עופר גדנקן

במצבים של חוסר וודאות, במצבים בהם מישהו אחר עובר תקופה קשה ואנחנו יכולים רק להסתכל מהצד, בפעמים בהם כבר עשינו הכול ונראה כאילו לא נשאר יותר מה לעשות, כשהדבר היחיד שיש לנו לעשות זה לשבת ולחכות לתשובה, אנו מרגישים שהשליטה היחידה שלנו במצב מתבטאת בדבר אחד – היכולת שלנו לדאוג.

אני לא מתייחסת לאותם ברי מזל שמסוגלים לשכב פרקדן על הגב ולתת לחיים להוביל אותם לאן שזה לא יהיה, אלא לכל השאר, שמרגישים צורך בלתי פוסק לשלוט בחייהם.

אבל מה קורה כשהסיטואציה היא כזו שאין בה שום דבר פרודוקטיבי שאנחנו יכולים לעשות?במקרה הזה – מה שנשאר לנו, כפי שכבר כתבתי למעלה, זה לדאוג,הרי לשבת ולא לעשות כלום אי אפשר, זה מרגיש ממש 'חוסר אחריות'.

אני יכולה לא לדאוג כשהמינוס בבנק רק גדל ואין יותר מאיפה לקחת הלוואות יותר?

אני יכולה לא לדאוג כשאני כבר חודש מחפשת עבודה ולא מוצאת?

אני יכולה לא לדאוג כשהילד שלי מתמודד עם סיטואציה שאין לי כבר איך לעזור לו בה?

אז אני דואגת,כי כשאני דואגת אני בשליטה, כשאני דואגת אני נותנת לאחרים להבין שאכפת לי (כאילו, שזה עוזר למישהו, הרי הדאגה שלי מוסיפה רק עוד אבן כבדה על שלל האבנים שמכבידות על מי שמתמודד עכשיו עם בעיה).

כשאני דואגת אני אחראית,מאד אחראית,מאד מאד אפילו,כשמבינים שהדאגה אין בה שום כלום חוץ מכיווץ של הגוף,כשמבינים שהדאגה היא הדרך היחידה שנותרה לנו, אפסים שכמונו, לשלוט במצב, כשמבינים שדאגה, מתוקף זה שהיא מכווצת אותנו, היא לא מאפשרת לטוב להגיע, בדיוק כמו במקרים של כאב חזק, שהתרופה היא דווקא לשחרר ולא לכווץ, כשמבינים את כל זה.,שמבינים שדאגה, לא מאפשרת לטוב ה' להגיע ולפתור לנו את הקושי בו אנחנו נמצאים, כשמבינים את כל זה, אפשר להפסיק לדאוג.

על מזלות ושליטה
גלגל המזלות מתחלק בכמה אופנים, כשאחד האופנים בהם ניתן להתייחס אל המזלות, זה בצורך שלהם בשליטה או לחילופין ביכולת שלהם לשחרר.

נחלק את 12 המזלות ל-4 קבוצות של יסודות – אדמה, מים, אוויר ואש.

מזלות אדמה – שור, בתולה, גדי.
במזלות האדמה השליטה מופנית יותר אל 'חפצים' ופחות אל אנשים. הצורך בשליטה לא מגיע ממקום של רגש, אלא ממקום של צורך בביטחון שמגיע מתוך 'שליטה' בחפצים, שליטה בתוכניות שמתבטאת בצורך לתכנן כל דבר עד הפרט האחרון, לשלוט בעשייה ובפעולות, בלוח הזמנים ועוד ועוד ועוד.

הראשון והרכושני יותר מכולם הוא השור. נתת משהו לשור, תגיד יפה שלום,'שטח כבוש לא יוחזר',לעולם.

שליטה על אנשים זה לא ממש הקטע שלו, וגם אם כן, הוא 'ירכוש' אותם כמו שרוכשים מוצר וישתלט עליהם כי הם 'רכוש שלו',זה לא אישו של רגש אלא לחלוטין אישו של 'שלי'. זה שלי, זה הרכוש שלי, אני אעשה בו כרצוני. וכמובן, אשמור עליו.לנצח.

הבא בתור זה מזל בתולה. כמעט שם נרדף למושג "שליטה", גם פה, לא מדובר בשליטה רגשית, אלא לחלוטין הצורך לשלוט באירועים, לכוון אותם, לתכנן אותם עד הפרט האחרון וכמובן – לעשות הכול לבד. שליטה שליטה שליטה,הצורך הזה מביא לכמה קשיים לא מבוטלים – הם לא יכולים לשתף פעולה או להאציל סמכויות, והם לא מסוגלים להביא בחשבון, לעולם, כוח עליון. הם מקפידים כל כך על כל פרט, בטוחים כל כך שהכול בשליטה ונלקח בחשבון, שהם פעמים רבות מאחרים, נכשלים ומסתבכים עם פרויקטים לא גמורים או כאלה שלעולם לא יגיעו אל קו הסיום.

