
סערה שקטה אך עמוקה עוברת בימים אלו על מאות אלפי נהגים בישראל, כאשר ביום שלישי הקרוב ייכנס לתוקפו תיקון משמעותי בפקודת התעבורה, כזה שמבטיח לשנות את כללי המשחק בחניונים. החוק החדש, הידוע בציבור כ"חוק החניונים", מחייב לראשונה גבייה מדויקת לפי דקות ולא לפי שעות, ובכך מבטל את האפשרות לגבות סכומים גבוהים על "יחידות זמן" מעורפלות כפי שהיה נהוג עד היום.
מדובר ביוזמה פרלמנטרית של חברת הכנסת נעמה לזימי יחד עם חברי כנסת נוספים, שאושרה במליאת הכנסת לפני כשנה ברוב ברור. לשון התיקון פשוטה: תשלום בחניון ייגבה בהתאם ל"זמן החניה כשהוא מחושב לפי דקות". לכאורה, סוף לתשלום מיותר, סוף לעיוות שנמשך שנים, וסוף לעוגמת נפש של נהגים ששילמו מחיר מלא גם על שהות קצרה.
אלא שבשטח המציאות מתגלגלת לכיוונים בלתי צפויים. בעוד הציבור ציפה להוזלה, ישנם חניונים שבחרו דווקא להעלות מחירים. נהגים כבר מדווחים על תעריפים חדשים, גבוהים מבעבר. כך למשל דיווח נהג שחנה בחניון ציבורי באחת הערים במרכז הארץ, כי לפני התיקון שילם 25 שקלים לשעה או חלקה, אך כעת, על פחות משעה, נדרש לשלם 33 שקלים. "לא ברור איך זה אמור להוזיל", טען הנהג.
עוד באתר:
עם זאת, החוק אינו חל על חניונים שבהם נגבה מחיר גלובלי, כמו יומי, שבועי או חניוני אירועים. הבהרה זו נוספה במטרה לשמור על מסלולים קבועים שמיטיבים עם הציבור.
בעלי חניונים מצדם הזהירו כבר בשלבי החקיקה מפני קשיים אפשריים ביישום. חברת החניונים "סנטרל פארק" התריעה בפני ועדת הכלכלה כי מעבר לגבייה לפי דקות עלול ליצור עומסים ועימותים, במיוחד בחניונים קטנים שאין בהם מערכות שליטה מתקדמות.
בשנה שחלפה הוקצתה לחניונים תקופת היערכות, ועתה מוטלת האחריות על משרד התחבורה והרשויות המקומיות לפקח מקרוב על היישום. ח"כ לזימי מחדדת כי "זהו תיקון שנולד מפניית ציבור. לא ייתכן שנמשיך לשלם לפי שעות עגולות כשאיננו שוהים כך בפועל. הגיע הזמן להחזיר הוגנות בסיסית לצרכנים".























