תמונה בדף הבית:

לפני מספר שנים הייתי נוכח בכנס שערך אחד מהארגונים העוסקים בחינוך.
אל הכנס הוזמנו מלמדים ור"מים מרחבי הארץ.

אחד מהדרשנים דיבר ארוכות על דברי המשנה באבות ש"יהי כבוד תלמידך חביב עליך כשלך",
והביא ע"ז את פרוש רבי עובדיה מברטנורא ע"פ מה שנאמר במדרש תנחומא,
" 'ויאמר משה אל יהושע בחר לנו אנשים וצא הלחם בעמלק' מכאן שהיה עושה משה את תלמידו יהושע כמותו.
ללמדך דרך ארץ שלא אמר לו 'בחר לי' אלא 'בחר לנו',אע"פ שתלמידו היה,עשהו כמותו.

אחד מהאנשים,שישב לפני,ששמע את הדברים
הפנה את מבטו לחברו שכנראה עובד איתו באותו מקום וסינן בשקט
" נו..נו…,אם היו לי תלמידים כמו יהושע,לא הייתי צריך להגיע לכינוס…,נראה אותו מצליח לחבב את….( את השם לא הצלחתי לשמו).

השבוע כשהתחלתי לעבור על הפרשה נתקלתי בקושיא,ואותו אחד שהקשה על הדרשן,תרץ לי אותה.

פרשת השבוע פותחת בפסוק "ויקרא אל משה וידבר אליו מאהל מועד לאמר".

רש"י במקום מבאר שהמילה "ויקרא" שבה פותח הפסוק בתיאור תחילת הדיבור עם משה היא לשון חיבה,
בשונה מהמילה "ויקר" שמופיעה כאשר הקב"ה מדבר אל בלעם ,"ויקר אלוקים אל בלעם".

האות "א" שמופיעה בסוף המילה מגלה לנו שהדיבור אל משה היה בחיבה.

אם נתבונן בצורת הכתיבה של האות "א"
במילה "ויקרא" ,נראה מיד שהיא נכתבה ב"א" זעירא- " א" קטנה.
האות "א" הוקטנה במידותיה משאר חברותיה לאותה מילה.
והשאלה היא כמובן מדוע ??
מדוע כאשר האות "א" באה ומספרת לנו על החביבות של משה רבינו בפני הקב"ה,דוקא אז להקטין אותה ??
דוקא כאשר הקב"ה רוצה להבליט ע"י אותה אות את החביבות של משה רבינו,שם המקום להקטין את אותה אות ??
לא כדאי להדגיש את אותה חביבות ??
אולי כדאי אפילו להגדיל את האות "א" ??

נאמר במדרש "מפני מה מתחילין לתינוקות מתורת כהנים ( חומש ויקרא) …אמר הקב"ה יבואו טהורים ויתעסקו בטהורים"

יתכן..,כך חשבתי,שהתורה נותנת כאן מענה לאותו אחד…
הפסוק הראשון בחומש ויקרא בא גם כדי להורות למלמדים כיצד ללמד..,הרי מכאן מתחילים התינוקות.

אם האות "א" תבלוט בגודלה או אפילו תהיה שווה בגודלה לחברותיה,
יתכן ויסתובב מישהו אל רעהו ויסנן באוזניו שלמצוא חביבות אצל משה כשמוסרים לו את ההלכות,זה מובן,זו לא חוכמה…
אבל..תלמיד אחר..,זה לפעמים בלתי אפשרי.

לכן הקטינה התורה את האות "א" כדי ללמדנו שלא צריך שיהיה התלמיד כמשה רבינו בשביל לחבבו.
אפשרי וחייבים למצוא אצל כל אחד משהו,אפילו זעיר וקטן,כדי לחבבו.

הא…עוד משהו קטן.
כשאמרתי את הדברים לידיד קרוב,הוא ניגש לארון הספרים וציטט לי מתוך ליקוטי מוהר"ן,
"אפילו כשישראל חוטאין מאוד ח"ו,אע"פ יראה למצוא בהם זכות,אפילו אחת מיני אלף שזהו בחינת אל"ף זעירא שבויקרא.."

נו…אז תגידו,אם כך,מה לדעתכם היה עונה רבי נחמן מברסלב לאותו אחד ??

שבת שלום

===

להערות והארות אשמח גם במייל
[email protected]











עוד כתבות שיעניינו אותך

מזעזע

האסון בתנכ"י: הותר לפרסום שמו של העובד שנהרג

פנחס בן זיו
עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
אל תחמיצו

בין אבני המקדש: עדות מהחורבן מכלי ראשון

פנחס בן זיו
תיעוד מרגש

 ברכת כהנים בקונגרס: "אתה עוזר לעם ישראל"

אבי יעקב
אבי אילסון מארח

איך זה התחיל? צמד 'ממתק לשבת' בשיחה מרתקת

קול חי מיוזיק
בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
צפו

ר' מיילך זועק: "הקב"ה רוצה שנבכה בלילה זה"

הרב אלימלך בידרמן
האבות והמקדש

"אני מבטל את התביעה": רגע לפני הבדיקה המכריעה

הרב נהוראי משה אלביליה
עדות מטלטלת

הזדקפתי מול הקצין הנאצי: "אני לא מביא תועלת?" | צפו

פנחס בן זיו
צפו

"בכה תבכה בלילה": הצטרפו לשיחת המשפיע ר' מיילך בידמן

הרב אלימלך בידרמן
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
התיעוד שריגש המונים

מרגיש את החורבן: ילד קטן מתייפח בבכי

אבי יעקב
מצמרר

רק קורבן אחד: כשהרב פנגר ממרר בבכי

הרב יצחק פנגר
געגועים

מרן מתייפח בבכי: "למה החרבת את בית המקדש?"

פנחס בן זיו
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
צפו

נשיאי ארה"ב הבינו; בישראל עדיין רודפים את עולם התורה

הרה"ג מרדכי מלכא
בית המקדש הראשון

כך נחרב בית המקדש: הצטרפו למסע מרתק בעקבות החורבן

הרב יצחק פנגר
"טרוף טורף"

טרגדיה: נקבע מותו של העובד שנטרף על ידי נמר ב'תנכ"י'

פנחס בן זיו
צפו

צעקתו של הרב רוזנבלום: מה איבדנו כשאין לנו בית מקדש?

הרב ברוך רוזנבלום
שינוי כיוון

סמוטריץ': "לא יהיה יותר משא ומתן עם חמאס על חטופים"

אבי יעקב