חודש טוב ומבורך לכולכם. הראש חודש היחיד מתוך מעגל השנה שיש על שמו שיר – הוא ראש חודש כסלו, מועד שנחגוג הערב.
מתחילים את הפלייליסט עם חב"ד… הכוונה לשיר למען השלוחים שהיו כאן בניו יורק ביום ראשון לכינוס השלוחים. והמחרוזת של השלוחים מתחיל עם השיר של ראש חודש כסלו – שיר שהולחן ע"י הרב שרגא לוין לציון ראש חודש כסלו בו הרבי (מליובאוויטש) זצ"ל יצא לראשונה מ-770 לביתו הפרטי אחרי האירוע הלבבי בשמחת תורה תשל"ח.
וכשאני חושב על חב"ד מיד קופץ לי בראש את הסיפור שסיפרתי גם שנה שעברה אבל תמיד אפשר לספר אותו שוב. קצת מאחורי הקלעים מה שקורה לפני כל מופע: יש חזרות ויש בדיקות סאונד ויש מישהו שאחראי שהכל ילך כשורה. באחד המופעים שהיתי באיזור הזה של 'מאחורי הקלעים'. בתוך כל הלחץ, דקות ספורות לפני שכולם חייבים לעזוב את הבמה לקראת פתיחת הדלתות, התברר שאחד מהטכנאים של הסאונד הוא יהודי.
עוד באתר:
היה זה דקות לפני השקיעה והאחראי על הבמה רבי דוד ווינבאום הי"ו חסיד חב"ד – עם כל הלחץ מסביב, עזב הכל ורץ לקיים את המצווה לזכות יהודי שלא יהיה באותו יום 'קרקפתא דלא מנח' והביא את התפילין שלו. ותוך כדי שהטכנאי עובד והולך, הוא הולך איתו ביחד ומניח לו תפילין. ישבתי שם ואמרתי לעצמי "מי כעמך ישראל", האדם הזה עסוק ולחוץ, חייבים לסיים את החזרות ובדיקות הסאונד אבל יש מישהו שעוד לא הניח תפילין זה יותר חשוב מהכל.
—
הרשו לי השבוע להקדיש שיר לידידי היקר א.מ. 'שמקפיד' כל שבוע לקרוא את הטקסט במלואו לרגל הבר מצוה של בנו יענקי. עשיתי הגרלה איזה שיר בר מצוה להקדיש לו. בסוף נפל הגורל על השיר ומשפע מצות תפילין של שרוליק הרשטיק.
—
השבוע בפרשתנו 'תולדות' אנחנו קוראים על ברכת יצחק ליעקב אבינו 'ויתן לך מטל השמים וכו'. ידוע שהקפדה על אמירת פסוקים אלו במוצאי שבת, היא סגולה לפרנסה. יש הנוהגים לומר 'ויתן לך' לפני הבדלה, ויש שנוהגים דווקא אחרי הבדלה.
יש המקפידים לומר 'ויתן' לפחות בשניים, שיחול ה"לך" של האחד על השני, בנוסף התפרסם באחרונה, העניין לומר את זה ברוב עם – תופעה שמתרחשת בין היתר בכותל המערבי מידי מוצאי שבת. בבית כנסת שבו אני מתפלל יש לנו קבוצה של לפחות מנין אנשים שאומרים את זה ביחד שכולל אנוכי הקטן והזמר שהוא גם השכן שלי שלומי דסקל, ובסיום שלומי דסקל תמיד מברך אותנו (באידיש כמובן) "עס זאל זיך גיסן שפע ביי יעדעם" (שהשפע יישפך ויזרום אצל כל יהודי).
כבר כמה שנים שאני רציתי להכין פלייליסטים מיוחדים (לדוגמא פלייליסט של קבלת שבת ועוד…) שנה שעברה התיישבתי על המלאכה, אספתי את המובחרים שבשירים בתוך ה"ויתן לך" – והצלחתי לשלב "כמעט" כל השירים שרציתי. והשנה הוספתי עוד שיר נוסף (כדי שלא תאמרו אהה כבר שמעתי את זה שנה שעברה…)
—
אומרים לי שהגיע הזמן לעבור לפרשת השבוע.
