פרשת שופטים, המצווה למנות מלך: התורה בפרשת שופטים כותבת אזהרות למלך, שלא ירבה לו סוסים ולא ירבה לו נשים וגם כסף וזהב לא ירבה לעצמו, אמר שלמה המלך אני ארבה נשים ולא יטו את לבבי וכן אמר אני ירבה סוסים ולא אשיב את העם למצרים, ובכל אופן בשני הנושאים האלה היה חסרון בהתנהלות של שלמה המלך.
החיסרון הוא גדול כ"כ עד שאמרו חז"ל היה עדיף לשלמה המלך שיהיה גורף ביבין (מנקה מקום איסוף הטינופת) ושלא יהיה כתוב עליו את הפסוק שנשיו הטו את לבבו.
עוד באתר:
בהשקפה ראשונה מיועדים פסוקים אלו רק למלך עצמו, אבל חכמינו ז"ל למדו מכאן יסוד גדול בקיום המצוות ששייך לכל אחד, כתוב בגמרא מפני מה לא נתגלו טעמי תורה? שהרי שתי מקראות נתגלו טעמן ונכשל בהן גדול העולם!!
כתוב לא ירבה לו נשים אמר שלמה אני ארבה ולא אסור לבבי וכתוב זקנת על שלמה שנשיו הטו את לבבו וכתוב לא ירבה לו סוסים.
ואמר שלמה אני ארבה ולא אשיב למצרים….אבל בסוף הוא כן הוציא מרכבות למצרים…
ואומר המדרש נוח לו לשלמה גורף ביבים כמו 'ביוב' מקום הטינופת זה עדיף לו מאשר שיהיה כתוב שנשיו הטו אל לבבו.
הפירוש הפשוט עדיף להיות תפקיד שהוא הרבה פחות מכובד מאשר שיהיה כתוב שהוא עבר על פסוקים בתורה…עדיף להיות גורף ביבין ושלא יהיה כתוב שנשיו הטו את לבבו.
השאלה, על שלמה המלך איך הוא הגיע למצב כזה? הרי הוא מכיר את המשנה באבות פ"ב מ"ד אל תאמין בעצמך עד יום מותך.
וגם אומר המדרש הקב"ה לא מייחד שמו על הצדיקים בחייהם אלא רק אחר מותם, למה? כי מי יודע כמה צדיק הוא יישאר בחייו, הן בקדושיו לא יאמין כל עוד יש להם יצר הרע, הם יכולים שוב ליפול!
אבל אחרי שמתים, אז הקב"ה מייחד שמו עליהם.
אז איך שלמה המלך אמר אני אקח ריבוי נשים, ולא ישיפיעו עליי ואומרת הגמרא במסכת שבת (דף נו, עמוד ב) כל האומר שלמה חטא אינו אלא טועה
אנו רואים בתנ"ך שמתוארים החטאים לכאורה של שלמה המלך ולמרות החסרונות המתוארים על שלמה המלך, הוא בכל אופן נבחר לבנות את בית המקדש הראשון!
להבין את הפסוקים, עלינו להכיר את הקונטקסט שבו הם נאמרו נתון ראשון התנ"ך נועד לחנך לדורות, ועוד מידע ונתון. ה' מדקדק בצדיקים כחוט השערה, ולכן התנ"ך – מקצין בכוונה בתיאור חטאיהם של נביאים וצדיקים גדולים לדוגמה, משה רבנו היכה בסלע במקום לדבר אליו, על כן נאמר לו בלשון קשה מאוד: "יען לא האמנתם בי להקדישני"(במדבר כ, יב), ולא נכנס לארץ ישראל. האם נוכל להבין פסוק זה כפשוטו, כל המעלות של משה רבנו …ובגלל חסרון קטן – כזה עונש גדול…? אלא שיש משעמות עמוקה יותר.
זה כמו שאנו רואים אדם רגיל – שעקפו אותו בתור – והוא מתחיל להתפרץ בכעסים…האם נאמר – זה רק בגלל שעקפו אותו בתור… לא!!
אלא נאמר כנראה יש רקע.. כנראה שהיה לו יום קשה כנראה שההוא שעקף אותו זה 'אויב' ישן… כלומר נחפש סיבה אחרת ונאמר – מה שראינו זו לא חזות הכל – חייב להיות שתהיה סיבה נוספת… כך משה רבנו מכה בסלע ולא מדבר הרי להכות בסלע ויצאו מים זה גם נס… זה בהיבט מסויים לא פחות נס מאשר לדבר אל הסלע… אלא שהתנ"ך מדבר בראשי פרקים… כמו סיכום של נקודות מההרצאה… (הרב הירש) ואחרי סיכום ההרצאה – נחזור על הנקודות וניזכר בכל התוכן כך הוא לימוד התנ"ך – תורה שבכתב ותורה שבעל פה – שצריכים ללמוד יחד.
התורה מתייחסת בחומרה רבה לטעויות הצדיקים, ומשתמשת בלשון קשה כפי דרגתם.
