הרב יצחק ידידיה שינפלד

הגמרא במסכת ברכות מספרת, כי בשעה שרבי יוחנן בן זכאי היה על ערש דווי, באו תלמידיו לבקרו. כשנכנסו לחדר, ראו התלמידים את רבם הגדול בשעתו האחרונה בעולם הזה, נרגש ומפוחד מפני הרגע שבו יצטרך לתת דין וחשבון ולא האמינו למראה עיניהם. הם לא הבינו כיצד "נר ישראל, עמוד הימיני, פטיש החזק", כלשונם, כל – כך חושש מגזר דין של מעלה ותמהו בפניו: "מפני מה אתה בוכה?"

ענה להם רבי יוחנן בן זכאי ואמר: "אילו היו מוליכין אותי לפני מלך בשר ודם, הייתי בוכה, ועכשיו שמוליכים אותי לפני מלך מלכי המלכים – על אחת כמה וכמה." רבי יוחנן העיד על עצמו, כי אפילו בפני מלך שהיום כאן ומחר בקבר, ואם כועס עלי – אין כעסו כעס עולם, ואם אוסרני – אין איסורו איסור עולם, ואם ממיתני – אין מיתתו מיתת עולם. גם בפני מלך כזה, שאפשר לפייס אותו בדברים ולשחד אותו בממון, עם כל זאת, העיד על עצמו רבי יוחנן, הייתי בוכה. אם-כן, אמר להם התנא הקדוש, כעת, שעתידים להוליך אותי לפני מלך מלכי המלכים – על אחת כמה וכמה!

"ולא עוד", – הוא הוסיף – "אלא שיש לפניי 'שני דרכים': אחת של גן עדן ואחת של גיהנם, ואיני יודע באיזו מוליכין אותי. לפיכך," – סיים את דבריו – האם ייתכן, שלא אבכה?!".

נשאלת השאלה, מה הוסיף רבי יוחנן בדבריו האחרונים מעבר לדבריו הראשונים? מפני מה אדם מתיירא מגזר דין של מעלה, אם לא משום שיש לפני כל אחד ואחד שתי אפשרויות – גן עדן במקרה הטוב וחלילה גיהנם במקרה הרע. זהו החשש העיקרי שמטריד את האדם המאמין במהלך חייו, ובמיוחד ברגעיו האחרונים. מה פירוש המילים "ולא עוד"? מה בא רבי יוחנן ללמד את תלמידיו?

לשאלה זו מצאתי תשובה בדברי סבי הגדול, הרב יצחק ידידיה פרנקל זצ"ל.

פרשת ניצבים פותחת במשפט: "אתם ניצבים היום כולכם לפני ד' אלוקיכם" וממשיכה בפירוט הניצבים מכל הדרגות והמעמדות, החל מ"ראשיכם ושבטיכם" ועד "חוטב עציך ושואבי מימיך".

אמנם כן, כולכם ניצבים ועתידים ליתן את הדין לפני ד' אלוקיכם, אך אינו דומה דינם של חוטבי העצים ושואבי המים, הנידונים באופן אישי כל אחד ואחד לפי כוחותיו ויכולותיו, לעומת דינם של 'ראשי שבטיכם'.

מנהיגי הציבור שבכל דור ודור אינם עומדים למשפט פרטי בלבד. עליהם מוטל לעמוד אף במשפט ציבורי. כשהם יגיעו לשמיים ויתייצבו בפני בורא עולם, יבחנו שם, כביכול, כיצד השפיעה ההתנהלות שלהם על הציבור, שסר למרותם. אם חלילה, התנהגותם לקתה בחסר, עליהם יהיה לתת את הדין לא רק על עצמם אלא לשאת באחריות אף על ההשפעה השלילית, שנגרמה מכך לציבור כולו.

לאור הדברים הללו ביאר סבי הגדול, כי זו הייתה תשובתו של רבי יוחנן,

רבי יוחנן בן זכאי אמר לתלמידיו: אינני כמות כל האדם. בשונה משאר העולם, אני לא חייב לתת דין וחשבון רק על מעשיי במישור הפרטי. לפניי שני דרכים, אחת של גן עדן ואחת של גיהנם – אפילו אצא זכאי בדיני הפרטי, ביחסים המוצנעים ביני לבין בוראי, עדיין לא מובטח לי, כי אף במישור הציבורי אצא זכאי!

לי יש שני דיונים, שני דרכים, ולכך אני ירא מאימת הדין.











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
צפו

נשיאי ארה"ב הבינו; בישראל עדיין רודפים את עולם התורה

הרה"ג מרדכי מלכא
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
שינוי כיוון

סמוטריץ': "לא יהיה יותר משא ומתן עם חמאס על חטופים"

אבי יעקב
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
מזעזע

האסון בתנכ"י: הותר לפרסום שמו של העובד שנהרג

פנחס בן זיו
אבי אילסון מארח

איך זה התחיל? צמד 'ממתק לשבת' בשיחה מרתקת

קול חי מיוזיק
רוח סערה עושה דברו

רעידת אדמה בלב ים: גל צונאמי מתקרב לחופי ארה"ב ויפן

אבי יעקב
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב