
בתכנית שיחות המאזינים 'רוני בלילה' בהגשת עו"ד רוני פאלוך עלה המאזין יעקב מנתיבות, שביקש להבין סוגיות המעסיקות אותו בעולם השידוכים ובזהות הקהילתית בציבור החרדי.
יעקב פתח בשאלה הראשונה: איך ייתכן שבעולם החסידי שידוך לחיים שלמים נסגר אחרי פגישה אחת בלבד. רוני השיב מיד ושאל האם יעקב מכיר משפחות חסידיות שחיתנו ילדים כך –-והאם מבחינה סטטיסטית ראה הבדל בין זוגות שנפגשו פעם אחת לבין אלו שנפגשו חמש, שמונה או תריסר פעמים. כשיעקב השיב שלא, השיב רוני: "אין שום ערובה לשום דבר. גם אני ורוב אחיי נפגשנו פעם אחת – וברוך השם. גם הילדים שלי נפגשו הרבה פעמים. יש לי בת שהתגרשה ונישאה בשנית, וגם היא נפגשה פעמים רבות. זה לא מבטיח דבר".
רוני הרחיב: "אצל חילונים אפילו חיים יחד לפני נישואין – וגם זה לא ערובה. כשכתוב בשמיים שזיווג מתאים, זה קורה. אפשר להיפגש פעם אחת – ואלו יהיו נישואים מאושרים ורגועים על פי התורה". בדבריו גם מתח ביקורת על הצעות הנישואין הגרנדיוזיות: "כל הבלונים והברברים לא מבטיחים דבר".
עוד באתר:
יעקב ביקש להמשיך את השאלה בטענה שלא קיבל תשובה ברורה. רוני הגיב: "קיבלת תשובה ברורה. אולי תחליף למשקפי מולטיפוקל", וביקש לדייק: גם בחסידויות המחמירות ביותר נפגשים חצי שעה בלבד. הוא הוסיף סיפור עתיק על שידוך של הבית הלוי, שבו המפגש נקבע בתחבולה, אך הוכיח שהכול נגזר מלמעלה: "כשהקב"ה מחליט – שום דבר לא יעזור".
יעקב המשיך ושאל מדוע בחברותא הוא לא יבחר מישהו שאינו מכיר, ולמה זה שונה בשידוכים. רוני ענה: "יש חברותא שלא הצליחה עם מי שהכרתי – ומצד שני חברותא מצוינת עם מי שלא הכרתי. זה לא דומה. משך הפגישות לא רלוונטי לאיכות הנישואין".
בסיום עבר יעקב לנושא נוסף: המגזרים בחברה החרדית. לדבריו, נראה שכל אחד נשאר במקום שבו נולד – חסיד נשאר חסיד, ליטאי נשאר ליטאי – ושאל מדוע מעטים עוברים בין המגזרים אם "אלו ואלו דברי אלוקים חיים". רוני עצר אותו: "אין לי מושג מאיפה אתה מסיק את זה. בדרך כלל לא עושים שינויים קהילתיים, ואם כן – זה בדרך כלל אילוצי מגורים, משפחה או פרנסה. זה לא אומר מי בסדר ומי לא".
האזינו לשיחה מתוך 'רוני בלילה' – מדי יום רביעי חצות עד 02:00 ב'קול חי':
























