רכב מרצדס נוסע בעלטה | תמונת אילוסטרציה שנוצרה ב-Grok Xi

1.

הטלפון צלצל במוקד העירוני: "שלום, אני רוצה לדווח על רכב שחונה בצורה מסוכנת, ממש באמצע הצומת!"

המוקדן: "תודה על הדיווח, אפשר את מספר הרכב?"

האזרח: "רק רגע… אה, זה הרכב שלי."

המוקדן השתנק לרגע. "שלך?! אז למה אתה מתקשר אלינו?"

האזרח: "כי אני ממהר ואין לי זמן להזיז אותו, אבל אני לא יכול לשאת באחריות אם יקרה משהו. אז לפחות תשלחו פקח שיטפל בזה."

מעשה שהיה? אולי. אבל האמת היא שהוא משקף גישה נפוצה: אנשים אוהבים להרגיש שהם בסדר, כל עוד האחריות נופלת על מישהו אחר.

2.

פרשת משפטים – כשמה כן היא, עוסקת בדיני המשפט, אך נראה שאין בה רק מערכת משפטים טכנית. בין השורות מסתתרת תפיסת עולם עמוקה: האדם אחראי לא רק על מה שהוא עושה – אלא גם על מה שקורה בסביבתו.

במרכז הפרשה מופיעים ארבעה אבות נזיקין: שור, בור, מבעה והבער. חז"ל מלמדים אותנו, שהקטגוריות האלו אינן רק רשימה משפטית אלא יסוד לכל תחומי האחריות של האדם בעולם. ה'שור' הוא סמל לנזק שנגרם בגלל רכושך, אפילו בלי שהתכוונת, 'בור' הוא הדוגמה הקלאסית לנזק שנגרם בגלל מחדל שלך – משהו שלא תיקנת ולא מנעת, 'מבעה' – על פי שיטת רב – הוא הנזק שנגרם כתוצאה ממעשה ישיר שלך ו'הבער' כלומר, 'אש', הוא הנזק שגרמת בעקיפין, משהו שהתחלת והוא התפתח והמשיך מעצמו.

במבט פשוט אפשר היה לחשוב, שהתורה עוסקת כאן רק בדיני נזיקין ובניית ההיררכיה שלהם. אבל יש עיקרון נוסף מאחורי הדינים הללו, רחב בהרבה: אל תעמוד מהצד.

התורה אינה משאירה מקום לאדישות. היא לא מאפשרת לאדם לומר: "אני לא נגעתי, זה לא קשור אליי". אם השור שלך פגע במישהו – אתה אחראי. אם חפרת בור ולא כיסית אותו – זה עליך. אם בשדה שלך פרצה שרפה שהתפשטה לשדה אחר – אתה לא יכול לומר שהעניין כבר יצא משליטתך. בפרשת משפטים התורה מלמדת אותנו, שכל דבר שאדם חלק ממנו – הוא נושא באחריות עליו.

זהו ההבדל בין חברה המושתתת על חוקי פיצויים לבין חברה הבנויה על עקרונות מוסריים: המשפטים בפרשה אינם רק הוראות משפטיות קרות – אלא מערכת שמחייבת אותנו להיות מעורבים, לראות את האחר ולקחת אחריות.

3.

פעם אחת הגיע אדם לביתו של ה"חפץ חיים" וביקש ממנו עצה: "אני רוצה לחיות חיים ישרים – אבל אני משתדל לא להתערב בעניינים שלא קשורים אליי."

הרב הביט בו ואמר: "יהודי לא יכול לחיות כאילו הוא לא חלק מהעולם. התורה לא מאפשרת לאדם להיות רק 'אדם פרטי'. התורה מלמדת אותנו, שאנחנו אחראים גם על הסביבה שלנו, על מה שקורה לידינו, אפילו על דברים שלא עשינו במו ידינו."

נמצאנו למדים הלכה נוספת מפרשת משפטים: אדם לא יכול לומר "זה לא אני, זו לא האחריות שלי". אנו מחויבים לקחת אחריות גם על דברים שלא עשינו ישירות אלא על הסביבה, על החברה ועל הקשרים שלנו עם אחרים.

כי בעולם של תורה אי אפשר לעמוד מהצד.



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

"סלע על הלב"

"אדם נורמלי לא מעכל את זה; התועבה בטקס עברה כל גבול"

הרב משה בן לולו
על מה ולמה

המשטרה עצרה "זמר מוכר ולהקתו" והרכב נגרר

גדי פוקס
איבוד שליטה

מדינות שולחות סיוע • מצב חסימות הכבישים עקב השריפות

שמעון כץ
צפו

המלון עלה באש: 15 בני אדם נהרגו

שמעון כץ
אחרי הפינוי

תיעוד מצמרר: פורעים ערבים שרפו תפילין וספרי קודש

אלי יעקובוביץ
"מכשול חמור"

הרב שלום ארוש מתנגד בתוקף למופע של תלמידו

קובי סגל
פנייה חדה

דרמה בלב ים: מטוס הקרב החליק מהסיפון

שמעון כץ
מחאות סוערות

הדרוזים יצאו למחות: "הגנו על האחים שלנו"

אבי יעקב
קסם לחיים

תרגיל מיוחד ומטלטל; המתנה שיכולה לשנות לכם את החיים

הרב אריה אטינגר
"יש פה מישהו?"

תיעוד דרמטי: מוודאים שאיש לא נשכח ברכבים

אלי יעקובוביץ
החרפת המאבק

מחאות סוערות ומחזות חריגים מחוץ ללשכת הגיוס

אלי יעקובוביץ
חשש כבד

שריפה פרצה בהרי ירושלים: הוכרזה מכת אש, תושבים פונו

שמעון כץ
השריפה בעיר החרדית

האש מתפשטת במהירות: פונו בניינים בבית שמש

שמעון כץ
הרוגים ופצועים

הקלטה העליבה את מוחמד: עימותים אלימים בסוריה

אבי יעקב
הדרמה בעיצומה

תיעוד אווירי מכביש 1: השריפות שנקלטו במצלמות התנועה

גדי פוקס
לצמצם סיכונים

תיעוד חריג: הטרקטור הורס את גדר ההפרדה בכביש 1

אבי יעקב
12 לוחמי אש נפגעו

9 מוקדי שריפה, 163 צוותי כיבוי פועלים בשטח • כל העדכונים

מערכת אמס
החקירה נמשכת

הטרגדיה: הותר לפרסום שם הפעוט שנחנק למוות

אלי יעקובוביץ
באופן שיטתי

הסיר שלטי חטופים - ונאלץ להתפטר מתפקידו

שמעון כץ
הסכנה בדרכים

תיעוד קשה: רוכב האופנוע התהפך אל הכביש

אבי יעקב