1.
יש "בדיחה" מצערת, שהייתה מסופרת לרוב בדור הקודם ומלמדת לקח חשוב. יהודי "שורף" בוקר שלם בחיזור אחר חנייה בתל אביב יפו. על סף ייאוש, הוא מבין, כי רק ה' יתברך הוא השליט על כל העולמות ובוודאי גם על החניות. מן המצר הוא קורא להשם בתפילות ובתחנונים, ולפתע מימינו פותח רכב בנסיעה אחורנית ומפנה לו חנייה מרווחת. מיישר הכסיל עיניו לשמים ואומר: "תודה, אבא, לא צריך, הסתדרתי."

2.
בפרשת השבוע, פרשת וילך, הקב"ה אומר למשה, שאם אנחנו, בני ישראל, נקום ונפנה אחר אלוהי נכר הארץ, אשר נבוא בקרבו ר"ל, ונפר את הברית אשר כרת עמנו רבונו של עולם, "וחרה אפי ביום ההוא ועזבתים והסתרתי פניי מהם והיה לאכול, ומצאוהו רעות רבות וצרות, ואמר ביום ההוא, הלא על כי אין אלוקי בקרבי מצאוני הרעות האלה". הרב אלעזר מנחם מן שך זצ"ל, ראש ישיבת פוניבז', אמר, כי יש להבין מהו השינוי בין תחילת הפסוק לסופו. בהתחלה כתוב: "מצאוהו רעות רבות וצרות" – גם רעות וגם צרות, ואילו בסוף: "מצאוני הרעות האלה" – רעות בלבד, לאן נעלמו ה'צרות'? ובכלל, מה ההבדל בין רעות לצרות?

3.
כתב מרן זצ"ל בחיבורו על הרמב"ם – 'אבי עזרי', בהקדמה לסדר נשים, כי 'רעה' היא גוף הרעה, עצם המשבר, שאותו חווה האדם, ואילו 'צרה' היא התוצאה המתלווית, ה"תופעת לוואי" של הרעה – הלחץ הנפשי שנגרם, הרגשת חוסר אונים, וכפי שתרגם אונקלוס: 'צר' מלשון 'ועקן' – תחושת המועקה הכבדה, שרובצת על האדם בעת רעה.

אפשר לסכם, כי 'רעה' שייכת לעולם העובדות, ואילו ה'צרה' באה מעולם התחושות.

בדרך כלל, אמר מרן זצ"ל, האדם מתייסר פי כמה מהסבל הבא לו בצורה ישירה מהרעה עצמה משום ה'צרה'. הצרה גדולה מהרעה ואף מעצימה אותה.

אמנם, לצרה יש מקום דווקא כשיש לאדם חוסר באמונה ובביטחון בהשם. כיוון שאין ד' בקרבו, הוא עשוק ורצוץ כל הימים. אבל כשיש יראת השם ואמונה בהשגחתו הפרטית, הצרות אינן צרות, הן לא מעיקות לו ולא מצרות לו. לסיום, הביא מרן ראש הישיבה סייעתא לדבריו ממה שאמר דוד המלך בתהילים: "גם כי אלך בגיא צלמוות לא אירא רע, כי אתה עמדי, כי בכל ימצא תנחומין, וקווי ד' יחליפו כח".

כעת מתפרש הפסוק מפרשת השבוע על כנו. בתחילה "מצאוהו רעות רבות וצרות", אולם לאחר שבאה לו הכרה לומר: "על כי אין אלוקי בקרבי", הצרה מתבטלת ממילא, "ומצאוני הרעות האלה", הוא נשאר עם הרעות בלי שום "תוספת".

4.
עלינו להאמין ולבטוח, כי הכל מאת השם. לקבל באהבה את הניסיונות, את הקשיים ואת המכשולים הניצבים בדרך החיים, וכמו כן לדעת להודות על הטובות ועל החסדים, אשר גמלנו וגומלנו בכל עת.

דווקא בימים אלו נראה, שהמלאכה קלה יותר. בימים של בלבול וכאוס, כשלממשלה אין משילות ומתברר, שלמדינה מעולם לא הייתה מדיניות, הכל מבינים, שאולי אנו נמצאים בראשית צמיחת גאולתנו, אבל הדרך עוד ארוכה.

אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמיים, אין לנו אלא להתפלל שיעביר את ממשלת היצר הרע מן הארץ ולייחל לגאולה השלמה ולשלטון משיח צדקנו במהרה בימינו, אמן.











עוד כתבות שיעניינו אותך

פנייה ישירה

"שווה בכלל?" - זה מה שקרה לאחר הקפיצה אל תוך המים

הרב אריה אטינגר
צפו

תיעוד דרמטי: הנהג נלכד במיניבוס שהתהפך

שמעון כץ
נס מרגש

כטב"מ רוסי פגע ברכב הרב; המשפחה שרדה בנס

שלמה ריזל
צבא ארה"ב תיעד

8 דקות: הספינה שהובילה נשק מאיראן לחות'ים. צפו

שמעון כץ
א-שרע נשא נאום

הפסקת אש בסוריה: "היינו קרובים למלחמה עם ישראל"

קובי אליה
במעמד האדמו"ר

הדיין זעק בויזניץ: "פרצה נוראה למען בצע כסף"

נתי קאליש
הסיפור המלא

יהודה בורן ספג מתיחה: "חשבתי שאני עף"

מנחם טוקר
זה לא נגמר

מורה נאשמת בריגול למען איראן: ביצעה משימות ביטחוניות

קובי פינקלר
אל תחמיצו

צפו בשידור החוזר: 'שולמלייכם' בקומזיץ ווקאלי עם חברים

קובי ברומר ומנדי וייס
שאלון 60 שניות

איך הגיב הזמר החסידי כאשר זכה בלוטו

קובי ברומר
גל הריגול האיראני

העביר תיעודים רגישים ונעצר: חייל צה"ל ריגל למען איראן

אבי יעקב
צפו בדברים

נתניהו בסרטון: "מבקש לעדכן אתכם מה עשינו בסוריה"

שלמה ריזל
צפו

חכ"ל רוט: "אם אחזור לכנסת או לא - זה לא שיקול בעיניי"

יענקל'ה פרידמן
סאגת חוק הגיוס

מועצת החכמים בהכרעה דרמטית: ש"ס פורשת מהממשלה

שלום שטיין
מרתק

הבחור ממאה שערים הצטרף לקיבוץ, כך הגיבו הוריו

הרה"ג מרדכי מלכא
הראיון והסערה

"תתאבד": בבצ'יק תקף בזעם את נתניהו ופוטר מתפקידו

פנחס בן זיו
טרגדיה

זעזוע בעיר התורה: אישה אותרה במצב ריקבון

שמעון כץ
גזירת הגיוס

"אי אפשר להשוות": הרב אברהם יוסף הסביר מדוע התגייס

נתי שולמן
משעשע

טובים השניים עושים צחוק מהכותרות האקטואליות

יוסי חיים
נס הצלה

יצאו עם אקדחים: כך ניצל הרב משוד בדרום אמריקה

הרב נהוראי משה אלביליה