כנס תחבורה

ששי שדה, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהתסדרות הלאומית חשף את הנתונים שאספו בארגון הנהגים שתחת סקטור התחבורה הציבורית. בשנת 2025 יהיה מספר הנהגים החסרים גדול ב-20% נוספים. בלי פתרונות כבר מעכשיו, כל אזרח בתחבורה הציבורית ימתין עוד כ-10 דקות בממוצע לקו שלו הוא זקוק.

על פי הבדיקה שנעשתה עולה כי ישראל נמצאת במקום ה-17 מתוך 25 מבין המדינות שנבדקו. בממוצע ממתינים בישראל 14 דקות לקו האוטובוס. עוד עולה כי 30% מהאוטובוסים לא יוצאים בזמן מתחנת המוצא.

המציאות התחבורתית במדינת ישראל היא קשה. הצפיפות בכבישי ישראל ע"פ ה OECD היא הגבוהה בקרב מדינות הארגון (נכון ל-2016) עומסי התנועה בכל יום כבדים, משך זמן הנסיעה נוגס בזמנם היקר של הנוסעים, פוגע בפריון העבודה, בתוצר הלאומי הגולמי וגורם למפגעים סביבתיים חמורים. הנזק השנתי למשק (בנק ישראל, קרן המטבע הבינלאומי וה-OECD) מוערך ב-35 מיליארד₪ כ-850 מיליון שעות עבודה אבודות בשנה.

המחסור בנהגים גורם לרבים מהם לעבוד שעות רבות מידי יום לעבור על תקנה 168 לשעות מנוחה ועבודה לנהגים, לנהוג בתנאי עייפות והיסח דעת ומכאן בין היתר התוצאות הקשות של מעורבות האוטובוסים בתאונות דרכים קשות, נמצא כי אוטובוסים בישראל מעורבים פי 11 יותר מרכבים פרטיים בתאונות דרכים קשות , כ 35% מהתאונות בעוד חלקם מכלל הרכבים הנו כ 5% בלבד. הגדלת מאגר הנהגים הפעילים הינו כורח מציל חיים שיצמצם ויסייע במניעת התאונות הקשות במעורבותם של אוטובוסים.
הגדלת מאגר הנהגים תביא לצמצום משמעותי בהיקפי הנזק המדוברים ותפתור חלק ניכר מהבעיות בהן לוקה התחבורה הציבורית בישראל.

למה נהגים לא באים לעבוד בתחבורה הציבורית?

נתוני משרד התחבורה והרלב"ד ומסמך המלצות הצוות בנושא עידוד העסקת נהגים מעלים כי המחסור נובע הן מביקוש הולך וגובר לנהגים והן מהיצע נמוך של עובדים. עם הסיבות להיצע נמוך של נהגי רכב כבד ניתן למנות את אלה:
א. דימוי נמוך ופיחות במעמד הנהג המקצועי
ב. תנאי עבודה קשים ושוחקים של הנהגים – בין היתר בשל שעות עבודה מרובות
ג. היעדר אופק לקידום מקצועי וכלכלי והיעדר התמחויות
ד. אי-צבירת ותק וזכויות סוציאליות בעבודה
ה. תהליך ממושך של קבלת רישיון נהיגה.

איך פותרים את מצוקת הנהגים?

המסקנות הן שיש לערוך בענף שינוי תדמיתי מסיבי, הן באמצעות הסברה והן באמצעות מיסוד תהליכי הסמכה, שיפור ההכשרה המקצועית, מתן תגמול הולם, שינוי ועדכון של תנאי סף, וייעול תהליך קבלת רישיון הנהיגה. הצוות בנושא עידוד העסקת נהגים המליץ לקדם תוכנית הכוללת גיוס, הכשרה וקליטה של נהגים במקומות העבודה, קיצור תהליך רישוי הנהגים, נקיטת צעדים לשיפור תנאי העבודה ומעמד הנהגים, מיסוד מקצוע הנהג המקצועי ובחינת האפשרות להגדיר את מקצוע הנהג כעבודה מועדפת, במטרה למשוך לענף חיילים משוחררים, ובפרט כאלה ששירתו בצבא כנהגים

 











עוד כתבות שיעניינו אותך

תקרית חריגה

מטוס קרב כמעט נחת בטהרן בשל תקלה במיכל הדלק

אבי יעקב
תקלה אנושית

דו"ח חקירה חושף את הסיבה להתרסקות המטוס

אלי יעקובוביץ
ההוראה והמכתב

חתונה חריגה הובילה לסערה ביישוב החרדי והאולם נסגר

אלי יעקובוביץ
עד ליום ראשון

במשטרה מסבירים מדוע ישראל פריי עציר ביטחוני

גדי פוקס
הרב רוזנבלום

מדוע בלעם נאלץ לברך את עם ישראל בניגוד לרצונו

הרב ברוך רוזנבלום
אלה שמות

ששה מחבלי קומנדו ימי של חמאס חוסלו

קובי פינקלר
הראש"ל בשיעורו

"צריך מספר זהה של לומדים כמו חיילים בצה"ל"

פנחס בן זיו
השיעור המלא

"אישה בריאה שתצום; למה לבטל את הצום החשוב?"

פנחס בן זיו

בן 28 נפצע אנושות בתאונת מעלית ונפטר מפצעיו

אלי יעקובוביץ
התוכנית המלאה

משה קליין חושף ומפתיע: "אבא, אני שונאת שאתה זמר"

שולמלייכם
בחאן יונס

צפו: חוסלה חוליית מחבלים ואותרה מנהרה באורך קילומטר

קובי פינקלר
סדר מופתי

הילולת אור החיים בהר הזיתים הסתיימה בהצלחה

אבי יעקב
נמצא כעבור יומיים

טרגדיה: קפץ להציל שני ישראלים ושילם בחייו

קובי אליה
צפו בדבריו

היום האחרון לביקור המדיני: נתניהו בתיעוד מוושינגטון

שלמה ריזל
גימיק תיירותי

נתניהו טס באוספריי הנשיאותי • בדרך לישראל?

אלי יעקובוביץ
יצית מהומות?

עימות קטלני: שני פלסטינים נהרגו, חייל מילואים נעצר

קובי אליה
חדשות התעשייה

יהודה בורן מופיע בחתונה ואבי החתן מודה ברגש

פסח בא גד
המגפה השקטה

אימה בחצר בית הכנסת: ילדים איתרו גופת אדם

גדי פוקס
"נמנע פיגוע חמור יותר"

צה"ל מיפה את בתי המחבלים; הרמטכ"ל בתחקיר בזירה. צפו

קובי פינקלר
צפו

תיעוד: הלווין הישראלי שוגר לחלל מפלורידה

קובי פינקלר