אומרת הגמרא ניתנה רשות לרופא לרפא: כלומר שלא נגיד אם הכל משמיים מה לנו להתערב בבריאות של האדם… אם לא שהתורה נתנה רשות היינו אומרים הקדוש ברוך הוא העניש את האדם אז מה פתאום שישנה האדם את מעשה הקדוש ב"ה.
אומרים התוספות ורפוא ירפא ניתנה רשות לרופא לרפא ולא יהיה האדם המרפא כסותר גזירת מלך.
עוד באתר:
כתב רבנו בחיי יש הבדל בין הרפואה בידי הקדוש ברוך הוא לרפואה על ידי בשר ודם, רפואה על ידי בשר בדם כתוב וְרַפֹּא יְרַפֵּא – פֵּ עם דגש.
אבל ברפואה של הקדוש ברוך הוא כתוב רְפָאֵנִי השם וְאֵרָפֵא הוֹשִׁיעֵנִי וְאִוָּשֵׁעָה כִּי תְהִלָּתִי אָתָּה.
הרופא לשבורי לב, אני אשם רופאך
למה כאשר מדובר על רופא בשר ודם נאמר וְרַפֹּא יְרַפֵּא
פֵּ עם דגש אבל כאשר מדובר על רפואה של הקדוש ברוך הוא זו רפואה בלי דגש?
אומר רבינו חיים ויטל
הרפואה הבאה על ידי הקדוש ברוך הוא היא ללא דגש כלומר בלי הרבה מצוקה בלי הרבה כאב בלי צער אבל רפואת האדם = הרופאה באה עם "דגש" והרגשה חזקה
היא מלווה ב"כאב".
רפואה על ידי הקדוש ברוך הוא היא בלי דגש בלי צער אין רפואה על ידי בשר ודם היא רפואה עם דגש
יש בחוכמת הדקדוק הבדל בין 'פ' עם או בלי דגש פ.
אם יש דגש זה מסמל 'חוזק'
וזו רפואת בשר ודם.
רפואה מהקב"ה הלי בלי דגש
עם יותר זרימה ופחות הרגשה
בסידור של רבי שבתאי סופר רבי שבתאי סופר היה תלמידו של רבי מרדכי יפה.
יש אומרים שהוא המחבר של התפילה הידועה תפילת השל"ה התפילה שאומרים בערב ראש חודש סיוון
הסידור כתוב בכתב ידו של רבי שבתאי מכיל 600 עמודים והכל על פי כללי הדקדוק
לסידור יש הרבה הסכמות הב"ח בעל התבואות שור הסמ"ע המהרש"א המגלה עמוקות
והוא מציין את הדגש החשוב
בדקדוק לא להחליף בין האותיות בין מה שמודגש ללא מודגש
והוא אומר אות שהיא רפויה היא מסמלת את מידת הרחמים
ואות שהיא עם דגש היא מסמלת את מידת הדין.
כתב רבנו בחיי בפרשת וירא בעניין הניקוד וכתב המוסיף נקודה או גורע מחריב את העולם
וכך היא הלכה פסוקה בשולחן ערוך סימן סא סעיף כג
אומר רבנו בחיי אם כתוב ורפוא ירפא עם דגש זה בשביל לרמז על רפואת בשר ודם שיש דגש ברפואה, יש כאב ברפואה.
מידת הדין נמצאת שם רפואת הקדוש ברוך הוא 'רפאני השם וארפא'
הזוהר חדש פרשת בלק אומר רפאני השם ואירפא
רפואת הקדוש ברוך הוא היא רפואה שלמה
רפואה בלי שום חיסרון לא על ידי שליח אלא רפואה מושלמת ולכן רפואת שליח יכול להיות בה חיסרון
רפואה של הקדוש ברוך הוא זו רפואה שלמה.
איך זוכים לרפואה שלימה?
על שעושים תשובה.
אומרת הגמרא (ברכות) אם אדם רואה ייסורים שבאים עליו יפשפש במעשיו.
כתוב בספר איכה נחפשה דרכינו ונחקורה נשובה עד השם.
פשפש האדם ולא מצא יתלה בביטול תורה אשרי הגבר אשר תייסרנו ומתורתך תלמדנו אם תלה בביטול תורה נפלא, ואם חיפש ולא מצא כנראה הייסורים הם של אהבה
נמצאנו למדים כאשר באה חס ושלום מחלה או צרה לאדם הקדוש ברוך הוא הביא לו את זה כדי לייסר, כדי ליישר ואז הוא יזכה לישרי לב שמחה
כתוב בספרים שאדם יעשה תשובה ויזכה לרפואה ואם לא אם לא יצליח לעשות תשובה מכיוון שהוא במצב קשה מידי יקבל על עצמו שאחרי שיזכה לרפואה אז יעשה תשובה…
ומצינו בסדר התפילה תפילת העמידה, קודם כל תפילה לתשובה השיבינו אבינו לתורתך אחר כך סלח לנו מחילה, אם תהיה מחילה אז לא תהיה מחלה אלא החלמה (אותן אותיות)
אם יש מחילה משמיים יש החלמה בגוף האדם רפאינו השם ואז נרפא רפואה שלמה כי תהילתנו אתה
אנחנו מתפארים ברפואה שמגיעה משמים.
וכתוב בספר תהלים
רצון הקדוש ברוך הוא שיזכה לאותה רפואה וכך כתוב בספר תהילים זֹבֵחַ תּוֹדָה יְכַבְּדָנְנִי וְשָׂם דֶּרֶךְ אַרְאֶנּוּ בְּיֵשַׁע אֱלֹקים.
