
מחסור חמור בנהגים, עומסי עבודה, גל אלימות נגד נהגי אוטובוסים וקנסות עתק לחברות התחבורה – אלו רק חלק מהבעיות שעלו בדיון סוער בוועדה המיוחדת לעובדים זרים, בראשות ח"כ חוה אתי עטייה (הליכוד). הוועדה בחנה את בקשת משרד התחבורה לאשר הבאת 1,000 נהגים זרים לתגבור מערך התחבורה הציבורית, זאת מול התנגדות חריפה של ועדי הנהגים והארגונים הייצוגיים.
מחסור של 5,000 נהגים – פגיעה ישירה בנוסעים ובשירות
לדיון הגיעה פנייה מפורום התחבורה הציבורית, המפעיל כ־800 מיליון נסיעות בשנה, ובו תוארה מצוקה חמורה: חוסר של יותר מ־5,000 נהגים הדרושים להפעלה תקינה של הקווים. לטענתם, המחסור גורם לפגיעה קשה בעמידה בלוחות הזמנים, איחורים, ירידה באמינות השירות, ואף ביטול של נסיעות.
עוד באתר:
אריק סינוי, יו"ר חברת "קווים", התריע: “אנחנו לא מצליחים לספק את השירות – 1.5% מהנסיעות ביום לא מבוצעות. יש נהגים שלא עוצרים בתחנות ולא מורידים נוסעים עקב המחסור. החברות משלמות מדי שנה קנסות של כ־200 מיליון שקלים.”
מנכ״ל פורום החברות, אמיר שניידר, הוסיף: “הציבור סובל מהשירות, הנהגים סובלים מעומסים. אם לא נחשוב מחוץ לקופסה – הפער ימשיך להתרחב.”
הוויכוח: נהגים זרים או שיפור תנאים לישראלים
משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית תומכים בהבאת נהגים זרים. דוד יוסף, סגן מנהל הרשות, אמר: “קיים חוסר של כ־5,000 נהגים. ניסינו מענקים, שיפור שכר ואפיקי קידום. עמדת המשרד היא לפיילוט של 1,000 נהגים זרים.”
מנגד, ועדי הנהגים, ההסתדרות החדשה וההסתדרות הלאומית טוענים כי הפתרון אינו בייבוא עובדים אלא בשיפור תנאי הנהגים הישראלים.
ששי שדה, משנה למנכ"ל ההסתדרות הלאומית, אמר: “נהג קם בבוקר ויוצא למלחמה: פקקים, אלימות, ללא הפסקות. צריך למצות קודם את הפוטנציאל מקרב אזרחי ישראל.”
אורי מתוקי מההסתדרות החדשה החריף: “הכנסת נהגים זרים תהיה בכיה לדורות. בכל ענף שעשו זאת – הישראלים נטשו.”
גם ארגוני עובדים נוספים התריעו מפני הורדת שכר ופגיעה נוספת בענף. תמר זילברשטיין מארגון "כוח לעובדים" אמרה: “הבאת זרים תעמיק את המשבר ותבריח נהגים ישראלים.”
מערכת הכשרה תקועה ומתח חזיתי בין גורמי המקצוע
מוסדות ההכשרה עצמם מתריעים כי המדינה מקשה על הרחבת היקף הכשרת הנהגים. נעה שקד, מנהלת בתי הספר של אגד: “אנחנו מכשירים 600 נהגים בשנה ויש לנו 1,000 מועמדים. תהליך ההכשרה מסועף, ומשרדי הממשלה מקשים עלינו להשלים אותו בזמן סביר.”
עם זאת, יו״ר אקסטרה ציון פת – שאמר כי הוא בכלל מתנגד לעובדים זרים – הודה שאין מנוס: “אני מתחייב בשם כל החברות – כל נהג ישראלי שירצה לעבוד, ייקלט מיד. אבל אין ברירה. הפתרונות הטכנולוגיים והבידול בין הנהג לנוסעים מאפשרים העסקת זרים.”
גל אלימות נגד נהגים – נתון מטריד נוסף
יו"ר הוועדה, ח"כ עטייה, פתחה את הדיון בנושא הכואב של אלימות נגד נהגים: “מאה תקיפות מתחילת השנה – הנתון מזעזע.”
לדברי הרשות, החלה בשבע ערים תוכנית אבטחה ניסיונית להגנה על נהגים.
בתום הדיון הבהירה יו"ר הוועדה את עמדתה: “יש למצות כל צעד לגיוס נהגים ישראלים. רק לאחר מכן ניתן יהיה לבחון פיילוט להבאת נהגים זרים.” הוועדה דרשה מכל הגורמים להציג צעדים קונקרטיים לשיפור תנאי הנהגים הישראלים, לצמצום האלימות ולשיפור מערך ההכשרה – לפני אישור הבאת עובדים זרים.
























