
המערכת הפוליטית בסרביה עומדת בפני טלטלה משמעותית לאחר שהנשיא אלכסנדר ווצ'יץ' הודיע כי בכוונתו לסיים את כהונתו בתוך שבועות ספורים. את הדברים אמר בפני אלפי תומכים שהתכנסו בעצרת בבלגרד, שם רמז כי פרק חדש צפוי להיפתח בזירה הציבורית במדינה.
בדבריו הבהיר ווצ'יץ' כי בכוונתו להמשיך ולסייע למפלגה הפרוגרסיבית הסרבית (SNS) גם לאחר שיעזוב את תפקיד הנשיא. הוא אמר לתומכיו: "אהיה נשיא במשך כמה שבועות נוספים ואז אגיש את התפטרותי," והוסיף בביטחון: "אנחנו נזכה באופן משכנע יותר מאי פעם בעבר." עוד ציין כי ייתכן שזו הפעם האחרונה שבה הוא נושא דברים בפניהם כנשיא המדינה.
למרות ההכרזה, הנשיא לא מסר תאריך מדויק להתפטרותו, וגם מועד הבחירות לנשיאות ולפרלמנט טרם נקבע. בתקופה האחרונה נפוצו הערכות כי הוא עשוי לנסות לעבור לתפקיד ראש הממשלה, הנחשב לבעל סמכויות ביצועיות רחבות יותר. בנוסף, החוק בסרביה אינו מאפשר לו להתמודד לכהונה נשיאותית שלישית ברציפות.
עוד באתר:
הרקע למהלך הוא גל המחאות המתמשך שמובילים סטודנטים במדינה כבר יותר משנה. ההפגנות החלו בעקבות קריסת תחנת רכבת בחודש נובמבר 2024, אסון שבו נהרגו 16 בני אדם. מאז דורשים המפגינים מהממשלה לשאת באחריות, תוך שהם מותחים ביקורת חריפה על השלטון, שלטענתם מתאפיין בשחיתות ובמאפיינים רודניים.
לאורך חודשי המחאה נקטו הרשויות במדיניות תקיפה כלפי המפגינים. מאות בני אדם נעצרו, ומשטרת סרביה ספגה ביקורת מצד גורמים שונים על שימוש בכוח מופרז ועל מעצרים שרירותיים. כעת, עם הודעתו של ווצ'יץ' על עזיבתו הצפויה, תשומת הלב מופנית לשאלה כיצד תיראה המערכת הפוליטית במדינה לאחר סיום כהונתו.























