קטן בכל יום. כמו שחז"ל תיקנו את התפילות, לפני אלפי שנים, כדי שנעצור שלוש פעמים ביום ונקבל את המנה הרוחנית שלנו, גם אם הנשמה לא מאותתת לנו שהיא חייבת את זה – כך בשנים האחרונות, יש יותר ויותר מיזמים של לימוד יומי שדואגים לתזונה שלנו מדי יום.

 

  1. אבל הלימוד של שניים מקרא ואחד תרגום, שמתחיל בימים אלה, רחוק מלהיות מיזם חדש. הרי זה כתוב כבר בגמרא במסכת ברכות: "אמר רב הונא בר יהודה אמר רבי אמי: לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הציבור שניים מקרא ואחד תרגום… שכל המשלים פרשיותיו עם הציבור מאריכין לו ימיו ושנותיו". אופס, נזכרתי עכשיו ששכחתי להבטיח לכם בתחילת הטור גם אריכות ימים!

השולחן ערוך פוסק להלכה שבימינו גם פירוש רש"י נחשב "תרגום" (החפץ חיים כותב שבימינו רש"י אפילו עדיף על התרגום). כלומר מה שצריך לעשות זה לקרוא בכל יום את הקרוא היומי עם רש"י. לפעמים זה קל מאוד, ולוקח ממש ארבע דקות, לפעמים קצת יותר. הכול תלוי באורך הפרשה. וכן, גם ברמת הקושי שלה. יש פרשות קשות. עם מושגים שאנחנו פחות מכירים. למשל, ספר ויקרא עם כל עבודת הקורבנות.

אבל ההתחלה שבאה עלינו לטובה עכשיו היא מרתקת. הזדמנות ללמוד מחדש את סיפורי בראשית מהילדות, ברמה קצת יותר גבוהה, עם כל הכבוד לגננת.

ואז ספר שמות, עם כל העבדות במצרים והגאולה הפלאית. אחר כך ויקרא, שעליו כבר דיברנו. ואז במדבר, המסע של אבותינו לארץ ישראל וכל מה שקרה בדרך. ואז דברים, עם נאום הפרידה של משה רבנו שכל כך רלוונטי לימינו. מי שכבר נמצא בסיפור של שניים מקרא יכול לספר לכם כמה חיזוק הוא שאב מהפסוקים של משה רבנו בשבועות האחרונים.

 

  1. ואם קשה לכם, כמוני, עם כתב רש"י (לי הוא ממש טריגר. מזכיר לי את הכישלונות שלי בישיבה), אל דאגה: יש היום מהדורות שבהן רש"י מופיע באותיות דפוס, עם ניקוד ופיסוק. ואפילו עם הסברים על דבריו. כלומר פירוש רש"י על רש"י. אמרתי בשעתו לחנוך דרנגר, מנכ"ל הוצאת 'עוז והדר' שבשנים האחרונות מוציאה לאור, פחות או יותר, את כל ארון הספרים היהודי העתיק במהדורות חדשות ומאירות עיניים, שבעצם הם הורסים לנו את כל התירוצים לאי קביעת עיתים לתורה. הכל כך מזמין ויפה. אני כבר לא מדבר על כל האתרים המנגישים ברשת. זהו. אין לאן לברוח. אכלנו אותה.

 

 

  1. וזה בסדר אם אתם לא מבינים כל מילה ברש"י. העיקר הוא החיבור היומי־יומי לפרשה. לדופק היהודי העולמי, לסיפור היהודי, ולנותן התורה אשר בחר בנו מכל העמים. אז לא כל כך הבנתם את הפסוקים ב"ראשון"? לא נורא. מחר מגיע יום חדש, יום שני, שמביא בכנפיו את "שני". ולמחרת "שלישי". וכן הלאה. יהיו ימים שאולי תפספסו. אבל תמיד אתם בקשר. אם תעזבני יום – מחר נזכה להיפגש. כי אני לא מתייאש. אין לי אפשרות כזאת. יש לי תוכנית עבודה מסודרת, יומיומית.

 

  1. וכל זה עוד לפני שדיברנו על הצד הסגולי של לימוד תורה, ועל החיוב ההלכתי של קביעת עיתים לתורה. בדגש על "קביעת". כל יום.

