עומסי תנועה

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה במכירת מכוניות שעברו תאונות קשות וחזרו לכביש כפצצה מתקתקת.

יוזם הדיון, ח"כ אורי מקלב, אמר כי מדובר בפרשה שלא נגמרת. הוא הסביר כי נזק של 40% מערך הרכב נחשב ל"אבדן להלכה" ולא מונע להחזיר את הרכב לכביש. "חברות הביטוח מעדיפות לשלם למבוטח את מלא ערך הרכב ולמכור אותו. הרכב מתוקן במוסכים פיראטיים ונמכר לאחר מכן ללקוח אחר בסכום גבוה. הרוכש הוא זה שנפגע, כי הוא לא יודע מה עבר הרכב. אין חולק שמדובר פה בפצצה מתקתקת, מדובר בכ-16 אלף מכוניות כאלה בשנה ואין ספק שבכבישים נוסעות עשרות אלפי מכוניות כאלה", אמר ח"כ מקלב.

היו"ר כבל אמר כי הוא מקווה שעד סוף המושב הזה תתקבל גם ההחלטה באשר ליחס בין מוסכי ההסדר, השמאים וחברות הביטוח.

סמנכ"ל הרגולציה של איגוד חברות הביטוח, גיל סלומון, טען בתגובה כי חברות הביטוח הקימו מאגר שבו מפרסמת ההיסטוריה הביטוחית של הרכב. ח"כ מקלב אמר בתגובה כי המידע נמסר רק לבעל הרכב. סולומון הסביר כי הדבר נובע מצנעת הפרט, וטען כי לא כל אחד אמור לקבל מידע על הנעשה עם כל רכב.

יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, טען כי חברות הביטוח הקימו את המאגר לשימוש בינן לבין עצמן, והרשות להגבלים עסקיים היא שחייבה אותן לפתוח אותו לציבור. נציג הרשות להגבלים עסקיים, מוטי כץ, התייחס להיתר שנתנה הרשות לחברות הביטוח להפעיל את המאגר ואמר כי הרשות זיהתה שהמאגר משמש בפועל רק את חברות הביטוח, וכחלק מהתנאים לשימוש בו חייבה את החברות להעמיד את הממשק לבעלי הרכב. עוד הוא ציין כי הרשות חייבה את חברות הביטוח לפעול לכך שהציבור אכן יעשה שימוש במאגר. כץ התייחס לשאלת היו"ר כבל באשר לפתיחת המאגר בפני כל, ואמר כי הרשות לא עוסקת בשאלת הפרטיות וכי על פניו אין לה התנגדות לאפשר גם למי שהוא לא בעל הרכב גישה לנתונים.

היועץ המשפטי של איגוד השמאים, עו"ד שלמה תוסייה כהן, אמר כי ישנה תקנה המחייבת לרשום נזק בטיחותי מהותי ברישיון הרכב, אולם המילה "מהותי" פתחה זאת לוויכוח משפטי ולמעשה לא נעשה רישום כזה. מנהל אגף פיקוח ורישוי במשרד התחבורה, משה קירמאיר, אמר כי הבעיה היא כלכלית, הרישום ברישיון הרכב למעשה יוריד משמעותית את מחירו. הוא הוסיף כי לדעתו רק 0.5% מהרכבים שמוגדרים "אבדן להלכה" נרשמו ברישיון הרכב ככאלה עם נזק בטיחותי מהותי. מנכ"ל איגוד המוסכים, רונן לוי, טען כי התקנה בעניין היא למעשה אות מתה, מאחר ואין דיווחים ואין אכיפה. לוי הוסיף כי המכוניות המוגדרות אבדן להלכה עוברות לתיקון ברשות הפלסטינית, והמוסכים מפסידים מכך מיליארד שקל בשנה.

נציג רשות שוק ההון, אלעד אלקובי, אמר כי הרבה פעמים בעל הרכב לא רוצה לקבל בחזרה רכב שהוגדר "אבדן להלכה", ולכן הפתרון היום הוא טוב למבוטח. עם זאת הוא הוסיף כי הרשות מקדמת שקיפות למבוטחים אך יש פרטים שהיא תתנגד לכלול במאגר.











עוד כתבות שיעניינו אותך

לצפייה מלאה

כשבני ישיבה מאחורי סורג ובריח, הרב ליאור גלזר לא שותק

יענקל'ה פרידמן
תיעוד מטלטל

הראב"ד הקליט מסר לעצרת ופרץ בבכי; צפו

נתי קאליש
תיעוד מרהיב

השיירה של ואנס: עשרות מכוניות שועטות בכביש

קובי אליה
שוד נועז

צפו: כך ברחו הגנבים עם השלל מהמוזיאון המפורסם

שמעון כץ
אם החטוף האהוב

ג'ולי קופרשטיין הפתיעה באולפן; ברזל פרצה בבכי

אפרת ברזל
צפו בדברים

פרוש התפרץ במליאת הכנסת: "לעצור יתום? איפה ההיגיון?"

שמעון כץ
הפרובוקציה החודשית

שערוריית הכניסה לכותל בראש חודש: "כמו אחרון המחבלים"

קובי סגל
גלריה

12 שנים להסתלקותו: מרן הראש"ל על קבר אביו; צפו

נתי קאליש
הקלה פורתא

המפכ"ל מודה: הסיבה שהמשטרה הפסיקה לעצור בני ישיבה

אבי יעקב
צפו באירוע המלא

גדולי התורה עם גדולי הזמר: הוכתר חתן שמירת הלשון

פנחס בן זיו
הדברים המלאים

מרן הגרמ"ה מתריע: "מקווה שלא נצטרך להגיע לשם"

פנחס בן זיו
הראש"ל יפרוש מהמועצת?

הקלטות חברי המועצת: "אם מרן היה חי; היה צועק על דרעי"

פנחס בן זיו
צפו בתוכנית

פותחים זמן חורף בשולמלייכם: שלומי גרטנר ויהודה גלילי

קובי ברומר ומנדי וייס
מזל טוב

איך ביבי קשור? הפלייליסט לשבת עם כל שירי פרשת נח

אלי ממונסי
"שיהיה לו אומץ"

תוקף את ש"ס ונכנס בהרצוג: צפו בדברי סמוטריץ'

פנחס בן זיו
הקרב על הסקופ

טעות אנוש: תמונת החטוף שהביכה את המגזינים

קובי סגל
להרעיש עולם ומלואו

ראשי הישיבה קבעו בשיחת טלפון: עצרת ענק ביום ראשון

נתי קאליש
חצי שנה אחרי

נהרס בית המחבל שרצח את צאלה גז ובנה הפעוט הי"ד

קובי פינקלר
תיעוד טורדני

בקול רעש גדול: 14,000 עגורים נחתו בישראל

קובי פינקלר
צפו בתיעוד

נתניהו לזיני: "כל אחד רוצה אותך לידו בקרב"

שלמה ריזל