
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) סדרת דו"חות ביטחוניים חסרי תקדים בחומרתם, יותר מ-700 עמודים של ליקויים קריטיים שרובם ככולם לא תוקנו גם שנתיים אחרי 7 באוקטובר.
אחת הכותרות המטרידות ביותר: הרכבת הקלה בגוש דן – אחד מעורקי התחבורה המרכזיים של מדינת ישראל – עדיין לא מוכנה לאירוע טרור משמעותי. אין תרחיש ייחוס מחייב, אין חובה לעמוד בדרישות המשטרה, אין מספיק מאבטחים, ואין אפילו מתקן אימונים תת-קרקעי לכוחות ההצלה. אם מחבל יפעיל מטען חלילה או יפתח בירי בתחנה תת-קרקעית – התוצאה עלולה להיות טבח המוני, היל"ת.
המבקר קובע כי "על משרד התחבורה לזמן את הגורמים אשר גיבשו את התרחיש שאליו נערכים בפועל, ללמוד את העבודות ששימשו לצורך גיבושו ולדרוש הבהרות במידת הצורך. כמו כן, על הגורמים הנוגעים בדבר – המשטרה; המשרד לביטחון לאומי, האחראי למשטרה; ומשרדים רלוונטיים אחרים, בעיקר משרד התחבורה ומשרד האוצר – לבצע עבודת מטה בנושא חוסר במאבטחים, המהווה אתגר לאומי המצריך טיפול דחוף, ובסיומה לפעול לסגירת הפער בנושא זה".
עוד באתר:
בפרק נפרד חוזר המבקר על ביקורת קודמת מלפני המלחמה: המתקנים החיוניים של ישראל – תחנות כוח, מתקני התפלה, נמלים – עדיין כמעט לא ממוגנים מפני טילים מדויקים. גם אחרי שחיזבאללה והחות'ים הפכו את האיום למציאות יומיומית, משרד הביטחון, צה"ל והמל"ל לא תיקנו אפילו לא אחד מהליקויים המרכזיים.
נמל התעופה רמון, שער הכניסה הדרומי של ישראל, הפך לסמל של חוסר תיאום: אין גוף שמתכלל את האבטחה, אין תקציב למענה רפואי באירוע רב-נפגעים, וההפסדים המצטברים עומדים על 1.4 מיליארד שקל. אם ייפול טיל מדויק או יתבצע פיגוע המוני חלילה – אין תוכנית סדורה לפינוי הנוסעים.
במעבדות הביולוגיות של ישראל נמצאו פערים מטרידים ביותר: אין הסדרה מלאה של שימוש בביולוגיה סינתטית ובינה מלאכותית, אין העברת מידע מודיעיני שוטפת, והפיקוח על מחוללי מחלות קטלניים רופף. המבקר מזהיר במפורש: "הפערים עלולים לאפשר זליגה של ידע ונשק ביולוגי לידיים עוינות".
גם בסייבר התמונה עגומה. מאגרי המידע של משרד הביטחון – שמכילים נתונים אישיים של מאות אלפי חיילים, נכי צה"ל ועובדי מערכת – לא עברו מעולם מבדקי חדירה אמיתיים. 70% מהמשתמשים החיצוניים לא נכנסו למערכת יותר מחצי שנה – אבל עדיין מחזיקים בהרשאות. "אם ייכנס גורם עוין – השמיים הם הגבול", כותב המבקר.
במשרד הביטחון מעסיקים 685 יועצים חיצוניים – 27% מכלל היועצים במשרד – בניגוד גמור לכללים. אין מסמך אסטרטגי, אין בקרה, ואין הערכת ביצועים. הכסף זורם, התוצאות לא ברורות.
המבקר לא מסתפק באבחון – הוא מורה באופן חד-משמעי: שר הביטחון חייב להביא את מיגון המתקנים החיוניים לדיון דחוף בקבינט, משרד הבריאות חייב להסדיר מיידית את הרגולציה על ביולוגיה סינתטית, ומשרד התחבורה חייב לפתור את משבר המאבטחים ברכבת הקלה לפני שיהיה מאוחר מדי.
























