
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, הודיעה היום (שלישי) על ביטול תוכנית הרכבת שהייתה אמורה לחבר בין עפולה לג'נין. התוכנית השאפתנית, שהוצעה בעבר על ידי השר לשעבר ישראל כ"ץ, הייתה חלק מחזון רחב יותר ליצירת חיבור תחבורתי בין הרשות הפלסטינית לנמלי ישראל ומשם לטורקיה ושאר העולם.
"החלטתי על ביטול תוכנית הרכבת מעפולה לג'נין, אין פרסים לטרור", אמרה שרת התחבורה. "השטח עליו היתה אמורה לקום הרכבת ומסוף מטענים נרכש על ידי ממשלת תורכיה כחלק מחזונו של ארדואן לחבר את הרשות הפלסטינית לתורכיה דרך הים התיכון – תוואי הרכבת היה אמור להיות עפולה ג׳נין חיפה ומשם לים, לטורקיה ולעולם. התגברות ההסתה והאלימות באיו"ש, בייחוד בג'נין והקו האנטישמי אותו מוביל ארדואן, הובילו אותי למסקנה המתבקשת לעצור מיידית את הרכבת המיועדת".
עוד באתר:
רגב הוסיפה: "עם ביטול המסילה אנו מעבירים מסר ברור: לא נסבול טרור ואנטישמיות. אמשיך לפעול בנחישות למען ביטחון ישראל, להרחיב ולפתח את התשתיות והתחבורה, תוך שמירה על האינטרסים המדיניים והבטחוניים שלנו".
התוכנית המקורית כללה הקמת מסילת רכבת שתחבר את ג'נין לרכבת העמק, העוברת בחיפה, עפולה ובית שאן, כשאף הייתה כונה להאריך את הקו בעתיד עד ירושלים. עלות הקמת המסילה הבודדת הוערכה ב-180 מיליון שקלים.
דני עטר, ראש מועצה אזורית הגלבוע, בירך על ההחלטה. "פעלנו בשיתוף פעולה עם השרה רגב כדי לבטל את הפרויקט", אמר. "התוכנית הייתה דורשת הפקעת למעלה מ-2,000 דונם של אדמות פרטיות מתושבי הכפר מוקייבלה, דבר שהיה פוגע קשות בתושבי האזור".
מקורות במשרד התחבורה ציינו כי השטח שעליו הייתה אמורה לקום הרכבת נרכש בעבר על ידי ממשלת טורקיה, כחלק מחזונו של הנשיא ארדואן לחבר את הרשות הפלסטינית לטורקיה דרך הים התיכון. עם זאת, המצב הביטחוני המתדרדר באזור ג'נין הוביל לשינוי בתפיסה. כזכור, בימים האחרונים מתרחשת הסלמה משמעותית באלימות באזור ג'נין, כאשר אתמול חוסלה חוליית מחבלים מהאוויר לאחר שהשליכה מטעני חבלה לעבר כוחות צה"ל.