לדוגמה בחטא העגל לא עבדו כל בני ישראל לעגל (שהרי בסוף המעשה אנו למדים שרק 3000 איש עבדו את עגל הזהב בפועל, והם כידוע הערב רב). והם גם אמרו – חג להשם מחר – זה היה מוסכם שזה חג להשם ולא לעגל…אלא שהם לא ראו בעגל בורא – לא!!
אלא הם ראו בעגל – את המקום שמשם ידבר אתם הבורא וימשיך להעביר להם את הצווים, ועם זאת, בני ישראל נענשו משום שלא מחו נגד הערב רב, ודבר זה נקרא כאילו כל העם חטא.
גם על דוד המלך נאמר: "מדוע בזית את דבר ה' לעשות הרע בעינו"(שמואל ב, פרק יב, פסוק ט), למרות שלא רצח את אוריה בפועל (אף לא בצורה ישירה).
אוריה החיתי נידון למיתה, ואשתו של אוריה היתה גרושה, וגם בת-שבע היתה מיועדת לדוד. אך משום שעשה דוד את כל מעשיו בסתר, ודחק את השעה, כלומר זירז תהליכים מהר מדי, התנ"ך מתאר את החטאים בחומרה רבה מאד.
גם בעניין שלמה המלך . התורה מצווה את המלך: "ולא ירבה לו נשים ולא יסור לבבו" (דברים יז, יז).
שלמה המלך שהיה החכם באדם, הגיע ברוב חכמתו לעומק הטעם שבמצווה זו וסבר שביכולתו להתגבר על טעם זה.
ובגלל שהתורה רשמה את הטעם של המצווה, היה מקום לאמר שאם הטעם כתוב אז מי שהטעם בהיבט מסויים מינימאלי פחות קשור אליו – אז הוא יכול לעשות אחרת.
ואכן הוא הירבה לו נשים מתוך מחשבה שלא יזיקו לו ויצליח להרבות שלום בעולם בזכותן.
שלמה המלך נשא 700 נשים ו-300 פילגשות בגלל כמה סיבות עיקריות
א. הוא רצה לשאת נשים עניות רבות בכדי להאכילן ולכלכלן בכספי המלכות. (שלמה המלך תרם גם לעניי הארץ, אך בית האוצר המבוסס על מסים נועד רק למלכות והמקורבים למלכות)
ב. הוא גייר נשים נוכריות רבות מהעמים השכנים כדי לערוך עם מלכיהם הסכמי שלום שיארכו שנים רבות (כפי שהיה נהוג בתקופות עתיקות)
ג. הוא רצה להרבות את חכמת התורה בארץ באמצעות משפחות רבות בישראל
ד. בקבלה הדבר מתואר כתיקון הניצוצות ויש בו עומק רב ברובד הקבלה
בעלי הקבלה מסבירים את עומק מעשיו של שלמה המלך בסוד העלאת הניצוצות.
שלמה ניסה להעלות את הקדושה השוכנת בתוך האומות לכן קירבם,
כלומר בימות המשיח אומות העולם יכירו בהקב"ה רצה שלמה המלך לזרז את התהליך
ושיהיו לו נשים רבות וכך הן ישפיעו על האומות שמהן הן באו…
חלק מהנשים של שלמה המלך חטאו, לא כולן התגיירו בלב שלם, וחלקן המשיכו לעבוד עבודה זרה,
ומשום שהיו ממלכות מכובדות ועשירות הן הקימו מצבות לאלילים – כך אירע בסוף ימיו ולאחר מותו של שלמה, מבלי שיכל לעקוב אחריהן ולעצור בעדן בזמן.
מכיוון שהתורה מצווה על המלך- "לא ירבה לו נשים ולא יסור לבבו" חטאן של הנשים הנוכריות מיוחס לשלמה המלך כאילו הוא עצמו חטא בחטאן.
לכן נאמר שהיטו את לבבו, כלומר, רק היטו את לבבו אבל לבבו לא סר מעם השם
כלומר לבבו לא סר מעם השם אבל בכל אופן – היות שלא מספיק מחה בנשים נחשב הדבר כמי שהוא חטא…
זו הכוונה – ששלמה המלך לא חטא, אלא שהוא לא מספיק מיחה בהן ולכן נחשב הדבר כאילו הן היטו את לבבו.
שלמה המלך לא היה עובד ע"ז – לא!
