
בית הדין לביקורת של איטליה שם השבוע קץ זמני לחלום הגדול של ממשלת מלוני: גשר תלוי ענק באורך 3.7 קילומטר שיחבר את האי סיציליה ליבשת. השופטים קבעו כי הממשלה דילגה על שלבים מהותיים בתכנון, לא השלימה את התיעוד הנדרש וחשודה בהפרת כללי הסביבה והרכש של האיחוד האירופי. הפרויקט, שעלותו מוערכת ב-13.5 מיליארד יורו, הוקפא עד להסדרת הליקויים.
ראש הממשלה ג'ורג'ה מלוני יצאה מיד להתקפה חריפה על השופטים והאשימה אותם בחציית סמכויות ובפגיעה ברצון העם. במקביל, שר התשתיות מתאו סלביני – מי שנחשב לאבא של הרעיון – ממשיך להתעקש: ״זה עשוי לקחת לנו עוד קצת זמן, אבל אני מקווה להתחיל את עבודות הבנייה לפני שאעזוב את התפקיד (ספטמבר 2027)״.
הגשר לסיציליה הוא אחד הפרויקטים השאפתניים והשנויים ביותר במחלוקת בתולדות איטליה המודרנית. הוא נדון כבר עשרות שנים, אך מעולם לא יצא לפועל בגלל עלויות אדירות, סיכונים סיסמיים וחשש משחיתות. סלביני דחף אותו קדימה בניגוד לעמדת חלק מהמומחים במשרדו, שהתריעו כבר בתחילת השנה כי התכנון עדיין לא בשל.
עוד באתר:
ההחלטה השיפוטית חושפת סדקים עמוקים בקואליציה הימנית. סקרים מראים ירידה בתמיכה במפלגתו של סלביני, והוא רואה בגשר כרטיס חזרה ללב הציבור. מלוני, מצידה, תומכת בו בנחרצות – לא רק מתוך אמונה בפרויקט, אלא בעיקר מחשש שאם ייכשל, סלביני יקרוס וייקח איתו את כל המדינה לבחירות.
הממשלה יכולה עדיין לנסות לעקוף את פסיקת בית הדין באמצעות צו מיוחד, אך זה יחשוף את הפרויקט לתביעות נוספות ולביקורת חריפה מצד האיחוד האירופי. פרשנים ברומא מעריכים שמלוני לא תסכן את מעמדה עד הסוף למען סלביני, במיוחד כששאר השותפים בקואליציה לא לגמרי מאוחדים סביב הרעיון.
בינתיים, סיציליה ממשיכה להסתמך על מעבורות ישנות. נסיעה ברכבת בין שתי הערים המרכזיות באי אורכת כיום כשלוש שעות למרחק של 166 ק״מ בלבד. תומכי הגשר טוענים שהוא יקצר את זמן החצייה ליבשת לעשר דקות בלבד ויביא צמיחה כלכלית אדירה. המבקרים משיבים: לפני שמבזבזים מיליארדים על גשר – כדאי קודם לשדרג את התשתיות הקיימות באי עצמו.
























