אילוסטרציה

אחד המאפיינים של סביבת לימודים הוא החברה. בתקופת לימודים, בעיקר כשהם ארוכי טווח, נוצרות חברותות ואף קבוצות לימוד משותפות. הדבר מקל על הסטודנטים לעבור את השעות האינטנסיביות.

 

אחת המעלות הגדולות של האוניברסיטה הפתוחה היא האפשרות ללמוד מהבית, לבד, בזמן הנוח לכל אחד ואחת. ואולם למעלה זו יש גם צד אחר, והוא עניין ההתמודדות עם הבדידות. בפרויקט חרדים באו"פ שקדו על מציאת פתרונות ותכניות שיקלו על הסטודנטים החרדים להתמודד עם אתגר זה ועם אתגרים נוספים.

 

שלום דמן, רכז ליווי סטודנטים חרדים באוניברסיטה הפתוחה, מספר על האתגרים ועל הפתרונות הייחודיים:

 

"בדידות היא אחד האתגרים שעל הסטודנט להתמודד איתם, ועל אחת כמה וכמה סטודנטים חרדים, שמגיעים לעתים מסביבה שאינה מכירה לא את הקשיים ולא את דרכי ההתמודדויות עמם. נוסף על הבדידות בסביבת הלימוד, הסטודנט בודד גם בחברה או בקהילה שאליה הוא משתייך, וכאן אני נכנס לתמונה".

 

מערך מקצועי ייחודי לליווי סטודנטים חרדים

 

לאחר סקירה מקיפה של כלל האתגרים ובחינת הפתרונות הרלוונטיים הצליחו באוניברסיטה הפתוחה לבנות תכנית פעולה רחבה ומקיפה. תכנית זאת מסייעת לסטודנטים החרדים ומלווה אותם בכל שלב במהלך לימודיהם, הן מבחינת ההתמודדות עם למידה לבד והן מבחינת בדידות חברתית, ולמעשה מעניקה להם מעטפת תמיכה מקיפה. "התכנית נבנתה כך שתקיף את כל משך הלימודים, משלב הרישום ועד סיום התואר", מסביר דמן. "קיימות פעולות ליווי ייחודיות בתחילת הלימודים, ופעולות אחרות שרלוונטיות לתחילת כל סמסטר, אמצע הסמסטר וסופו".

 

לגבי קשר אישי בתחילת סמסטר, דמן מספר: "ברגע שהם נרשמים לאחד הקורסים או יותר, פרטיהם האישיים נקלטים אצלנו במערכת ואני מתחיל ללוות אותם. הליווי האינטנסיבי ביותר הוא בתחילת הסמסטר הראשון, אז מקבלים הסטודנטים פירוט מלא של כל הפעילויות, המלגות, זכויות הסטודנטים באוניברסיטה הפתוחה וכדומה, וכל מה שרלוונטי לסטודנטים חרדים. בהמשך, כשנפתחת הרשמה למלגה מסוימת, הסטודנטים יקבלו ממני אימייל עם כל הפרטים הנחוצים. בנוסף אני מסייע באופן אישי מול הקרנות, אם נוצרת איזושהי בעיה. להאוניברסיטה היא גוף מאוד גדול, ולמלגות יש חוקים מאוד ברורים. לדוגמה, היה לי מקרה עם סטודנט שקיבל אישור למלגה הניתנת רק עבור קורס עוקב. היות והוא דחה את מועד הקורס, לא התאפשר לו לקבל את המלגה. כאשר רצה  לשוב ללמוד את הקורס, העלה בפניי את עניין המלגה. ניסיתי לבדוק עבורו אופציות להשבת המלגה והצלחתי".

 

לגבי קשר אישי באמצע סמסטר: "באמצע הסמסטר אני עורך שיחות טלפון אישיות חוזרות כדי לעודד, לסייע ולעזור בטיפול בקשיים. בכל דבר או עניין שיכול לסייע לסטודנטים מבחינה לימודית וחברתית, אני פה עבורם".

 

לגבי פעילות בסוף הסמסטר: "לקראת סוף הסמסטר אנחנו פונים בצורה ממוקדת לכל הסטודנטים שעדיין לא נרשמו לסמסטר הבא ושולחים להם תזכורת להירשם – על מנת שלא ייאלצו לשלם יותר. בהמשך אנו מתזכרים גם בנושא הפטור מלימודי אנגלית, כדי שהאפשרות להירשם לקורסים חדשים לא תיחסם. כך אנו מלווים אותם בכל צעד ובכל שלב".

 

קבוצה אחת – מאות סטודנטים

 

בידיו של דמן נמצאת האפשרות ליצור חיבורים מקצועיים וחברתיים לכל דבר ועניין. "באחד המקרים פנתה אלינו סטודנטית שמתקשה בחומר הלימודים. מאחר שאני יודע על סטודנטית אחרת שלומדת את אותו נושא, העברתי אליה את הפנייה ושאלתי אותה אם תרצה לעזור. הודות לחיבור בין שתי הסטודנטיות הן ממשיכות לעתים ללמוד יחד כשמתאפשר להן. דוגמה נוספת: סטודנט מסוים התעניין בלימודי מדעי הקוגניציה (המוח) ורצה לקבל מידע מסטודנטים שכבר לומדים או למדו, עוד בטרם יחל את הקורס. איתרתי בשבילו מקורות סיוע והוא המשיך משם".

