הרב זילברשטיין

הפולמוס שמרעיש את עולם ההלכה בימים אלו, סובב בעניין השאלה האם מותר לנסוע ברכבת הקלה שהחלה לפעול בשבוע האחרון, שכן בניית המנהרות וכל תהליך העבודה התבצע גם בשבת קודש רח"ל, וההלכה אוסרת להשתמש וליהנות ממעשה שבת. פוסקים ומורי הוראה רבים דנו בענין והביעו את דעתם, אך אברכים רבים לא נחה דעתם ורצו לשמוע הכרעה חדה וברורה מגדולי וזקני הפוסקים, ולכן שיגרו את השאלה לשולחנו של מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א.

בקו 'שיח יצחק' מתורתו של מרן שליט"א, הובא כי כבר בחודש תשרי תשע"ח, כשאחזו עוד בתחילת עבודת החפירות עבור הרכבת הקלה, נשאל מרן שליט"א בשאלה זו, מה יהיה כשבניית הרכבת הקלה תסתיים, האם יהיה מותר לנסוע בה או לא מאחר והבניה הייתה בשבת, מרן שליט"א הרחיב בתשובה שנדפסה בקובץ 'ווי העמודים וחשוקיהם' בפרטי ושרשי סוגיא זו ובשיטות הפוסקים, בסופו של דבר הביא בשם מרן הגאון רבי ניסים קרליץ זצ"ל (חוט שני שבת ח"א פרק כב סעיף טו) שדן מה ההיתר להשתמש בגשר שבנו אותו במזיד בשבת, וכתב שיתכן שאין אדם יכול לאסור את הקרקע המיועדת לשימוש הציבור. אך שם סיים שאפילו אם ימצא היתר הרי יש בזה חילול השם ולכן סיים שראוי ליראי ה' להמנע מלנסוע על פסים כאלו שנעשו תוך חילול שבת בפרהסיא.

כעת שהשאלה נהייתה מעשית ואקטואלית במיוחד, וכמעט בגדר 'גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה' שכן השימוש ברכבת הקלה מיקל מאד למשתמשים בתח"צ במרכז הארץ, התפרסם בקו 'שיח יצחק' הקלטה בה נשמע נכדו של עמוד ההוראה הרב חיים מלין שליט"א מציע את השאלה מחדש קמיה מרן שליט"א, מצו"ב תמליל מההקלטה:

הנכד: אברכים מהקו, משיח יצחק, ביקשו לשאול, עכשיו סיימו לבנות את הרכבת הקלה, עכשיו הם בנו את זה בשבת, גם בשבת ובעיקר בשבת, ממש חילולי שבת. לפני כמה שנים סבא כתב תשובה בווי העמודים על הנושא הזה, שמעיקר הדין אי אפשר לאסור, כי זה רכוש הציבור. סבא מביא בשם רבי ניסים קרליץ שדן על כל גשר שבונים בשבת איך מותר לנסוע בו, ור' ניסים אמר כי זה רכוש הציבור והם לא יכולים לאסור עלינו לנסוע בו. אבל שם סבא סיים שעדיין כיון שזה נבנה בחילול שבת, אז לא ראוי לנסוע בזה.

עכשיו היום במצב הנוכחי, יש המון נשים של אברכים שעובדות במרכז, ובמקום נסיעה של שעה וחצי באוטובוסים בפקקים, ברכבת הקלה זה נסיעה של עשר דקות, עכשיו ביום שישי זה התחיל לעבוד, אנשים עומדים ושואלים, המון אברכים ביקשו ממני לשאול את סבא.

מרן שליט"א: אני אומר שמותר, למה? כי זה קידוש השם… למה? כיון שהרי הממשלה אמרה שיותר זה לא יעבוד בשבת, בשבת לא עובדים, מכאן ולהבא זה לא יסע בשבת, הממשלה הביעה פה כבוד לתורה, שבשבת הרכבת לא תעבוד, בשבת סוגרים את התחנה.

הנכד: וזה שבנו את זה בשבת?

מרן שליט"א: הרי אין אדם אוסר דבר שאינו שלו, ומעיקר הדין יש את ההיתר של רבי ניסים שזה רכוש הציבור והם לא יכולים לאסור עלינו. רק מה? זה מאד לא יפה, אבל כאן זה כן דבר יפה, שהם מודיעים שהרכבת לא תיסע בשבת. אז אפשר להגיד להם שמותר.

 











עוד כתבות שיעניינו אותך

נוכל נותר נוכל

בנט לא הצליח להתאפק מלשקר והפך עצמו לבדיחה

פנחס בן זיו
ב-90 יום

בכלא הגסטפו: הארכת מעצר לשתי צעירות חרדיות

שמעון כץ
בדרך למשבר נוסף?

בקואליציה לוחצים על רה"מ: "רד מחוק הקפאת המעצרים"

שלום שטיין
כלא 10

דיווח חמור: אברך עצור התעלף ולא פונה לבית חולים

אבי יעקב
סמוטריץ' לא מבין

תיעוד מעורר חלחלה: כך השמאל יסגור את הישיבה

קובי אליה
מהחטיפה ועד ההכרזה

20 שנה אחרי: המסמכים מיום חטיפת גלעד שליט נחשפים

קובי פינקלר
השוטר התחנן

מהומה לילית ב-443: מאות זרמו והבחור שוחרר לחופשי

אלי יעקובוביץ
פרסום ראשון

דרמה בעולם התורה: ישיבת מיר יוצאת לרחובה של עיר

נתי קאליש
ומיהו "בחור טוב"

"לא תורם שום דבר": המרצה הליטאי נגד חסימות הכבישים

אריאל ברמן
בנט ממשיך להתרסק

סקר מנדטים: כמה שווה נתניהו אם יקים מפלגה חדשה?

אבי יעקב
אלפים נתקעו

בשיא העומס: עשרות חילונים חסמו את הכניסה לבני ברק

שמעון כץ
נחבא אל הכלים

החרדי שעזב את גוגל ומחק 180 מיליארד ליש"ט

יוני שניידר
מצמרר

שאל אם להתגרש: "היא האישה הכי טובה אך אין לנו ילדים"

הרב שלמה בכר
ראיתם אותו?

דאגה בבני ברק: ישראל מרדכי יצא מביתו ונעלם

אבי יעקב
תפנית בבית המשפט

סרטון חשף את גרסת השוטר והוביל לפיצוי משמעותי

גדי פוקס
עימות חריף

דיון סוער בישיבת הקבינט: "הזדמנות להקריס את ההסכם"

שמעון כץ
אחרי הפגיעות

גם ישראל על הפרק: האמריקאים בוחנים פריסה חדשה באזור

אבי יעקב
מעדני הפרשה

הספר היה בהלם: השיער צמח בחזרה תוך חצי שעה

ישראל אהרן קלצקין
אחרי שנה

"מילא את ייעודו": סוף ל'כלא התנינים' של טראמפ

אבי יעקב
הטור השבועי

מפתיע: כך המשבר עם טראמפ עשוי להפוך לנכס של נתניהו

שלום שטיין