אומר רשי בתהילים
'מביא לי זבח של תשובה והודאה על עוונותיו הוא יכבדנני, שב אלי אני מלמד ושם דרך לחוטאים לשוב אלי אני אראנו בישועתי'.
מה זה אותו זבח תודה?
הודאה וגם תשובה!
הודאה על שהקדוש ברוך הוא הושיעה את האדם מהצרה שלו וגם תשובה
קורבן תודה
אם האדם עושה תשובה, אבל לא מספיק לעשות תשובה, אלא מועטת, הוא זוכה ש'יהיה עסק זה לרפואה' ודרך הרופא ישנה קצת ישועה…
אבל אח"כ מרחיב השם את דעתו, ויש לו יותר כח לעשות תשובה, ואז הוא זוכה לרפואה מהקדוש ברוך הוא ואז אחרי התשובה השלימה, הרפואה היא שלימה
התשובה מייצרת מחילה
המחילה משמים מייצרת את ההחלמה בעולם הזה.
רפואת הרופא היא
ורפוא ירפא עם דגש, זו מידת הדין והצער
ולכן היא רפואה חלקית, היא רק כדי שיוכל האדם קצת להוריד מעליו את 'עול' כאב המחלה ואז יוכל לעשות תשובה ושינוי מעשים בצורה טובה יותר, וכך יוכל לזכות לעשות תשובה מכל הלב.
תשובה עם שילוב מעשים טובים.
ואז ייזכה לרפואה שלמה
זו רפואה, עם רחמים גמורים לפי זה אפשר להבין מה שאמרו רבותינו ורפוא ירפא מכאן שנתנה הרשות לרופא לרפא לכאורה היה מקום לומר היות שהרופא לא יכול לרפא את החולה רפואה גמורה הוא לא יכול לרפא שהמחלה לא תחזור שהרי הרפואה היא עם דגש כלומר עם מידת הדין, הווה אומר גם עם כאב וגם לא רפואה שלימה
אולי עדיף שלא יירפא ורק אחרי שישוב האדם בתשובה שלמה אז תהיה רפואה… לכן אומרת התורה, ורפוא ירפא שתהיה רפואה ראשונית על ידי הרופא
אח"כ יכולה להגיע הישועה הגדולה, רפואה על ידי הקב"ה.
יעשה תשובה שלמה ואז יזכה לרפואה בבחינת רפאני השם – רפואה – עם מידת הרחמים מהקדוש ברוך הוא
עוד נקודה
ברפואה של הקב"ה זו פ רפה
ורפואת הרופא ורפוא ירפא
יש נקודה בתוך הפ
למה?
זה מציין שהרפואה של הקב"ה היא רפואה אחרי שהלב של האדם 'טהור ונקי'
אבל רפואת האדם החולה על ידי הרופא היא בגלל שעדיין יש לו נקודה בתוך הפ = פנימיות הפ לא לגמרי מושלמת
לכן אנו צריכים פ בלי דגש, פה בלי נקודה בפנים,
כאשר התשובה היא תשובה שלמה אז הוא עוקר את הנקודה הרעה בקרבו .
אז הוא זוכה לרפואה שלמה
אמרו חז"ל: אם רואה אדם שייסורים באים עליו יפשפש במעשיו יפשפש פעמיים פ
עם דגש ובלי דגש
מדוע?
יבדוק האדם האם הייסורים שבאו הן בבחינת פ רפויה ,כי הכל רחמים, וזה רק ייסורים של אהבה
או פ עם דגש וזה ייסורים של מידת הדין.
ומהטרה היא להפוך את הפשע לשפע כך מופיע בזוהר מי קל כמוך נושא עוון עובר על פשע הקדוש ברוך הוא ברוב רחמיו מעביר את הפשע ל…שפע!
הקב"ה נותן לנו שפע, אך האדם יכול לקלקל ולהפוך את השפע לפשע, כאשר הוא חושב ש'הכל טבעי' ואז מתקיים וישמן ישורון ויבעט, יבעט אותיות טבע
שהוא חושב שהכל טבעי…הוא לא מייקר ומכבד
ואז הוא 'בועט'…טבע = בועט.
התשובה שלמה היא להפוך את פשע לשפע.
שפע של חיים.
בספר שבילי פנחס כתב שזה ההבדל בין פשע לשפע
פשע האות פ' עם דגש מידת הדין במילה שפע הפ' רפויה מידת הרחמים
אז כאשר ניגש האדם אל הרפואה צריך לומר יהי רצון שיהיה עסק זה לרפואה מדוע? כי הטבע בלבד הוא לא המרפא אלא הקב"ה ייקבע האם חוקי הטבע יעבדו כמה ומתי הם יעבדו.
מצווה ללכת לרופא ורפוא ירפא וניתנה רשות ללכת לרופא
כתוב בשולחן ערוך כיום אסור לאדם למנוע עצמו מללכת לרופא רק אנשים בעלי דרגה גבוהה שבכל שגרת החיים לא מתייחסים בדרכי הטבע.
אז האדם ילך לרופא יפעל בדרכי וגם יאמין שהטבע הוא כגרזן ביד החוצב וזכרת כי השם הוא הנותן כוח לעשות חיים ולכן יתחיל ברפוא ירפא דרכי הטבע הרופא עם דגש באות פ.
אבל אז לאחר מכן יעלה בקודש יחזק את האמונה ואת מצוות התשובה, ויוכל להגיע לרפאני השם וארפא תשובה שלימה.