הנפש שלנו מחולקת לשלושה חלקים:

החלק ההורי המצפוני (סופר אגו) זה שמחייב אותנו להישמע אל המוסר והמחויבות בלבד ללא כל קשר לשאלה האם הדבר נוח לנו או משתלם לנו אלא מטיל עלינו את החובה ליפעול בצורה טכנית על פי המחויבות והאחריות המוטלת עלינו.

החלק השני הוא החלק הילדותי (אידי)  הגורם לנו להיות אנכיים מלאים באהבה עצמית בלבד, מבחינת החלק הילדותי כל השאלה האם לפעול ואיך לפעול הוא בתשובה לשאלה מה נוח לי ומה טוב לי ללא כל קשר לתוצאה של המעשים והדברים, בגלל שני החלקים הללו אנו מוצאים את עצמנו לא אחת בטלטלות ובספיקות בלי יכולת לקבל הכרע, כל צד מושך לכיוון אחר ואנו לא יודעים האם לבחור בנוחות ואנכיות האישית או במחויבות ואחריות החברתית או המשפחתית, 

החלק השלישי הוא החלק הבוגר (אגו) זה שמשלב בין חלקים ומוצא את השילוב והאיזון הנכון בין הנוחות לבין המחויבות והאחריות כך שהאדם יכול לפעול גם על פי הנוחות האישית וגם על פי הצו המצפוני ולדאוג לכך שהקשר בין השנים יהיה זה יחד עם זה ולא זה מול זה.

בציווי "קדושים תהיו" התורה מורה לאדם כי המצוות יהיו חלק ממנו ובכדי שפעולותיו לא תהיינה כמו מכונה טכנית או רובוט בו הוא עושה את אך ורק את תרי"ג מצוות התורה כמי שמקשיב להוראות בלבד, עליו לפעול לשלב בין קבלת סמכות התורה מחד גיסא לבחירה אישית ולחיבור עצמי מאידך.

"חייב או פטור" "מותר או אסור" קיים בשיח של חובה ויראה בלבד, לא בקשר של מערכת יחסים של אהבת ה' ויראת הרוממות כזאת שמחברת בין האדם לבוראו בו האדם מתקרב מצד עצמו אל הקב"ה.

מסיבה זו הרובד ההלכתי בו שומע האדם להוראות התורה הוא רובד אחד ביהדות נלווים ונוספים אליו חסידות, ופרישות ועוד, על ידיהם נכנס האדם  מתוך בחירה להקב"ה, התורה נותנת לאדם מנעד רחב של אפשרויות בחירה בין המותר והאסור בכדי שגם האדם יוכל להכנס לתוך קיום המצוות מצד כח הבחירה.

לעיתים אנשים שרוממות ההלכה בגרונם מאבדים את נשמת ועומק המצווה, המעשה היבש הוא אכן קיום ציווי התצורה, אך אלינו לפעול לא רק בחינה טכנית אלא גם לפעול בנפשנו את החיבור שלו לתורת ישראל ומי שציווה עליה.

מי שחונך או מחנך את ילדיו לקיום תורה ומצוות אך ורק כי זאת חובה המוטלת עליהם, "אתה חייב" או "אסור לך" הם ליבת השיח בין המורה או ההורה לילדיו, הרי שהחינוך הזה לוקה בחסר והוא לא יחזיק מעמד לאורך ימים, התורה מבקשת מאתנו לא רק את ממעשה המצווה אלא גם שנקדש את חיינו בהוספה על מצוותיה, ויתירה מכך  שקיום התורה והמצוות יהיו ליבת חיינו ונקודת החיות שסביבה וממנה נושפע ונחיה.











עוד כתבות שיעניינו אותך

זה קורה במוצ"ש

טוקר חושף: הזמר האהוב הוא השופט האורח בגמר

מנחם טוקר
הדהדו נרטיב

השביתה עזרה לחטופים? כך סיקרה התקשורת: "התפרקות"

יוני שניידר
צפו בתיעוד

פשיטה משטרתית: החתן נעצר ביום חופתו

שמעון כץ
צפו

'דריפטים': המשטרה תיעדה נהגים משתוללים

אבי יעקב
צפו בתיעודים

גם הערב: אלפי חסידים מפגינים על מעצר בני הישיבות

נתי קאליש
צפו

נתניהו משיב למפגינים: "רוצים שהזוועות יחזרו על עצמן"

שלמה ריזל
בהצלחה

מתמודד 'הקול החדש' זאבי קמיאנסקי בקליפ חדש • ימים של אהבה

אליעזר חסיד
צפו בתיעוד

אימה בשחקים: המטוס החל לעלות באש במהלך הטיסה

שמעון כץ
לקראת הגמר

צפו כעת: מנחם טוקר ויהודה בורן נוסעים, מדברים ושרים

מנחם טוקר
26 דקות

'א קאדאטשקע אין בני ברק'! לנדסמן, מלכות, ו-12 כוכבי החתונות!

אליעזר חסיד
צפו בהצהרה

נתניהו: "שומע את הדיווחים; חמאס נמצא בלחץ אטומי"

שלמה ריזל
המתח גובר

הצטרפו לשידור המותח: רק שניים מבין ארבעה עולים לגמר

מערכת הקול החדש
צפו בקטע המלא

הביצוע שהזניק את יהודה בורן היישר אל הגמר

מערכת הקול החדש
המלכים נועדו

מרן הגר"ד: "יש עוד סוג של רודפים; עם כיפות סרוגות"

נתי קאליש
צפו

"אתה עוצר את התנועה": גם ה'אוטוטוקר' מצטרף למחאה?

מנחם טוקר
הקול החדש

אלי דייטש בביצוע גבוה במיוחד: השופטים התרשמו?

מערכת הקול החדש
צפו

כיסאות גלגלים מול הלשכה: "לא לעסקה חלקית"

אבי יעקב
צפו

אימה באירופה: תושבים ניסו להימלט מסופת האש

אבי יעקב
אתם תכריעו

הצבעה: מי המתמודד שיזנק היישר לגמר

מערכת הקול החדש
משבר השידוכים

הרב רוזנבלום זועק: "אלפי רווקים מעל גיל 28; תתעוררו"

נתי שולמן