
מעל 160 מיליון שקלים – זה הסכום שמדינת ישראל הכניסה לקופתה בשנת 2024 מדוחות בגין שימוש בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה. כך עולה מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק.
במהלך השנה נרשמו 161,039 דוחות לנהגים בגין שימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה. הקנס עבור עבירה זו עומד על 1,000 שקלים, ומלווה במתן שמונה נקודות על רישיון הנהיגה. מדובר בעלייה של 20.5% בהשוואה לשנת 2023. בחמש השנים האחרונות נרשמו כ-786,204 דוחות, כלומר כ-157,000 דוחות בממוצע מדי שנה.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מציין כי נהגים רבים אינם חוששים להשתמש בטלפון בזמן נהיגה, שכן הסיכוי להיתפס על ידי שוטר נמוך מאוד. לדבריו, "רק נוכחות מאסיבית ובולטת של ניידות ושוטרים יכולה לצמצם את התופעה המסוכנת הזו. נהג שידע כי הסיכוי גבוה שייתפס אם ישתמש בטלפון בזמן נהיגה לא ימהר להוריד את עיניו מהכביש".
עוד באתר:
בין כלל הדוחות שנרשמו, 95,960 דוחות נרשמו בכבישים בינעירוניים – 60% מכלל הדוחות, בעוד 65,079 דוחות נרשמו בכבישים עירוניים – 40%.
לפי נתוני משטרת ישראל, העיר עם המספר הגבוה ביותר של דוחות היא ירושלים, עם 7,249 דוחות בשנה. במקום השני ניצבת ראשון לציון עם 4,763 דוחות, בתל אביב-יפו נרשמו 3,237 דוחות, בנתניה 2,164 דוחות וחיפה סוגרת את חמשת הערים הראשונות עם 1,871 דוחות.
מחקר של European Road Safety Observatory (ERSO) לשנת 2024 מצא כי היסח דעת בנהיגה מהווה סיכון משמעותי, וכי נהגים מבצעים פעילויות מסיחות דעת במשך כחצי מזמן הנהיגה. בין מקורות ההיסח דעת הנפוצים: שימוש בטלפון סלולרי – שיחה, שליחת הודעות, גלישה ברשתות חברתיות, התאמת מערכות מולטימדיה ברכב, אינטראקציה עם נוסעים ואכילה.
הדוח מציין כי פעילויות הדורשות מהנהג להסיט את מבטו מהכביש, כגון חיפוש מספר או שליחת הודעות, מסוכנות במיוחד. שימוש בטלפון ביד מעלה את הסיכון לתאונה פי 2.5. כשליש מהנהגים באירופה משתמשים בטלפון לשיחה וכרבע בודקים הודעות. צעירים משתמשים בטלפון יותר מנהגים מבוגרים.
הדוח ממליץ על אכיפה חמורה, שימוש במצלמות חכמות, קמפיינים להעלאת המודעות ושילוב טכנולוגיות בתוך הרכב שמתריעות או מתערבות בעת סטייה מנתיב או התקרבות מסוכנת. מטרת האיחוד האירופי היא להפחית בחצי את מקרי המוות והפציעות הקשות עד 2030 במסגרת מדיניות הבטיחות בדרכים.























