הרב יצחק ידידיה שינפלד

הגמרא במסכת ברכות מספרת, כי בשעה שרבי יוחנן בן זכאי היה על ערש דווי, באו תלמידיו לבקרו. כשנכנסו לחדר, ראו התלמידים את רבם הגדול בשעתו האחרונה בעולם הזה, נרגש ומפוחד מפני הרגע שבו יצטרך לתת דין וחשבון ולא האמינו למראה עיניהם. הם לא הבינו כיצד "נר ישראל, עמוד הימיני, פטיש החזק", כלשונם, כל – כך חושש מגזר דין של מעלה ותמהו בפניו: "מפני מה אתה בוכה?"

ענה להם רבי יוחנן בן זכאי ואמר: "אילו היו מוליכין אותי לפני מלך בשר ודם, הייתי בוכה, ועכשיו שמוליכים אותי לפני מלך מלכי המלכים – על אחת כמה וכמה." רבי יוחנן העיד על עצמו, כי אפילו בפני מלך שהיום כאן ומחר בקבר, ואם כועס עלי – אין כעסו כעס עולם, ואם אוסרני – אין איסורו איסור עולם, ואם ממיתני – אין מיתתו מיתת עולם. גם בפני מלך כזה, שאפשר לפייס אותו בדברים ולשחד אותו בממון, עם כל זאת, העיד על עצמו רבי יוחנן, הייתי בוכה. אם-כן, אמר להם התנא הקדוש, כעת, שעתידים להוליך אותי לפני מלך מלכי המלכים – על אחת כמה וכמה!

"ולא עוד", – הוא הוסיף – "אלא שיש לפניי 'שני דרכים': אחת של גן עדן ואחת של גיהנם, ואיני יודע באיזו מוליכין אותי. לפיכך," – סיים את דבריו – האם ייתכן, שלא אבכה?!".

נשאלת השאלה, מה הוסיף רבי יוחנן בדבריו האחרונים מעבר לדבריו הראשונים? מפני מה אדם מתיירא מגזר דין של מעלה, אם לא משום שיש לפני כל אחד ואחד שתי אפשרויות – גן עדן במקרה הטוב וחלילה גיהנם במקרה הרע. זהו החשש העיקרי שמטריד את האדם המאמין במהלך חייו, ובמיוחד ברגעיו האחרונים. מה פירוש המילים "ולא עוד"? מה בא רבי יוחנן ללמד את תלמידיו?

לשאלה זו מצאתי תשובה בדברי סבי הגדול, הרב יצחק ידידיה פרנקל זצ"ל.

פרשת ניצבים פותחת במשפט: "אתם ניצבים היום כולכם לפני ד' אלוקיכם" וממשיכה בפירוט הניצבים מכל הדרגות והמעמדות, החל מ"ראשיכם ושבטיכם" ועד "חוטב עציך ושואבי מימיך".

אמנם כן, כולכם ניצבים ועתידים ליתן את הדין לפני ד' אלוקיכם, אך אינו דומה דינם של חוטבי העצים ושואבי המים, הנידונים באופן אישי כל אחד ואחד לפי כוחותיו ויכולותיו, לעומת דינם של 'ראשי שבטיכם'.

מנהיגי הציבור שבכל דור ודור אינם עומדים למשפט פרטי בלבד. עליהם מוטל לעמוד אף במשפט ציבורי. כשהם יגיעו לשמיים ויתייצבו בפני בורא עולם, יבחנו שם, כביכול, כיצד השפיעה ההתנהלות שלהם על הציבור, שסר למרותם. אם חלילה, התנהגותם לקתה בחסר, עליהם יהיה לתת את הדין לא רק על עצמם אלא לשאת באחריות אף על ההשפעה השלילית, שנגרמה מכך לציבור כולו.

לאור הדברים הללו ביאר סבי הגדול, כי זו הייתה תשובתו של רבי יוחנן,

רבי יוחנן בן זכאי אמר לתלמידיו: אינני כמות כל האדם. בשונה משאר העולם, אני לא חייב לתת דין וחשבון רק על מעשיי במישור הפרטי. לפניי שני דרכים, אחת של גן עדן ואחת של גיהנם – אפילו אצא זכאי בדיני הפרטי, ביחסים המוצנעים ביני לבין בוראי, עדיין לא מובטח לי, כי אף במישור הציבורי אצא זכאי!

לי יש שני דיונים, שני דרכים, ולכך אני ירא מאימת הדין.



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

הדרמה בעיצומה

תיעוד אווירי מכביש 1: השריפות שנקלטו במצלמות התנועה

גדי פוקס
החרפת המאבק

מחאות סוערות ומחזות חריגים מחוץ ללשכת הגיוס

אלי יעקובוביץ
חשש כבד

שריפה פרצה בהרי ירושלים: הוכרזה מכת אש, תושבים פונו

שמעון כץ
השריפה בעיר החרדית

האש מתפשטת במהירות: פונו בניינים בבית שמש

שמעון כץ
הסכנה בדרכים

תיעוד קשה: רוכב האופנוע התהפך אל הכביש

אבי יעקב
צפו

המלון עלה באש: 15 בני אדם נהרגו

שמעון כץ
"מכשול חמור"

הרב שלום ארוש מתנגד בתוקף למופע של תלמידו

קובי סגל
"יש פה מישהו?"

תיעוד דרמטי: מוודאים שאיש לא נשכח ברכבים

אלי יעקובוביץ
מחאות סוערות

הדרוזים יצאו למחות: "הגנו על האחים שלנו"

אבי יעקב
"סלע על הלב"

"אדם נורמלי לא מעכל את זה; התועבה בטקס עברה כל גבול"

הרב משה בן לולו
הרוגים ופצועים

הקלטה העליבה את מוחמד: עימותים אלימים בסוריה

אבי יעקב
12 לוחמי אש נפגעו

9 מוקדי שריפה, 163 צוותי כיבוי פועלים בשטח • כל העדכונים

מערכת אמס
לצמצם סיכונים

תיעוד חריג: הטרקטור הורס את גדר ההפרדה בכביש 1

אבי יעקב
החקירה נמשכת

הטרגדיה: הותר לפרסום שם הפעוט שנחנק למוות

אלי יעקובוביץ
פנייה חדה

דרמה בלב ים: מטוס הקרב החליק מהסיפון

שמעון כץ
על מה ולמה

המשטרה עצרה "זמר מוכר ולהקתו" והרכב נגרר

גדי פוקס
איבוד שליטה

מדינות שולחות סיוע • מצב חסימות הכבישים עקב השריפות

שמעון כץ
באופן שיטתי

הסיר שלטי חטופים - ונאלץ להתפטר מתפקידו

שמעון כץ
קסם לחיים

תרגיל מיוחד ומטלטל; המתנה שיכולה לשנות לכם את החיים

הרב אריה אטינגר
אחרי הפינוי

תיעוד מצמרר: פורעים ערבים שרפו תפילין וספרי קודש

אלי יעקובוביץ