השבוע בפרשה נלמד ש"אין מוקדם ומאוחר בשירים"… התורה מעידה שיעקב היה "איש תם" – במקרה יש שיר של יידל וורדיגר ששר על החתן יעקב "איש תם" (למרות שיעקב אבינו רק התארס מאוחר יותר אבל כפי שאמרתי אין מוקדם ומאוחר בשירים) המקור למילות השיר מתוך הפיוט "מקהלות עם" שחיבר הרב מרדכי עבדי מגדולי רבני יהדות חלב (סוריה).
—
נצא לדרך עם הווארטים לפרשת השבוע וכמו כל שבוע אני רוצה לקיים את מצוות ואהבת לרעך כמוך ולתת קרדיט על הווארטים לתוכנית "שעתיים לשבת" בהגשת מני גירא שורץ כל ערב שבת בין 12:00 ל-14:00 ב'קול חי מיוזיק 102.5FM – שמביא בכל שבוע דברי תורה והקשרם לפרשת השבוע בעריכת "האברך החשוב מבני ברק" תלמיד חכם גדול, ששומר על עילום שמו. דברי התורה שלפניכם הם מתוך התוכניות שלו ששודרו בשנים קודמות.
הפרשה מתחילה עם "ואלה תולדות יצחק בן אברהם, אברהם הוליד את יצחק: מביא בספר 'עבודת פנים' של רבי יוסף לוריא, השם של יצחק מורה על שמחה, והשם של אברהם מורה על אמונה. מה שהוא לומד פה בפסוק שכל אדם צריך לבדוק האם האמונה שלו – האם אברהם שיש בו, הוליד את יצחק, כלומר הולידה לו את השמחה – כי הרי זו הדרך בעבודת השם כפי שמופיע לנו בפסוק: ואני בחסדך בטחתי, הביטחון בהשם האמונה בהשם, אז: יגל ליבי בישועתך – על ידי האמונה והביטחון כך מגיעים אל השמחה. הבאתי שני שירים שקצת פחות מוכרים אבל זו גם מטרה בפלייליסט שלי.. להכיר לציבור שירים יפים גם אם אינם מוכרים מספיק – הראשון מבוצע ע"י יואל שרעבי הלחן והעיבוד של משה לאופר, השני גם עיבד משה לאופר אבל הלחן של הרב משה גולדמן ע"ה והביצוע ע"י קעמפ שלווה.
—
אברהם הוליד את יצחק. לכאורה זה מיותר הרי הפרשה נפתחת ואלה תולדות יצחק בן אברהם כלומר אנחנו יודעים כבר שיצחק הוא בן של אברהם ואז הפסוק ממשיך אברהם הוליד את יצחק. מבאר החתם סופר שבתחילה היה יצחק אבינו מתהדר באביו. אביו היה ראשון המאמינים. אבל יצחק אבינו גם הייתה לו עבודה עצמית שהוא עבד בה. אבל העבודה העצמית של יצחק הגיע כל כך גבוה עד כדי כך שאביו אברהם התהדר בבנו כמו שמצאנו בגמרא אמורא שהתדר בבנו קרה לעצמו אבוה דשמואל כלומר התהדר בבנו. וזה מה שהיה גם כאן אצל אברהם אבינו לכן הפסוק אומר לנו אברהם הוליד את יצחק אברהם התהדר במדרגות ובמעלות הרוחניות עליהן הגיע בנו יצחק. כפי שכתוב עטרת זקנים בני בנים ותפארת בנים אבותם. העטרת של הזקנים מבני בנים ותפארת בנים אבותם כלומר גם האבא מתהדר בכך שבנו הולך בדרכו. שיר מצויין שהלחין יוסי גרין בביצועו של דדי גראוכר.
