
שאלת חובת התפילה היא אחת השאלות המרכזיות בהלכה. בתורה נאמר "ועבדתם את ה' אלוקיכם", ודרשו חכמים שעבודה זו היא התפילה. גם הפסוק "ולעובדו בכל לבבכם" מבואר על ידי חז"ל כהכוונה לעבודה שבלב – תפילה. הרמב"ם פוסק כי מצוות התפילה היא חובה מדאורייתא בכל יום, אך ללא זמן או מספר תפילות קבוע. לעומתו, הרמב"ן סובר שהתפילה היא תקנה מדרבנן, למעט תפילה בעת צרה, שמחויבת מהתורה. הגאון הרב ברוך שרגא נשאל בתוכניתו 'ברוך שאמר' ב'קול חי', האם יש עניין להתפלל בבית כנסת או יותר בבית מדרש?
בתחילה, כל אדם היה מתפלל באופן אישי ולפי צרכיו. אך לאחר גלות בבל, כשנוצרו שיבושי לשון ובלבול בקרב העם, תקנו אנשי כנסת הגדולה נוסח אחיד של תפילה – שמונה עשרה ברכות. מבנה זה נועד לשמר את קדושת התפילה ולהבטיח כי כולם יוכלו לבטא את צרכיהם כראוי. מספר התפילות נקבע כנגד קורבנות המקדש: שחרית ומנחה כנגד התמידים, וערבית כנגד איברי הקרבנות שעלו על המזבח בלילה.
עוד באתר:
היכן עדיף להתפלל – בית כנסת או בית מדרש?
חז"ל מלמדים כי תפילה בציבור מתקבלת יותר, כפי שנאמר "לשמוע אל הרינה ואל התפילה", ולכן עדיף להתפלל בבית הכנסת. עם זאת, אם ישנו בית מדרש שבו עוסקים בתורה באופן קבוע, הרי שהתפילה שם עדיפה על פני בית כנסת רגיל. זאת משום שהקדוש ברוך הוא אוהב "שערים המצוינים בהלכה", ומקום של תורה נחשב מקודש יותר.
כוונה ויראת שמיים בתפילה
מעבר למקום התפילה, עיקר הקבלה של התפילה תלויה בכוונת האדם. בית הכנסת ובית המדרש אינם מקום לשיחות חולין, אלא מקומות של יראת שמיים וריכוז בעבודת ה'. חז"ל אמרו "יעבדו את ה' ביראה", ולכן על כל מתפלל להתרכז במשמעות המילים, להתפלל מתוך כוונה אמיתית, ולהבין כי התפילה היא הקשר הישיר שלנו עם בורא עולם.
האזינו לדברי הרב המלאים – מתוך 'ברוך שאמר' ב'קול חי':