כנס תחבורה

ששי שדה, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהתסדרות הלאומית חשף את הנתונים שאספו בארגון הנהגים שתחת סקטור התחבורה הציבורית. בשנת 2025 יהיה מספר הנהגים החסרים גדול ב-20% נוספים. בלי פתרונות כבר מעכשיו, כל אזרח בתחבורה הציבורית ימתין עוד כ-10 דקות בממוצע לקו שלו הוא זקוק.

על פי הבדיקה שנעשתה עולה כי ישראל נמצאת במקום ה-17 מתוך 25 מבין המדינות שנבדקו. בממוצע ממתינים בישראל 14 דקות לקו האוטובוס. עוד עולה כי 30% מהאוטובוסים לא יוצאים בזמן מתחנת המוצא.

המציאות התחבורתית במדינת ישראל היא קשה. הצפיפות בכבישי ישראל ע"פ ה OECD היא הגבוהה בקרב מדינות הארגון (נכון ל-2016) עומסי התנועה בכל יום כבדים, משך זמן הנסיעה נוגס בזמנם היקר של הנוסעים, פוגע בפריון העבודה, בתוצר הלאומי הגולמי וגורם למפגעים סביבתיים חמורים. הנזק השנתי למשק (בנק ישראל, קרן המטבע הבינלאומי וה-OECD) מוערך ב-35 מיליארד₪ כ-850 מיליון שעות עבודה אבודות בשנה.

המחסור בנהגים גורם לרבים מהם לעבוד שעות רבות מידי יום לעבור על תקנה 168 לשעות מנוחה ועבודה לנהגים, לנהוג בתנאי עייפות והיסח דעת ומכאן בין היתר התוצאות הקשות של מעורבות האוטובוסים בתאונות דרכים קשות, נמצא כי אוטובוסים בישראל מעורבים פי 11 יותר מרכבים פרטיים בתאונות דרכים קשות , כ 35% מהתאונות בעוד חלקם מכלל הרכבים הנו כ 5% בלבד. הגדלת מאגר הנהגים הפעילים הינו כורח מציל חיים שיצמצם ויסייע במניעת התאונות הקשות במעורבותם של אוטובוסים.
הגדלת מאגר הנהגים תביא לצמצום משמעותי בהיקפי הנזק המדוברים ותפתור חלק ניכר מהבעיות בהן לוקה התחבורה הציבורית בישראל.

למה נהגים לא באים לעבוד בתחבורה הציבורית?

נתוני משרד התחבורה והרלב"ד ומסמך המלצות הצוות בנושא עידוד העסקת נהגים מעלים כי המחסור נובע הן מביקוש הולך וגובר לנהגים והן מהיצע נמוך של עובדים. עם הסיבות להיצע נמוך של נהגי רכב כבד ניתן למנות את אלה:
א. דימוי נמוך ופיחות במעמד הנהג המקצועי
ב. תנאי עבודה קשים ושוחקים של הנהגים – בין היתר בשל שעות עבודה מרובות
ג. היעדר אופק לקידום מקצועי וכלכלי והיעדר התמחויות
ד. אי-צבירת ותק וזכויות סוציאליות בעבודה
ה. תהליך ממושך של קבלת רישיון נהיגה.

איך פותרים את מצוקת הנהגים?

המסקנות הן שיש לערוך בענף שינוי תדמיתי מסיבי, הן באמצעות הסברה והן באמצעות מיסוד תהליכי הסמכה, שיפור ההכשרה המקצועית, מתן תגמול הולם, שינוי ועדכון של תנאי סף, וייעול תהליך קבלת רישיון הנהיגה. הצוות בנושא עידוד העסקת נהגים המליץ לקדם תוכנית הכוללת גיוס, הכשרה וקליטה של נהגים במקומות העבודה, קיצור תהליך רישוי הנהגים, נקיטת צעדים לשיפור תנאי העבודה ומעמד הנהגים, מיסוד מקצוע הנהג המקצועי ובחינת האפשרות להגדיר את מקצוע הנהג כעבודה מועדפת, במטרה למשוך לענף חיילים משוחררים, ובפרט כאלה ששירתו בצבא כנהגים

 



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו בשידור חוזר

אבוטבול ואוהד טל התעמתו באולפן | צפו כעת ב"הקבינט"

מערכת אמס
האשמות קשות

ה"אנשים" שהתעללו בהם גרמו לכריש לטרוף

אלי יעקובוביץ
נאום מביש

סערה פוליטית ביום השואה: ליברמן דורש מלפיד לגנות מיד

קובי אליה
צפו

מתרחקים מהסכם? מתקפת ענק על בירת אוקראינה

שמעון כץ
האש מתפשטת

הלהבות משתוללות: הגישה לכביש 1 נחסמה; תושבים מפונים

שמעון כץ
להבות ענק

השריפה מאיימת על בית שמש: נתניהו הגיע לחפ"ק החירום

אבי יעקב
חשיפה מטלטלת

הקלטות חדשות קושרות את רונן בר למעצרים ללא ראיות

קובי אליה
השריפה באזור בית שמש

האש עדיין פעילה, מטוסי כיבוי חזרו לאוויר עם אור ראשון

שמעון כץ
צפו

אלי שרעבי באושוויץ: "העם היהודי יתקיים לנצח"

שמעון כץ
מוקד נוסף

השריפה משתוללת; 8 מסוקי כיבוי הוזנקו | צפו

אבי יעקב
צפו

תיעוד דרמטי מכביש 1: רכב ההסעות עולה באש

אבי יעקב
בלב שכם

המסתערבים הפתיעו: מפקד חוליות הטרור בבלאטה נעצר

קובי פינקלר
צפו בחפ"ק

נתניהו מעריך: "הלילה זו נקודת תורפה; להגן על ירושלים"

שלמה ריזל
תיעוד דרמטי

עימות בכפר פלסטיני: החסידים נכנסו ללא אישור

גדי פוקס
צפו במסר המרטיט

המשפחה מפרסמת סרטון מצונזר; ללא הדהוד מסרי החמאס

שלמה ריזל
אנחת רווחה

לאחר כ20 שעות לחימה עיקשת, השריפה בשליטה  

אלי יעקובוביץ
צפו בתיעודים

חירום: הוכרז מצב כוננות שיא 'לפיד אדום'; צה"ל מתערב

אבי יעקב
בתקיפות בלבנון

חוסלו תשעה מחבלים ויותר מ-40 תשתיות שהותקפו

קובי פינקלר
פאניקה המונית

צפו: רעידה עוצמתית החרידה את העיר הטורקית

שמעון כץ
עדות מצמררת

שורד הטבח שחזר בתשובה: "חושבים שהשתגעתי"

אבי מימרן