כנס תחבורה

ששי שדה, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהתסדרות הלאומית חשף את הנתונים שאספו בארגון הנהגים שתחת סקטור התחבורה הציבורית. בשנת 2025 יהיה מספר הנהגים החסרים גדול ב-20% נוספים. בלי פתרונות כבר מעכשיו, כל אזרח בתחבורה הציבורית ימתין עוד כ-10 דקות בממוצע לקו שלו הוא זקוק.

על פי הבדיקה שנעשתה עולה כי ישראל נמצאת במקום ה-17 מתוך 25 מבין המדינות שנבדקו. בממוצע ממתינים בישראל 14 דקות לקו האוטובוס. עוד עולה כי 30% מהאוטובוסים לא יוצאים בזמן מתחנת המוצא.

המציאות התחבורתית במדינת ישראל היא קשה. הצפיפות בכבישי ישראל ע"פ ה OECD היא הגבוהה בקרב מדינות הארגון (נכון ל-2016) עומסי התנועה בכל יום כבדים, משך זמן הנסיעה נוגס בזמנם היקר של הנוסעים, פוגע בפריון העבודה, בתוצר הלאומי הגולמי וגורם למפגעים סביבתיים חמורים. הנזק השנתי למשק (בנק ישראל, קרן המטבע הבינלאומי וה-OECD) מוערך ב-35 מיליארד₪ כ-850 מיליון שעות עבודה אבודות בשנה.

המחסור בנהגים גורם לרבים מהם לעבוד שעות רבות מידי יום לעבור על תקנה 168 לשעות מנוחה ועבודה לנהגים, לנהוג בתנאי עייפות והיסח דעת ומכאן בין היתר התוצאות הקשות של מעורבות האוטובוסים בתאונות דרכים קשות, נמצא כי אוטובוסים בישראל מעורבים פי 11 יותר מרכבים פרטיים בתאונות דרכים קשות , כ 35% מהתאונות בעוד חלקם מכלל הרכבים הנו כ 5% בלבד. הגדלת מאגר הנהגים הפעילים הינו כורח מציל חיים שיצמצם ויסייע במניעת התאונות הקשות במעורבותם של אוטובוסים.
הגדלת מאגר הנהגים תביא לצמצום משמעותי בהיקפי הנזק המדוברים ותפתור חלק ניכר מהבעיות בהן לוקה התחבורה הציבורית בישראל.

למה נהגים לא באים לעבוד בתחבורה הציבורית?

נתוני משרד התחבורה והרלב"ד ומסמך המלצות הצוות בנושא עידוד העסקת נהגים מעלים כי המחסור נובע הן מביקוש הולך וגובר לנהגים והן מהיצע נמוך של עובדים. עם הסיבות להיצע נמוך של נהגי רכב כבד ניתן למנות את אלה:
א. דימוי נמוך ופיחות במעמד הנהג המקצועי
ב. תנאי עבודה קשים ושוחקים של הנהגים – בין היתר בשל שעות עבודה מרובות
ג. היעדר אופק לקידום מקצועי וכלכלי והיעדר התמחויות
ד. אי-צבירת ותק וזכויות סוציאליות בעבודה
ה. תהליך ממושך של קבלת רישיון נהיגה.

איך פותרים את מצוקת הנהגים?

המסקנות הן שיש לערוך בענף שינוי תדמיתי מסיבי, הן באמצעות הסברה והן באמצעות מיסוד תהליכי הסמכה, שיפור ההכשרה המקצועית, מתן תגמול הולם, שינוי ועדכון של תנאי סף, וייעול תהליך קבלת רישיון הנהיגה. הצוות בנושא עידוד העסקת נהגים המליץ לקדם תוכנית הכוללת גיוס, הכשרה וקליטה של נהגים במקומות העבודה, קיצור תהליך רישוי הנהגים, נקיטת צעדים לשיפור תנאי העבודה ומעמד הנהגים, מיסוד מקצוע הנהג המקצועי ובחינת האפשרות להגדיר את מקצוע הנהג כעבודה מועדפת, במטרה למשוך לענף חיילים משוחררים, ובפרט כאלה ששירתו בצבא כנהגים

 











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו בתיעודים

הלחימה בעזה מתרחבת: כוחות חדשים נכנסו לעזה

קובי פינקלר
כך הושגה ההפתעה

מערכת הביטחון חשפה את איראן: לוויינים, AI ומל"טים

קובי פינקלר
אל תחמיצו

שולמלייכם בשעה חדשה: זה מי שמגיע להתארח

קובי ברומר ומנדי וייס
עדות מחרידה

"המחבלים אמרו לנו: תבחרו מי ימות ומי יקבל כדור בברך"

פנחס בן זיו
"כל טיל מדויק"

הפגיעה בבני ברק: "מבנה שבנו אותו בשבת"

נתי קאליש
צפו

הזמר הודה: "הבנתי כמה אני מכור לטלפון"

אבי יעקב
הערב זה קורה

המחאות הסוערות: נאומו הנוקב של הח"כ המיתולוגי

מערכת אמס
תיעוד דרמטי

השוטרים זינקו תוך כדי מרדף וניפצו את הרכב

אבי יעקב
בנמל התעופה

צפו: המכתש שנוצר כתוצאה מהתקיפה הישראלית

שמעון כץ
mpu

התבססות נוספת ביו"ש: תחנת כוח של ממש

פנחס בן זיו
תיעוד מהמפגש

נתניהו לאלופים: "הפעולה באיראן תירשם בדפי ההיסטוריה"

קובי אליה
חדשות התעשייה

שירים חדשים, אלבומים והפקות מוזיקליות מרגשות

פסח בא גד
האזינו

העזתי הודה: החלאות בחמאס עושים זאת, לא אף אחד אחר

קובי פינקלר
לא רואים כל יום

בסוד שיח: מדוע התקשר רבי דב לרבי דן? • תיעוד נדיר

נתי קאליש
מרגש

"רווח והצלה" • השיר שליווה את הטייס לאיראן

קובי סגל
ג' תמוז באוהל

בסדר מופתי: אלפי חסידים פקדו את ציון הרבי

נתי קאליש
מרתק

החסיד שהוציא חיוך נדיר מהאדמו"ר נחשף

קובי סגל
ירה תשובות

נחשף בשידור חי: מי ניסה לשחד את משה קליין

קובי ברומר
דיון סוער

השופטים בעימות: "מותר לנתניהו לחלוק על היועמ"שית"

שמעון כץ
צפו בדברים

"אפגש עם טראמפ ובכירים נוספים, יש דברים לסגור"

שלמה ריזל