ונעמיק בדברים
הקב"ה התגלה אל שלמה המלך בחלום לילה בראשית מלכותו בגבעון
"ויאמר אלקים שאל מה אתן לך
ויאמר שלמה
ונתת לעבדך לב שומע לשפוט את עמך להבין בין טוב לרע
כי מי יוכל לשפוט את עמך הכבד הזה
וייטב הדבר בעיני השם — כי שאל שלמה את הדבר הזה
ויאמר אלקים אליו בגלל שאת זה שאלת – ולא שאלת לך ימים רבים ולא שאלת לך עושר ולא שאלת נפש אויביך
ושאלת להבין לשמוע משפט
הנה עשיתי כדבריך הנה נתתי לך לב חכם ונבון אשר כמוך לא היה לפניך
ואחריך לא יקום כמוך
אשר לא שאלת נתתי לך"
ומעיד הכתוב,
ויתן אלקים חכמה לשלמה ותבונה הרבה מאד ורוחב לב כחול אשר על שפת הים
והייתה חכמת שלמה יותר מחכמת כל בני קדם ומכל חכמת מצרים
ויחכם מכל האדם ויבואו מכל העמים לשמוע את חכמת שלמה
מעתה יאירו עינינו להבין מה גרם לשלמה המלך לחשוב שלא יכשל וזה על פי מה שאמרו חז"ל: אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנס בו רוח שטות, וגם איזהו חכם הרואה את הנולד
ואם החוטא – זה בגלל שהוא מאבד את חכמתו ונכנסת בו רוח שטות
והחכם הוא זה הרואה את הנולד – ואדם חכם זוכר מאין באת – העבר
ולאן אתה הולך ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון…העתיד – הוא רואה את העתיד בהווה לנגד עיניו
החכם הוא זה שיודע באופן מוחשי וברור, שמהתאוות לא ישאר בידו כלום
ועוד יותר – הוא עתיד לקבל עונש קשה על העוונות… אבל אם נכנסת באדם רוח שטות…אז מסתלקת מהאדם החכמה. לכן הוא עובר עבירה כי הוא לא מסתכל על העתיד.
כמו שראה שלמה המלך שהקב"ה שינה במצוות המלך והוא כן גילה את טעמי המצוות מה שלא עשה בשאר המצוות….
אם כן – מזה שפט שלמה המלך – כי מה שגילה הקב"ה בתורה – את הטעם שלא ירבה לו נשים כדי שלא יסירו את לבבו וכן שלא ירבה לו סוסים כדי שלא ישוב למצרים, הוא כדי ללמדנו בכך שאם יקום מלך כזה שידע בבירור שלא יסור לבבו ממצוות ה' הרי הוא אינו נכלל בלא תעשה אלו, שהרי לכן הקב"ה כתב את הטעם!!
והחכם – הוא רואה את הנולד – אז לא נכנסת בו רוח שטות , אז הוא לא חוטא!
אז שלמה המלך – אמר 'אני כנראה לא אחטא – למה – בגלל שהקב"ה נתן לו – לשלמה המלך חכמה מרובה כ"כ.
אז כנראה שחטאים – לא יהיו עוד. שהקב"ה בכבודו ובעצמו אומר נתתי לך לב חכם אשר כמוך לא היה לפניך
ואחריך לא יקום הבין שלמה המלך שברור – שלא תיכנס בו רוח שטות
וכך הוא יוכל לשפוט את העם בצדק – כל הזמן !!
כך כתוב במחשבות חרוץ ר' צדוק הכהן מלובלין – בגלל החכמה הרבה שיש לו חשב שלמה המלך שהוא יוכל להתחתן עם נשים רבות, ורק להשפיע עליהן לטובה.
ואכן הוא לא חטא – אלא רק שלא מספיק מיחה בהן. שלמה המלך עצמו לא חטא כי היה לו לב חכם לראות את הנולד
החסרון היה לא שלו, אלא של נשיו, ובגלל שהוא צדיק – לכן מקפידים עליו יותר מאשר אדם רגיל, ואם נשיו עבדו ע"ז זה נחשב גם חסרון שלו
אז אומר המדרש, אומר את זה רשב"י:
נוח לו לשלמה שיהא גורף ביבין רק שלא ייאמר עליו – שנשיו הטו את לבבו.
ולמה שלמה המלך לא מיחה, בגלל שהוא לא רצה יותר מידי להתקרב למעשיהן, בגלל שהוא רצה לשמור על הצידקות שלו, הוא לא רצה להתקרב ל'ביוב' הרוחני , של תרבויות שונות. ולכן בשביל לשמור על עצמו הוא לא התקרב = לדון ולהוכיח אותן על התרבות שלהן.
..ולכן הוא לא מספיק 'מיחה בהן'…
מה שלא מיחה שלמה בנשיו זה משום שלא רצה להתקרב למעשיהן הרעים כדי שלא להתלכלך
וזה כאדם שמסרב לגרוף את הרפש של הביבים
לכן אומר רשב"י היה נוח לו להיות גורף ביבין, כן להתקרב לתרבות הנשים שלו, כדי יותר להוכיח אותן , כדי שלא ייכתב שנשיו הטו את לבבו. ובכל אופן עדיין נשאלת השאלה איך שלמה המלך נכשל שהוא לא מיחה בנשיו…?
אומרים רבותינו שלמה המלך נכשל מן השמים כדי להורות דרכי התורה לישראל!!
אומרת הגמ' בעבודה זרה (ד) לא עם ישראל היו ראויים למעשה העגל ולא דוד המלך היה ראוי למעשה בת שבע אז למה חטאו? אם ציבור חוטא, שלא יתייאש וייראו שאפילו בנ"י חטאו ויש להם תשובה!
וגם דוד המלך הגדול אם הוא חוטא יש תשובה יש תקווה יש דרך תיקון.