—
ויעתר להשם נכח אשתו: ה'כף החיים' מביא בשם רבי יהודה חסיד סגולה, כל אדם שעומד לפני אתגר ורוצה סייעתא דשמיא להצליח, או אם עומד בפני דבר שהוא זקוק בו לישועה, שיקבל על עצמו לומר 'נשמת כל חי' כשהגיע להצלחה או זכה לישועה – ואת הרמז לכך הוא מביא מהפסוק פה: "ויעתר להשם נכח אשתו" נכח ראשי תיבות נשמת כל חי. נשמע את שלומי גרטנר מבצע שיר באמת יפה שהלחין יוסי גרין. וכמה מדהים שאפשר להמשיך ל"שוכן עד" שאומרים אחרי תפילת נשמת שגם קשור לפרשת השבוע. רש"י על פסוק זה כותב, "הרבה והפציר בתפילה" וה'מגלה עמוקות' אומר כאן שהוא התפלל תקט"ו תפילות כמניין ואתחנן, וזה גם המניין של יצחק" ו"רבקה". ה'אגרא דכלה' מבאר כאן שלכן תיקנו לומר בשבת את התפילה הזו -כידוע, ב'שוכן עד', בפי ישרים תתרומם… וכו' יש ראשי תיבות של יצחק ישרים צדיקים חסידים קדושים. ובמילים: תתרומם תתברך תתקדש תתהלל יש בהם אותיות רבקה. תתענגו על שיר נפלא של שמוליק פראנק.
—
"הלעיטני נא מן האדום הזה" וכו'. עדשים אדומות אומר רש"י למה עדשים? שדומות לגלגל – כדי לומר לכל אדם הכל זה כגלגל החוזר בעולם, כל הקיום שלנו פה הוא למען חיי הנצח בעולם הבא. נשמע את ליפא שמעלצער עם השיר כגלגל החוזר.
—
והנה אנחנו מגיעים לברכת יצחק ליעקב אבינו: ויתן לך האלוקים וכו' אומר רש"י יתן ויחזור ויתן, החידושי הרים אומר, שהפשט הוא כזה – אפילו שיתן לך הקדוש ברוך הוא שפע, זכית כבר בשפע, השם דאג לך לכל טוב?! עם כל זאת תחזור ותתפלל ותדגיש שאתה צריך שהקדוש ברוך הוא שיתן לך עוד ועוד.
—
וישב יצחק ויחפור את בארות המים אשר חפרו בימי אברהם אביו ויסתמו פלישתים. שמעתי פעם שיש כאן מסר חשוב מאוד. התורה מספרת לנו על יצחק כשחפר מחדש את כל הבורות אברהם חפר וסתמו פלישתים וכל באר ששוב חפר שוב רבו עם יצחק עליהם. ובכל זאת גם יצחק לא התייאש וחפר עוד אחד ועוד אחד עד שמצא מים חיים. זה בא ללמד אותנו מהו כוח ההתמדה שאף פעם לא משנה כמה קשה לבן אדם כמה ניסיונות עוברים על בן אדם אף פעם אסור להתייאש וגם אם אתה בטוח יש לך גם ניסיון ותעודות אני לא מצליח, אל תתייאש כי אם אתה תתמיד ותתמיד בסוף תצליח. כמובן שמגיע שיר שמדבר שאסור להתייאש. כפי שאני אומר מידי פעם שאחד מהמטרות של הפלייליסט שלי זה להביא שירים שפחות מוכר או לא מוכר בכלל. גם הפעם הבאתי שיר שפחות מוכר וזה שיר של שוע קסין מארה"ב.
