רכב מרצדס נוסע בעלטה | תמונת אילוסטרציה שנוצרה ב-Grok Xi

1.

הטלפון צלצל במוקד העירוני: "שלום, אני רוצה לדווח על רכב שחונה בצורה מסוכנת, ממש באמצע הצומת!"

המוקדן: "תודה על הדיווח, אפשר את מספר הרכב?"

האזרח: "רק רגע… אה, זה הרכב שלי."

המוקדן השתנק לרגע. "שלך?! אז למה אתה מתקשר אלינו?"

האזרח: "כי אני ממהר ואין לי זמן להזיז אותו, אבל אני לא יכול לשאת באחריות אם יקרה משהו. אז לפחות תשלחו פקח שיטפל בזה."

מעשה שהיה? אולי. אבל האמת היא שהוא משקף גישה נפוצה: אנשים אוהבים להרגיש שהם בסדר, כל עוד האחריות נופלת על מישהו אחר.

2.

פרשת משפטים – כשמה כן היא, עוסקת בדיני המשפט, אך נראה שאין בה רק מערכת משפטים טכנית. בין השורות מסתתרת תפיסת עולם עמוקה: האדם אחראי לא רק על מה שהוא עושה – אלא גם על מה שקורה בסביבתו.

במרכז הפרשה מופיעים ארבעה אבות נזיקין: שור, בור, מבעה והבער. חז"ל מלמדים אותנו, שהקטגוריות האלו אינן רק רשימה משפטית אלא יסוד לכל תחומי האחריות של האדם בעולם. ה'שור' הוא סמל לנזק שנגרם בגלל רכושך, אפילו בלי שהתכוונת, 'בור' הוא הדוגמה הקלאסית לנזק שנגרם בגלל מחדל שלך – משהו שלא תיקנת ולא מנעת, 'מבעה' – על פי שיטת רב – הוא הנזק שנגרם כתוצאה ממעשה ישיר שלך ו'הבער' כלומר, 'אש', הוא הנזק שגרמת בעקיפין, משהו שהתחלת והוא התפתח והמשיך מעצמו.

במבט פשוט אפשר היה לחשוב, שהתורה עוסקת כאן רק בדיני נזיקין ובניית ההיררכיה שלהם. אבל יש עיקרון נוסף מאחורי הדינים הללו, רחב בהרבה: אל תעמוד מהצד.

התורה אינה משאירה מקום לאדישות. היא לא מאפשרת לאדם לומר: "אני לא נגעתי, זה לא קשור אליי". אם השור שלך פגע במישהו – אתה אחראי. אם חפרת בור ולא כיסית אותו – זה עליך. אם בשדה שלך פרצה שרפה שהתפשטה לשדה אחר – אתה לא יכול לומר שהעניין כבר יצא משליטתך. בפרשת משפטים התורה מלמדת אותנו, שכל דבר שאדם חלק ממנו – הוא נושא באחריות עליו.

זהו ההבדל בין חברה המושתתת על חוקי פיצויים לבין חברה הבנויה על עקרונות מוסריים: המשפטים בפרשה אינם רק הוראות משפטיות קרות – אלא מערכת שמחייבת אותנו להיות מעורבים, לראות את האחר ולקחת אחריות.

3.

פעם אחת הגיע אדם לביתו של ה"חפץ חיים" וביקש ממנו עצה: "אני רוצה לחיות חיים ישרים – אבל אני משתדל לא להתערב בעניינים שלא קשורים אליי."

הרב הביט בו ואמר: "יהודי לא יכול לחיות כאילו הוא לא חלק מהעולם. התורה לא מאפשרת לאדם להיות רק 'אדם פרטי'. התורה מלמדת אותנו, שאנחנו אחראים גם על הסביבה שלנו, על מה שקורה לידינו, אפילו על דברים שלא עשינו במו ידינו."

נמצאנו למדים הלכה נוספת מפרשת משפטים: אדם לא יכול לומר "זה לא אני, זו לא האחריות שלי". אנו מחויבים לקחת אחריות גם על דברים שלא עשינו ישירות אלא על הסביבה, על החברה ועל הקשרים שלנו עם אחרים.

כי בעולם של תורה אי אפשר לעמוד מהצד.











עוד כתבות שיעניינו אותך

חילוץ מורכב

בן 12 התהפך עם אופניו, הכידון חדר לבטנו

אבי יעקב
זעקה נוקבת

"מה קורה איתנו, למה בחורים מטפסים ומסכנים את עצמם?"

פנחס בינדר
לקראת עצרת המיליון

הרב גלזר חושף: מכתב ראשי הישיבות נגד קודקוד

יענקל'ה פרידמן
מוצ"ש חי במיוחד

במוצ"ש: מצעד שוואקי וכל הפרטים על 'המלחינים'

מנחם טוקר
הרחובות הושחרו

הקרב על המספרים: כמה השתתפו בעצרת התפילה בי-ם?

אבי יעקב
השר מגיב לטלטלה

הדרמה לשיא: דוד זיני העביר את המידע על הפצ"רית

אבי יעקב
צפו

אחרי הביקור במפקדה: רה"מ בהסכם גג בקריית גת

חיים שער
אסון נורא

טרגדיה בעצרת התפילה בירושלים: נער נפל מגובה ונהרג

שמעון כץ
איום המנהרות והקו הצהוב

צפו בראיון המיוחד: פרשנינו הצבאי בלב עזה הצה"לית

קובי פינקלר
ראש הישיבה יצא מוקדם

איצו פלדמן מעיד: "לא זוכר אותו כאוב כל כך"

חיים שער
לקראת שבת

הפלייליסט לפרשת לך לך: ילדינו מול ילדי ישמעאל

אלי ממונסי
לאורך היום

הקולות והמראות: המשדר הנרחב נמשך • הצטרפו

מערכת אמס
התורה זועקת!

דקה אחרי דקה: כל העדכונים מעצרת הענק בירושלים

פנחס בן זיו
צפו ותתחזקו

החטוף בקריאה מרגשת: "שנתיים חלמתי להניח תפילין"

פנחס בן זיו
חדשות התעשייה

בכורה בלעדית: טעימה מהשיר החדש של יהודה בורן

פסח בא גד
שו"ת מיוחד

מרן הגר"ד לנדו: "הם פראי אדם. לא ישקטו להם". צפו

נתי קאליש
הערב אצל יענקל'ה

הרב גלזר: "החיילים מתו כדי להוכיח את כוחה של תורה"

יענקל'ה פרידמן
2,000 שוטרים

עומסים וחסימות נרחבות בי-ם: כך תגיעו לעצרת בבטחה

אלי יעקובוביץ
צפו

תיעודים מרהיבים מהרחפן: הרחובות נצבעו בשחור

שמעון כץ
אמירה מחליאה

ליברמן רוקד על הדם: "הנער היה מגן אנושי"

אבי יעקב