וגם שלמה המלך למרות חכמתו, הוא חכם הרואה את הנולד והסתכל בשלושה דברים ואין אתה בא לידי עבירה (משנה באבות) ואם האדם חטא,זה בגלל סיבה אחרת…
זה בגלל –שהקב"ה רצה להראות תשובה לחוטאים
כמו בנ"י, כמו דוד המלך…
כך לגבי שלמה המלך שלא יתייאש האדם ויאמר אם אני יעשה תשובה לאיפה אני אוכל להגיע? גם דוד ושלמה המלכים עשו תשובה והגיעו למקומות גבוהים מאד.
וכך אפשר להבין טוב את הסמיכות בתורה בפרשת שופטים בין המצוות של המלך לבין הצווים
"תמים תהיה עם ה' אלקיך"
ללמד אותנו את הלקח הנשגב שאנו חייבים ללמוד מפרשת המלך שהזכיר הכתוב טעמי המצוות
ונכשל בהם גדול העולם- שלמה המלך, ומזה נשכיל להבין שצריך לעבוד את ה' בתמימות בלי שום חקירות והתחכמויות
ומכאן לשלב הבא – נשואי בת פרעה עם שלמה המלך.
בספר מלכים (א', ג') מוזכרים הנישואין של בת פרעה עם שלמה באופן מיוחד.
מעניין שהשם הפרטי שלה בכלל לא מוזכר, אלא היא רק מכונה תדיר "בת פרעה".
כך נאמר: "וַיִּתְחַתֵּן שְׁלֹמֹה, אֶת-פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם ַיִּקַּח אֶת-בַּת-פַּרְעֹה, וַיְבִיאֶהָ אֶל-עִיר דָּוִד, עַד כַּלֹּותוֹ לִבְנוֹת אֶת-בֵּיתוֹ וְאֶת-בֵּית ה' וְאֶת-חוֹמַת יְרוּשָׁלִַם סָבִיב"
בעקבות הנישואין, מקבל שלמה את העיר שפרעה כבש מידי הכנענים.
שלמה ייחס משקל רב לנישואיו עם בת פרעה והוא בונה ארמון מיוחד רק לה.
חז"ל ראו נישואין אלו בחומרה ואף טענו שבניית הארמון לבת פרעה התתחילה את תהליך המרד של ירבעם בעתיד
במקור אחר אפילו חורבן הבית השני נתלה במעשה זה:
"אמר רב יהודה, אמר שמואל: בשעה שנשא שלמה את בת פרעה, ירד גבריאל, ונעץ קנה בים, והעלה שרטון, ובו נבנה כרך גדול שברומא" (מסכת סנהדרין, כ"א).
מלכות אדום מתפתחת בגלל הנישואין של שלמה המלך עם בת פרעה.
כעת בואו נשים לב לפסוקים
"ויקח את בת פרעה ויביאה אל עיר דוד עד כלותו לבנות את ביתו ואת בית ה' ואת חומת ירושלים
ויאהב שלמה את ה' ללכת בחוקות דוד אביו"
אז שלמה המלך אוהב את הקב"ה והוא שומר על חוקי התורה
אח"כ כתוב – שבגבעון נראה ה' אל שלמה בחלום הלילה
"ויאמר אלקים שאל מה אתן לך ונתת לעבדך לב שומע לשפוט את עמך להבין בין טוב לרע ויאמר אלקים אליו יען אשר שאלת את הדבר הזה הנה עשיתי כדבריך הנה נתתי לך לב חכם ונבון אשר כמוך לא היה לפניך ואחריך לא יקום כמוך"
מפסוקים אלו למדנו שבתחילה כשהתחתן שלמה עם פרעה מלך מצרים לא כעס עליו הקב"ה שהרי הכתוב מעיד מיד אחר כך ויאהב שלמה את ה' ללכת בחוקות דוד אביו
ויותר מכך – מיד אח"כ הקב"ה התגלה אליו בחלום…ונתן לו את המתנה הגדולה – לב חכם… כלומר הקב"ה כן תגמל את שאול המלך, אפילו שהוא נשא נשים נכריות…למה?
כי הוא עשה זאת למטרה נעלית! לקרב את כל האומות לעבודת השם, כמו שכתוב צפניה: כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם השם לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד.
אלא שבסוף
אחרי שנשא אותן נתגלה קלונן, שנשארו עם העבודה זרה שרכשו בבית אביהן ועוד רצו לקלקל את שלמה המלך ואפילו שלא הצליחו בכך עם כל זאת מאחר שלא מיחה בהן הרי זה נחשב כאילו הצליחו להטות את לבבו
וכך כתב הרמב"ם ביאה פי"ג הלכות יד – טו
אל יעלה על דעתך ששמשון המושיע את ישראל או שלמה מלך ישראל שנקרא ידיד ה' נשאו נשים נכריות בגיותן אלא סוד הדבר כך הוא שהמצוה הנכונה כשיבוא הגר או הגיורת להתגייר בודקין אחריו שמא בגלל ממון שיטול או בשביל שררה שיקבל…לא!!
אלא שבאמת היה חסרון בגיור, היה חסרון בתהליך, ולכן גם בסוף הנשים האלה, כן חזרו למערכות החשיבה וההתנהלות של הגוים.