אבל לפני הכול ואחרי הכול: כמה דקות של השקעה בכל בוקר ואתם מקבלים חיזוק, חיסון, מנה יומית של קשר מנחם להיסטוריה, למקורות, לאמונה, לדבר ה', בימים מבלבלים ומאתגרים.

 

  1. ולסיום: למה אני כותב את כל זה עכשיו, ולא שבוע קודם, בפרשת בראשית שבה הכול מתחיל? בעצם אנחנו כבר בפיגור של פרשה אחת.

אז זהו שלא. עכשיו זה בול הזמן. אני יודע, שוב מניסיון אישי, כמה קשה להתחיל את הקביעות הזאת בפרשת בראשית. גם פרשה מאוד ארוכה, וגם שבוע מקוצר (שרובו חגים: סוכות, הושענא רבא, שמחת תורה, והשנה גם חג שחרור החטופים). אבל הנה, היום מתחיל השבוע המלא הראשון של השנה. אין חגים. אין נאומים של טראמפ. רק שגרה מבורכת.

אז יאללה, חפשו בגוגל "חומש יומי עם רש"י" ותתחילו. את פרשת בראשית נשלים בהזדמנות, אבל עכשיו נח. לקום מחר בבוקר עם שיר חדש בלב – ולהתחיל מנח!











עוד כתבות שיעניינו אותך

הראש"ל יפרוש מהמועצת?

הקלטות חברי המועצת: "אם מרן היה חי; היה צועק על דרעי"

פנחס בן זיו
מזל טוב

איך ביבי קשור? הפלייליסט לשבת עם כל שירי פרשת נח

אלי ממונסי
צפו בתיעוד

נתניהו לזיני: "כל אחד רוצה אותך לידו בקרב"

שלמה ריזל
שוד נועז

צפו: כך ברחו הגנבים עם השלל מהמוזיאון המפורסם

שמעון כץ
תיעוד טורדני

בקול רעש גדול: 14,000 עגורים נחתו בישראל

קובי פינקלר
להרעיש עולם ומלואו

ראשי הישיבה קבעו בשיחת טלפון: עצרת ענק ביום ראשון

נתי קאליש
צפו בתוכנית

פותחים זמן חורף בשולמלייכם: שלומי גרטנר ויהודה גלילי

קובי ברומר ומנדי וייס
האם הבטיחה ותקיים

בני ברק נערכת: המסלול בו יעבור החטוף האהוב בדרכו הביתה

פנחס בן זיו
אם החטוף האהוב

ג'ולי קופרשטיין הפתיעה באולפן; ברזל פרצה בבכי

אפרת ברזל
לצפייה מלאה

כשבני ישיבה מאחורי סורג ובריח, הרב ליאור גלזר לא שותק

יענקל'ה פרידמן
צפו באירוע המלא

גדולי התורה עם גדולי הזמר: הוכתר חתן שמירת הלשון

פנחס בן זיו
תיעוד מרהיב

השיירה של ואנס: עשרות מכוניות שועטות בכביש

קובי אליה
צפו בדברים

פרוש התפרץ במליאת הכנסת: "לעצור יתום? איפה ההיגיון?"

שמעון כץ
הקרב על הסקופ

טעות אנוש: תמונת החטוף שהביכה את המגזינים

קובי סגל
הדברים המלאים

מרן הגרמ"ה מתריע: "מקווה שלא נצטרך להגיע לשם"

פנחס בן זיו
תיעוד מטלטל

הראב"ד הקליט מסר לעצרת ופרץ בבכי; צפו

נתי קאליש
הוצאו מהקשרם?

ראש עיריית צפת בראיון תמוה: "לא אתן שהעיר הזו תתחרד"

פנחס בן זיו
גלריה

12 שנים להסתלקותו: מרן הראש"ל על קבר אביו; צפו

נתי קאליש
הקלה פורתא

המפכ"ל מודה: הסיבה שהמשטרה הפסיקה לעצור בני ישיבה

אבי יעקב
הפרובוקציה החודשית

שערוריית הכניסה לכותל בראש חודש: "כמו אחרון המחבלים"

קובי סגל