
שיחה משפטית מרתקת התנהלה בתכנית 'שטח משפטי' עם עו"ד יוסי ויצמן, שעסקה בעולמות היבוא המקביל, זכויות היבואנים והרוכשים, והמורכבות סביב מוצרים שנכנסים לישראל מחוץ לערוצי היבוא הרשמי. עו"ד אריאל דובינסקי ניתח את הסוגיות המרכזיות. מתוך הדיון עלו מסקנות חשובות עבור יבואנים, בעלי עסקים וצרכנים.
עו"ד יוסי ויצמן פתח והציג את הסוגיה שמסעירה את עולם הקמעונאות: מכירות סמארטפונים ברשתות שיווק במחירי רצפה. "לפני שלושה שבועות רעשו וגעשו הסופרים", אמר. "קיבלנו מכירה של סמארטפונים… במחירים כמעט חצי מהמחיר של היבואנים הרשמיים". הוא ציין כי מדובר ביבוא מקביל, והעלה שאלות מהותיות: האם זה מותר? האם האחריות זהה? ומה ההשלכות על צרכנים ויבואנים כאחד.
עו"ד אריאל דובינסקי הסביר כי בישראל יבוא מקביל הוא חלק מהשוק החופשי ואין בו פסול: "היבוא המקביל הוא יבוא לגיטימי לכל דבר, ומניעת היבוא המקביל אסורה על פי הדין". לדבריו, גם אם יבואן רשמי השקיע שנים בפרסום ובמיתוג – אין לו הגנה משפטית מפני גורם אחר שמייבא מוצרים זהים מחו"ל: "גם העובדה שהשקעת ובנית מותג ומישהו נהנה ממנו – החוק בארץ לא מקנה לך סעד".
עוד באתר:
עם זאת, דובינסקי הדגיש כי יש מקרים שבהם יבואן מקביל עלול להיתקל בקשיים משפטיים, בעיקר כשיש הטעיית צרכנים: "אם אני מציג ומטעה את הציבור… משתמש בסימני מסחר באופן שחורג ומטעה – אז אפשר לקבל סעד". לדבריו, יבואנים מקבילים מחויבים לעמוד בכללים מסוימים כדי שלא ליצור מצג שווא כאילו הם היבוא הרשמי. ויצמן ציין כי "אנחנו צריכים לקחת את זה בחשבון כבר בהתחלה".
השיחה גלשה להבדלים בין מוצרים שונים ולשאלת האחריות. דובינסקי הסביר: "יש תועלת צרכנית בזה שאני יבואן רשמי… יש לי אחריות". בתחום האופנה, לדבריו, היתרון פחות משמעותי, אך במוצרי אלקטרוניקה או רכב – שירות היבואן הרשמי הוא גורם קריטי. "יש מוצרים שמצריכים רישוי מסוים", הוסיף. "אם אני מייבא משחת שיניים – אני צריך אישור משרד הבריאות". עם זאת, עקרונית אין הבדל מהותי בין תחומי ייבוא שונים מבחינת חוקיות היבוא המקביל.
האזינו לראיון המלא מתוך 'שטח משפטי' – כל שני ב-12:00 ב'קול חי':
