השלישי ביסוד האדמה הוא מזל גדי. ניתן לומר שנושא השליטה לא מאד דומיננטי בתכונותיו של מזל זה.

מזלות המים – סרטן, עקרב, דגים
במזלות המים מתבטאת השליטה בעיקר בכל הקשור לתחום הרגש. שליטה שמגיעה מתוך חוסר ביטחון, צורך בביטחון, רגשות עמוקים ולא פשוטים ועוד.

אחד הדברים המעניינים לגבי מזל סרטן, זה שלרבים קשה להאמין שהמזל הכול כך מתוק וילדותי הזה סובל מבעיות שליטה קשות,מזל סרטן מייצג במפת הלידה של 'אמא' ואת 'הילד הקטן', נכון ששניהם מלאים בכוונות טובות, חמודים וטובים עד בלי די,

אבל אם תעצרו רגע ותחשבו לעומק – שניהם גם נוראאא שתלטנים,תחשבו רגע על אמא שלכם..כן.. מתחיל להתחבר לכם? (גם אימא שלא סובלת מבעיות שליטה, עדיין מתוקף תפקידה והטבע האימהי שבה יש בה אלמנטים של שתלטנות) ותחשבו על תינוק קטן,כל כך קטן, אבל כשהוא נכנס אלינו הביתה הוא פשוט משתלט על הכל – על סדר היום שלנו, על המרחב שלנו, מנהל את כל המשפחה לפי גחמותיו וצרכיו.

בני מזל סרטן ישתלטו עליכם וינסו להאכיל אתכם, לעזור לכם גם כשאתם לא ממש רוצים עזרה, לאהוב אתכם עד כדי חנק והכל מתוך כוונות טובות, מתיקות וחוסר ביטחון מעיק.

אם קיים מזל שאת תמונתו ימקמו ליד הערך "שליטה" במילון זה כמובן – עקרב. העקרב מונע מרגשות עזים ביותר, עמוקים, שמביאים אותו למקומות לא פשוטים של פחדים, ומשם, כמה טבעי, לצורך בשליטה. שליטה בעיקר באנשים. השליטה, כביכול, מאפשרת להם להתמודד עם חרדות הנטישה שלהם, עם החשדנות שלהם.

הם, לדוגמא, לא ממש אוהבים לקבל מתנות, כי ברגע שנתתם להם משהו במתנה, הם 'חייבים' לכם.. כשהם חייבים לכם יש לכם בעצם שליטה עליהם.. הם תמיד יהיו בצד הנותן (נכון שאפשר לייחס את זה גם ליכולת הנתינה האינסופית שלהם ולמסירות שהם יודעים להעניק לאהובים עליהם, אבל יש שם, מה לעשות, גם גורם של שליטה). היכולות והעוצמה של העקרב הם גבוהים ולכן כשהוא נופל למקומות של 'שליטה' הוא יכול לעשות את זה בכל צורה אפשרית, דרך מניפולציות רגשיות, הבנה פסיכולוגית שיש בו לנפש האדם, היכולת שלו לקרוא אנשים ועוד ועוד.

אחת התופעות המעניינות בתחום השליטה זה היכולת המדהימה של הדגים, לשלוט בנו, דרך החולשה שלהם, כן, כן, בניגוד לעקרב שמגייס לצורך העניין את כל הכוח והעוצמה שלו, הדגים, העדין, המתוק, והקסום, שולט בנו, בלי שנרגיש בכלל, דווקא דרך החולשה שלו,כמו מזלות המים האחרים, הם סובלים מפחדים – והדגים, יותר מכולם.

כדי להתמודד עם הפחד הזה הם זקוקים לכוח, מאחר והם עצמם חלשים, הם צריכים לגייס אותנו כדי לשאוב מאתנו כוח. איך הם עושים את זה? על ידי שליטה בנו. ואת זה הם מגייסים דרך מה שיש להם הכי הרבה – חולשה. ותאמינו לי – הם עושים את זה מצוין.

מזלות אוויר – תאומים, מאזניים דלי
האמת? המושג שליטה לא ממש מתחבר אל המזלות הללו,הם עסוקים ביחסים חברתיים (לא מהזן הרגשי אלא יותר השכלי) תקשורת וידע,השליטה היחידה שיכולה להתבטא, אולי, כשאנחנו מדברים על מזלות אלה היא בצורך שלהם בידע והשכלה.

