הכותל המערבי | צילום: Chaim Goldberg/Flash90

התורה מאריכה בפרטי פרטים את כל אתרי וסימוני הדרך של עם ישראל במדבר אך כאשר התורה מדגישה את פארן ותופל התורה מדגישה ומוסיפה עוד שתי מילים: "בין פארן ובין תופל" מדוע ולמה?

ביהדות ישנם שתי ערכים מרכזיים: אמונה באל אחד ואהבת ישראל. 

שני הערכים הללו כוללים את כל מצוות התורה אלו שבין אדם למקום ואלו שבין אדם לחבירו.

אם נביט בהיסטוריה היהודית נראה שהנפילות והמעידות הגדולות שלנו בערכי היסוד הללו קרו ב'ימי הביניים' 'בין המצרים' בין שבעה עשר עשר בתמוז ובתשעה באב:

בשבעה עשר בתמוז ארע חטא העגל, חטא עבודה זרה שפגע באמונה בהקב"ה. 

לאחר מכן בתשעה באב ארע חטא המרגלים המסמל שנאת חינם שהרי המרגלים לא רצו להפסיד את מקומם בכניסה לארץ וכמו כן החלה מריבה בין עם ישראל לעצמו על היחס לארץ ישראל.

יתירה מכך מבאר רבי שלמה אפרים מלונטשיץ מחבר הספר כלי יקר כי האימרה המזעזעת: 'ותרגנו באהליכם ותאמרו בשנאת ה' אתנו הוציאנו מארץ מצרים' יכלה להאמר לאחר שהתחזק שריר השנאה של בין אדם לחבירו.

כאשר האדם שונא את הזולת, וליבו מתמלא בשנאה כלפי חבירו הרי שהשנאה נוכחת בחייו והוא מתחיל לשנוא אפילו את הקב"ה ר"ל.

לכן הפסוק מדגיש את מילת הביניים 'בין לבין' בן פארן ובין תופל בין דברי ה'תיפלה' של עם ישראל בחטא העגל שהרי תיפלה בלשון חז"ל היא עבודה זרה – מקום תיפלות, לבין מעשה העגל בפארן, לרמז על ימי בין המצרים שאנו שרויים בתוכם, בין שבעה עשר בתמוז לבין תשעה באב.

יותר נכון בין שתי החסרונות שאירעו בימים אלו חוסר אמונה בהקב"ה ושנאת חינם.

אמונה בה' ואהבת ישראל צריכים להיות מעורים ומחוברים זה לזה, כאשר אדם יותר ירא אלוקים הרי שהוא יותר אוהב אדם, וכאשר שנאת אדם עולה על ליבו הרי שחסר לאדם באמונה. 

כלומר ההתעלות מעל ציניות, שנאות, קנאות, קנוניות, חשבונות אישיים, וויכוחים פנימיים וחיצוניים, איננה רק מרבה שלום בין האדם לחבירו ובתוך עם ישראל אלא מחזקת את האמונה בהקב"ה.

ההתחזקות באהבת ישראל מרוממת את האדם בינו לבין אלוקיו ובינו לבין עצמו.

אהבת ישראל ביהדות איננה ערך חברתי סוציאלי,  אלא מקורה באמונה בה' ולכן כאשר צורת הקיום של מצוות בין אדם לחבירו מתוך אמונה של בין אדם למקום, היא שונה בתכלית ממי שעושה זאת כי סתם בא לו להרגיש שהוא עושה טוב.

העבודה הרוחנית של האדם במיוחד בימי בין המצרים היא לחזק את שריר הטוב, להרבות אהבה בנינו לבין עצמנו: בין האדם למקום, בין האדם לחבירו, ובין האדם לעצמו. 











עוד כתבות שיעניינו אותך

המהומות בירושלים

לאחר התיעוד ההזוי: מח"ש תחקור את השוטר שהכה חרדי

אבי יעקב
הניצול מספר

שלוש יריות בגובה הראש: סיפור ההישרדות הבלתי יאומן

אלי יעקובוביץ
הפיגוע באוסטרליה

מתברר: האדם שרץ לעבר המחבל הוא ישראלי שפצוע אנוש

יוני שניידר
"שכח להרים אמברקס"

נס בירושלים: ניידת משטרה מתדרדרת תוך כדי המהומה

אלי יעקובוביץ
כבוד לאסיר עולם התורה

האברך ששוחרר התקבל בלימוזינה: צווי גיוס נשרפו

אלי יעקובוביץ
התפנו לאחר שעות

הסלמה במאבק: ב'פלג' יצאו להפגין נגד הקצין הבכיר

נתי קאליש
עלתה השמימה

טיסה מטלטלת: נוסעת לא שגרתית ישבה במטוס

יוני שניידר
"קודש הקודשים"

בעיצומו של חנוכה: הזמר המפורסם נכנס לכלא

קובי סגל
העימות מחריף

ונצואלה זועמת לעומת התוקפנות האמריקנית

אבי יעקב
תיעוד מהקו הצהוב

מנהרות הושמדו, עשרות מחבלים חוסלו

קובי פינקלר
כך זה נראה

"פעלנו במהירות": צפו בתיעוד החילוץ המורכב

שמעון כץ
מבצע מאחורי הגב

המחבל חשף בחקירה תוכנית ימית חשאית של חיזבאללה

קובי פינקלר
על הניסים

מוצ"ש חי: קובי, יוסל'ה ואלחנן חוגגים לכם חנוכה • צפו

חיים קורץ
הוחרמו נשקים וכספים

סיכול טרור ביהודה ושומרון: צה"ל ושב"כ עצרו 40 מבוקשים

קובי פינקלר
פיינליסט 'הקול החדש'

שר-שלום מהצרי משיק סינגל בכורה: “להתגלות"

אליעזר חסיד
הכי עכשווי

המלחינים • משה ולדר מגיש את שיר העונה הרביעית

אליעזר חסיד
צפו

האדמו"ר של התוכנית: אפי הפתיע את מני עם כינור

אפי סקקובסקי ומני וקשטוק
המצלמה תיעדה

חסידי ברסלב נכנסו לשכם ללא אישור ודרסו פלסטיני

קובי אליה
הפרק השלישי

כעת בשידור: 'המלחינים 4' - מי חוזר אלינו אחרי 30 שנה

המלחינים
הסלמה במלחמה

כ-40 מל"טים תוקפים גשרים באוקראינה; אודסה מנותקת

שלמה ריזל