הכותל המערבי | צילום: Chaim Goldberg/Flash90

התורה מאריכה בפרטי פרטים את כל אתרי וסימוני הדרך של עם ישראל במדבר אך כאשר התורה מדגישה את פארן ותופל התורה מדגישה ומוסיפה עוד שתי מילים: "בין פארן ובין תופל" מדוע ולמה?

ביהדות ישנם שתי ערכים מרכזיים: אמונה באל אחד ואהבת ישראל. 

שני הערכים הללו כוללים את כל מצוות התורה אלו שבין אדם למקום ואלו שבין אדם לחבירו.

אם נביט בהיסטוריה היהודית נראה שהנפילות והמעידות הגדולות שלנו בערכי היסוד הללו קרו ב'ימי הביניים' 'בין המצרים' בין שבעה עשר עשר בתמוז ובתשעה באב:

בשבעה עשר בתמוז ארע חטא העגל, חטא עבודה זרה שפגע באמונה בהקב"ה. 

לאחר מכן בתשעה באב ארע חטא המרגלים המסמל שנאת חינם שהרי המרגלים לא רצו להפסיד את מקומם בכניסה לארץ וכמו כן החלה מריבה בין עם ישראל לעצמו על היחס לארץ ישראל.

יתירה מכך מבאר רבי שלמה אפרים מלונטשיץ מחבר הספר כלי יקר כי האימרה המזעזעת: 'ותרגנו באהליכם ותאמרו בשנאת ה' אתנו הוציאנו מארץ מצרים' יכלה להאמר לאחר שהתחזק שריר השנאה של בין אדם לחבירו.

כאשר האדם שונא את הזולת, וליבו מתמלא בשנאה כלפי חבירו הרי שהשנאה נוכחת בחייו והוא מתחיל לשנוא אפילו את הקב"ה ר"ל.

לכן הפסוק מדגיש את מילת הביניים 'בין לבין' בן פארן ובין תופל בין דברי ה'תיפלה' של עם ישראל בחטא העגל שהרי תיפלה בלשון חז"ל היא עבודה זרה – מקום תיפלות, לבין מעשה העגל בפארן, לרמז על ימי בין המצרים שאנו שרויים בתוכם, בין שבעה עשר בתמוז לבין תשעה באב.

יותר נכון בין שתי החסרונות שאירעו בימים אלו חוסר אמונה בהקב"ה ושנאת חינם.

אמונה בה' ואהבת ישראל צריכים להיות מעורים ומחוברים זה לזה, כאשר אדם יותר ירא אלוקים הרי שהוא יותר אוהב אדם, וכאשר שנאת אדם עולה על ליבו הרי שחסר לאדם באמונה. 

כלומר ההתעלות מעל ציניות, שנאות, קנאות, קנוניות, חשבונות אישיים, וויכוחים פנימיים וחיצוניים, איננה רק מרבה שלום בין האדם לחבירו ובתוך עם ישראל אלא מחזקת את האמונה בהקב"ה.

ההתחזקות באהבת ישראל מרוממת את האדם בינו לבין אלוקיו ובינו לבין עצמו.

אהבת ישראל ביהדות איננה ערך חברתי סוציאלי,  אלא מקורה באמונה בה' ולכן כאשר צורת הקיום של מצוות בין אדם לחבירו מתוך אמונה של בין אדם למקום, היא שונה בתכלית ממי שעושה זאת כי סתם בא לו להרגיש שהוא עושה טוב.

העבודה הרוחנית של האדם במיוחד בימי בין המצרים היא לחזק את שריר הטוב, להרבות אהבה בנינו לבין עצמנו: בין האדם למקום, בין האדם לחבירו, ובין האדם לעצמו. 











עוד כתבות שיעניינו אותך

קטטה עם מלצרים

בני ברק: עימות חריג בחתונה הוביל לפצועים

אבי יעקב
"הרים את הכלא"

מהכלא למעון ראש הישיבה: תיעוד ראשון מהאסיר ששוחרר

נתי קאליש
מה יורו ראשי הישיבה

הזעם החרדי על נתניהו מוביל את הח"כים להכרעה גורלית

שלום שטיין
מתוזמן למניעת חגיגות

אסיר עולם התורה שוחרר בעת הלווית אמו של ראש הישיבה

נתי קאליש
תיעוד הפינוי

לכודים חולצו משריפה בירושלים; חשש לקריסת מבנה

קובי אליה
מפלה ל'יש עתיד'

גפני ניצח ותקף: "נגמרו הימים שתשתלח בחינוך החרדי"

שלום שטיין
כבוד התורה

על סוס ועגלה: קבלת פנים לאסיר אריאל שמאי. צפו

אלי יעקובוביץ
המשפחה התכנסה

ניצול השבי חזר וקיים ההבטחה: פירוק הסוכה

אלי יעקובוביץ
כתבה מצולמת

"מהדלת למדבר בערד" • קובי פינקלר בסיור מיוחד

קובי פינקלר
לרפואת הרבי

צפו: החסידים ערכו הקפות עם ארבעת המינים

נתי קאליש
צפו בשיעור

אנושיות וערכים: הח"כ העוין סייע לנער שנעצר בהפגנה

פנחס בן זיו
אש ותמרות עשן

צפו בתיעוד המחריד: המטוס התרסק לאחר ההמראה

שמעון כץ
הופכים כל אבן

100,000 שקל למוצא: מצוד ימי אחר טלפון הפצ"רית

אבי מימרן
גרסאות סותרות

פרשת הפצ"רית מסתעפת: המשטרה מתכננת עימות בכירים

גדי פוקס
נסגר המעגל

חוסל זיד עקל, האחראי לחטיפת שישה ישראלים

קובי פינקלר
היה מענה

כשיהודה שוקרון ויוסי חיים חייגו אל טלפון הפצ"רית

יוסי חיים
פרובוקציה במסיק

צפו: הלוחמים מחלצים את הרחפן מידי האנרכיסטים

שמעון כץ
חדשות התעשייה

הרב הלל פלאי שר בחתונה, וניוקומב עושה קסם

פסח בא גד
תיעודים מיוחדים

מ.ב.ד., פריד וסוכות במופע היסטורי בארצות הברית

אלי ממונסי
צפו במעצר

"לקחנו טרמפיסטים", טענו ערבים שהסיעו שב"חים

אבי יעקב