במשטר דמוקרטי, המנהיג נבחר על־ידי העם. הוא מייצג את רצון הציבור ומקבל את סמכותו מהצבעות ומהסכמה רחבה. העם מצביע לרוב על בסיס תחושות, רגשות או כריזמה – לעיתים מתוך תסכול, כאב או אכזבה, ולעיתים פשוט משום שהמנהיג חייך נכון או דיבר ברהיטות. הבסיס הדמוקרטי פשוט: “הרוב קובע” – סמכותו של המנהיג נובעת מהעם.
אבל ביהדות – התמונה שונה לחלוטין. המנהיגות התורנית נבנית על מהפך פנימי, לא על קמפיין חיצוני. גדולי ישראל לדורותיהם לא רדפו אחר שררה, אלא ברחו ממנה. הם הגיעו לעמדת הנהגה לאחר שנים של עמל בתורה, בעבודה על המידות ובהכנעה אמיתית. סמכותם לא באה מכוח הצבעה, אלא מכוח רוחני – מהיותם עבדי ה’ שחייהם מגלמים אמת ותורה, ומתוך כך העם נמשך אליהם.
שלטון העם – או שלטון האליטה?
עוד באתר:
הבעיה בדמוקרטיה המודרנית היא שהעם אמנם “שולט” – אך לרוב אינו מודע באמת לעומק המערכת. הציבור מצביע מבלי לדעת את כל הפרטים על הצבא, מערכת הביטחון, החינוך או הכלכלה. ההמונים נשפטים ומושפעים על־ידי תקשורת, תעמולה ובעלי הון – ומי ששולט בתודעה, שולט במדינה.
כך קורה שהדמוקרטיה – שאמורה לייצג את רצון העם – הופכת לכלי בידי מיעוט אליטיסטי המבקש לעצב את המציאות לפי אמונותיו. אותם “שומרי הדמוקרטיה” הם לעיתים אלה שאינם מוכנים לקבל את הכרעת הרוב. כאשר העם בוחר ימין – הם טוענים שהעם “לא מבין”, “שטחי” או “מונע מאמונה”. אך ברגע שהרוב אינו נוח להם, כללי המשחק משתנים.
אם המיעוט קובע – אין דמוקרטיה
הדמוקרטיה מבוססת על עיקרון פשוט: הרוב קובע, והמיעוט זכאי להגנה על זכויותיו. אך אם המיעוט הוא זה שמחליט מה מותר לרוב – אין משמעות לשלטון העם. כאשר כל הפגנה או חסימה מוצדקת בשם “חשש מפגיעה”, וכשכל הכרעת רוב מתויגת כ”כפייה דתית” או “איום על החירות” – המושג “דמוקרטיה” מאבד מתוקפו.
אם כן, מי באמת אמור להכריע?
לא רודן, לא רוב מקרי, ולא מערכת משפטית שבנויה על תפיסות עולם אנושיות משתנות.
כשלון הדמוקרטיה נובע מכך שהאדם מנסה להנהיג את העולם בלי עוגן שמימי. בסופו של דבר, הייאוש ממערכות אנושיות הוא הזמנה להבין: “ה’ מלך” – ורק דבר ה’ ותורתו הם אמת נצחית.
משל הרופא – ולקח המנהיגות
כאשר אדם חולה, איש אינו עושה משאל עם כדי להחליט כיצד לטפל בו. כולם מבינים שצריך מומחים. אך גם הרופאים עצמם אינם חפים מאינטרסים, אמונות או טעויות. לכן אנו נוטים אמנם להיעזר במומחים – אך במקביל מתפללים לרופא כל בשר. כך גם במנהיגות: חובה להקשיב למנוסים, אך לא לשכוח שמעל כל הנהגה אנושית עומדת סמכות עליונה – התורה.