—
ויאמר יעקב מכרה 'כיום' את בכורתך לי. הרבי מרופשיץ זצ"ל מביא כאן מדרש שאמר יעקב לעשו. מכור לי יום אחד. הרי ידוע המדרש שדיברו הם ביניהם יעקב ועשו שני אחים אנחנו ושתי עולמות לפנינו העולם הזה והעולם הבא. כמובן שעשיו בחר את העולם הזה ויעקב אבינו בחר את העולם הבא. אבל ראה יעקב שאם הוא פורש מהעולם הזה לחלוטין אזי הוא מפסיד האפשרות לענג את השבת. כי בשבת יש מצווה לענג בתבשילים במאכלים טובים אפילו להתאמץ בעניין הזה. וזו הכוונה מה שיעקב מבקש מעשו מכור לי 'יום אחד' את אותו היום שבזכותו כל ששת הימים קיימים ושואבים את כוחם זהו יום השבת. לפחות את העולם הזה של לענג את השבת. ועוד רמז לעניין הזה 'מכור לי כיום'. כיום ראשי תיבות כֻּלָּם יִשְׂבְּעוּ וְיִתְעַנְּגוּ מִטּוּבָךְ מתוך התפילה ישמחו במלכותך שאומרים בשבת. הזכרתי מקודם שאחד מהמטרות של הפלייליסט שלי זה להביא שירים שפחות מוכר גם עכשיו הבאתי שיר על ישמחו במלכותך שפחות מוכר שאברהם פריד ביצע במופע בהאסק מס 3 ביחד עם שיר נוסף 'רבות בנות עשו חיל' שמוכר יותר.
—
ויהי עשו איש ידע ציד וגו' ויעקב איש תם יושב אהלים. כשהתורה הקדושה מבארת ומציינת לנו מהותם של יעקב ועשו אין היא מספרת על מעשים היותר גדולים של יעקב, לא הזכירה גם את לימודיו, התמדתו, וידיעותיו, אלא הזכירה התורה רק אחת כי היה "יושב אוהל", ויונתן בן עוזיאל מתרגם "תבע אולפן", הביאור של "תבע אולפן" היינו שהיה לו כח המבקש. על פסוק והיה כל מבקש ה" (שמות לג ז) מתרגם אונקלוס "כל דתבע אולפן". "יושב אוהל" שהייחודיות של יעקב שהיה מבקש השם. וזה מזכיר לי את הפסוק בתהילים שאומרים כל בוקר בתפילת שחרית דרשו השם ועוזו "בקשו פניו תמיד" וכמובן שזה מזכיר לי שני שירים יפים אחד פחות מוכר של נחום סטארק (בוגר וסולן בולט מאוד של פרחי מיאמי) והשני אולי יותר מוכר למאזיני קול חי מיוזיק של מנדי וולד.
—
שיר לכבוד שבת: יעקב אבינו עשה מטעמים ליצחק. הפסוק אומר 'ואכל מכל' אומר רש"י: מכל טעמים שביקש טעם בו, ועוד כתוב יעקב אבינו נכנס עם ריח גן עדן.
אנחנו זוכים כל שבת שהוא מעין עולם הבא, לאכול מסעודת שבת מכל מיני מטעמים. שמתי שיר מיוחד של מיכאל שניצלער ע"ה שמפרט את כל מאכלי שבת וסגולותיו למרות שזה באידיש וסליחה מאלה שאינם דוברי אידיש, (בונוס לאנשים כמוני ששפת האם שלנו אידיש) אבל אני מרגיש שאני חייב לתת שיר לכבוד שבת לציבור שאינם דוברי אידיש, בשבילכם שמתי את השיר מה ידידות שגם מדבר על מאכלי שבת, לחן נפלא של יוסי גרין בביצוע של אברהם פריד מתוך האלבום "חזק" העיבוד ע"י משה לאופר. אגב, הווירטאוזיות של יוסי גרין בליווי קולי בשיר זה מיוחדת ונדירה, כדאי להשקיע בשימת לב ואוזן, אתם תהנו (אולי לעשות מבחן על זה?…)
