 

החיבור העיקרי, לדברי דמן, הוא קבוצות הווטסאפ: "פתחנו ארבע קבוצות ווטסאפ לסטודנטים חרדים לפי תחומי לימוד, והן כוללות מאות סטודנטים. מתקיימים שם דיונים על קורסים, שאלות ובעיות ייחודיות לסטודנטים חרדים, ועולות בקשות שונות. למשל, סטודנט מסוים רוצה לבנות פרויקט בקבוצת מדעים ומחפש שותף לדרך, אחר שואל אם מישהו רוצה לעשות איתו משהו בפיתוח, ונוצרת דינמיקה יפה מאוד בין סטודנט לרעהו ובין סטודנטית לחברתה".

 

על מנת לאפשר אינטראקציה דומה בין סטודנטים שאינם משתמשים בווטסאפ, אנו מתכוונים לפתוח קבוצת גוגל ואולי בהמשך אתר שבו יוכל להתנהל פורום בנושאים השונים שהסטודנטים לומדים.

 

תכניות סיוע ולמידה לסטודנטים חרדים

                 

"תכנית הליווי לסטודנטים חרדים כוללת עוד אפשרויות רבות שהאוניברסיטה הפתוחה מקדמת עתה ותקדם בעתיד, במגוון רחב של תחומים, וכן פרויקטים משותפים עם קרנות וגופים העוסקים בקידום השכלה חרדית באקדמיה", מסביר דמן ומפרט:

  • במסגרת האוניברסיטה הפתוחה ובשיתוף קרן ידידות טורונטו נפתחה סדנה העוסקת באסטרטגיות ללמידת השפה האנגלית, עבור תלמידים שמתקשים בלימוד השפה וזקוקים לה ללימודי התואר. עלות הסדנה היא סמלית בלבד.
  • קידום תכניות תעסוקה בשיתוף מרכז תעסוקה "תמך".
  • שיתוף פעולה עם גופים מקצועיים, למשל תכנית חונכות חדשה במסגרת פרויקט "בליבה חומה".
  • פרויקטים משותפים עם מרכזי הכוון, כיוון ומפתח לטובת הסטודנטים, וכן סיוע בהשתלבות במשרות. בכל פעם שמזדמנות לידי דמן הודעות על משרות רלוונטיות, הן מופצות לסטודנטים.
  • תכנית להדרכה בלמידה: סטודנטים חרדים מגיעים על פי רוב עם ידע צר יותר בכל הנוגע לכתיבת מבחנים, להגשת עבודות וכדומה, משום שלא הורגלו לכך במוסדות שבהם למדו. "יש לנו יחידה מיוחדת להדרכת סטודנטים חרדים בכל הנדרש ולהכשירם על מנת שיוכלו להתקדם בלימודים".











עוד כתבות שיעניינו אותך

הופכים כל אבן

100,000 שקל למוצא: מצוד ימי אחר טלפון הפצ"רית

אבי מימרן
הרוכב פונה

אסון על הכביש: בת 20 נהרגה מפגיעת אופנוע

אבי יעקב
צפו

תפילות ותיקון שופרות: סיכום הילולת רחל אימנו

נתי קאליש
פרשת שחיתות חמורה

פשיטה משטרתית: יו"ר ההסתדרות עוכב, גל מעצרים נרחב

שמעון כץ
פרובוקציה במסיק

צפו: הלוחמים מחלצים את הרחפן מידי האנרכיסטים

שמעון כץ
צפו בדבריו

נתניהו על עלילת שדה תימן: "הפיגוע ההסברתי הקשה ביותר"

שלמה ריזל
אין גבול

הסתה בשידור חי: "בן גביר יוצא להורג ראשון"

קובי אליה
נמנע אסון

"רד לרצפה": כך נעצר החשוד שאיים להרוג יהודים

גדי פוקס
המשפחה התכנסה

ניצול השבי חזר וקיים ההבטחה: פירוק הסוכה

אלי יעקובוביץ
צפו בדברים

בן גביר: "היועמ"שית רועדת מפחד שימצאו את הטלפון"

אלי יעקובוביץ
בזכות הרבי

משרדו נחרב בתקיפה, עורך הדין ניצל והתפילין שרדו

שלמה ריזל
צפו בשיעור

אנושיות וערכים: הח"כ העוין סייע לנער שנעצר בהפגנה

פנחס בן זיו
רעידת אדמה בצה"ל

"מי שמנהל הוא לא הפצ"רית והיועצת, אלא מי שבשמיים"

אבי מימרן
מחפשים גופות?

תיעוד מסוכן: מחבלי חמאס חמושים בשטחי צה"ל

פנחס בן זיו
קרעו שערי שמיים

התפללו: החמרה במצבו של האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק

פנחס בן זיו
צפו במעצר

"לקחנו טרמפיסטים", טענו ערבים שהסיעו שב"חים

אבי יעקב
בצפון הארץ

צפו במרדף: נהג המשאית השתולל וברח מהשוטרים

שמעון כץ
מתקפה נטולת כפפות

"לרב יצחק יוסף אתה קורא קבוצה קטנה שמשקיעה כסף?"

אבי יעקב
צפו

בני הנוער נחנקים מבפנים: זו הסיבה למעשה הנורא

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון