כנס תחבורה

ששי שדה, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהתסדרות הלאומית חשף את הנתונים שאספו בארגון הנהגים שתחת סקטור התחבורה הציבורית. בשנת 2025 יהיה מספר הנהגים החסרים גדול ב-20% נוספים. בלי פתרונות כבר מעכשיו, כל אזרח בתחבורה הציבורית ימתין עוד כ-10 דקות בממוצע לקו שלו הוא זקוק.

על פי הבדיקה שנעשתה עולה כי ישראל נמצאת במקום ה-17 מתוך 25 מבין המדינות שנבדקו. בממוצע ממתינים בישראל 14 דקות לקו האוטובוס. עוד עולה כי 30% מהאוטובוסים לא יוצאים בזמן מתחנת המוצא.

המציאות התחבורתית במדינת ישראל היא קשה. הצפיפות בכבישי ישראל ע"פ ה OECD היא הגבוהה בקרב מדינות הארגון (נכון ל-2016) עומסי התנועה בכל יום כבדים, משך זמן הנסיעה נוגס בזמנם היקר של הנוסעים, פוגע בפריון העבודה, בתוצר הלאומי הגולמי וגורם למפגעים סביבתיים חמורים. הנזק השנתי למשק (בנק ישראל, קרן המטבע הבינלאומי וה-OECD) מוערך ב-35 מיליארד₪ כ-850 מיליון שעות עבודה אבודות בשנה.

המחסור בנהגים גורם לרבים מהם לעבוד שעות רבות מידי יום לעבור על תקנה 168 לשעות מנוחה ועבודה לנהגים, לנהוג בתנאי עייפות והיסח דעת ומכאן בין היתר התוצאות הקשות של מעורבות האוטובוסים בתאונות דרכים קשות, נמצא כי אוטובוסים בישראל מעורבים פי 11 יותר מרכבים פרטיים בתאונות דרכים קשות , כ 35% מהתאונות בעוד חלקם מכלל הרכבים הנו כ 5% בלבד. הגדלת מאגר הנהגים הפעילים הינו כורח מציל חיים שיצמצם ויסייע במניעת התאונות הקשות במעורבותם של אוטובוסים.
הגדלת מאגר הנהגים תביא לצמצום משמעותי בהיקפי הנזק המדוברים ותפתור חלק ניכר מהבעיות בהן לוקה התחבורה הציבורית בישראל.

למה נהגים לא באים לעבוד בתחבורה הציבורית?

נתוני משרד התחבורה והרלב"ד ומסמך המלצות הצוות בנושא עידוד העסקת נהגים מעלים כי המחסור נובע הן מביקוש הולך וגובר לנהגים והן מהיצע נמוך של עובדים. עם הסיבות להיצע נמוך של נהגי רכב כבד ניתן למנות את אלה:
א. דימוי נמוך ופיחות במעמד הנהג המקצועי
ב. תנאי עבודה קשים ושוחקים של הנהגים – בין היתר בשל שעות עבודה מרובות
ג. היעדר אופק לקידום מקצועי וכלכלי והיעדר התמחויות
ד. אי-צבירת ותק וזכויות סוציאליות בעבודה
ה. תהליך ממושך של קבלת רישיון נהיגה.

איך פותרים את מצוקת הנהגים?

המסקנות הן שיש לערוך בענף שינוי תדמיתי מסיבי, הן באמצעות הסברה והן באמצעות מיסוד תהליכי הסמכה, שיפור ההכשרה המקצועית, מתן תגמול הולם, שינוי ועדכון של תנאי סף, וייעול תהליך קבלת רישיון הנהיגה. הצוות בנושא עידוד העסקת נהגים המליץ לקדם תוכנית הכוללת גיוס, הכשרה וקליטה של נהגים במקומות העבודה, קיצור תהליך רישוי הנהגים, נקיטת צעדים לשיפור תנאי העבודה ומעמד הנהגים, מיסוד מקצוע הנהג המקצועי ובחינת האפשרות להגדיר את מקצוע הנהג כעבודה מועדפת, במטרה למשוך לענף חיילים משוחררים, ובפרט כאלה ששירתו בצבא כנהגים

 



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

תיעוד מרגש

הילד שנרצח בפיגוע 'חגג' בר מצווה; חבריו התכנסו בביתו

נתי קאליש
צפו בתיעוד

הלוחמים סורקים בית אחר בית; מחבל יצא מפיר סמוך וחוסל

קובי פינקלר
מי תוקע?

קרעי: "בעלי אינטרסים מונעים הסרת המגבלות מ'קול חי'"

אבי יעקב
צפו

רכב פלסטיני עף לואדי; יהודים נחלצו לסייע

אבי יעקב
צפו

עימות בין ראש העיר לבן גביר: "העיר הזאת לא שלך"

אבי יעקב
במורדות החרמון

צפו: כך נראה המתקן שצה"ל הקים בשטח סוריה

קובי פינקלר
ויקם מלך חדש?

נתניהו מאיים: יציאה לבחירות ומתקפה אישית נגד החרדים

אבי יעקב
מסין לארה"ב

הקלידן שהסתבך עם ספירת העומר ועורר שיח ברשת

קובי סגל
סמוך לצפת

חשב שהכביש הוא מסלול מרוצים: צפו בתיעוד

אבי יעקב
אלו הממצאים

דיווחים: כך ישראל מעורבת במלחמה בין הודו לפקיסטן

קובי אליה
דברים נוקבים

הרב ראובן אלבז: "נמכרנו! היתה בגידה! זה ייוודע בסוף". צפו

אלי יעקובוביץ
עצור בחקירה

אסון ימי בחופי אילת: לוי יצחק ז"ל נהרג בהתנגשות סירות

אלי יעקובוביץ
תיעוד דרמטי

מסתערבים פשטו על הקסבה: מחבל חוסל; מבוקש בכיר נלכד

קובי פינקלר
צפו בתיעוד

פיצוצים ופטריות עשן: שרשרת תקיפות עוצמתית בלבנון

קובי פינקלר
צפו בשיעור

איפה ההיגיון שלנו: "אתה פוגע בי כל יום; שאנקום בך?"

הרב ברוך רוזנבלום
בתפילה, בשמחה ובבטחה

השר פרוש הציג את מתווה הילולת הרשב"י במירון תשפ"ה

נתי קאליש
אלעד סוערת

ראש העיר זימן את גבאי 'דגל'; מרן הגר"ד אסר להשתתף

שלום שטיין
גיבורי כוח

"האש לא עברה את השביל": כך שמרה השמיטה על השדות

שמעון כץ
דקירה ודריסה

פיגועים בצפון השומרון ובהר חברון: פצועים במצב קשה

קובי פינקלר
צפו בתיעוד

הפוסק ענה: האם ראוי לבני ישיבות לנסוע לחו"ל?

נתי קאליש