לא שלטון אדם – אלא דבר ה’
רבי יצחק הוטנר הסביר כי סמכות בית הדין בישראל אינה נובעת מבני אדם אלא מהתורה: “אלוקים ניצב בעדת א-ל.” כאשר סנהדרין דנה – זו אינה דעתם הפרטית של חכמים, אלא גילוי דבר ה’.
מכאן שהנהגה יהודית אמיתית אינה יכולה להיבנות רק על דמוקרטיה או על שיפוט אנושי. רק תורה מעניקה סמכות נצחית ועליונה.
התורה – ההגנה האמיתית
הוויכוח סביב גיוס בני הישיבות ממחיש היטב את הפער. בית המשפט יכול לשפוט רק לפי היגיון טכני־פוליטי, אך התורה מלמדת שלומדי התורה הם המגינים על ישראל.
הציניקנים שואלים: “מה יקרה אם כולם ילמדו תורה?” – אך התורה משיבה: אם כולם ילמדו, נזכה לחיות בניסים. מנגד, אם כולם יסתמכו רק על כוחם – לא היינו כאן היום.
הרמב”ן בפרשת “בחוקותי” כתב שכאשר ישראל שלמים עם ה’, “וחרב לא תעבור בארצכם” – אפילו לא חרב של שלום. הניצחונות במלחמות ישראל לדורותיה מוכיחים שוב ושוב שהכוח האלוקי הוא המכריע האמיתי.
ממלחמות העבר – אל מסקנת ההווה
מאברהם אבינו שניצח לבדו ארבעה מלכים, דרך יהושע שעמד מול חמשת מלכי הדרום, ועד גדעון שניצח שלוש מאות מול רבבות – כולם המחישו שהניצחון נובע מן השמים.
הישועה איננה פרי תחבולה צבאית אלא ביטוי לדבקות בה’.
כך גם חזקיהו המלך, שהתפלל בעת מצור סנחריב – ובנס אחד הוכרע צבא של 185 אלף חיילים בלי חרב אחת.
מדינת ישראל – שורשה בתנ”ך
גם מדינת ישראל הוקמה מתוך אותה תודעה רוחנית. במגילת העצמאות נאמר כי היא תושתת “לאור חזונם של נביאי ישראל”. המילה “דמוקרטיה” כלל אינה מופיעה בה, אך “מדינה יהודית” נזכרת שוב ושוב.
בן־גוריון עצמו השיב ללורד פיל ששאל אם יש לעם היהודי “קושאן” על הארץ: “כן. הקושאן שלנו הוא התנ”ך.”
אחריות, לא אדישות
מול מערכת משפטית מוטה ותקשורת שמעצבת תודעה – קל להתייאש. אך אדישות היא סכנה. חז”ל אמרו: “במקום שאין אנשים – השתדל להיות איש.”
גם אם המערכות מתפוררות, דווקא עכשיו נדרשת הנהגה פנימית, עמידה באמונה וחתירה לאמת.
עלינו לזכור שהתורה מזהירה: “כי השוחד יעוור עיני חכמים” – גם מנהיגים טובים עלולים לסטות כאשר כוח, אינטרסים או תקשורת מסלפים את האמת.
התגובה הנכונה איננה ייאוש – אלא חיזוק מחנה התורה, המשפחה, הערכים והאמונה.
חוצפה תסגי – והגאולה קרבה
חז”ל אמרו: “בעקבתא דמשיחא חוצפא יסגי… ואין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים.”
הם תיארו דור שבו המלכות תהפוך למינות, והמערכת האנושית תתפרק מבפנים. דווקא אז – מתוך השבר – מתברר שאין לנו אלא מלכות שמים.
זו איננה קריאה לפרוש מהעולם, אלא להפוך את הייאוש למנוף של אמונה.
לבנות “מלכות פנימית” – שליטה עצמית, רוח, תורה ויושר – כדי להכין את עצמנו למלכות האמיתית שתתגלה: “והיה ה’ למלך על כל הארץ.”
























