ספרי תורה בכותל המערבי | ארכיון

במרבית קהילות אשכנז נהוג בחג השבועות לקרוא את פיוט ה"אקדמות". פיוט זה, הכתוב בשפה הארמית, כולל 90 שורות שכל אחת מסתיימת באותיות "תא". תחילה, מסודר הפיוט לפי סדר הא'-ב', כאשר לכל אות מוקצות שתי שורות, והשורות שאח"כ יוצרות את ראשי התיבות "מאיר ביר רבי יצחק יגדל בתורה ובמעשים טובים, אמן וחזק ואמץ".

הפיוט מחולק, מבחינה תוכנית, לכמה חלקים. החלק הראשון של הפיוט מתאר את גדולתו ורוממותו של הקב"ה. אחר כך מתוארים המלאכים המשמשים ומשרתים אותו. החלק הבא כולל שבח כלפי עם ישראל, העוסקים בעבודת ה'. כשלאחר כך חלק די ארוך מתאר את הדו-שיח בין עם ישראל לאומות, כאשר עם ישראל  מסבירים על השכר הצפון לעובדי ה' לעתיד לבוא. בסוף הפיוט, קטע די קצר הפונה לשומעים ומעודדם ללמוד תורה.

מקורו של הפיוט באשכנז של לפני כ900 שנה. באותה התקופה המנהג בקהילות אשכנז היה שבמועדים מיוחדים קוראים את קריאת התורה עם תרגום לארמית, כאשר בעל הקורא היה קורא פסוק בלשון הקודש, ואחר כך המתרגם היה קורא את אותו הפסוק בארמית.

מנהג זה היה שריד למנהג קדום יותר, מזמן חז"ל. אז, ארמית הייתה שפת הדיבור בקרב פשוטי העם, ולכן היו נוהגים לתרגם כל פרשה ופרשה לארמית. בתקופות מאוחרות יותר, ארמית כבר לא הייתה מדוברת ולכן לא היה טעם בתרגום, אולם בזמנים מיוחדים, כמו בחג השבועות, עדיין נהגו לתרגם. כך, בסוף קריאת הפסוק הראשון של הקריאה, כאשר המתרגם היה אמור להתחיל בתרגום, היה קורא את ה"אקדמות" וכביכול מבקש רשות מהקהל להתחיל את מלאכתו.

עם השנים, בטל מנהג התרגום בקריאת התורה של שבועות, אולם בבתי הכנסת המשיכו לומר את ה"אקדמות" אחרי הפסוק הראשון של קריאת התורה. חלק מן האחרונים תמהו על מנהג זה, שכן לא מצינו שיפסיקו את קריאת התורה עבור אמירת פיוט, ויש בכך משום הפסק בקריאת התורה, ולכן הציע הט"ז לקרוא את ה"אקדמות" טרם קריאת התורה. עם השנים, רוב קהילות האשכנזים קיבלו את הצעת הט"ז, אולם במרבית קהילות גרמניה המשיכו במנהג המקורי.

בעל המחבר של פיוט ה"אקדמות", ששמו מופיע אף בגוף הפיוט, הוא רבי מאיר בן רבי יצחק, המוכר גם בשם רבי מאיר ש"ץ. על פי האגדה, נשלח רבי מאיר על ידי קהילתו אל מעבר לנהר הסמבטיון על מנת להביא משם יהודי מעשרת השבטים שיוכל לנצח כומר שהיה הורג בכשפיו יהודים רבים, הזמן היחיד בו ניתן היה לחצות את הנהר הוא בשבת שאז הנהר נח מזעפו, אולם הוא נמצא מעבר לתחום שבת ולכן חצייה שלו מהווה חילול שבת.

רבי מאיר קיבל היתר לחצות את הנהר בדרכו לשם, משום שמדובר בפיקוח נפש. אך ידע שאת החצייה בדרך חזור, לכיוון אשכנז, יוכל רק היהודי מעשרת השבטים לעשות, והוא עצמו לא יוכל לחזור לקהילתו ולמשפחתו. כך, לפני שהיהודי יצא לדרך, חיבר רבי מאיר את הפיוט, ובאמצעות אותו יהודי הופץ הפיוט ברחבי אשכנז. על פי אותה אגדה, נשא רבי מאיר את בתו של אותו יהודי לאשה מעבר לנהר הסמבטיון, ואילו אותו יהודי נשא לאשה את בתו של רבי מאיר.



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

לצמצם סיכונים

תיעוד חריג: הטרקטור הורס את גדר ההפרדה בכביש 1

אבי יעקב
צפו

המלון עלה באש: 15 בני אדם נהרגו

שמעון כץ
הדרמה בעיצומה

תיעוד אווירי מכביש 1: השריפות שנקלטו במצלמות התנועה

גדי פוקס
השריפה בעיר החרדית

האש מתפשטת במהירות: פונו בניינים בבית שמש

שמעון כץ
החרפת המאבק

מחאות סוערות ומחזות חריגים מחוץ ללשכת הגיוס

אלי יעקובוביץ
החקירה נמשכת

הטרגדיה: הותר לפרסום שם הפעוט שנחנק למוות

אלי יעקובוביץ
קסם לחיים

תרגיל מיוחד ומטלטל; המתנה שיכולה לשנות לכם את החיים

הרב אריה אטינגר
הרוגים ופצועים

הקלטה העליבה את מוחמד: עימותים אלימים בסוריה

אבי יעקב
הסכנה בדרכים

תיעוד קשה: רוכב האופנוע התהפך אל הכביש

אבי יעקב
אחרי הפינוי

תיעוד מצמרר: פורעים ערבים שרפו תפילין וספרי קודש

אלי יעקובוביץ
איבוד שליטה

מדינות שולחות סיוע • מצב חסימות הכבישים עקב השריפות

שמעון כץ
באופן שיטתי

הסיר שלטי חטופים - ונאלץ להתפטר מתפקידו

שמעון כץ
12 לוחמי אש נפגעו

9 מוקדי שריפה, 163 צוותי כיבוי פועלים בשטח • כל העדכונים

מערכת אמס
"יש פה מישהו?"

תיעוד דרמטי: מוודאים שאיש לא נשכח ברכבים

אלי יעקובוביץ
"סלע על הלב"

"אדם נורמלי לא מעכל את זה; התועבה בטקס עברה כל גבול"

הרב משה בן לולו
על מה ולמה

המשטרה עצרה "זמר מוכר ולהקתו" והרכב נגרר

גדי פוקס
פנייה חדה

דרמה בלב ים: מטוס הקרב החליק מהסיפון

שמעון כץ
חשש כבד

שריפה פרצה בהרי ירושלים: הוכרזה מכת אש, תושבים פונו

שמעון כץ
מחאות סוערות

הדרוזים יצאו למחות: "הגנו על האחים שלנו"

אבי יעקב
"מכשול חמור"

הרב שלום ארוש מתנגד בתוקף למופע של תלמידו

קובי סגל