מזלות אש – טלה, אריה, קשת
גם פה, שליטה זה לא הקטע. מזלות האש הגיעו לעולם כדי ל'חפש',לחפש חוויות, לחפש את הרצון שלהם, לחפש את העולם ועוד ועוד,מה שכן, לעיתים קרובות טוענים כנגד מזל אריה שהם 'שתלטנים'."תמיד צריך לעשות את מה שהם אומרים". העניין הוא שמה לעשות, איכשהו האריות הם היחידים בחבורה שבאמת 'יודעים מה הם רוצים'. כשקבוצה של אנשים יוצאת ושואלים – לאן אתם רוצים ללכת? על פי רוב יהיה זה בן מזל אריה (או אחד שהאופק שלו באריה) שידע לתת תשובה נחרצת – "הולכים לסרט". ואז, כל השאר שלא ממש ידעו מה הם רוצים, נוח להם לטעון שהאריה השתלט שוב על האירוע וכולם צריכים לעשות את מה שהוא רוצה, האריות על פי רוב גם "ישתלטו" על האירוע. הם ישבו במרכז, ידברו בקול הכי חזק ויגנבו את ההצגה מכולם, הם תמיד צריכים להרגיש על במה וזקוקים באופן נואש למחיאות כפיים.

הטלאים – הדבר היחיד שהם ינסו להשתלט עליו, תמיד, זה המקום הראשון והקשתים? ממש, אבל ממש לא מעניין אותם להשתלט או לשלוט על אף אחד.

בת שבע דרגן
אבחון אסטרולוגי יהודי ואימון ליצירת שינוי
[email protected]
.











עוד כתבות שיעניינו אותך

תיעוד מהרפת

כל שערותיה אדומות: הפרה שמעסיקה את גדולי הפוסקים

הרב משה בן לולו
צעד דרמטי

תפנית מפתיעה: מפקד המשטרה שקרע בגדי מפגינים יודח?

אבי יעקב
מחאה סוערת

זעם בקהילת גור: "הילדים נשארו בלי הורים לשבת"

אלי יעקובוביץ
יום רביעי

מחאת הרכבים בדרך לכלא הצבאי: הפרטים המלאים

אבי יעקב
סוער בעיר המתחרדת

בעיצומה של השבת: 100 חרדים חסמו את התחנה המרכזית

נתי קאליש
צפו בתיעוד

סערה: מודיעין עילית נצורה בגלל חוצפת הנהגים הערביים

קובי סגל
דיון סוער

"אין מחילה": הפרשנים בכתב אישום נגד הח"כים החרדים

אריה ארליך
רגעי אימה

דרמה בגן החיות: פעוט נפל למתחם תנינים, בן 30 נעצר

קובי אליה
ההסתה מחלחלת

"דרוס כל דוס" ועד רימוני הלם: גודי סילמן בדברים נוקבים

גודי סילמן
אֶרְדּוֹף אוֹיְבַי וְאַשִּׂיגֵם

המחבל שתועד בחטיפת הילד חוסל בתקיפה מדויקת

קובי פינקלר
חילופי הירי במונטריאול

בשורה מעודדת: משה מיכאל בן מרים עובר ניתוח חירום

שלמה ריזל
הרוצח חופשי

תעלומת רצח אברומי איצקוביץ: חודש ללא קצה חוט

יוני שניידר
צפו בתיעוד החיסול

סגירת מעגל: חוסל המחבל שאילץ חטוף לנשק אותו

קובי פינקלר
הפיגוע במונטריאול

בלתי נתפס: היהודי נחשד כמחבל - ונורה בידי השוטרים

שלמה ריזל
פיצוץ הטנק בלבנון

"אל תספר לאמא": ההודעה המצמררת שעה לפני האסון

פנחס בן זיו
פרשיית מחיות המזון

חשד: חומר רעיל הוזרק למוצרים נוספים; אלו החשודים

פנחס בן זיו
סמוטריץ' לא מבין

תיעוד מעורר חלחלה: כך השמאל יסגור את הישיבה

קובי אליה
מרתק ומחזק

מוהל הוטס לברית שלא התקיימה ואז התגלה הסיפור האמיתי

הרב משה בן לולו
מאבק עולם התורה

מ-19 ערים במקביל: היערכות נרחבת לקראת מחאת הרכבים

נתי קאליש
גולדקנופף פנה למפכ"ל

נגד החסידים: ראש העיר לשעבר קרא ל"אינתיפאדה"

גדי פוקס