ואומרת הגמרא בסנהדרין, כאשר נשא שלמה את בת פרעה -ירד גבריאל ונעץ קנה בים והעלה שרטון ועליו נבנה כרך גדול שברומי,
כבר אז הכין הקב"ה לא רק את החורבן של בית המקדש הראשון שבנה שלמה אלא גם חורבן בית המקדש השני שבנה הורדוס שהרי בית המקדש הראשון נחרב על ידי נבוכדנצר מלך בבל ואילו בית המקדש השני נחרב על ידי מלכות רומי
חז"ל מתארים בהרחבה את הנישואין של שלמה המלך עם בת פרעה-
שבע שנים בנה שלמה את בית המקדש, לא שתה בהן יין כיון שבנאו ונשא בתיה בת פרעה אותו הלילה שתה יין והיו שני מיני שמחות,שמחה אחת שמחה לבנין בית המקדש, ואחת שמחה לנישואין עם בת פרעה.
ואז אומר המדרש עלה בדעת הקב"ה להחריב את הבית. אמרו רבותינו, אלף מיני זמר הכניסה בת פרעה, ורצתה לזמר את כל הסגנונות, כי כל סגנון זימרה מותאם לכל ע"ז.
היא פרסה שטיח למעלה מהמיטה של שלמה המלך וקבעה בו אבנים טובות ומרגליות שהיו מבהיקות כעין כוכבים ומזלות…חשב לקום שלמה המלך, אך כל פעם ראה שעדיין לילה… ושלמה המלך באותו לילה ישן עד ארבע שעות במהלך היום, וגם היה ישן שמפתחות בית המקדש תחת ראשו.
ואמו העירה אותו-הקריבו תמיד של שחר בארבע שעות ועם ישראל היו עצובים, ולא רצו להעיר את שלמה המלך בגלל אימת המלכות הלכו להודיע לאמו, שהיא זו שהעירה, אותו, אמו, זו בת שבע.
היא האירה אותו ואמרה, שדוד המלך היה צדיק, אם ידברו אנשים, ידברו שממני מגיע הצד השלילי שהרי כולם יודעים שדוד המלך היה צדיק, וגם הוכיחה אותו על כך שהוא הירבה נשים.
וזה באמת פלא גדול, איך הענק שבענקים ,שלמה המלך החכם באדם איך הוא יערב את שלימות שמחת המקדש עם נישואי בת פרעה? ולמה הוא ישן עם המפתחות של המקדש תחת ראשו?
ומה המשמעות העמוקה של האבנים טובות שנראו כמו כוכבים ששמה בת פרעה מעל ראשו של שלמה המלך?
בספר שבילי פנחס הוא מביא רעיון עמוק
האריז"ל בספר הגלגולים אומר ששלמה המלך נשא את בת פרעה למה?
שלמה המלך היה ניצוץ מנשמת משה רבנו, ומי שהצילה את משה רבנו מהיאור הייתה בתיה בת פרעה
החלק הרע שלה היה רוצה שלמה המלך לתקן אותו = והחלק הזה התגלגל בבת פרעה שהיתה בזמן שלמה המלך.
ומענין שהמדרש אומר ששלמה המלך נשא את 'בתיה בת פרעה' כלומר ששם בת פרעה שנשא שלמה המלך השם שלה היה גם בתיה
אז יש צד טוב בבתיה בת פרעה במצרים בזמן השיעבוד שהיא התגיירה, זה חזר אל הטוב, כמו שכתוב ותרד בת פרעה לרחוץ על היאור- ירדה לרחוץ מגילולי אביה
החלק הרע – עדיין לא תוקן בימי משה רבנו והתגלגל אותו חלק רע בבת פרעה בזמן שלמה המלך.
וזה היה חלק רע כ"כ שמשה רבנו לא יכל לתקן את הרע הזה.
היא הייתה ממשיכה לעבוד ע"ז ושלמה המלך לא הצליח להוכיח אותה, ועל זה נגזרה גזירת החורבן
ולכן גם שלמה המלך אח"כ התגלגל בירמיהו הנביא, למה? כדי להיות מי שרואה את החורבן!
ה"חתם סופר זי"ע אומר שנצטער ירמיה הנביא כל כך על חורבן בית המקדש וגם שפט וחשב בדעתו שמגיע לו עונש גדול על החורבן שהרי הוא גרם לכך על ידי שנשא את בת פרעה בגלגול קודם כשהוא היה שלמה המלך, כי ירמיהו היה גלגול שלמה המלך ולכן חשב שהוא קשור לסיבת החורבןו ולכן מגיע לו עונש גדול מאד.
ועוד אומר המגלה עמוקות שמשה רבנו רצה והשתוקק להיכנס לארץ ישראל שאמר – 'אעברה נא ואראה את הארץ הטובה אשר בעבר הירדן ההר הטוב הזה והלבנון'.
ההר הטוב זו ירושלים הלבנון זה בית המקדש.
אמר הקב"ה "רב לך אל תוסף דבר אלי עוד בדבר הזה"
ואומרת הגמ' במסכת סוטה ששונאי ישראל לא יכולים לפגוע במעשה משה רבנו.
