נפלאות בפרשה לוגו

ביום חמישי, עשר דקות לפני סיום קמפיין ההתרמה לעמותת נפלאות מתגברות קרה לנו נס. הסתכלתי על קירות הבית, ״מאין יבוא עזרי", ותמונת הרבי מולי בחיוך ובפשטות גרמה לי להמשיך: "רבי, תעזור לנו להגיע ליעד". וברגע הביטול לרבי, בחצות בדיוק – נכנסו עשרים אלף ומאה שקלים. ראינו שהרבי שבע רצון מהארגון שלנו. התורם אנונימי מחו"ל שביקש שלא לפרסם את שמו אמר: "אני מקבל וזוכה ולהעביר הלאה, הבנתי שהכסף שלי בהשאלה ואם מבקשים ממני תרומה וזה מתאים לי כלכלית – זה מה שעליי לעשות". זה הביטול לרבי.

פרשת קרח מכילה בתוכה דפוסים רבים של העם היהודי לדורותיו, שתקצר היריעה מלפרט. מצד אחד – המחלוקת, חוסר קבלת העול וההתנגדות התמידית לנשיא הדור למרות כל מאמציו להכיל ולהוביל את העם בבטחה. מצד שני,

קרח, בהיותו מועמד בעיני עצמו וקומץ חבריו להנהגה מאתגר את משה בשאלה 'הלכתית': האם בית מלא ספרי קודש מצריך מזוזה? הלא המזוזה מכילה בתוכה את פרשיות 'שמע ישראל', שנמצאות בכל סידור וחומש. ואם יש ספרי קודש רבים בבית, לשם מה צריך מזוזה? מאחורי הפלפול ההלכתי של קורח הסתתרה התרסה (שגם נאמרה בגלוי): כולנו חכמים, כולנו נבונים, יש מבינינו צדיקים גדולים. למה צריך אותך, משה? מה הערך המוסף שלך ומי קבע שאתה זה שראוי להנהיג את העם?

אלא שעניינו של משה הוא היותו נשמה כללית. המזוזה, המכילה בתוכה פרשיות קדושות מהתורה, אינה משמשת ללימוד או לעיון. המזוזה קבועה בפתח הבית מצידו החיצוני בכלל (וכמובן יש לקבוע מזוזות גם בפתח כל חדר בתוך הבית) וכל עניינה הוא שמירה והגנה. כלומר בית עמוס בספרי קודש ובלומדי תורה, חייב במזוזה בדיוק כמו בית ריק מקדושה ורוחניות.

זה עניינו של משה. משה אינו אדם פרטי, מלומד, צדיק, חכם או מקובל. הוא כל הדברים האלה גם יחד, אך בפירוש לא רק. משה הוא נשיא הדור, וככזה – מוטלת עליו האחריות להיות אדם 'כללי'. לייצג את עם ישראל, להנהיג אותם בדרך הישר ולהגן עליהם מפני אויבים, מפני ערב רב למינהו וכן – אפילו מפני ה'.

כשבני ישראל עברו כל גבול וביקש הקב"ה למחוק אותם, עמד משה בפרץ ואמר: זה מה יש ועם זה נסתדר. אבל בפרשת קרח קורה דבר אחר. כאן יש ערעור על עצם הנהגתו של משה כמי שמייצג את עם ישראל מול העולם ומול הקב"ה. זה כמו לקחת מזוזה ולהוריד אותה מפתח הבית, באותו רגע אין לה שום משמעות. לכן נדרש כאן משהו ברור וחד-משמעי שיבהיר כי משה הוא הנבחר, אם מוצא חן בעיניו של קרח או לא.

לקרח היה ייחוס משפחתי מכובד ולפי חישוביו – הגיע תורו להשתלב בהנהגת הכהונה. הוא לא רצה לבטל את מוסד ההנהגה, אלא לתפוס בה את מקומו. אלא שזאת עושים דרך ביטול והכנעה לנשיא הדור, משה, כפי שהיה יהושע שירש את מקומו, ודרך קבלת דבר ה' כציווי, שנאמר: "ויאמינו בה' ובמשה עבדו". האמונה במשה כמנהיג מבטאת את האמונה במי ששלח אותו – ה'.

בכל דור ודור יש מנהיג הדור, מה שנקרא: "אתפשטותא דמשה שבכל דרא ודרא", ובקיצור – נשיא הדור. עלינו לדעת להיות בטלים אליו גם אם כולנו ספרים עמוסי ידע וחוכמה. המטרה היא להתגבר וממילא נהיה נפלאות!

 

הכותבת: מנטורית ברוח יהודית, נשיאת נפלאו"ת.











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו בשיעור

אנושיות וערכים: הח"כ העוין סייע לנער שנעצר בהפגנה

פנחס בן זיו
הרוכב פונה

אסון על הכביש: בת 20 נהרגה מפגיעת אופנוע

אבי יעקב
פרשת שחיתות חמורה

פשיטה משטרתית: יו"ר ההסתדרות עוכב, גל מעצרים נרחב

שמעון כץ
רעידת אדמה בצה"ל

"מי שמנהל הוא לא הפצ"רית והיועצת, אלא מי שבשמיים"

אבי מימרן
קרעו שערי שמיים

התפללו: החמרה במצבו של האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק

פנחס בן זיו
פרובוקציה במסיק

צפו: הלוחמים מחלצים את הרחפן מידי האנרכיסטים

שמעון כץ
מתקפה נטולת כפפות

"לרב יצחק יוסף אתה קורא קבוצה קטנה שמשקיעה כסף?"

אבי יעקב
הופכים כל אבן

100,000 שקל למוצא: מצוד ימי אחר טלפון הפצ"רית

אבי מימרן
צפו

תפילות ותיקון שופרות: סיכום הילולת רחל אימנו

נתי קאליש
בזכות הרבי

משרדו נחרב בתקיפה, עורך הדין ניצל והתפילין שרדו

שלמה ריזל
אין גבול

הסתה בשידור חי: "בן גביר יוצא להורג ראשון"

קובי אליה
צפו

בני הנוער נחנקים מבפנים: זו הסיבה למעשה הנורא

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון
נמנע אסון

"רד לרצפה": כך נעצר החשוד שאיים להרוג יהודים

גדי פוקס
המשפחה התכנסה

ניצול השבי חזר וקיים ההבטחה: פירוק הסוכה

אלי יעקובוביץ
צפו במעצר

"לקחנו טרמפיסטים", טענו ערבים שהסיעו שב"חים

אבי יעקב
צפו בדברים

בן גביר: "היועמ"שית רועדת מפחד שימצאו את הטלפון"

אלי יעקובוביץ
מחפשים גופות?

תיעוד מסוכן: מחבלי חמאס חמושים בשטחי צה"ל

פנחס בן זיו
בצפון הארץ

צפו במרדף: נהג המשאית השתולל וברח מהשוטרים

שמעון כץ
צפו בדבריו

נתניהו על עלילת שדה תימן: "הפיגוע ההסברתי הקשה ביותר"

שלמה ריזל