כנס תחבורה

ששי שדה, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהתסדרות הלאומית חשף את הנתונים שאספו בארגון הנהגים שתחת סקטור התחבורה הציבורית. בשנת 2025 יהיה מספר הנהגים החסרים גדול ב-20% נוספים. בלי פתרונות כבר מעכשיו, כל אזרח בתחבורה הציבורית ימתין עוד כ-10 דקות בממוצע לקו שלו הוא זקוק.

על פי הבדיקה שנעשתה עולה כי ישראל נמצאת במקום ה-17 מתוך 25 מבין המדינות שנבדקו. בממוצע ממתינים בישראל 14 דקות לקו האוטובוס. עוד עולה כי 30% מהאוטובוסים לא יוצאים בזמן מתחנת המוצא.

המציאות התחבורתית במדינת ישראל היא קשה. הצפיפות בכבישי ישראל ע"פ ה OECD היא הגבוהה בקרב מדינות הארגון (נכון ל-2016) עומסי התנועה בכל יום כבדים, משך זמן הנסיעה נוגס בזמנם היקר של הנוסעים, פוגע בפריון העבודה, בתוצר הלאומי הגולמי וגורם למפגעים סביבתיים חמורים. הנזק השנתי למשק (בנק ישראל, קרן המטבע הבינלאומי וה-OECD) מוערך ב-35 מיליארד₪ כ-850 מיליון שעות עבודה אבודות בשנה.

המחסור בנהגים גורם לרבים מהם לעבוד שעות רבות מידי יום לעבור על תקנה 168 לשעות מנוחה ועבודה לנהגים, לנהוג בתנאי עייפות והיסח דעת ומכאן בין היתר התוצאות הקשות של מעורבות האוטובוסים בתאונות דרכים קשות, נמצא כי אוטובוסים בישראל מעורבים פי 11 יותר מרכבים פרטיים בתאונות דרכים קשות , כ 35% מהתאונות בעוד חלקם מכלל הרכבים הנו כ 5% בלבד. הגדלת מאגר הנהגים הפעילים הינו כורח מציל חיים שיצמצם ויסייע במניעת התאונות הקשות במעורבותם של אוטובוסים.
הגדלת מאגר הנהגים תביא לצמצום משמעותי בהיקפי הנזק המדוברים ותפתור חלק ניכר מהבעיות בהן לוקה התחבורה הציבורית בישראל.

למה נהגים לא באים לעבוד בתחבורה הציבורית?

נתוני משרד התחבורה והרלב"ד ומסמך המלצות הצוות בנושא עידוד העסקת נהגים מעלים כי המחסור נובע הן מביקוש הולך וגובר לנהגים והן מהיצע נמוך של עובדים. עם הסיבות להיצע נמוך של נהגי רכב כבד ניתן למנות את אלה:
א. דימוי נמוך ופיחות במעמד הנהג המקצועי
ב. תנאי עבודה קשים ושוחקים של הנהגים – בין היתר בשל שעות עבודה מרובות
ג. היעדר אופק לקידום מקצועי וכלכלי והיעדר התמחויות
ד. אי-צבירת ותק וזכויות סוציאליות בעבודה
ה. תהליך ממושך של קבלת רישיון נהיגה.

איך פותרים את מצוקת הנהגים?

המסקנות הן שיש לערוך בענף שינוי תדמיתי מסיבי, הן באמצעות הסברה והן באמצעות מיסוד תהליכי הסמכה, שיפור ההכשרה המקצועית, מתן תגמול הולם, שינוי ועדכון של תנאי סף, וייעול תהליך קבלת רישיון הנהיגה. הצוות בנושא עידוד העסקת נהגים המליץ לקדם תוכנית הכוללת גיוס, הכשרה וקליטה של נהגים במקומות העבודה, קיצור תהליך רישוי הנהגים, נקיטת צעדים לשיפור תנאי העבודה ומעמד הנהגים, מיסוד מקצוע הנהג המקצועי ובחינת האפשרות להגדיר את מקצוע הנהג כעבודה מועדפת, במטרה למשוך לענף חיילים משוחררים, ובפרט כאלה ששירתו בצבא כנהגים

 











עוד כתבות שיעניינו אותך

טרור מגזרה נוספת

נהג משאית 'סיוע' ירדני פתח באש: 2 נרצחו במעבר אלנבי

קובי פינקלר
מגן איתן

לייזר ב-100 קילוואט שמפיל מל"טים בעלות דולרים בודדים

קובי פינקלר
סמוך לכלא הצבאי

דרמה של ממש: המוחים הצליחו לשחרר עריק שהובא למעצר

נתי קאליש
נתניהו בהצהרה:

"הבורסה בישראל עקפה את S&P, האבטלה בשפל היסטורי"

צבי טסלר
תיעוד מרטיט

גזירת הגיוס: המקובל פרץ בבכי במהלך הברית; צפו

נתי קאליש
צפו

התמרון בעיר עזה מתרחב; צה"ל מפרסם תיעוד

קובי פינקלר
השיעור המלא

להיוולד מחדש: רוצים לחזור לנקודת ההתחלה?

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון
כך זה נראה

צווי הריסה למטוס החגיגות הפלסטיני בשומרון

אבי יעקב
מפתיע?

צפו: דורבן תועד יוצא מהמחילה בספארי

קובי פינקלר
'הקול החדש' רשמית

סינגל בכורה: אלחנן ענבל מרגש עם "ממעמקים"

אליעזר חסיד
קרן עולם התורה

"המסע הצליח יותר ממה שחשבו; עלה על כל הציפיות": צפו

בצלאל קאהן
צפו

לקראת פתיחת השגרירות בירושלים: ראשי הממשלות נפגשו

שלמה ריזל
בדומה לאביו זצ"ל

צפו: המסוק של הגר"י יוסף בדרך לעצרות הסליחות

נתי קאליש
"פה כדי להישאר"

צפו: השגריר האקבי הוכתר כ'אזרח כבוד' בשומרון

נתי שולמן
הדברים המלאים

דובר צה"ל בהצהרה: "מודעים לדאגה הגדולה"

קובי פינקלר
פצועים חולצו במסוק

"זירה קשה מאוד": תאונה סמוך ליישוב החרדי

אבי יעקב
שבר על שבר

אחרי אחותו: תלמיד הישיבה הלך לעולמו בגיל 32

אבי יעקב
תימן, עזה ולבנון

תיעוד: מטוסי הקרב ממריאים לתקיפה בנמל חודידה

קובי פינקלר
המסורת ממשיכה!

קובי ברומר וישיבת אורייתא נוקדים בקומזיץ רביעי

אליעזר חסיד
סוף עצוב

אחר 6 שנות היעדרות, נמצאה: המשפחה דורשת תשובות

אבי יעקב