כמו שכתוב כאשר נבנה המקדש, הראשון נגנז אוהל מועד קרשיו ובריחיו ועמודיו ואדניו
למה? כי לא שלטו בו ידי נכרים
בחורבן המקדש שפך הקב"ה חמתו על העצים ועל האבנים, ואומר האור החיים הק' אם משה רבנו היה נכנס מעשה ידיו נצחיים והקב"ה לא היה מכלה חמתו על העצים ועל האבנים, אלא על בנ"י – והמשכן לא יכל להיות משכון…
אם המשכן הוא משכון זה אומר שהוא יכול להיחרב…
לכן לטובת בנ"י משה רבנו לא נכנס כי הם לא ראויים לחיות ללא חטאים קיצוניים שייגרמו לחורבן הבית
אלא המעשים שלהם – בסוף – כן יחריבו את הבית!!
ולכן אי אפשר שמשה רבנו ייכנס לארץ
לכן אמר משה רבנו – בגללכם לא נכנסתי לארץ…למה כי בחטא המרגלים התברר שיש בכם שורש פורה ראש ולענה באופן קיצוני… ואם כך אי אפשר שאתם תחיו ללא חטאים אז אי אפשר שאני אבנה את המקדש
כי אם המקדש יצטרך בשלב מסויים להיות משכון, זה על חשבון – המקדש
וזה לא יכול להיות במקדש של משה רבנו!
אומר המגלה עמוקות
זה מה שאמר הקב"ה למשה רבנו – רב לך – אתה בדרגה גבוהה מידי, המעשים שלך נצחיים ואומות העולם לא יוכלו לפגוע במקדש שאתה תבנה. לכן אל תעבור את הירדן – כי אם ייצטרך הקב"ה לשפוך חמתו זה לא יהיה על העצים ועל האבנים אלא על עם ישראל… ח"ו!
ושלמה המלך הוא גלגול ממשה רבנו , הוא כמו משה רבנו – רוצה לבנות את המקדש לנצח!!
הוא רצה לבטל את כל הגלויות העתידיות, והטעות הייתה שהוא עדיין לא כמו משה רבנו
וגם עם ישראל עדיין לא ראויים לגאולה שלימה.
כך נבין את מה שכתוב בגמרא:
ביקש קהלת למצוא דברי חפץ, ביקש קהלת להיות כמשה יצתה בת קול ואמרה לו: ולא קם נביא עוד בישראל כמשה
במה הוא ביקש להיות כמו משה רבנו? הוא היה גלגול של משה רבנו
הוא רצה להיות כמוהו,הוא רצה שהוא ייבנה את המקדש שמעשה ידיו יהיו נצחיים כמו אלה של משה רבנו.
וכתוב בספרים רבים ,כמו 'רסיסי לילה' (אות כ) כל הסיבה שנשא שלמה המלך את הנשים הנכריות זה בשביל שרצה שיכירו אומות העולם במלכות השם בעולם.
הוא רצה להכניס את הגויים תחת תרבות עם השם, שיידעו את האמת – כי להשם המלוכה כמו שיהיה לעתיד לבוא שכולם ידעו שהשם אחד ושמו אחד.
ולכן הוא רצה לרומם את הניצוצות לגאול את הניצוצות שהיו בבית פרעה אלא שלא היה אפשר להוציא אז את הניצוצות זה היה יותר מדי עמוק בקליפה
והרי כתוב והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול ובאו האובדים בארץ אשור והנדחים בארץ מצרים
והשתחוו לה' בהר הקודש בירושלים.
והכוונה על דרך הרמז- לעתיד לבוא = כל האומות עתידין להביא דורון למלך המשיח ומצרים מביאין תחילה, וסבר מלך המשיח שלא לקבל מהם ויאמר לו הקב"ה שכן יקבל מהם שהרי הם היו מקום אכנסיא לבנ"י במצרים
ומהן המתנות שייתנו אומות העולם לבנ"י – איזה מתנות? כסף וזהב זה וודאי שלא!!
אלא איזה מתנות?
ניצוצות הקדושה שיש בכל המקומות בעולם, המתנות הן ניצוצי הקדושה.
מה שלא הצליחו לברר בנ"י בגלויות, הם היו כל כך שקועים בגלות מצרים ולכן הרבה מבנ"י לא יצאו בשלושת ימי האפילה אלא הם נשארו במצרים…
אבל לעתיד לבוא הם יגיעו – "ובאו האובדים מארץ אשור והנדחים מארץ מצרים"
הבני יששכר אומר – שבנ"י שהיו במצרים והם מתו בשלושת ימי האפילה, במכת חושך הם נשארו במצרים ולא יצאו משם, ולא יכל משה רבנו להוציא אותם ממצרים, הם נפלו לנון שערי טומאה
מצרים אותיות – מצר+ מם ויוד ביגמטריא 50, והם היו במצר ה 50
ובבתיה בת פרעה היה חלק טוב וחלק רע, החלק הטוב התרומם אבל החלק הרע – עדיין לא!!
שלמה המלך הוא ניצוץ ממשה רבנו – והוא כמו משה רבנו – רוצה לקדם ולזרז את תהליך הגאולה וחשב לתקן ולבנות את בית המקדש
לכן דווקא בזמן שלימות המקדש רצה לשאת את בת פרעה – למה?
בגלל שזה הזמן לקרב את הגאולה העתידה, עכשיו יש את האור הגדול – את הנ' שערי קדושה במקדש
כמו שכתוב בזרע קודש – המקום הק' במקדש מהו?
זה הארון – ארון אותיות – אור נ', האור של נ שערי בינה
כעת אפשר לקרב את בת פרעה – החלק הטמא של בתיה בת פרעה עוד מזמן משה רבנו.
ולמה שתה שלמה המלך יין באותו לילה של שלימות המקדש והנישואין עם בת פרעה?
כי הגמ' אומרת שלעתיד לבוא – יהיה יין המשומר בענביו מששת ימי בראשית והשל"ה הק' (מסכת פסחים מצה שמורה) אומר שיין המשומר הכוונה לנ שערי בינה.
כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם השם לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד.
לכן שתה את היין , עם הרעיון הפנימי העמוק של היין, מה שמסמל את הפנימיות
זה עומק הרעיון נכנס יצא סוד…איזה סוד-סודות התורה!!
ולכן נדב ואביהוא נכנסו למקדש כשהם שתו, לא בשביל להשתכר, אלא כי יין וסוד בגימטריא 70 נכנס יין יצא הסוד של משמעות החיים שזה – אין עוד מלבדו, האמונה בהקב"ה בלבד
ולכן כתוב במדרש – שהיא רקדה 80 ריקודים, גם 1000 מיני זמר היה באותו לילה
למה – כי בגיל 80 הוציא משה רבנו את בנ"י ממצרים, ו1000 מיני זמר כנגד הברכה של משה רבנו – יוסיף השם עליכם ככם 1000 פעמים.
כל זה היה כדי לעורר את העניין של משה רבנו…לברר את ניצוצות הקדושה
ועוד כתוב בספר שבילי פנחס – שבתיה בת פרעה היא הגלגול של חווה- חווה היא יציר כפיו של הקב"ה
והיא קרויה בתיה- בת השם!
היא יציר כפיו של הקב"ה, בת של הקב"ה ולכן היא כ"כ חמלה וריחמה על משה רבנו – שהוא גלגול של הבל וחווה היא האמא של הבל.
אז בתיה גלגול של חווה מצילה את משה רבנו גלגול של הבל וחווה היא גרמה לחטא עץ הדעת.
ושבירת הכלים והנשמות הטועות שירדו למצרים. זה הכל בגלגל חטא עץ הדעת, ולכן רצתה חווה לתקן – ולכן הייתה לבתיה הגלגול של חוה את הנטיה להציל את משה רבנו הגלגול של הבל
לכן רצה שלמה המלך בכח קדושת המקדש – להציל את בת פרעה שהיא בתיה שהיא חווה, וכך לרומם את העולם ולתקן אותו במלכות השם בעולם.
עוד אומרים חז"ל ששלמה המלך חשב שהוא עשה טוב, אבל אמר הקב"ה לירמיהו הנביא- גלגול שלמה המלך
"על אפי ועל חמתי היתה לי העיר הזאת למן היום אשר בנו אותה ועד היום הזה"
היות ושלמה המלך לא עשה את התיקון באופן מושלם וזה לא מעשה ידי משה רבנו שמעשה ידי משה רבנו הם מעשים נצחיים
ורמז הקב"ה שיהיה המצב של 'אפי וחמתי'
כלומר יצטרך הקב"ה כביכול לשפוך את חמתו על ישראל ובמקום לפגוע בעם ישראל
המקדש יהיה משכון…
ועוד אומר הנביא ישעיהו (ב, ג)
"וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר השם אֶל בֵּית אֱלֹקי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר השם מִירוּשָׁלָ͏ִם"
לא כאברהם שכתוב בו הר שנאמר אשר יאמר היום בהר ה' יראה
ולא כיצחק- שכתוב בו שדה שנאמר ויצא יצחק לשוח בשדה
אלא כיעקב שקראו בית ויקרא את שם המקום ההוא בית אל
וביאר האלשיך הקדוש בתורת משה
בית המקדש הראשון היה בזכות אברהם אבינו, שלטו בו ידי האויבים מצד ישמעאל שיצא מאברהם
וכן בית המקדש השני שהיה בזכות יצחק אבינו שלטו בו ידי האויבים מצד עשו שיצא מיצחק
אבל בית המקדש השלישי
יהיה בזכות יעקב אבינו שהיתה מיטתו שלימה יתקיים לנצח נצחים בלי שום ביטול.
נמצינו למדים מזה כי בית המקדש הראשון שבנה שלמה המלך עמד בזכות אברהם אבינו והנה
שלמה המלך ידע שבית המקדש עלול להיחרב משום שיצאה מאברהם קליפת ישמעאל! לכן שלמה המלך עשה השתדלות בחכמתו הגדולה להכניע קליפת ישמעאל כדי שיוכל להקדים את הגאולה השלימה שאז יתקיים בית המקדש לעולם!
וזהו עומק הענין שעסק כל הלילה בשמחת בית המקדש ובשמחת נישואי בת פרעה בחשבו שבכך יברר כל ניצוצי הקדושה שנשארו בטומאת מצרים כי חשכת הלילה היא רמז על הגלות ועל ידי שביטל את חשכת הלילה בשמחה של מצוה רצה לבטל את כל הגלויות ולקרב בכך את הגאולה אשר "לילה כיום יאיר"
כך נוכל להבין עוד,
שישן שלמה המלך כאשר מפתחות בית המקדש נתונים תחת ראשו
בגמרא סנהדרין צח כתוב: אני ה' בעתה אחישנה זכו אחישנה לא זכו בעתה
אם עם ישראל יהיו בבחינת 'זכו' אז הגאולה – תהיה 'עם ענני שמיא', ואם הגאולה תהיה לא זכו – בעתה אז באטיות – רוכב על החמור
ועל א"א ע"ה כתוב, "וישכם אברהם בבוקר ויחבוש את החמור"
ועל זה אמרו חז"ל זריזים מקדימים למצוות שנאמר -וישכם אברהם בבוקר
וישמעאל הוא כנגד החמור (כך בספר אור יקר פרשת פקודי כרך יא)
ישמעאל הוא קליפת החמור, זו מידת העצלות.
כך החמור, הוא עצל ולא רץ בזריזות, ואברהם אבינו השכים בבוקר בזריזות למען קיום רצון השם…והוא הכניע את החמור -את ישמעאל
ישמעאל הוא קליפת החמור, העצלות שמתעצל לעסוק בתורה ובמעשים ערכיים.
לכן ויחבוש אברהם את חמורו, את מידת העצלות וכתוב 'וישכם אברהם בבוקר'- לקיים את המצווה.
וכתוב זכו אחישנה לא זכו בעתה,
אם זכו במשמעות של זיכוך אז 'אחישנה' למהר ולזרז תהליכים…
אבל אם לא זכו אז הגאולה תגיע בעתה
ועוד אם -היהודים יעבדו את הקב"ה בהתלהבות וברצון גדול ,אז הזריזות – של עמ"י, תגרום לזריזות בשמים ותגיע הגאולה מהר אחישנה, אחישנה – מלשון – חיש – מהר.
אבל אם תגיע הגאולה בעתה זה בגלל שגם אנחנו בקצב אטי בעבודת השם.
ולכן אם – זכו ויעבדו את הקב"ה בזריזות ובהתלהבות – אז מכ"מ גם משיח יגיע מהר
עם ענני שמיא…
אבל אם יעבדו באופן אטי מצוות אנשים מלומדה אז גם המשיח יגיע באופן איטי…משיח – עני ורוכב על החמור.
ואמרנו שבית המקדש הראשון הוא בזכות אברהם אבינו, ושלמה המלך כמובן ידע את זה
ולכן שלמה המלך ידע שכנגד אברהם אבינו – ישנה את קליפת ישמעאל – ולכן הוא הלך בדרכו של אאע"ה – וישכם אברהם בבוקר ויחבוש את חמורו.
בשביל להכניע את העצלות של החמור,להכניע את קליפת החמור – זה ישמעאל.
ולכן היה שלמה המלך ישן עם המפתחות של המקדש – תחת ראשו – רמז וסמל לכך שהוא מקים את המצוות בזריזיות, וזה כדי להזכיר לעצמו – שכל מה שהוא ראוי לבנות את בית המקדש הראשון, זה בזכות אברהם אבינו
ואאע"ה היה זריז –"וישכם בבוקר ויחבוש את חמורו"
והמשיח – בא על החמור – אם עם ישראל הם באטיות ובעצלות- מצוות אנשים מלומדה
אבל אם הם פועלים בזריזות, אז המשיח יגיע באחישנה – כמו שהוא 'חיש' ממהרים כך המשיח יגיע אחישנה
אאע"ה חבש את חמורו…
וכך רצה שלמה המלך – לקום מוקדם בבוקר ולעשות מעשה – שיזכיר לו לקום מוקדם בבוקר לזריזות שיהיה גם – 'וישכם שלמה בבוקר'…
והרי עם ישראל לא היו ראויים לגאולה שלימה – לבית נצחי כמו שיהיה בית המקדש השלישי
ולכן הוא רצה ביוזמה שלו – באתערותא דלתתא – ליזום ולפעול וליצר את המצב הרוחני המושלם, אם הוא יעשה את המעשים בזריזות ממילא גם יהיה תהליך זריז משמים ביחס לגאולת בנ"י…
היות ולא הגענו לגאולה –הצליחה בת פרעה לקלקל …היא שמה מעל ראשו את הכוכבים ומזלות מה שבלבל…אבל יותר מכך, זה מעין רמז וסמל – שלא!! עדיין לא הגיע זמן הגאולה!!! לא!!! חשכת הלילה תהיה עוד הרבה זמן…
ובית המקדש עוד ייחרב בגלל ע"ז והיא כבר כמו רומזת לשלמה המלך – תדע לך – כל מה שאתה רואה כוכבים ומזלות על הקירות – זה בגלל שבנ"י הם עדיין ברמה נמוכה
וההוכחה שגם עתיד להיחרב הבית בגלל ע"ז…